Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zpět na článek

60 komentářů

Zkus se podívat sem: [odkaz]
Vysvetlí mi, prosím, niekto zrozumiteľne, ako funguje AWD na Subaru Outback vyr. 1999 s automatickou prevodovkou. Ďakujem.
vlastnim ar 33 4x4 permanent rv 92, mel by být pouzit systém od Audi, ?co tam je? (ps: je to černý a válcovitý 25*15*15 cm mezi přev a zad. nápravou),diky
Nevite o nejake zajimave literature kde by byly

popsany a vysvetleny ruzne druhy diferencialu ( snek.,planet ... )??? ( pokud mozno i soucasne ).

Jinak prave 4x4 ( mezinapravovy dif. a viskozni spojka ) je opravdu neco jineho nez pouze viskozni spojka ( haldex, crv , hrv, synchro ... ).

Az zije 4x4 . ( Ford Scorpio 4x4 Ghia 2.9 Efi )
tahám ......, aneb povídejte si ..., je to vděčné téma , jak udělat dobrou výměnu názorů-
Ne snad nebezpecne, ale neni to quattro. Zase je to mnohdy lepsi nez samotny predek. Ale mas samozrejme pravdu v tom, ze hlavni smysl je zajistit lepsi pruchodnost pri snizenych adheznich podminkach.
*...
Porsche s pohonem všech kol (Carrera 4, Turbo) má (alespon poslední modely, myslím , že i ty starší to tak měli) má přenos síly pomocí viskosní spojky s tím, že standartně je přenášeno na přední kola 35 procent a na zadní 65 pr. síly. V případě potřeby se poměr sil (trochu) mění. NENÍ TO TEDY, ŽE BY ( KDYŽ JE TAM VISKO) BYLA STANDARNĚ POHÁNĚNA JEN JEDNA NÁPRAva, to NE!!). TAKHLE to má např. poslední 911 TURBO a myslím i poslední generace (996) 911 Carrera 4. --- Myslím, že tak nějak to měly i starší modely s pohonem všech kol, ale porobnosti neznám. PS: Více najdeš v periodikách (časopisy, internet, ..), když tam je třeba test, nebo představení novinky. O pohonu Porsche 911 Turbo (996) najdeš i zde na "auto.cz", když přestavovali přávě tento vůz, vyšlo to asi před 10 týdny v rubrice ¨"přestavujeme"- Jinak můžeš zabrousit na "www.porche.de", nebo "cz", "com"
2audis: carrera4 ma konkretne co? Odkazy, linky, privitam vsetko...

Mimochodom, ja by som trochu upresnil - IMHO su on_demand systemy na zlepsenie priechodnosti, trakcia mi dost uzko suvisi s jazdnymi vlastnostami.
Pánové: "na kluzčím(než je jen mokro) kluzkém a velmi kluzkém povrchu i haldex zlepší jízdní vlast. (viz Autotip 7/99), protože tam je auto NEUSTÁLE v nějakém smyku, a tak je spojka neustále "nějak" sepnutá." Je to tak.....
ano, znova potvrzuji, že je nebezpečné jezdit s haldexem na suchu, případně mokru (sportovním )až ryze sportovním stylem. Je to prostě díky prodlevě systému nebezpecné. A to platí i o ostatních systémech, kdy je normálně jen jedna náprava, při ztrátě adheze se automaticky přídá i druhá (CRV, HRV, Syncro apod.)jSOU TO PODLE MĚ A PÁR DALŠÍCH LIDÍ SYSTÉMY PRO ZLEPŠENÍ TRAKCE, (KDYŽ NĚKAM NEMOHU VYJET ...), NE AKT. BEZPEČ.= JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ. Připouštím, že na klužčím(než je jen mokro) kluzkém a velmi kluzkém povrchu i haldex zlepší jízdní vlast. (viz Autotip 7/99), protože tam je auto neustále v nějakém smyku, a tak je spojka neustále "nějak" sepnutá a taky se obtížně zjištuje, jakou má haldex účinnost a vlastnosti oproti pernamentním 4-kolkám (Quattro - TorSen, Subaru, Carrera 4 ,...)
matuS
imho sa mylis. ale nebudem ti to vyvracat 😉
haldex a podobné nesmysly odmítám registrovat. něco jako hrv nebo crv apod. to je hnus. no a koncernové 4x4 mi taky lezou na nervy. s tím autem se nedá jezdit na suchom asfaltu stylem 4x4. prostě nedá. to bmw 525ix bylo lepší - o hodně.
Matus: i haldez je lepsi nez, jen jedna pohanena naprava....
matuS
radekg: problem je, ze na kapote vidis quattro, a ono je to mozno haldex....
Ahoj Lidi,

Jsem rad, ze jsem mezi priznivci 4WD, ale vase reci o haldex. Pokud jezdite se 4*4 dele asi vite proc je dobra: rika vam neco Pasivni Bezpecnost, zatacky , mokro, snich???Me se zda, ze 0.1-0.2 sec na zapnuti je uprimne k prdu....souhlasim, ze nejlepsi je staly pohon s mezinapravovym differencialem a viskozni spojou (Subaru od `94)s timhle autem nazahrabete na suchym ani na mokrym ani na 6.500/min. O to ale nejde, pro jizdu v terenu je samozrejme lepsi, kdyby to bylo mozne, uzavrit vsechny diferencialy na tvrdo a je!!!! Za beznych podminek to vsak nejde, Pokud nekdo chce 4*4 tak doporucuji staly pohon, jinak je to jako, kdyz jdete na lov a nabijite az, kdyz zver utika....je mi lito, ze jste nezminili kdo je nejvetsim Vyrobcem vozu s pohonem na vsechny kola....SUBARU....Ano mam ho, ale rad potkam i quatrra a syncra a jine......
2german: IMHO je najlepsi rozvod mercedesovsky 4-matic. Je to planetova prevodovka s default rozdelenim 35:65 (predna:zadna). Podla mna dozadu patri vykonu viac, aj ked je rozlozenie hmotnosti 50:50, a to kvoli zmene pomerov pri dynamickom zatazeni. Jazdi sa s tym ozaj dobre, ale potreboval by som sponzora. Preto som sa zacal obzerat po Passate poslednej generacie, tam je Torsen (snekovy diferencial), ale odradili ma zle skusenosti s tymi autami, hlavne poruchovost a servis. A tak, co sa tyka stvorkoliek, ostavam pri firemnej Impreze, tej v zasade nechyba nic - bezporuchova, vyvazena, nenapadna.

Aby bolo jasne - nemam nic proti systemom, ktore pripajaju jednu z naprav podla podmienok, ale vydavat to za obdobu alebo konkurenciu fulltime 4x4 ozaj nejde.
2fija: vsak to pisem - viskospojka zabera ako tuhy celok. Zadna naprava je pohanana presne ako pri tuhom rozvode 4x4 bez medzinapravoveho difaku - tam sa to da asi lepsie predstavit, ako zaberaju vsetky kolesa. Viskospojka je ozaj dost tuhy celok, a na rozdiel otacok su potrebne relativne vysoke sily. Medzi lamelami je medzera len okolo 0,2 mm, a hnacie lamely maju perforacie na znizenie strihoveho zatazenia oleja, resp. na zvysenie jeho prilnavosti. Ozaj nie je jednoduche pootocit vzajomne vstupny a vystupny hriadel.
Toz ja, beru to.

Ale zkus na to jit od lesa a neber v potaz profesora - pokud jsou otacky obou hridelu stejne,

a nedochazi tedy k prenosu sily pomoci viskozni kapaliny, jsou vlastne zadni kola tazena stejne jako u dvoukolky. Kardan s viskospojkou v tu chvili proste nic nedela. Tedy jinymi slovy - 100% tociveho momentu motoru jde na predni kola, 0% na kola zadni. Pokud to tak neni, tak by to prece nemelo zadny smysl, davat tam viskospojku misto pevneho hridele !? Verim ze ma profesor a ty pravdu, takze mi prosim sdel, kde v mem uvazovani je chyba (mimochodem - kdyz kardan uplne odmontuju, auto se na ceste chova i bez nej uplne stejne. Jen pri prokluzu to ma jine vlastnosti - a taky to min zere).
Wawriku, zajímal by mě čistě tvůj názor, jaká je v současné době nejlepší čtyřkolka, kterou by jsi si koupil nebo kterou máš.
2fija: Golf II Sychro? To je nejaka specialna varianta do sychraveho

pocasia? 😃)

Este raz - viskospojka, tak, ako je zapojena v Golfe, sa pri ziadnom

rozdiele otacok sprava ako tuhy celok. Este na skole sme robili

dokumentarny film pre potreby katedry a VW Bratislava (mozno vies, ze sa

zameriava na specialne verzie VW vratane verzii Syncro) a mal som

moznost si rozdiely nielen pozriet, ale aj osahat a porozumiet im. Doc.

Ing. Alex Ikrinsky, CSc. (tie tituly uvadzam iba pre zvysenie

prestize 😃, veduci projektu: "Kym sa vozidlo pohybuje v

priamom smere jazdy na ceste s dostatocnym sucinitelom adhezie a dynamicke

polomery pneumatik prednych i zadnych kolies su rovnake, nie je dovod na

rozdiel otacok hnacich a hnanych lamiel, viskospojka sa otaca ako celok,

teda ako jeden hriadel. Cely system sa sprava ako tuhy pohon 4x4."

Este predtym, ako sa niekto obuje do jeho doveryhodnosti upozornujem, ze

velmi uzko spolupracuje s VW a na rozdiel od nich nie je zatazeny ziadnymi

marketingovymi planmi a nemusi technologie VW-u prezentovat ako jedine

spravne. Mimochodom, cast z tych testov bola publikovana v niektorom cisle

MOT-u niekedy koncom roku 96 vcetne kinematickej schemy a tusim aj rezov

celym rozvodovym systemom, ktokolvek si to moze overit.

Poznamka pod ciarou - to, co odpaja zadne kolesa pri brzdeni, sa vola volnobezka.

2maxipes: uz nemam teplotu 40, takze sa mozem trochu rozpisat 😄 Cista

viskospojka je uz davno prezita, je to zastaraly a nevyhodny system. Je

niekde na polceste medzi tuhym 4x4 a modernymi systemami. Oproti tuhemu

rozvodu ma tu vyhodu, ze zmensuje pnutia v pohanacej sustave, bohuzial na

poziadavky dnesnej doby je stale prilis tuha, co sposobuje vacsie

namahanie a opotrebenie pneumatik. V neposlednom rade vnutorne trenie

viskospojky si vyzaduje treciu silu (resp. trecie sily) medzi pneumatikou

a povrchom, aby sa mohli zachytit - to je pricinou aj tych problemov pri

parkovani. Ako pise audis, nie je schopna spolupracovat s elektronickou

vybavou. To vsetko ma vplyv na jazdne vlastnosti a chovanie auta, a ze to

bolo citit oproti vtedajsej Impreze...
Hello,

u Golfa II Sychro (jeden nahodou mam) pracuje viskospojka tak, ze pri STEJNYCH otackach vstupniho a vystupniho hridele se neprenasi ZADNY tocivy moment. Pokud vznikne rozdil v otackach pri akceleraci (tj. predni kola se toci rychleji nez zadni), pomoci viskozni kapaliny (neco jako se leje do automaticke prevodovky, leje se i do viskospojky) se prenasi tocivy moment (fyzikalni vlastnost te kapaliny, snazi se "vyrovnat otacky") v potrebnem pomeru. Nikdo nezarucuje, ze se nezacnou protacet i zadni kola - pokud to adheze umozni, chyti se auto vsemi koly, jinak se budou vsechna kola protacet stejnou obvodovou rychlosti (tj. pomer toc. momentu bude v tomto extremnim pripade 50:50). Protoze to funguje pomoci fyzikalnich vlastnosti, ma to jiste zpozdeni (tedy - zacne to fungovat OKAMZITE kdyz vznikne rozdil otacek, ale nejakou dobu trva, nez se prenos uskutecni a otacky se vyrovnaji).

Pri brzdeni by to melo byt vypnuto(ponevadz by taky auto spojkou napr. pri zablokovani prednich kol brzdilo a tu spojku by to celkem rychle odrovnalo), ale mam pocit, ze prave pro fyzikalni prenos sily to nefunguje a resi se to takovym "ojebem", ze se odpoji pri brzdeni zadni diferencial, aby vystupni hridel nemel pri brzdeni vazbu na kola. Ale timhle si uz tak jisty jako situaci pri akceleraci nejsem.

Poznamka k tahani - auta se nesmi tahat pri zvednute predni naprave, jinak dochazi k situaci, ze se zadni kola toci rychleji nez predni, ale soucasne se nebrzdi (takze neni odpojeny diferencial) a tim se muze spojka prehrat a znicit. Je to stejne jako tahani aut s automat. prevodovkou.
2alec: v Passate poslednej generacie je diferencial Torsen so svornostou 1:4 (alebo 1:5? to je jedno...), komplet prevzaty z Audi A4. Passaty starsich generacii maju viskospojku.
Toto jsou zaručené informace: VW Passat poslední, teto generace, myslím "B5", vychází(, k mému smutku-pozn.)ze AUDI A4. Přejal od ní podelně uložený motor a samozřejmě i pohon 4 kol - TorSen, pernametní 4-kolka, jako mají všechny "podélné" AUDIny, ty se nazývají firemně OUATTRO. Passat byl tehdy - NEPRÁVEM - nazván podle firemní filozofie VW "SYNCRO". (pODOTÝKÁM, ŽE má a měl pod kapotou 4-kolku AUDI - Torsen, NE visko spojku!!!). S novým model. rokem 99, myslím , byl POUZE přejmenován na 4 Motion, technika zůstala, čily stále AUDInářské Quattro - TorSen.
... protože dosavadní systém VW SYNCRO (tj. přenos síly přes viskozní spojku) byl zastaralý z důvodů: rychlosti reakce, kompaktibility s moder. elektr. systémy ESP, EBD, ABS, EDS apod., presnosti přenosu, apod. Toto vše mí Haldex na podstatně vyšší úrovni. Tím samozřejmě nechci ríci, že je to nejlepší 4 kolka na světě - to 100 procentne NE!!!!!! Pro practické využití jízdních vlastností to podle mého názoru NENÍ, protože tam je určitá reakce na změnu podmínek, BYT VELMI MALÁ, ALE I PŘESTO JE ZNÁT. Shoduji se s jedním našim kolegou z Motor Café, že HALDEX JE PRO ZLEPŠENÍ TRAKCE, NE JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ!!! (tady to může být docela nebezpěčné při "brutální" jízdě - právě díky reakci systému, když se z 2-kolky stává 4-kolka.) Proto se tento systém (podle mě) hodí do "obyčejných" aut - Š Octavia, Golf, Bora(snad mimo tech sportovních modifikací!), A NE DO VOZŮ AUDI SPORTOVNÍHO CHARAKTERU, AUDI S., TT, KDE JE DBÁN DŮRAZ NA CO NEJLEPŠÍ VŠECHNO, TEDY VČETNĚ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ, TADY SE FAKT NEHODÍ!!!, kazí to pověst vozů AUDI S.,TT, ___PS: napravují to AUDI S4, S6, S8 - try mají TorSen, tedy PERNAMENTNÍ(slovy: STÁLOU, BEZPEČNOU, PŘEDVÍDATELNOU ) 4-kolkU.
Před několika měsíci jsem zpovídal konstruktéra z MB, který to měl na starosti. Lezlo to z něj jak z chlupatý deky (řeknu Vám jen to co jsem sdělil novinářům). Jako výhody uváděl: Podstatně lepší manévrovatelnost při nízkých rychlostech (parkování), malá zátěž zadní nápravy a její aut. odpojení při brzdění (vliv na spotřebu), možnost odtahu auta (já nevím, ale jiné 4x4 nejdou odtahovat?) a ještě spoustu dalších maličkostí (cena atd..) Už si nevzpomínám na všechno. čau LN
S "odbornosti" prodejcu mam take sve zkusenosti z Brna a okoli. Koncem roku se objevil novy model Passatu s oznacenim "4motion", tak jsem po nich chtel vedet, jestli je to jenom jine oznaceni pro stare Syncro nebo jestli je v tom novem Passatu v ramci jednotne techniky VW pouzity Haldex. Kazdy mi tvrdil neco jineho a podkladal to argumenty typu "ja to vim urcite, nic jineho tam nedavaji" apod. Ale aby mi ukazali treba nejaky prospek nebo lepe kus servisniho manualu, to se mi nepodarilo. Fakt by mne docela zajimalo, co v tom novem Passatu vlastne je.
2maxipes: ja neviem, preco urobili Haldex, mozem sa iba dohadovat. Jeden moze byt ten tebou popisovany - je to pricina velkej tuhosti takto riesenej viskospojky, a zatazuje to cely rozvodovy mechanizmus. Ale co ich skutocne k tomu viedlo, netusim... Na druhej strane, takisto nemusim vediet vsetko a mozno su veci, o ktorych nemam ani paru a v ktorych ta pricina je...
a proc presel VW na Haldex - z tveho popisu se zda, ze ta viscospojka byl docela jednoduchej a ucinej system - a nebo nebyl? (jaky to melo nevyhody - ja slysel o nejakejch problemech pri parkovani - tj. pri velkem rozdilu otacek na pevnem povrchu)
Mily audis.

Zrejme by si mal aj rozmyslat nad tym, co pises. Pokial sa zadna naprava pripaja s oneskorenim (to pises ty), tak sa nemozu zacat preklzovat vsetky styri kolesa naraz (ako pisem ja). Moj sestrocny syn to uz pochopil, ako si na tom ty? 😄

Asi by si mohol skludnit ton. Alebo aj nie.
jak jsem podotkl, "funguje to tak nějak", nestál jsem si za tím, jak ty za vším. nejdřív si řádně vole přečti, co kdo píše, psal jsem, že za normálních podmínek jsou poháněna přední kola a při jejich prokluzu se přidá zadek, každý pochopí, že jsem tím nemínil, že když je Golf III Syncro na ledu a zatáhnu za to, tak se protáčí jen něco. Jasně že se protáčí všechna 4 kola. To je jasné. Jinak v určitých (většina, ale ne vše !!! )bodech o prodejcích s tebou musím ku škodě úrovně prodeje nic než souhlasit.
Rád bych měl takové znalosti jako ty, využíváš těchto znalostí v zaměstnání, nebo je to jen tvé hoby?
2audis: bud si to musel zle pochopit alebo VW zase stiela od boku (u nich nic nezvycajne, vsak?). Nikde by som este vyhrabal rez viskospojkou z Golfu III (alebo II? to je jedno, spojka sa nemenila), co sme dostali na Piechovej prednaske. Je z neho jasne vidiet, ze pracuje ako klasicka viska.

V principe: pri ziadnom rozdiele otacok vstupneho a vystupneho hriadela sa viskospojka sprava ako tuhy celok, cize dozadu ide 50% momentu. Pokial su vstupne otacky vyssie ako vystupne (predna naprava presmykuje), zacne sa olej strihat a TO sposobuje prenos vyssieho momentu dozadu. Od toho sa aj vola Viskospojka - principom su vlastnosti oleja s vysokou viskozitou. To, ze sa zahrieva, je sprievodny jav, nie princip cinnosti. To oneskorenie tam samozrejme je, ale ide o oneskorenie prenosu momentu dozadu z tych zakladnych 50%.

Dokaz je trivialny - mas teraz plnu * ladu a snehu, najdi si flek s rovnako smyklavym povrchom pod vsetkymi styrmi kolesami, a praskni do koni. Uvidis, ze pretacat sa zacnu vsetky styri kolesa naraz.

Mimochodom, co sa tyka neskutocnej odbornosti predajcov VW: ked som si obiehal VW Passat 4x4, trochu som sa pytal na rozvodovku, a chlap mi s kamennym xichtom povedal, ze to je predny nahon s automaticky priraditelnym zadkom. Ked ma o tom asi 20 minut nemohol presvedcit, zavolal majstra, "ktory chodi na skolenia, takze o tom asi nieco vie", a ten mu to potvrdil. Bohuzial. Mimochodom, nieco velmi podobne - az na toho majstra - sa mi stalo v Mercedesi, kde chlapik pred sebou rozprestrel rez tou planetovou rozvodovkou a spriadal tam tak neuveritelne teorie, ze som sa ku koncu musel nepokryte smiat.
Podle informací VW ve vozech Golf III syncro fungoval a v Caravele syncro funguje takto: Standartně jsou poháněna přední kola, v případě potreby (za asi 0,1 - 0,2sec.) se přes viskozní spojku (při nestejném otáčení hřídelů se ve spojce zahřívá visk. olej, ten způsobí, že se toč. moment přenáší i za zadek .....tak nějak to je, nevim přesně, pozn.) prídá i zadní náprava. Jinými slovy: Funguje to stejně jako Haldex, ale je to čiste na mechanicko-fyzik. principu a trvá to malinko pomaleji. POZN: Podle slov jednoho pražského prodejce VW, při sportovní, NE BRUTÁLNÍ, jízdě s těmito Syncro, přídání zadku ani moc není poznat a jízda je "celkem, relativně" bez problémů. "tot´ názory ne mé!"
2german: nie nie, syncro JE trvaly nahon na vsetky kolesa. Rozvodov s viskoznou spojkou su dva najpouzivanejsie druhy - bez a s medzinapravovym difakom. V prvom pripade ide hriadel rovno do viskospojky, a odtial rovno ku zadnemu difaku (plus nejake malickosti, v tomto kontexte nepodstatne, napr. volnobezka). Druhy pripad je vlastne uplne iny, tam mas na rozvod pouzity klasicky diferencial, taky, ako na napravach. Ten zabezpecuje rozdelovanie tociveho momentu. Viskozna spojka tam sluzi iba ako uzavierka. Tento system pouziva Subaru, ten prvy bol Syncro a vacsina starsich 4x4.
to wawrik: OK Já tušil, že to neprojde, jenom jsem to plácl..Holt spojka není diferenciál, ale stejně jsem zvědavej jakou bude mít životnost. čau LN
to:Wawrik


Jo, to s tou Vitarou presne sedi. Ja jsem poprve na snehu v prvni prehledne zatacce na dvojku nalozil co to slo, a kdyz slo auto do smyku, tak jsem vyslap spojku a cekal ze se to pri lehkym kontra srovna. Haha. Zustal jsem napric silnci a koukal jak puk. Dneska uz vim ze pri pretacivem smyku s "tuhou" ctyrkolkou je nejdulezitejsi VELMI POHOTOVA prace s volantem, jak se opozdis, tak jses v pr. Taky nesmis kontrovat moc, v podstate jen rovnat. Jak jdou kola do rejdu na druhou stranu tak je to skoro stejny jako kdyz nekontrujes vubec. Podle me jedina sance jak s takovymhle autem jezdit smykem je urvat vsechny ctyri kola zaroven, ale to jeste neumim. RWD je proti tomu mnohem jednodussi. A pokud mas dobre vyvazeny FWD auto, tak kdyz pojedes dobrou stopu tak je to mozna lepsi nez vetsina RWD klasicke koncepce s motorem vpredu. Ja jsem napriklad s Citroenem CX honil na horach stodvacitky s mistnima borcema za volantem. Ale s moji 4WD Toyotou 4Runner si o tom muzu nechat zdat. Ale zase vyjedu to co jiny ne - napriklad 25cm snehu neni problem. Ale uz se tesim az vyrazim na snih s MR2 (mam ji od leta a letos sem byl na horach vzdycky s tou druhou). Ma totiz motor uprostred, RWD, vazi jako stodvacitka a ma dvakrat tolik koni - tak uvidime v ktery zaveji skoncim 😃)
Ještě k tomu Syncru, já nejsem nějaký odborník na pohonu všech kol a spojky.Pokud tomu dobře rozumím tak syncro není trvalý pohon všech kol,ale je to něco jako Octavia??
2novak: som zvedavy, co z toho vykuzlis 😄 Osobne by som nemal velmi odvahu jazdit s takto upravenym autom, v prvom rade si treba uvedomit, ze 4x4_on_demand nemaju medzinapravovy difak, pretoze ho nepotrebuju. Napada ma ix veci, co ti to moze sposobit, od zvyseneho opotrebenia pneumatik po odpis samotneho Haldexu. Kazdy, kto jazdil na mokre alebo snehu so 4x4 bez difaku (tuhy rozvod), mi da urcite zapravdu, ze to moze mat velmi lahko fatalne nasledky. Ked som skusal prvykrat 4x4 na Vitare na parkovisku, nebolo mi velmi do smiechu - pri kazdom vacsom otoceni volantu to auto islo uplne nepredvidalne kam sa mu zachcelo.

Netreba vymyslat a zmierit sa s tym, ze mas Haldex a nie trojity Torsen s rucnymi uzavierkami 😃
to wawrik: Nevím co na to řekneš, ale vrtá mi v hlavě řízení Haldexu. Možná je to utopie, ale dokážu si představit, že můžu přepnout Haldex do servisního modu a řídit plynule jeho svornost. V praxi bych si to představoval jako SWITCH (HAldex OFF, Automatika, svornost 100%, 50%, 25😖. Je jasné že nemůže pracovat furt (celá zadní náprava není dimenzovná na stálý pohon). Jde o to získat eventuálně dekodovat komunikaci (CANBUS). Uvidím jak na tom budu s časem (Ale už jsem dělal větší hovadiny) ahoj LN
to wawrik: jde jen o ten objem zavazadlového prostoru, ten je fakt jen symbolický. Jo a jinak také jsem vsadil... čekal a nic. Klidně bych na zálohu zapoměl, utíkal k Freyovi a jednoho zlatého Outbacka..... ach jo.
to novak: heslu Outback rozumím, je to přesně moje krevní skupina (mé Legacy by se mi hodilo občas s větší světlostí); vsadil jsem a nevyhrál jsem, takže musí počkat, až vyhraju tak 30 mil. Kč a pak ho okamžitě koupím... 😃)
2novak: Impreza oproti Oktavke a mala? To snad nie, pokial nemyslis vyslovene batozinovy priestor, ten je ozaj mensi, ako je zdrave. Ale interier je OK, najma vzadu je o chlp vacsi.

2german: s tou "filozofiou" haldexu mas pravdu, celkom presne to vystihuje zamer akehokolvek 4x4on_demand. Maju v prvom rade zlepsovat manevrovatelnost pri nizsich rychlostiach, tam sa viac podobaju na fultime 4x4, pri vyssich sa spravaju skor ako FWD.

Co sa tyka syncra, je to obycajna viskospojka bez medinapravoveho difaku. Okrem poslednej generacie Passatov, tie sa sice volali Syncro, ale mali Torsen (komplet rozvod zodpoveda Audi A4 quattro).
Dle meho nazoru neni haldex v octavii urcen pro sportovni projizdeni zatacek a kdo z vas si to taky muze na normalni komunikaci palit se ctyrkolkou do neprehledne zatacky za snizene adheze.Haldex je urcen tam kde nemouhou FWD napr. vyjet zasnezeny kopec, polni blativa cesta apod.Pred tydnem jsem se znamym projizdel A6 2.5 TDI Q,pred nami jel hyundai Gallatroper nebo tak neja se jmenuje a nevyjel, byla to cesta ujezdena od sankaru.S A6 jsme bez vetsich problemu tento kopec prekonali takze to quattro ma neco do sebe.A na jakem principu pracuje vW syncro?
jo pokud bych měl požadavky na silně sportovní jízdu tak nekupuju diesela. To že Audi TT bude klouzat všude, považuj za nadsázku (vem poměr výkon/hmotnost připočti sportovní styl jízdy a dostaneš možnosti jezdit stále řízeným smykem). Jo a že je u HAldexu špatně řízený to je jasný a beru to jako fakt. Když Imprezu tak jedině Kombík a ten je na můj vkus malý (ale jinak nemá chybu). Zase takovej maximalista nejsu a ten kompromis co jsem zvolil mě fakt bolí. Ten Outback by byl 100/1.Čau LN
nemůžeš srovnávat rodinné kombi s Audi TT, S3...? vyžaduješ absolutní spolehlivost? TT bude klouzat všude? - jseš maximalista??? - potřebuješ mít splněné požadavky na silně sportovní jízdu, spolehlivost, bezpečnost atd. atd. A jestli chceš ještě auto, ve kterým můžeš taky občas něco převézt... Pak toho chceš hodně, vopravdu hodně!!! Potom potřebuješ asi tak 1,1 mil. Kč a koupit si novou turbo Imprezu. Nic jiného tvůj problém nevyřeší. To je holý fakt.
Jezdil jsem na Legacy, je to super. Ja jezdim celkem rychle a na tohle jsem si rychle zvykl. na snehu a na kluzku se da jezdit zatacku kontrolovanym smykem, je to super pojezdenicko. jinak mam dve auta s prednim nahonem a to je spatny, clovek si porad musi pomahat ruckou, ale je to nanic. Videl jsem v televizi jak se s Octavkou rozjizdel, slapnul na to a zadek zabral po hroznym zpozdeni. Moje otazka zni, jak se to chova v zatacce v extr. podminkach. Podle me to bude hodne divny, az nebezpecny. Co vy na to?
pro Volvistu: Těžko můžeš porovnávat "rodinné kombi" s Audi TT, S3. Výkon těchto "sporťáků" (130-165kW) dává garanci, že to bude klouzat všude, o kvalitách podvozku Audi TT ani nemluvím. Jinak k ceně, podle mého je přiměřená novému celkem slušně vybavenému vozu. Já jsem se z ojetin vyléčil hned po svém prvním autě (cca půl roku jsem létal po servisech a známých, abych jezdil s čistým svědomím, že dojedu). Prostě nemám čas na servisy, musím sednout, nastartovat a odfrčet (záruka 100% mobility je u na prvním místě). čau LN
to: novak. Cena nad 600.000 kč je rozumná u auta střední třídy (ne u Octávky). Nic víc, nic míň............. Pokud si však to auto koupíš, je to jenom na tobě!!!
To auto (Oktávka) SKUTEČNE je životu nebezpečné, pokud využíváš jeho potenciál. Já jsem zvyklej na skutečné čtyřkolky (z Subaru Forestera, Subaru Legacy, Volvo XC a Audi A8 4.2Q) a testovací 200km jízda s Audi TT a Audi S3 (oboje s Haldexem) byla utrpením. Problém těchto autíček je v tom, že jsou na tom stejně jako FWD/RWD vozidla -- nejsou schopny PŘEDEJÍT problémům (a vím to na základě SKUTEČNÉ jezdecké zkušenosti) a v problému se SKUTEČNĚ CHOVAJÍ NEPŘEDVÍDATELNĚ. Dobře postavené RWD auto -- třeba taková MB S-klasa se zcela špičkovým EPS je na tom lépe než Octavia 4x4 s pozdě reagující "čtyřkolkou", podvozek MB a jízdní vlastnosti předchází problémům daleko lépe a když nastanou, dovede je lépe řešit než 4x4 Oktávky. Oproti tomu Subaru či Audi A8/6/4 (přičemž takové Legacy je jen tak mimochodem LEPŠÍ než A8 4.2Q) jede jako po kolejích, nedostává smyky tam, kde se Oktávce prokluzuje předek a někdy možná připojí pohon i na zadek a bude se to snažit "ustát". Doporučuji ti zrušit tvoji objednávku na 4x4 zmetek a koupit si skutečnou (třeba ojetou) čtyřkolku, nebo si to auto proboha alespoň půjč a projeď si v každém z nich 100km (já s tím jezdil desítky tisíc...).
to wawrik: ahoj, už jsem tě tu dlouho neviděl. Ok souhlasím s tebou ve všech "bodech obžaloby". Octávku ještě nemám, ale smlouva je podepsaná na 639000.- Kč. (SLX max výbava Climatronic, vyhř.sedačky, atd..)+ 1 rok záruky na hl. agregáty + 3 roky havarijní poj. zdarma. Důvody proč jsem se rozhodl pro tento "hybrid" jsou: cena vozu + havarijní zdarma, cena paliva (nafta)a okolnost že nejsem závodník (ale budu muset díky naftě hodně slevit). Pokud by ten Outback na podzim nebyl havarovaný, řešil bych teď jen to jak ho uživit. Třeba příště... Ale rozhodně bych si nedovolil tvrdit že to auto je životu nebezpečné (jako Volvista) Pokud je tam průser, tak jen z hlediska uživatele, který si myslí že jede po kolejích. A to řízení EDS na 4 kola si musím v MB ověřit. ahoj LN
2hop: ja si naopak myslim, ze tam ziadne trhnutie byt nemoze (vsak je tam lamelova spojka), a kriticke je ta faza medzi presmyknutim prednej a pripojenim zadnej napravy. A presne ako pises - najnebezpecnejsi je psychologicky faktor - vodic si mysli, ze jazdi so stvorkolkou, ale pritom tam ma default FWD.
2novak: dovol male vysvetlenie.

1. k tomu oneskoreniu - je _vacsie_ ako nejakych 20 ms, a podstatne je to , ze ked sa pripoji zadna naprava, je predna uz v smyku, lepsie povedane - kolesa presmykuju, takze voz treba ustalovat.

2. Zakladny rozdiel medzi 4x4_on_deman a fulltime 4x4 je ten, ze to prve ma beznu trakcnu silu na naprave zhodnu s FWD, kdezto druhe ma POLOVICNU. Prelozene - Octavii sa zacne naprava smykat skor (bez ohladu na to, ze sa potom pripoji naprava zadna), a nasledky mozu byt fatalne; naproti tomu Impreze sa za tych istych podmienok presmykne neskor. Vysvetlenie je velmi trivialne - trecia kruznica. Koleso je v kazdom okamihu schopne preniest iba urcitu silu, v zavislosti od koeficientu trenia, a trvaly 4x4 ma pocet hnanych kolies dvojnasobny, pri rovnakom vykone motora a sprevodovani je teda sila na jedinom kolese polovicna. Ak mas zaujem, vysvetlim to blizsie, ak su to veci zname, pisal by som to zbytocne.

Haldex je nepochybne lepsi, ako vacsina FWD, pri znizenych adhezny podmienkach ma navrch pred vsetkymi FWD. Ale na fulltime 4x4 sa z principu velmi chytat nemoze. Kazdy, kto tvrdi, ze rozdiel medzi tymito dvoma systemami je minimalny, ze to nie je citit a ze sa to neoplati, nepozna skutocne 4x4.

Mimochodom, kolko si dal za tu Oktavku? A kolko by stala v podobnej vybave Impreza? Mne to vychadza, ze by tam nemal byt rozdiel vacsi ako 50k, pred dvoma rokmi sme dali za dvojlitrovu Imprezu v beznej vybave (klima, vyhrievanie, radio+changer, alarm atd.) 820k Sk.
to HOP: souhlasím není to SUBARU Ipreza, Octavia WRC atd... NElze s tím jezdit jako se závoďákem, ale troufám si odhadnout, že to bude lepší než s jakýmkoliv teréňákem (samozřejmě mimo Forestera....). Má ji tady v okolí jeden maník, který ji nešetří (jezdí s ní na kopce "padáky + RC modely) zatím je spokojený, žádné trhnutí při sepnutí Haldexu nepozoruje a trakce na sněhu je perfektní) akorát se musí myslet na tu vlastnost 4x4, že se pěkně rychle rozjede, ale s tím brzděním je na tom stejně jako ostatní "obyčejná auta". Zatím je nadšený, je to strojař jako já a nemám důvod mu nevěřit.
Podle mě tolik nevadí to ľe to zabere pozdějc, ale to ľe to nepřipne plynule. Mimochodem po vánocích jsem viděl na liberecký dálnici Oct 4x4 ve svodidlech. Na silnici 1 cm sněhu, Octa byla stříbrná, SPZ MBx xx-xx, vylejzal z ní chlapík co měl na sobě ąkodováckou bundu a čepici. Tak jsem si tak říkal - zase jeden co tomu věřil a přecenil to. Netvrdím teď, ľe by na vině byl jen Haldex, to ne, hlavní příčinou byla nepřiměřená rychlost, ale je to spíą o tý psychologii. Kaľdej kdo má 4x4 si myslí ľe můľe do zatáček jak Ari Vatanen. Ale ona to větąinou NENÍ pravda.
matuS
2novak: Všichni v duchu vidí situaci kdy předek stojí , zadek se motá jak blbý a auto se klouže (cha cha..a co EDS? Ja som pozeral test v TV a tam ukazali taku vec, ze na lade-snehu zacali s oktaviou 4x4 cuvat s kopca, potom zaradili 1tku a pridali. vysledok? zadne kolesa zabrali az o cca pol sekundy (bol to spomaleny zaber, trvalo to nad sekundu)


ja neviem, proste sa mi to nepaci...
Pánové vydržte, koncem ledna začnu psát do rubriky Octávia Combi 4x4 názory a praxe už přímo "postřehy z praxe"(doufám, objednávka je potvrzená z MB). Stojím si za tím, že to není to pravé ořechové, ale svoje si splní a škodit jak tady naznačuje Volvista nemůže! Je to jen a jen o zlepšení trakce. Ano náprava zabere později, ale co to je později (20ms....) JAKÝ čas potřebuje viskóza aby odlehčila jedné nápravě a posílila druhou (daleko větší) Všichni v duchu vidí situaci kdy předek stojí , zadek se motá jak blbý a auto se klouže (cha cha..a co EDS? podle toho co jsem slyšel má být všech 4 kolech). Každý auto i 4x4 Subaru se vám do zatáčky může šprajcnout.

Znovu opakuji pokud by to byl průser tak to novináři pěkně rozmáznou (viz současný mediální odstřel AUDI TT). to jsem se zase nesouvisle rozkecal (už mlčím) čau LN
už se to tu rozebíralo asi před půl rokem je to někde v archivu nebo v toyotě /tam je snad vše../
o jedné velké polemice. Sem pište, co jste kde slyšeli, náhodou četli, co si myslíte, zkrátka vše, co není zaručená informace. málokdo z nás asi v takovýto auto řídil, takže zřídil jsem to proto, abychom se dozvěděli bláboly a pravdu odděleně!