Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Nedožité sedmdesátiny: Toto byl úplně první Saab. Představil se v červnu 1947

Nová auta značky Saab si už koupit nemůžeme. Na počátku historie osobních vozů původně letecké značky stál prototyp 92001.
Zpět na článek
13. 6. 2017 08:51
Čo je to
"...Tage Fladĺn s Hansem Osquarem Gustavssonem (přd a kapota)"

Čo je to přd?
14. 6. 2017 10:14
Kořeny v Jawa Minor 2
Je dobré připomenout, že kořeny tohoto prvního Saabu jsou v čs. poválečném automobilu Jawa Minor 2, jehož konstrukci vedl Ing. Vykoukal. Minor 2 se vyvážel do více než 20 zemí světa a v mnohých se montovaly licenčně. K licenci byl nakročen i Saab, v Saabu byli lidé z Jawy (např. pan Klápa), když uprostřed práce (por.1948) přišel z ČSR příkaz vše zastavit. Pan Klápa kdysi v osmdesátých letech líčil v pořadu čs.TV jak ho v Saabu v rychlosti požádali o načtrtnutí převodovky. Nakreslil ji od ruky tužkou na rýsovací prkno.

Konstrukčně i tvarově je na prvním Saabu vliv Minoru 2 dost vidět - i zde na fotografiích.

Minor 2 vítězil i v mnohých poválečných mezinárodních závodech a to po něm nový Saab převzal.
14. 6. 2017 12:28
Re: Kořeny v Jawa Minor 2
Příčina zastavení výroby Minoru 2 v pražských Letňanech (kam byla podivně před tím z Jawy převedena a Minor přejmenován na Aero Minor) byla v zavedení licenční výroby tryskové stíhačky MIG 15.
Avatar - KubikCv
14. 6. 2017 11:33
Re: Kořeny v Jawa Minor 2
přesně tak...škoda že v článku nebylo zmíněno ono vyjednávání licence.