Auto.cz

Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
2. 11. 1999 01:20
neregistrovaný "corsican"
2. 11. 1999 10:26
neregistrovaný "Petrb"
2. 11. 1999 10:34
neregistrovaný "HonzaP"
2. 11. 1999 10:51
neregistrovaný "login"
2. 11. 1999 11:17
neregistrovaný "HonzaP"
2. 11. 1999 20:35
neregistrovaný "Našrot1"
3. 11. 1999 08:29
neregistrovaný "hiker"
3. 11. 1999 08:39
neregistrovaný "login"
3. 11. 1999 18:32
neregistrovaný "austin"
3. 11. 1999 21:11
neregistrovaný "Našrot1"
4. 11. 1999 14:49
neregistrovaný "hop1"
5. 11. 1999 07:17
neregistrovaný "pohoda"
5. 11. 1999 08:52
neregistrovaný "login"
5. 11. 1999 08:50
neregistrovaný "login"
7. 11. 1999 08:23
neregistrovaný "HonzaP"
9. 11. 1999 14:53
neregistrovaný "Andre"
neregistrovaný "corsican"
2. 11. 1999 01:20
91,95,98,47
Dokáže mi niekto vysvetlit prečo má oktánové číslo praktický vplyv na spotrebu?. Prečo je u dvojtaktov tiež predpísané okt. číslo ak nemajú ventily a okt. číslo pokial viem znamená odolnosť proti klepaniu ventilov?. V starých motoroch olovo zabezpečovalo mekší náraz ventilu na sedlo a tzm sa menej opotrebuje. Ako može niekto potom tvrdit ked natankuje 98 že má zvýšený výkon motoru?. Čo znamená cetánové číslo u nafty?
Rozbalit vlákno
4
neregistrovaný "Petrb"
2. 11. 1999 10:26
Re: 91,95,98,47
Jestli ma oktanove cislo vliv na spotrebu tak jenom v dusledku toho ze pri pouziti spatneho oktanoveho cisla dochazi ke spatnemu spalovani a tim ke zvysene spotrebe. To znamena ze auto nejlepe jede a take nejmene zere pri pouziti spravneho oktanoveho cisla. Oktanove cislo je cislo vyznacujici odolnost proti samovzniceni. Tzn. ze cim vetsi cislo tim vetsi je potreba teplota a tlak na samovzniceni. Tato odolnost se nejcasteji vytvarela pridanim olova, ktere ma i tu vlastnost ze dobre maze prave voditka ventilu. Bohuzel je ale nezdrave a tak se musi pouzivat jine latky na zvyseni oktanoveho cisla a take jiny material na voditka ventilu. Proto se urcuje oktanove cislo i u dvoutaktu. Vykon pri pouziti vetsiho oktanoveho cisla nevzrusta. Je to tak ze treba u Skodovky s komresnim pomerem 8,5:1 a 30kw na litr obsahu se v motoru nedosahuje takovych teplot a tlaku jako treba ve Ferrari s kompresnim pomerem 11:1 a litrovym vykonem 81 kw. Tzn. ze pro Skodovku staci 91 oktanu, ale Ferrari musi mit 98.
neregistrovaný "HonzaP"
2. 11. 1999 10:34
Re: 91,95,98,47
Pokusim se VELMI zjednodusene podat podstatu.Je to jinak na 3-4 stranky A4.Predevsim oktanove cislo benzinu neni odolnost proti klepani ventilu.Kazdy z nas to slysel na MB1000-S120,ale uz o mnoho mene vi,ze spatne radil.Motory s motormanagementem tento zvuk ani nedovoli-pokud ano,je chyba v rozvodu.OC paliva vyjadruje miru odolnosti paliva proti detonacnimu horeni.Nekoordinovany zazeh je pricinou onoho zvuku.Mira odolnosti je urcena obj.koncentraci v procentech izooktanu,ktery je smluvne stanoven jako OC 100,oproti n-heptanu,ktery je smluvni nulou.Procento smesi pri ktere ustane detonacni spalovani,je OC motoru tzv.Research Method-VM nebo Motor Method-MM.Tady ustanu,protoze jsme problali jen definici,chybi zduvodneni atd.Pro jednoduchost je nutno mit na pameti nejen pro ridici jednotky,ale i pro ridice,ze oktanovy narok i stejnych motoru muze byt i -5 jednotek,a hlavne neustale se meni-zavisi na komp.pomeru,vrtani,chlazeni motoru,otackach,tesnost pistu ve valci,predstihu,provozni teplote,tlaku,vlhkosti vzduchu,nadmorske vysce e.t.c.Za novejsi motory to spocita ridici jednotka a nadavkuje palivo,variabilni saci potrubi resi zase dalsi.Kazdy,kdo drive sam serizoval svuj motor,a rozhodil predstih musel slyset tvrdy chod i bez zatizeni,no a pak ctyrka,prava utahujici,rychlost kolem 30-40/hod,a pri slapnuti na plyn byly slyset "ventily".Takze ne ventily,ale tvrdy chod motoru dany detonacnim spalovanim.

Upozornuji,ze zamerne zjednodusuji,kazdy motor je staven na svuj oktanovy narok,obecne se nejvice traduje komprese pres 10.Americke automobily vsak jezdi vesele na 86 oktanu,doma by vas ani nenanadlo to tam dat.A nejsou to zadne pomalubezne osmilitry,bezne Corolly,Nissany jako u nas(jen jina svetla).Je to tim,ze americke benziny maji 10 proc.primes etanolu-povinne.Zvyseni OC VM je pak o 5 jednotek,ale uvadi se puvodni neupravena hodnota(ostatne na vyber maji jeste 89 a 95 oktanu).Nebezpeci pouziti jineho paliva je poddimenzovani naroku na oktanovy apetit motoru,pokud jej ridi elektronika,vyzaduje 98 oktanu.My mu dame 91,ona to nejakou dobu utahne,pokud bude stesti,pak odejde lambda sonda-uhori.V horsim pripade pri trvalem zatizeni jde o propal pistu.Je mozne,ze nekdo bude experimentovat,ale domnivam se,ze by bylo vhodnejsi s necim,ceho nam nebude moc lito a nestoji to hruzu penez.

Olovo bylo samozrejme hlavnim antidetonatorem,s klesajici koncentraci v palivech a zakazem prodeje v rade zemi dojde i na nas,Slovensko uz roky olovo nepouziva - driky ventilu a ventil.sedla se daji mazat alternativnimi prostredky,Anabex,Trisolon,VHT e.t.c.

Na zaver jen kratce k nafte.Jde o frakci ropy o bodu varu 150-360 st.Celsia,hustoty 0,82-85 g.cm krychlovy.Po namiseni s petrolejem a plynovymi oleji se vyrabeji nafta letni,zimni a arkticka.Odlisuji se stupnem filtrovatelnosti-vylucovanim parafinu.Vlastnosti nafty je bod samovzniceni a nachylnost k tomuto je urcovana na stejnych jednovalcich jako u benzinu u OC,jen s upravou pro primy vstrik nafty.Tento bod ma opet smluvni hodnotu a oznacuje se jako Cetanove cislo nafty - zpravidla 47-49.

No a protoze zname benziny okt.cisla i nad 100-pouziva se napr.pri zavodech,urcuje se izooktan,ktery je presne sto,kolik etylizovany izooktan ma proc.zastoupeni ve smesi-vysledky jsou zatim 110-130,ale rychle se to meni.

Takze to ted utnu a musite to prebrat jak chcete,vazne je toho na teoreticky,natoz prakticky rozbor hodne.
neregistrovaný "login"
2. 11. 1999 10:51
Re: 91,95,98,47
No vida, to je zajimavy! To urcite budes vedet, jestli technicky benzin je vlastne benzin "bez olova", nebo je benzin jeste dal tepelne zpracovavan + olovo.


Mimochodem - znas nejakou dobrou literaturu na tohle tema? Pripadne jeste + oleje. Pokud mozno cesky a ne typu Vyzkumna zprava laboratori XY o vlivu vlhkosti vzduchu na opotrebeni motoru, vydano v nakladu 20ks pro potreby blablabla. :-)


Ze vyssi oktanove cislo = mensi spotreba, je skutecne pravda. Napr. Skoda 1000/1100 100/110 ma predepsane OC 85, jezdi se ale na special a dost lidi jezdi na super. U specialu je predstih napr. S110L 0 stupnu a u supru 5 stupnu. Motor je pruznejsi, daji se radit driv vyssi rychlosti a musi se mene "slapat na plyn". Tj. mensi spotreba.
neregistrovaný "HonzaP"
2. 11. 1999 11:17
Re: 91,95,98,47
I kdyz uz to neni davno "muj salek caje" vim bezpecne,ze tzv.technicky benzin nema zadnou primes olova-tetraetyl,nebo metyl-podle typu-olovo je prudky tkanovy kontaktni jed,jsou znamy smrtelne otravy jen umyvanim rukou v autobenzinu.

Lisi se jen frakci,jinak receno,obsahuje hur tekavou smes,pryskyrice a par nepodstatnych zbytku.Lekarsky benzin je zase aromat lehceji tekajici,tvorici azeotropni smes s alkoholem-znama zbran proti piti denatur.lihu(Mno,ono se to da lehce obejit,jen kdyz si clovek vzpomene na cistou chut Whisky s Kentucky kapajici plnych 30 dni pres drevene uhli)-ale to je mimo misu.

Velmi pekne napsanou literaturu je mozno najit stale na pultech - Motejl,Horejs "Ucebnice pro ridice a opravare automobilu",vcetne vcelku dobre dokumentace a obrazku-neni to pro ucne,ten zaber je mnohem vetsi.No a potom klasika Hrdlicka- "Automobilove kapaliny" s perfektnim vysvetlenim olejove problematiky,prehled,pomerne presny,na trhu.Ta druhou knihu vydala GRADA.

Bye
neregistrovaný "Našrot1"
2. 11. 1999 20:35
výkon a benzín
S tím zvýšením výkonu jsem to psal taky já, a povim proč. Jezdím Corollou 1,6 made in USA (vlastně in Canada, ale to je fu(c)k) a je dělaná na 92 oktanový benzín (ve státech je tohle jako u nás 98 super, vyšší fakt nemaj, to má HonzaP pravdu, ovšem tu 89 do toho dát nemůžeš, protože by se to ani nerozjelo :-)) - tedy na horší spalování, neboli že když to v tom motoru bouchne, tak pak tam toho nespálenýho zbyde víc, než nespálenýho a to je nechtěné, protože se to dostává hůř ven (je to pochopitelně těžší, než ty plyny). Takže když tankuju naší 95, tak motor lépe spaluje a při 98 je to ještě lepší. A protože se to lépe spálí, tak taky ten válec zůstane po výbuchu a výfuku "prázdný" a nic tam nepůsobí jako "tlumič" dalšího výbuchu (takže to vlastně funguje, jako když si dáš na auto laďák, který lépe odvádí spaliny potrubím a nedělají se významné turbulence, které vrací plyny zpět do válce a které to tam brzděj). A z toho důvodu má auto větší výkon - zvlášť je to cejtit v nižších otáčkách a pak i při těch nejvyšších.
Rozbalit vlákno
5
neregistrovaný "hiker"
3. 11. 1999 08:29
Re: výkon a benzín
Nekde jsem slysel, ze motor s vyssim oktanovym cislem muze mit i vyssi kompresi. A pri vyssi kompresi je pry i vyssi ucinnost spalovani (tedy i vykon a spotreba). Je to pravda? Muze to nekdo vysvetlit?
neregistrovaný "login"
3. 11. 1999 08:39
Re: výkon a benzín
No vzdyt prave o to jde. Proto jsou ruzne druhy benzinu.


A s tou Corolou... Nevim, nevim. Pokud nezmenis predstih, tak by se ta zmena (jine OC) nemela projevit. Myslim zmena k lepsimu, samozrejme.
neregistrovaný "austin"
3. 11. 1999 18:32
Re: výkon a benzín
Nevím jak americká verze ale evropské corolly modely tuším 3E a 4E (snad se nepletu) mají v motorovém prostoru zařízení, které se ovládá šestihranem a zde je manuálně možné přepínat oktanový nárok motoru od 86 do 99 oktanů. To proto že se TOY prodává všude tj. i v Turecku, Indii, Africe... a nikdo u Toyoty nezkoumá jaký tam mají benzín. Konkrétně Corolly z Tuzexu pokoušou všechno! olovo i bezolovo,ne naftu ale ruskej 86 oktanů jo, ap. Český dovozce jen upraví nastavení na 95. Vyzkoušeno, píše se o tom i v manuálu pro řidiče. bye
neregistrovaný "Našrot1"
3. 11. 1999 21:11
Re: To: austin
Já teda o žádném nastavení na benzín nevím (koukal jsem i do manuálu), navíc mě to nikdo nastavit ani nemoh, protože jí dovez tatík sám na sebe a ne přes dovozce. Jinak na naftu už jsme s tim jeli taky. To jednou u aralu vožralej pumpař splet hadice u náklaďáku a nalil do nádrže na natural naftu, pak si toho teda všim, takže to přehodil, ale lidi normálně asi 2 dny čerpali asi 20% roztok nafty v naturalu. Motoru to "nijak nevadilo", akorát teda dost cukal ve vyšších otáčkách. to login: když bys ten změnil předstih (a sučasně bys měl (myslim ale, že to udělá při změně předstihu elektronika automaticky) změnit i množství vstřikovaného benzínu, tak pak se to na tom motoru neprojeví, protože bude vstřikovat množství benzínu (daného OC), které je nutné pro běh motoru tak, jako když je nastavený na jiné OC. Trošku kostrbatý, ale snad je to pochopitelný.
neregistrovaný "hop1"
4. 11. 1999 14:49
Re: To: austin
Pokud vím, tak tu manuální změnu předstihu měli jen karburátorový modely (Toyoty). EFI, zejména starąí měli čidlo klepání, takľe se OC přizpůsobují sami. A s OC se mění jen a pouze předstih, nikoliv mnoľství benzínu. Jeho výhřevnost je stejná, jen je méně/více náchylný k detonacím.
neregistrovaný "pohoda"
5. 11. 1999 07:17
polopatická otázka:
jen tak jednoduše pro praxi (pro ty blbější z nás)by nakonec stačila pokud možno ne příliš vědecká odpověď na otázku:..........MŮŽE VYŠŠÍ OC SNÍŽIT SPOTŘEBU? POKUD ANO - O KOLIK PŘIBLIŽNĚ? A NA ČEM TO ZÁVISÍ? ......možná na kompresním poměru, provozních otáčkách???.... Tedy: když bude u pumpy stát natural s OC98 třeba o 0,30 Kč víc než OC95 - vyplatí se to nebo ne?? a od jakého rozdílu by se to vyplatilo a za jakých podmínek atd. --- Zkuste to prosím někdo vysvětlit tak, aby to bylo nejdřív pokud možno bez integrálů, matic a kombinatoriky (vyšší matematiku až ve druhém pořadí). ..DÍK..
Rozbalit vlákno
5
5. 11. 1999 07:51
Re: Natural Plus 98
Nevíte někdo co je to za benzín, jeho cena je totiž úplně stejná jako u Naturalu 95, tj. 24,90 kč. Mají ho u Agipu.
neregistrovaný "login"
5. 11. 1999 08:52
Re: Natural Plus 98
No co by to bylo? Natural super - natural s OC 98 pro vykonny motory sportovnich aut.
neregistrovaný "login"
5. 11. 1999 08:50
Re: Natural Plus 98
Dobre, tak ja to jeste jednou zopakuju. Je tu okolo dost mlhy. :-)))


Tim, ze se jezdi na benzin s vyssim OC nez je predepsany se samo o sobe nic nestane. Pokud je motor (predstih) serizeny na nizsi OC.
Vzhledem kvyssimu OC nez na jaky je motor serizeny (jaky je predepsany) se muze zvetsit predstih a tim dojde k tem nesmyslum, co tu vsichni popisuji. Tim padem auto o neco lip jede a tim jak na to min slapes se snizi spotreba.


Spotreba se snizi o to mensi slapnuti, tj. je to znat hlavne po meste.
neregistrovaný "HonzaP"
7. 11. 1999 08:23
Re: Natural Plus 98
Za predpokladu hypotetickeho rozdilu ceny benzinu OC 95 a 98 o tricet haleru by na jednu 50 litr.nadrz byla uspora priblizne 100 Kc.Nutny predpoklad je pokles spotreby napr.ze 7 litru na 6.U vyssich kubatur bude rozdil mene patrny,stahnout spotrebu nepujde jen zmenou OC a event.predstihu,ale i stylem jizdy.Ale to uz vite,navic rozdil spotreby je zpravidla mene,s bidou tak 0,5 litru dalky,mesto udela vice.Prumer opet asi ten jeden litr.
neregistrovaný "Andre"
9. 11. 1999 14:53
Re: Natural Plus 98
V Moste u cerpacky JET maji N95 za stejnou cenu jako N98 (24.60)...

...A nebere to min jen to jezdi lip...