0
Brouk
Jak kde...
u nas rozhodne S110R
v evrope mozna Brouk
v americe Ford T
u nas rozhodne S110R
v evrope mozna Brouk
v americe Ford T
u nas rozhodne TATRA 603
Jeste bych chtel neco dodat k tomu VW brouku,
je(byl) postaven(okopirovan) podle stare tatrovacke koncepce (t570) z r.1930.
je(byl) postaven(okopirovan) podle stare tatrovacke koncepce (t570) z r.1930.
jo jo, Tatra 603, VW brouk a Ford T, s tím jde souhlasit, bez výhrad. Každý na svým teritoriu. Takže nezapomeňme ani na Citroen 2CV !! - a neproslavily ho jenom jeptišky v Četníkovi odkudkoliv - zmotorizoval poválečnou Francii...
Tak tak, Tatra V-570 byla ale jen pokusnym prototypem. Rekneme, ze skutecnym vzorem, ze ktereho se "kopiroval" brouk byla Tatra 97 - taky na 100 metru je vzajeme skoro nerozlisis. Bohuzel, v dobe okupace prisel prikaz z Berlina k zastaveni vyroby T-97 (a broucek vyjel o dost pozdeji).
Dost slavne auto je i prvni aerodynamicka Tatra - T-77, vyroba nekdy kolem 1935.
Dneska jich existuje jen asi 8-9 na celem svete a vsude jsou prohlaseny ze kulturne-technicke pamatky a jsou prakticky neobchodovatelne.
Dost slavne auto je i prvni aerodynamicka Tatra - T-77, vyroba nekdy kolem 1935.
Dneska jich existuje jen asi 8-9 na celem svete a vsude jsou prohlaseny ze kulturne-technicke pamatky a jsou prakticky neobchodovatelne.
souhlasim s tim eRkem u nas, jiank Brouk, 911ka, Ford T, Jeep, Citroen DS......atd atd...podle myho nejde vybrat jedno jediny nejslavnejsi auto - nejde porovnavat neporovnatelne.....
Brouk a 911. Co si ale budeme povidat. I Brouka postavil Ferdinand Porsche. Takze nejslavnejsi znacka = PORSCHE!!!
Co si budeme povidat: Porsche kompletne opraskl konstrukci vykyvnejch polonaprav pro Brouka od Hanse Ledwinky, konstruktera Tatry 11. A pri konstrukci motoru se taky leccemus priucil....
Mas naprostou pravdu. To ale neznamena, ze F.Porsche mel IQ houpaciho kone bez hlavy😄Porovnani soucasnych vysledku firem Porsche a Tatra mluvi za vse. Musim ale uznat, ze Porsche nebylo zaslapano do zeme Rudejma Khmerama 😄
Neee, Porsche byl vybornej konstrukter. A o Tatre se mi radsi nechce zminovat, hrnuly by se mi slzy do oci (bez prehaneni). To co rudosi uspesne nacali, dodelali tihle "kapitalisti". Ve skrytu duse doufam, ze se nekdy Tatra vrati k vyrobe osobnich aut, stejne tak jako CZ k vyrobe motocyklu. Ale to jsem znacne odbocil od tematu....
2fittipaldi: a si si isty, ze chrobaka aj 911-tku postavil jeden a ten istyFerdinand Porsche?
To wawrik: No... Ruku do ohne za to nedam. Nedavno ale bezel v TV dokument, ktery velice zajimave a podrobne popisoval udalosti kolem vyvoje Brouka od jeho prvopocatku az do soucasnosti. Samozrejme se tam mluvilo i o Porschi i Tatre. Porad se mi moc libil, ale protoze nejsem odbornik na dejepis, nepamatuji si uplne vsechny detaily. Vim ale, ze jmeno Porsche ma znacnou zasluhu (nevim jestli 100😖 na vzniku Brouka. A to jde... 😄
Pokud si pamatuji, tak v dokumentech na Maxu o slavných automobilkách bylo řečeno, že Ferdinand Porsche byl hlavní konstukter VW - tvůrce brouka, kterého vytvořil na objednávku Hitlera.
Dame si trochu dejepisu. Jestlipak vite, koho byl Ferry Porsche tchan? Zjisteni pro toho, kdoz se zabyva vztahy v aut. prumyslu, vice nez zajimave😞)
ze by vsemocneho Piecha 😃 (jistej si tim ale nejsem)
c) je spravne, je to Piech. Kdyz jsem se to dozvedel, byl jsem velmi prekvapen. Vim ze Porsche byl konstrukterem Brouka i 356, ale podle mne 911 uz asi jeho dite nebyla.
Neni pravda ze Porsche oprskl konstrukci vykyvnejch naprav od Ledwinky.Tak zvana kyvadlova naprava byla pouzita treba u vozu Sreyr XII v roce 1925. Porscheho naprava byla odpruzena torznimy tycemi.(Porscheho patent.)Ferdinant Porsche pracoval take u Steyru.Tak ze kdo od koho kopiroval je otazka.Ferdinant Porsche mnel mnoho patentu.Narodil se ve Vratislavicich u Liberce. Jeho sestra si vzala Piecha.Ten Piech o kterem pisete je jeji syn. Mimochodem konstrukter typu 917.Ferdinant (zemrel 1951) ze svim synem Ferrym zalozil v roce 1948 firmu Porsche v Rakousku. Od roku 1950 je Porsche v Stuttgart-Zuffenhausen. Ferry je konstrukteren 911. Zemrel asi pred 2 roky.Za predchudce Brouka je povazovana Tatra 570. Byl to prototyp postavenej na zaklade typu 57.Konstrukterem byl Ledwinkuv syn. Ledwinkovi bylo priznano odskodneni.On se toho ale uz nedozil.Kdyby to bylo trochu jinak rad se poucim.
Zdravim vsechny.
Zdravim vsechny.
S nekterymi prispevky bohuzel nesouhlasim.
Hans Ledwinka a Ferdinand Porsche byly oba viborni konstrukteri.
Kdo zna trochu vyrobu a konsrukci automobilu, vi ze vsechny
automobilky od sebe kopiruji, nekdy se porusi aji
nejaky registrovany patent a pak je mecheche.
Pri vzniku "Brouka" to bylo ale trochu jinak, Porsche mel nad sebou ochranou
ruku psichopata=Hitler. Porsche mel moznost pouzivat si cizy patenty podle sve
chute a bylo mu celkem jedno jaky nazor na to maji ostatni kolegove(napr.
Ledwinka).
Nechci zde zacit diskutovat o Charakteru F.Porsche ale je zrejme ze patril
s simpatizantum Hitlera. Tatra (zasluhou Ledwinky) byly ve 30tych letech jedna
z technicky nejvispelejsich automobilek na svete. Od roku 1923 se zde virabely
seriove vozidla s vzduchem chlaz. motorem,centralni nosnou rourou, kyvad.
napravy ,pozdeji prisly aerodinamicke vozy a to neni zdaleka vsechno.
Samozrejme nekopiroval Porsche vse 1:1.
Jde me spise o to ze "concept" brouka vznikl v Koprivnici(Ledwinka) a ne ve
Wolfsburgu nebo v hlave F.Pscheho.
Pri castecnem obsazeni CR v roce 1938 zakazala "rise" Tatre vyrabet urcite typy
osobnich vozidel, byly to jak jinak T87 a T97, vozy ktere se koncepcne shodovaly
a opticky podobaly "brouku"(tenkrat KdF-Wagen).Narozdil od "brouka" to byly
tenkrat plne vyvinute,spolehlive a seriove vyrabene automobily vysokou
zivotnosti.Opravdova
seriova vyroba brouka zaca az po valce.
Dalsi vyvoj obou znacek je jiz obecne znam.
Hans Ledwinka a Ferdinand Porsche byly oba viborni konstrukteri.
Kdo zna trochu vyrobu a konsrukci automobilu, vi ze vsechny
automobilky od sebe kopiruji, nekdy se porusi aji
nejaky registrovany patent a pak je mecheche.
Pri vzniku "Brouka" to bylo ale trochu jinak, Porsche mel nad sebou ochranou
ruku psichopata=Hitler. Porsche mel moznost pouzivat si cizy patenty podle sve
chute a bylo mu celkem jedno jaky nazor na to maji ostatni kolegove(napr.
Ledwinka).
Nechci zde zacit diskutovat o Charakteru F.Porsche ale je zrejme ze patril
s simpatizantum Hitlera. Tatra (zasluhou Ledwinky) byly ve 30tych letech jedna
z technicky nejvispelejsich automobilek na svete. Od roku 1923 se zde virabely
seriove vozidla s vzduchem chlaz. motorem,centralni nosnou rourou, kyvad.
napravy ,pozdeji prisly aerodinamicke vozy a to neni zdaleka vsechno.
Samozrejme nekopiroval Porsche vse 1:1.
Jde me spise o to ze "concept" brouka vznikl v Koprivnici(Ledwinka) a ne ve
Wolfsburgu nebo v hlave F.Pscheho.
Pri castecnem obsazeni CR v roce 1938 zakazala "rise" Tatre vyrabet urcite typy
osobnich vozidel, byly to jak jinak T87 a T97, vozy ktere se koncepcne shodovaly
a opticky podobaly "brouku"(tenkrat KdF-Wagen).Narozdil od "brouka" to byly
tenkrat plne vyvinute,spolehlive a seriove vyrabene automobily vysokou
zivotnosti.Opravdova
seriova vyroba brouka zaca az po valce.
Dalsi vyvoj obou znacek je jiz obecne znam.
S tim Broukem a Porschem to bylo opravdu jinak. Porsche mnel pred valkou ve Stuttgartu konstrukni byro, ktere mnelo hlavne vojenske zakazky.Vroce 31 zkonstruoval na zakazku pro Zündap auto pod nazvem Voksauto s petivalcovim hvezdicovim motorm vzadu.Vyrobeny 3 prototypy.V roce 33 pro prototyp pro NSU ma uz 4valce (Boxer vzadu).Ve stejnem roce
zacal vyvoj Brouka.V roce 37 bylo postaveno 30 prototatu u Daimler-Benz. Vroce 38 zahjena stavba automobilky. V roce 40-45 bylo postavno55000 Kübelwagen u nas znamejch pod jmenem Kadour(KdF)a letech 41-43 15000 vodniku.Motor a mechanicke casti jsou u obou aut s Broukem totozne.Nacisticky ministr zbrojeni obnovil vyrobu Tatry87. Prohlasil: Tatra je auto pro Autobahn.Wehrmacht je dokonce pouzival jako stabni automobily. Tatra byla na svou dobu neco uplne vyjimecneho. Jeden s typu 77 mnel dokonce rizeni u prostred jako dneska McLarenF1.
zacal vyvoj Brouka.V roce 37 bylo postaveno 30 prototatu u Daimler-Benz. Vroce 38 zahjena stavba automobilky. V roce 40-45 bylo postavno55000 Kübelwagen u nas znamejch pod jmenem Kadour(KdF)a letech 41-43 15000 vodniku.Motor a mechanicke casti jsou u obou aut s Broukem totozne.Nacisticky ministr zbrojeni obnovil vyrobu Tatry87. Prohlasil: Tatra je auto pro Autobahn.Wehrmacht je dokonce pouzival jako stabni automobily. Tatra byla na svou dobu neco uplne vyjimecneho. Jeden s typu 77 mnel dokonce rizeni u prostred jako dneska McLarenF1.
2rado: Stary Ferdinand Porsche urobil Chrobaka, 356-ku urobil jeho syn Ferry. Aj 901-ku (neskor premenovanu na 911), ked bol v zajateckom tabore.
A co sa tyka skopcenia kyvadlovej napravy, Porsche robil navrhy "ludoveho" vozu uz zaciatkom 20-tych rokov, a niektore mali kyvacku. Tiez si nemyslim, ze by to niekto od niekoho okopcil. Navyse mali s Ledwinkom dost podobne nazory na konstrukcie aut.
A co sa tyka skopcenia kyvadlovej napravy, Porsche robil navrhy "ludoveho" vozu uz zaciatkom 20-tych rokov, a niektore mali kyvacku. Tiez si nemyslim, ze by to niekto od niekoho okopcil. Navyse mali s Ledwinkom dost podobne nazory na konstrukcie aut.
Myslím že v USA Cadilac.
Slavných aut je spousta. Beru i výrazné technické inovace na svou dobu. U nás: Aero, Praga, Tatra 57, 77, Tatraplán, 603, Wikov, Z (Zbrojovka Brno). Německo: VW Brouk, BMW Iseta, 2002, NSU Ro 80 (první Wankel), Mercedes 300 (kupé s dveřmi otevíranými vzhůru), Audi quattro. Francie: Citroen 2CV (kačena), DS, Renault Alpine. Itálie: Lancia Stratos, Ferrari, Alfa Romeo.
bezva rubrika, nikdo se tu nepohádal, aspoň někde, fajn, držím nám palce, ať to vydrží...
No, jak je vidět, moc dlouho nám téma nevydrželo, ale určitě stojí za to je oživit. Nejslavnější auto, to je velký problém, rozhodně jich aspiruje mnoho. Značky Porsche i Tatra určitě mezi legendy patří na přední místa. Pominu-li historii Brouka, který byl skutečně zkonstruován na žádost nebo rozkaz Hitlera, ale rozhodně se stal asi jednoznačně nejznámější legendou nejen s ohledem na počet vyrobených kusů, délku výroby a celosvětovou rozšířenost /někdo také zmínil slavné Mini, které se vlastně donedávna vyrábělo, ale toho zdaleka nebylo vyrobeno 25 mil. kusů jako Brouka ba ani 15 mil. jako Fordu T/, pak jednoznačně s vzhledově nejmenšíma změnama /samozřejmě se jinak změnilo téměř vše/ nejdéle vyráběným vozem je dnes skutečně Porsche 911 /1963-dosud/, dílo Ferryho Porsche - syna Ferdinanda. Jestlipak také víte, že Ferdinandovi byla nedávno /myslím v listopadu 2000/ ve Vratislavicích u Liberce odhalena na jeho rodném domě pamětní deska za účasti potomků rodiny Porschů a Piechů.
Ale co další legendy - Ferrari, Rolls-Royce, Aston Martin, Alfa Romeo, Mercedes.....Myslím, že je řada dalších, o kterých by se daly napsatdlouhé řádky. A co se týče naší Tatry, skutečně jen oči pro pláč. Rozhodně ti, kdo se jakýmkoliv způsobem zasloužili o její konec výroby osobních automobilů, by se měli smažit v tom nejhorším pekle, kdyby nějaké bylo. Já už ani nedoufám, že se osobní automobily Tatra někdy vzkřísí, je to však těžká ostuda, že někdo může tak snadno zapomenout na tradici, která dala střední Evropě první automobil /1897/.
Ale co další legendy - Ferrari, Rolls-Royce, Aston Martin, Alfa Romeo, Mercedes.....Myslím, že je řada dalších, o kterých by se daly napsatdlouhé řádky. A co se týče naší Tatry, skutečně jen oči pro pláč. Rozhodně ti, kdo se jakýmkoliv způsobem zasloužili o její konec výroby osobních automobilů, by se měli smažit v tom nejhorším pekle, kdyby nějaké bylo. Já už ani nedoufám, že se osobní automobily Tatra někdy vzkřísí, je to však těžká ostuda, že někdo může tak snadno zapomenout na tradici, která dala střední Evropě první automobil /1897/.
Zdenekc: je mi lito ale Porsche 911 se vyrabelo do jara 1998. To co melo premieru na podzim 97 uz neni devetsetjedenactka, nechapu proc oznaceni 996 neni oficialni. No, asi jen z marketingovych duvodu..... Jinak nema 996 s 911 az na par konstrukcnich malickosti nic spolecneho. I kdyz nepopiram ze to neni krasny auto, kdyz si ale prestavim ze ten motor bubla tak skvele jen diky vyfukovemu potrubi a ne sam od sebe.... Na druhou stranu chapu tovarnu ze motor z Brouka puvodni 911 a predchudce 356 vypiplali na maximum.... a nova 996 si zaslouzila jiny.
podla mna tiez brouk, ale vsade na svete. vsade sa ho predalo strasne vela kusov, a konieckoncov, je to snad jedine predvojnove (resp. medzivojnove) auto, ktore sa vyraba dodnes.
A co takhle klasickej Willys JEEP MB? To je celkem super autíčko a tvary si drží dodnes taky. Jen můj názor, ale ten brouk asi bude slavnější.
Nejslavnější bude asi ten brouk bych řek. Ale nejvíc se vyrobilo a prodalo Fordu F, je to další auto který se vyrábělo i za války a vyrábí se do teď.
bezvýhradně Mini Cooper 41 let se vyrábí, první koncepce soudobých modelů všechno vpředu. Kdo neznáte historii, kukněte na www.mini.cz
Kyvadlove napravy nevinalezl ani Porsche ani Ledwinka nybrz nekdo uplne jiny
jiz na prelomu stoleti. P. a L. je jen vylepsily. Ledwinka tento princip
napravi vylepsil natolik ze se jiz roku 1923 vyrabela seriove v legendarni
Tatre 11(prvni prototypy se jiz testovaly v roce 1921!!!!). Mimochdem tesne pred
Porschem byl u Steyru take Ledwinka.Vim ze Ledvinka u Steyru pracoval na
predchudci T11, jenze vedeni Steyru nemelo zajem o lidove vozidlo. Je mozne
ze Porche pozdeji z Ledwinkovich navrhu u Steyr pozdeji cerpal.
Tatra570 neni postavena na zaklade typu 57!!!!
jiz na prelomu stoleti. P. a L. je jen vylepsily. Ledwinka tento princip
napravi vylepsil natolik ze se jiz roku 1923 vyrabela seriove v legendarni
Tatre 11(prvni prototypy se jiz testovaly v roce 1921!!!!). Mimochdem tesne pred
Porschem byl u Steyru take Ledwinka.Vim ze Ledvinka u Steyru pracoval na
predchudci T11, jenze vedeni Steyru nemelo zajem o lidove vozidlo. Je mozne
ze Porche pozdeji z Ledwinkovich navrhu u Steyr pozdeji cerpal.
Tatra570 neni postavena na zaklade typu 57!!!!
Myslel jsem ze u Tatry 570 byl pouzit motor z typu75.
Nezapomněli jste všichni na tohle auto? Henri Ford byl první člověk na světě který zavedl pásovou výrobu aut a zaplavil jima celou Ameriku! A v loni byl Ford T vyhlášen automobilem století, viz. autotip.
co si pamatuji v posledních 30-40 to byl asi přeci jen Trabant, kolik z nás s ním začínalo?
Předtím obvivuji spíš jen z literatury malého Minora, se kterým F.A.Elstner ve třech cestoval Afrikou, což si myslím byl ještě uctyhodnější výkon než H+Z Tatrou.
Ve světě pak asi VW Brouk.
Předtím obvivuji spíš jen z literatury malého Minora, se kterým F.A.Elstner ve třech cestoval Afrikou, což si myslím byl ještě uctyhodnější výkon než H+Z Tatrou.
Ve světě pak asi VW Brouk.