S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.
Na jeden pracovní cyklus stačí jediná otáčka pístu
Autor článku píše že na jeden pracovní cyklus o čtyřech dobách wankelu stačí jediná otáčka pístu, zatímco pístový motor potřebuje dvě otáčky klikového hřídele.
Což je sice pravda, ale poněkud zavádějící. Pro čtyři doby skutečně stačí jedna otáčka pístu, kliková hřídel wankelu ovšem musí přitom vykonat otáčky tři, tj. více než klasický motor.
Díky konstrukci využívající současně tři oddělené spalovací prostory se jednorotorový wankel částečně podobá klasickému pístovému tříválci. I tak to není přesné, protože klasický čtyřdobý tříválec zapaluje už po 240° otočení kliky, ale wankel na to potřebuje 360°
Wankel je příklad toho, jak se na geniální nápad (zde rotační píst) nalepuje spousta "špíny" jejíž vyšištění je pak přinejmenším stejně geniální. A tak vedle těžkostí s těsněním rohových lišt je tu přirozená velká chladicí plocha spalovacího prosotoru, která snižuje jeho tepelnou účinnost. Co se emisí a spotřeby týče, dostal W. motor u Mazdy (Toyo Kogio) také jako klasické pístové motory víření směsi pro lepší spalování a k tomu její vrstvení pro snazší její zapálení svíčkou, ale i to zdárně nepomohlo k tomu, aby vynikly přednosti rotačního pístu.
Inu, zdá se, že je to slepá vývojová ulička - nakonec známý přehled jejího vývoje je v článku shrnutý.
za hlbokeho tmaveho totalitneho rezimu bolo jedno obdobie, ked sa clo vyratalo z objemu motora - a vtedy som sa celkom vazne zamyslal nad wankelom. Lenze zle skusenosti s vydrzou ma nastatie varovali, inak by som mal asi vazne problemy udrzat uz aj tak jazdeny stroj v rotacnej cinnosti.
Neskor som mal moznost si zajazdit s Mazdou a tak sa stalo, ze som tento druk pohonu nikdy nevlastnil ( a to je co povedat! :-) )
Zaujimave bolo sledovat aj motorky a - perlicka - rusky autokros!?
a Skoda.... :-!