Pamtuju si že jsem minulý rok četl o nějaké americké zavodnici, co projevila zájem o F1. Byla tvrdě odmítnuta. Už nevím jak se jmenovala, ale byla to taková pěkná brunetka:-) Ta by jistě F1 oživila:-)
Raz to ludi bavit prestane. ved stale maju mensiu sledovanost. mozno by naozaj pomohlo keby si automobilky spravili vlastnu seriu, len neviem ako by bola umoznena ucast nezavislim timom.
trosku se vratim k WRC.... aby to nedopadlo tak, ze za 20let budeme vzpominat na WRC stejne jako ted na sk. B.... ale jeji smrt ma neco jineho, nez prehnane vykony a podvozky, ktery to nestihaji. Mozna ze uz je ted zajimavejsi JWRC, ale tezko rict.
Pro bojkot sem, ale to by se nesmela divat aspon polovina lidi, co se na to kouka.... a jak donutite cca 800 milionu, lidi....
to one-z: Profesor Kačer, co nás učil, říkával: "Seš třitečkovanej ...!" A každý z nás pochopil, že v ůl!
to mezek: Dobrý nápad i když utopický. Domluvme se, ale na parlamentní volby, že třeba nebudeme volit hraboše a nenažrance! A budeme to brát jako cvičení na bojkot F1.
Lepší než fyzická likvidace jedince je lepší hromadný bojkot. Je to sice utopie, ale kdyby se všichni, co se na F-1 dívají, domluvili a nechodili na závody a ani se nedívali na ně v televizi, tak by jste viděli ten fofr.
Je to nadsázka a legrace, to co tu propíráte. Ale nese to znaky organizované přípravy a pokusu o hrdelní zločin! Já bych to už více tímto směrem nerozmázaval.
Konec WRC je, bohužel, neodvratný. Tady bych ale největší viníky hledal u samotných automobilek. Hlavně u Peugeotu a Citroenu. V honbě za "nejdokonalejším autem" vyšponovaly rozpočty do takových výšin, že malé továrny jim nemohly konkurovat a skončily. Viz. Škoda, Hyundai, částečně Mitsubishi... Připomíná to v lesčem zlatou éru sk. B, která vlastně "sežrala" sama sebe. Ano, takové vybroušené tovární speciály, řízené těmi nejlepšími jezdci, jsou pastvou pro oko diváka - fanouška. Jenže co z toho vždy vzejde??? No přeci třeba ročník 2006... Pod rouškou amatérského týmu jezdí v současnosti nejlepší jezdec Loeb, jenže ten "amatérský" tým má plnou podporu továrny, která tak dokázala snížit svoje náklady a zároveň ji to dovoluje vyvíjet další špičkové auto. A že C4 bude o dost dražší než Xsara, na to můžeme vsadit. Taky způsob, jak zacpat hubu pohlavárům FIA.
Ford vloni vsadil na levné, ale přitom dobré jezdce, tím získal prostředky na vývoj a hle, Focus je z 95% konkurenceschopný ke Xsaře. A konec. Škoda rozprodala svoje aktivity a až na výjimku je vše v rukou naprostých diletantů a amatérů. Mitsubishi je na tom stejně, Subaru se také potýká s vývojem a penězi...
Takže nakonec vše spěje k dávno proklamovanému - vznik nové skupiny S2000, která nakonec nahradí sk. WRC. Bohudík je dnes, v začátcích, atraktivní jak pravidly, tak zájmem automobilek. Jenže pokud se změní, uvolní pravidla, bude její budoucnost stejná jako v 80-tých letech sk. B, v 90-tých sk.A a nyní sk. WRC.
Zatím jde o rozumné skloubení parametrů na moderní, relativně levné a dostupné auto - motor omezen jenom obsahem a zákazem přeplňování, transmise předepsané, zákaz elektroniky...
F-1 je na tom podobně. Do konce devadesátých let se ještě dbalo na atraktivitu a přitom v rozumné dávce také na bezpečnost. Jenže některé týmy /nejde je, stejně jako v případě rally, odsuzovat - prostě jsou šikovnější na shnánění financí/ dokázaly odskočit ostatním a v následné nudě zasáhlo vedení FIA - a světe div se, ke škodě samotné disciplíny. Takže skončila dominance Williamsu, ale závody dosáhly větší nudy, skončila dominance Ferrari a situace je ještě horší.
Opravdu, závody v 70-80tých letech byly velice atraktivní. Jezdec nespoléhal na elektroniku, strategie nedosáhla takových "obludných" rozměrů jako dnes, kdy stačí jezdit podle pokynů počítačů a vyjde to... Pamatujete na souboje Villeneuva a Arnouxe? Na situaci, kdy jezdec vyskočil pár desítek metrů před cílem a tlačil monopost do cíle? Na kvalifikace, kdy jezdec byl bez omezení a jezdil nadoraz? Na dobu, kdy byla F-1 nositelkou pokroku a přitom dokázalo jezdit plno netovárních týmů na předních pozicích?
Ty doby jsou - a budou - ty tam, dokud bude u kormidla Mosley a jeho přisluhovači.
Samozřejmě v každé disciplíně se budou jednotliví aktéři snažit využívat a zneužívat stávajících předpisů a v honbě za prvenstvím budou obětovat nehorázné sumy, stále budou skupinky, které závodí hlevně pro zábavu, sebeuspokojení... Proto tu je FIA. Ta by se měla snažit najít kompromis mezi oběma skupinami, ale takový kompromis, který nebude ke škodě všech. Takže třeba dovolit beztrestnou výměnu motorů, ale stanovit technické předpisy pro ně tak, aby byly nejen výkoné, ale i spolehlivé. Zrušit ty nesmyslné penalizace, kdy třeba Buton raději odstaví auto před cílem, jen aby mohl bez trestu vyměnit motor, než aby bojoval do posledního metru závodu. Kdy Raikonnen je nejrychlejším, ale díky předpisům mu nezbyde nic jiného, než se prokousávat celým polem od konce. Zrušit nesmyslnou kvalifikaci a opět zavést formát z počátku 90-tých let - páteční a sobotní kvalifikace s "kvalifikačním motorem, pneumatikami a nastavením".
V rally stanovit jasné předpisy tak, aby náklady dovolily startovat a bojovat o špičku i netovárním týmům, stavět cenově přijatelné speciály, které dovolí atraktivní jízdu a ne jako eNka, která jezdí jako po kolejích....
Navíc FIA se už nějakou dobu snaží zaříznout i MS v Rallye...kolovaly pověsti o tom, že ubývá diváků Formule 1 a tak je třeba lidem znechutit soutěže, aby šli na F1...by mě zajímalo o co jim vůbec jde (teda kromě prachů)??? Vždyť už maj snad za těch x let nahrabáno dost...
Taky se mi to nelíbí, že FIA posunuje F1 kam se jí zrovna chce :x Místo aby šel výkon nahoru, tak FIA nařídí osmiválce a výkon šel o 150k dolů :-( A když je zajímavej souboj, tak jezdec zajede do boxů.
Ale stále mě to docela baví, abych si našel čas a díval se ;-)
Naprosto souhlasím.když jenom srovnám únikové zony v zatáčkách na dneštích tratích a před 10 lety tak to je obrovský rozdíl.Nehledě na to že monopost musí splnit nárazový test.Všechno o té bezpečnosti jsou jen keci a jenom čekám až tam namontují omezovač na 250kmh a vzadu bude tříválec HTP z fabky,čelní,boční,hlavový airbag........Pakárna!!!!!!!!!!!
Formule 1 - technický pokrok ? Na to zapomeňte a zařaďte zpá
Technický pokrok se nedá zastavit, jeho výdobytky lze vidět v každé oblasti lidských činností. Zejména v motoristickém sportu. Ovšem ne tak ve Formuli 1. Zde je technický pokrok a z něj vyplývající větší atraktivita závodů uměle bržděn hrstkou motoristických papalášů ve vedení FIA, českého zástupce Nováka nevyjímaje. Jak může této organizaci šéfovat syn (Max Mosley) někdejšího gestapáckého pohlavára. Proč český zástupce Novák pouze papouškuje jeho názory a nerespektuje požadavky nás českých motoristů, kteří jej svými klubovými příspěvky živýme ? Je jasné, že toto jednání FIA není náhodné, a že se zřejmě jedná o grandiózní korupci - utváření předpisů na míru některé z automobilek, které se ve formuli 1 angažují. Vzhledem k minulosti rodiny Max Mosleyho by to nebylo nic divného. Ohánění se bezpečností jezdců je pouze zástěrka, protože je známo, že formule 1 je dnes již bezpečněnší než jízda běžným osobním automobilem na silnici. Dnes používané materiály umožňují vysokou bezpečnost jezdců, takže by vozy mohly bez problémů jezdit i 350km/h (jako např. již dnešní automobily serie NASCAR) mít větší zrychlení a tím by byly závody mnohem zajímavější. To, ale dnešní pohlaváry FIA vůbec nezajímá. Komické je také chování televizních komentátorů, zřejmě strachujících se o své teplé fleky, že formule 1 je stále zajímavá, rychlá atd. Asi nikdy neviděly závod formule 1 ze 70 - tých nebo 80 - tých let, kdy vozy vítězily o centimetry, zatáčky projížděly smykem, motory měly výkon až 1400 koní. Dnešní "boxová" strategie, kdy jezdec rezignuje na bojování - předjíždění na trati a vše podřizuje zastávkám v boxech nemá s opravdovým závoděním nic společného. Na vině jsou opět příliž sešněrované předpisy, zejména zákaz slicků atd.atd. Řešení pro motoristické fandy je jediné : provést defenestraci Nováka i ostatních papalášů ve FIA, do vedení zvolit např. bývalé závodníky a výrazně omezit pravomoci FIA vůbec do závodů jakkoli zasahovat.