Moderní automobily jsou stále technicky složitější. Zatímco kupující nového vozu z toho profituje, prodejcům aftermarketových náhradních dílů či provozovatelům neautorizovaných servisů mnohdy vstávají vlasy na hlavě.
Nejde škatulkovat. Jak si vysvětlíš, že nejlepší mechoš z autorizáku jde do své garáže, protože se už nemůže dívat na učně co neumí ani vyměnit olej. A v autorizáku někdy spíše platíš za tu kupku papírů. Ne vždy.
Právě, kdo něco umí, většinou utíká ze značkového servisu co může, protože ho nechtějí zaplatit a na běžné práce tam zůstávají totální neumětelové. Všude jinde ve světě platí, že dáš auto do autorizáku, tak bys měl mít tu jistotu, že ti to bude opravovat profesionál a to se také promítne v ceně. Naopak garážník může být šikovný, ale jistotu nemáš. Jenomže tohle v čr zdaleka neplatí. Dovolím si to říci, protože třeba dobře znám tady v Brně zákulisí např. jednoho dealera Fordu a Audi.
Taky rád vzpomínám na Toyotu, to byl jediný autorizák, kam mi nevadilo jezdit. Měl jsem svojí Corrolu 1.6 (poslední hatchback) a služební RAVku 2.0 benzín. Moje spokojenost asi pramenila hlavně z toho, že jsem potřeboval jen klasické servisní úkony (olej, filtry ....).
To se netýká jen nových aut, je to to samé i se staršími vozy a to hlavně díky lobby automobilek u EU, po zakázání motorizace vraků se teď válejí na vrakovištích auta s díly, které ovšem nikdo legálně nesmí z tohoto auta vytáhnout. A tak nám tu roste černý trh.
Hele já měl Toyotu Auris 2.0D4-D a taky nemůžu říct, že by to bylo nějak drahý. Například žhavičky stály stejně jako na Astru atd. Ty žhavičky byly sice Bosch, ale bylo na nich Made in Japan a origo číslo Toyoty. V autorizáku na to koukali odkud jsem to vzal a nechápali, že jedna stála jen okolo 300,- :-)
Nicméně ke kvalitě autorizáků - za tu dobu co jsem tam jezdil (cca 6 let, pak už garážník) se tam vyměnilo osazenstvo servisu několikrát.
A spoustu věcí nevěděli, byť chodili na školení - například, že jde vypnout automatické přepínání klima na vnitřní okruh (nakonec jsem si to vypnul pod jejich dozorem sám=neuměli anglicky) a to, že existuje modifikovaný SCV ventil jsem si zjistil taky sám..
Takže asi tak..
Jediný co mají v autorizáku super, je přístup k dokumentaci, ale to je třeba u Toyoty vyřešený - garážník může dokonce zapisovat do el. servisky a k dokumentaci se na 1 den dostane za cca 300Kč.
Máš pravdu. Jinak už není porevoluční Klondike, tohle by si autorizáky a dealeři měli uvědomit a podle toho ty služby nastavit, respektive ti, kterých se to týká.
No, toto se netýká jen druhovýroby. Ono je často celkem problém sehnat i originální díly. Sám jsem se s tímto nedávno potýkal. Prošel jsem snad všechny možné obchody na internetu a nikde nic. Nakonec jsem narazil na https://www.intercars.cz/jsem-motorista/ a právě tam se mi konečně podařilo najít to, co jsem potřeboval.
No, já jezdil do značkového servisu jen s jedním autem a moje zkušenost je ta, že když skončil (resp. přestali značku prodávat - ještě než Chevrolet skončil úplně - a ze servisu utekli všichni, co něco uměli), tak jsem shodou náhod dal takhle jednou auto do neznačkového servisu, který byl tomu značkovému nejblíž a tam jsem se po nahlášení RZ dozvěděl, že auto už je tam registrované s dlouhou servisní historií - prostě na vše náročnější to z autorizáku strkali sem, ale na faktuře se tvářili, že to dělali v autorizáku... :*)
Ve VINu s číslem motoru nepočítejte. Již originální fiše často potřebuji definovat číslo motoru, páč určité díly jsou od čísla do čísla.
Ale chtěl jsem říct že i aftermarketovi prodejci mají možnost placeného přístupu do jednotlivých software výrobců. Do stejných, jako v autorizovaném servisu.
To, že SW umožňuje zadat VIN pro identifikaci, ještě neznamená, že ho dovede rozklíčovat na stejnou úroveň jako OE databáze konkrétního výrobce. Většinou podle VIN dovede definovat do úrovně modelu, kar. varianty, modelového roku a kódu (nikoliv čísla) motoru. Tím to končí.
To nerozporuji. Dělám si na autě běžnou údržbu sám, od té doby, co mi skončila prodloužená záruka a s cenou za službu autorizovaného servisu jsem byl velmi nespokojený. Když jsem měnil svíčky v 80 tis km, byl jsem se podívat v autorizáku za kolik je mají - teď jsou na e-shopu kus za 689 Kč. Objednal jsem si úplně stejné Denso svíčky, které tedy nebyly v krabičce Mitsubishi, ale Denso za 299 Kč.
No aspoň že takový věci, jako destičky, kotouče, pružiny, tlumiče, filtry, spojky, skla, nárazníky, kapoty, blatníky, dveře atd. jsou dostupné běžně... :-!
V této oblasti se zřejmě může uplatnit výhoda některých japonských značek, jejichž vozy jsou na náhradní díly nenáročné. Běžné spotřební díly, tedy zejména filtry jsou doslova za pár kaček (okolo stovky) a 4 litry doporučeného oleje okolo 400,- . U svého soukromého Mitsubishi Lancer mám v sekci servis vypsané všechny díly za celou dobu užívání (5 let).