Je mi smutno, že podíl české Jawy na vzniku tohoto motocyklu rovná se nule!!! Když tedy neberu to, že dovolili používat jméno Jawa.
Je škoda, že někdo z Indie musí čechům ukazovat jaké máme v Jawě bohatství a sami ho nedokážeme pozvednout.
Děkuji Mahindře za tento počin, i když je mi do breku.
Je škoda, že Jawa v současnosti dováží cizí stroje z Číny a prodává je pod svou značkou (Jawa 350 OHC). V Jawě by se měli stydět!!! Nedovedu si představit, že by toto dělalo třeba BMW.
Trochu mi to připomíná kdysi dobrou českou značku ETA....
Stejné to bylo s Avií. Taky kdysi slavná (letecká) značka, kterou pak bolševici téměř zničili a nakonec se prodala Indům, kteří jí zasadili poslední ránu. Třeba se pro Jawu nakonec taky najde nějaký pan Strnad, kdo ví.
Myslím že v Jawě by rádi dělali vlastní skvělé a nové motocykly, a nikdo jim to nemusí ukazovat, problém je, že Jawa nemá finance ani na samotný vývoj nové motorky, natožpak vše okolo. Toto je nejspíš jediný možný způsob, jak ještě mohou zajistit přežití značky.
Takže ano, mohli by to zabalit rovnou, a odejít, jak vy říkáte "se vztyčenou hlavou", ale co by tím oni, potažmo kdokoli jiný získal? Nic. Já osobně jsem rád, že hledají způsob, jak značku udržet. A když není žádný bohatý investor který by jim pomohl, musí hledat pomoc takto.
Mimochodem, porovnávat automobilku s miliardovými zisky a více než 100 000 zaměstnanci s českou Jawou není zrovna fér. Nutno podotknout, že svého času museli také dělat licenční výrobu (nijak oslnivá BMW isetta) a stačilo málo, a značka nemusela existovat. Jenže tehdy měli štěstí, stát se jim to dnes, kdy je daleko více konkurence, kdoví jak by dopadli.
..nic společnýho je mi fuk, tak to teď prostě je.
Ale z tý retro módy je mi na blití. Ono to jako vypadá dobře, ale proč maj bejt všechny pěkný věci teď retro? Takový designéři se musej v práci nudit snad ještě víc, než já.
Konkrétně mi to teda nejvíc vadí u hodinek, tam už některý experti dělaj i umělou patinu.
To bude pravděpodobně záležet na úspěchu v Indii, osobně jim držím palce aby to vyšlo, vypadá to na slušné motocykly a ve velmi líbivém hávu, to už by mohlo být konkurenceschopné.
že nás zatím je ještě pár lidí, kteří umí tvořit, přemýšlet a vyvíjet, a v první řadě jim nejde hned o milionové zisky, ale třeba o záchranu legendy. Pokud na to majitel nemá, možná by se měl poohlédnout po někom, kdo by mu s financemi pomohl. Možností pro šikovné lidi je tu dost.
Jinak co jsi budeme nalhávat, ty motorky jsou na pohled podařené a hezké..
Protože nejspíš už všechno pěkné bylo vymyšleno a navíc přece "dřív bylo lépe". Ne, vážně, tahle Jawa bude vyráběna v divizi Classics, byl pro ní extra upraven motor a i celkový design motorky je logicky jakási technicky moderní reinkarnací "kejvačky".
U nás by se taková motorka myslím prodávala velmi solidně, snad sem časem pár kousků dovezou, ale hned to určitě nebude, vidím to tak minimálně na dva roky.
Myslím, že máte pravdu. A když vidím tu neuvěřitelnou retro-vlnu v současné Evropě, snad by Jawa stále některé bance za financování so importu těchto indických kousků alespoň do ČR, SR, PL, HU. Na rozjetí a splacení dluhů....
No tak to prostě není! Je rozdíl něco vymyslet (ať již retro či modernu) a pak si to nechat někde vyrábět
proti tomu, že nakoupím hotový výrobek (z Číny, Indie...) a jen ho přeprodávám pod svou značkou.
Na první pohled to vypadá náramně a retro jak vyšité, ale má to pár zásadních chyb. Proč proboha neudělali ty černé plasty pod sedačkou v barvě, jako to má klasická Jawa, vypadalo by to podstatně lépe. To samé ten kryt pod motorem, proč tam je? vypadá to strašně, mohli ho vynechat, stejně ho skoro nikdo nevyužije a nebo ho dát jako volitelný prvek. S tím, že k tomuto motoru chladič potřebují asi nic neudělají, ale i tak je tam jak pěst na oko, nicméně bez toho krytu pod ním by vypadal lépe, nebo ho možná zkusit v chromu, či v barvě, ale možná by to bylo ještě horší.
Bez krytu a s plasty pod sedačkou v barvě by to vypadalo o 100% lépe.
Jen Škoda, že s Jawou to má společné asi jen to jméno.
Evropa degraduje a bývalé kolonie ji překonávají...
Dokonalé a krásné.
Bohužel se Evropa celkově dostala do role překonaného učitele. Nejen česká Jawa, ale více drastickým příkladem pro pokles Evropy jsou anglické značky Range Rover a Jaguar, kdysi výkladní skříně anglické automobilové produkce. V podstatě potomci dříve kolonizovaných Indů, kteří velmi dlouho sloužili Angličanům jako slouhové, ukázali na mnoha příkladech, že zatímco Velká Británie poměrně rychle degraduje, tak dřívější sluhové je překonali a ukázali celému světu, jak se dají efektivně a s velkým ziskem vyrábět krásná a technologicky špičková auta na nejvyšší světové úrovni...
V Indii mají nové normy, které víceméně odpovídají evropským, spíš jsou ještě přísnější. Motor by je měl splňovat. Nicméně je pro případný evropský prodej nutná kompletní homologace všech částí na motorce. Bez kompletního dokladu o homologaci pro trh EU není přihlášení možné.
Ona ta homologace není samozřejmě zadarmo, takže Mahindra bude asi dlouho zvažovat, jestli do toho půjde. U Royal-Enfieldu to trvalo pár let. Takže v případě Jawy možná tak nejdřív v roce 2020...
Což je škoda. Hned bych jednu pěknou tmavě červenou bral.
S Jawou jsem definivně skončil ve dvaadevadesátém. A že sem jich za 10 let olítal. Od pionýrů, přes 90ku cross, panelky 250, 350 až po ten největší šrot 634, který to uzavřel. Pro mě je Jawa definitivně mrtvá záležitost od panelky 250, která byla poslední solidní stroj od Jawy. Už necítím ani nostalgii a to plastové obludárium o kterém je článek to nezachrání.
Jak je to vůbec s motorkama, co se týká homologace v Evropě, po stránce emisí, hluku a tak dále? Asi taky musejí plnit nějaké normy, které v JV Asii budou určitě volnější, ne?
Za ty se opravila hlavní budova, nakoupili nové CNC stroje a další zařízení. Aspon už to v brodcích vypadá jako moderní fabrika, ne jako skanzen nebo továrna v Bangladéši...
Jawa se stále živí tím, že dělá 350 OHV pro Kubu, latisnkou a jižní ameriku + něco málo rusko a Asie + čr(přestavba na základě starých dokladů) a dále ještě doprodejem posledních 650 + ty číny + další část činnosti je výroba komponentů pro jiné firmy.
Právě z toho vidíte, jak mohutnou roli zde hrají ony finance, protože ty splácaniny jsou to jediné, na co Jawa měla. A ne, příliš se mi ty splácaniny nelíbily :-) . Jde ale o to, že oni mohou chtít sebevíce, ale když na to nemají, tak nezmohou nic. Vývoj stojí peníze, čas, kapacity, materiály, testování atp atp, to Jawa nemá, rozhodně ne v takové míře aby na to mohla vsadit veškeré své karty. Navíc si vezměte, jakou mají dnes konkurenci. Myslím si, že vývoj v této formě je pro Jawu výhodnější než pokud by vývoj řídili oni, a následně výrobu zadali někomu v Asii. Ale kdoví.
Nicméně chápu vaše stanovisko, ale opět, těžko toto soudit, BMW si hrdost může dovolit, předpokládám ale že pokud by na to došlo, jistě by také udělali vše proto, aby společnost udrželi.
Berme to tak, že toto je pro Jawu jistější cesta, byť stále s nejasným výsledkem. Stále ale věřím tomu, že pokud toto uspěje, je naděje na vlastní Jawácký stroj přeci jen vyšší. :-)
Nehodnotím výrobu ani ekonomické pozadie, ale čisto z hľadiska dizajnu super počin. Naozaj lákavé retro, taký Triumph Scrambler pre chudobných: [odkaz]
Teda i bez historických reminescencií by sa na to našli kupujúci, vyzerá to dobre samo osebe, 300vka by mnohým stačila (notabene v kategórii retro café racer do mesta výkon až tak netreba), k tomu v našich končinách nostalgia a spomienky spojená so značkou, fakt škoda, že sa to nerobí pre EU trh.
Cituji: "Myslím že v Jawě by rádi dělali vlastní skvělé a nové motocykly, a nikdo jim to nemusí ukazovat" - nevím, rád bychvám věřil, ale to co předvedli za poslední roky hovoří o něčem jiném. A rozhodně to není jen o penězích. Nebo vám se snad líbily ty splácaniny z poslední doby?
Cituji: " porovnávat automobilku s miliardovými zisky a více než 100 000 zaměstnanci s českou Jawou není zrovna fér" - tady jste mě špatně pochopil. Nesronávám velikost fabriky ani ekonomickou sílu, ale hrdost. A to že BMW vyrábí v Číně nevadí, ale vyvinuli si to sami. Klidně ať se Jawa dělá v Číně, ale podle našeho projektu a naších mozků. Když nakoupí cizí motorku a nalepí na to znak Jawy tak pro mě to Jawa nikdy nebude!
Avii zničili jednak kapitalisti, kteří neuvolnili finance na nový typ AN připravený v roce 1990 do sériové výroby a radši to dali do privatizace se 40 let starou výrobou licenčních Saviemů, takže o tom nikdo krom Dawoo, který nakonec krachlo a skoro vše muselo prodat neměl zájem.
Pak to teprve dorazili indové.
Letecká výroba byl nesmysl, když tu bylo Aero, letov, LET Kunovice, Walter(Motorlet Jinonice) a další a navíc letadla dělali ve velkém rusové, zatímco tady neblyo čím vozit rohlíky a brambory.
Vozit to Liazem a tatrou je jak uznáš volovina...