To změnilo svět radikálně. Takový VW Brouk svět sice zaplavil, ale jinak byl už při rozjetí výroby zaostalý. Ne nadarmo jsou pro srovnání velikého rozdílu v umu obestavěného prosotoru známy obrázky bočního průhledu Mini a Brouka.
PS: Je dobré zmínit, že původ Brouka je v Tatře a Mini má svého předchůdce v Jawě - obojí už v 30.-átých letech.
Ale já jsem nemyslel "stylové retro"... prostě současnou realizaci původního záměru: čtyřmístné auto, za minimální cenu, schopné převézt plato vajíček přes pole.
Je to prostorné, a mělo to kufr pořád ještě 220 litrů!
Jasně, dneska už by s 9 koněma z 375 ccm nevystačila...
Asi nejblíž z dnešních aut je Fiat Panda... ale i ten je zbytečně vybavenej! A minulá generace byla tomuhle ideálu blíž.
EDIT: úplně nejblíž je asi Qubo.. na to jsem málem zapomněl.
Ano, to je asi moderní "kachna".. s benzínovou 1.4, 8V... nesmrtelný Fire... ;-)
prve auticko na ktorom som jazdil :yes: startovanie tiahlom,dva valce 18KS...max rychl. 95...zhrnovacia platenna strecha....alternator.....motor vzadu si bubnoval......a veeeeliky sexapeal!!!!!!!....p.s po 35 rokoch som neodolal a kupil manzelke novu F500 >:D ...hold nostalgia >:D >:D p.s v 1975 stalo presne 7000 bonov...
ja som sedel v kamaratovom maluchovi ( fiat 126 ) ... mal tusim este 12 palcove kolesa... tiez bol este hrozne malicky.. nohy som mal kdesi az pod bradou a to som docela stihly a len priemerne vysoky... kamarat ma v nom zviezol len po parkovisku take kolecko a sranda bola ze volantom tocil az ked bol v zatacke.. lebo to auto je tak kratke ze fakticky cely s nim vojdes az na uroven zatacky a tak zatocis.. neskutocne obratne cudo ... ale mal som smrt v ociach uz pri 30tke v tom auticku ... a zaroven som si myslel ze ideme uz aspon 60 ... strasne divny pocit pritom stale sme boli len na parkovisku ... ani nechcem vediet ako sa v tom clovek citi pri takej 70-80tke kdesi v realnej premavke... adrenalin tam zazijes zrejme vacsi ako vo veyrone pri 300-ke ;-)
Když už článek začal od Lízinky, mělo v něm být těch zásadních zlomů a přínosů mnohem mnohem víc. Třeba stručněji, ale víc. Nevím, proč článek začal od Lízinky najednou skočil na malá poválečná auta. Proto jsem napal, že mezi těmi rozhodně chybí Mini.
Jawa 700/750 měla motor napříč s primárním řetězem k převodovce. Byl to motocyklový motor, ale sekundární nebyl, tady byl převod do rozvodovky ozubenými koly. Byla to licence DKW. Ale to jsem neměl namysli - myslel jsem toto:
Ve 30-ých letech přišel pan Pilát v Jawě - původně konstruktér leteckých motorů - s motorem nesouměrně napříč a převodovokou vedle něho tak, jak se to dělá dnes. To bylo moc převratné, a proto ho Ing. Janeček přinutil, aby to dal celé souměrně: převodovka pod karktérem (trochu za ním). Vznikl prototyp. Toto uspořádání agregátu už bylo to, jaké mělo Mini za čtvrt století potom.
Poznámka: Starý Janeček ovšem dal umístit tento Pilátův agregát do společného prototypu karoserie pana Kejvala s agregátem Ing, Vykoukala: "všechno podlélně za přední nápravou", čímž místo v kanině, které by Pilátovo řešení umožňovalo, bylo pryč - za Pilátovým příčným agregátem zela díra.
Tak Jawa vpodstate robila len model 700/750 a potom Minor... Obidva mali pohon prených kolies a motor vpredu. Jawa 700 prišla v roku 1933, Minor v v roku 1937. Akurát to boli len dvojmiestne autíčka.
Jeden známy ho mal. Jazdil s ním len v lete a so zrolovanou strechou, lebo by do nej hlavou vytlačil dieru. Sranda bola, keď raz v meste nedobrzdil a ťukol do nejakého auta. Odtiaľ vystúpil nasraný malý chlapík a začal robiť krik. A on, ako bol v aute, tak sa len pomaly postavil. Vysoký (190 cm), bradatý, keď stál v aute, tak pozeral fakt zhora, rám čelného skla mal pod pupkom - a ten malý chlapík sa normálne zľakol, sadol do svojho fára (na ktorom ten ťukanec ani nebolo vidieť) a odfrčal...
este ta prva C3 sa akoby snazila reinkarnovat povodnu kacicu ale v podstate to dopadlo ako u beetla.. a aj tu bolo z toho skor gycove plastove vajce ako stylove retro :'-( ...
jedine f500 vie spravit skutocne retro.. uz ani novy mini ho nedokaze.. ten uz zase nahana megarozmery a megavykony .. a v tom novom 5 dveraku je az doslova hnusny... sorry ale otras... alec issigonis sa musi v hrobe obracat ... tu uz zvitazil biznis a marketing ... len sa modlim aby aj nastupca sucasneho f500 tiez neprisiel v 5 dveraku a nemal cez 4m dlzku.... lebo dnes uz nemozes verit nicomu.. a vela dobrych a respektovanych aut z minulosti takto potom zbytocne koncia ako prerastene marketingove gyce a la beetle alebo to sucasne obludne maxi mini a pod...