Nenecháváš někde neco rozsvícené ?
U Felici mě vždy dostala lampička v zavazadlovém prostoru ...
Druhá špatná zkušenost co pravidelně vybila baterku bylo autorádio.
Neoriginální autorádio, když se mu sebral čelní panel a nechalo se zapnuté (aby na něm blikala červená ledka), tak žralo jako blázen a za pár dní dokázalo vytřískat akumulátor.
Vypnuté auto bere z akumulátoru proud cca 5 až 10 mA. Pokud můžeš, sežeň si mA metr a změř si odběr proudu vypnutého auta. A hlavně s přpojeným mA nezkoušej startovat, nebo ten mA přeměníš na černou seškvařenou hmotu. Pokud bude auto brát víc, než těch 10 mA, tak zkus vytahovat pojistky a hledej kudy to teče.
U Felici mě vždy dostala lampička v zavazadlovém prostoru ...
Druhá špatná zkušenost co pravidelně vybila baterku bylo autorádio.
Neoriginální autorádio, když se mu sebral čelní panel a nechalo se zapnuté (aby na něm blikala červená ledka), tak žralo jako blázen a za pár dní dokázalo vytřískat akumulátor.
Vypnuté auto bere z akumulátoru proud cca 5 až 10 mA. Pokud můžeš, sežeň si mA metr a změř si odběr proudu vypnutého auta. A hlavně s přpojeným mA nezkoušej startovat, nebo ten mA přeměníš na černou seškvařenou hmotu. Pokud bude auto brát víc, než těch 10 mA, tak zkus vytahovat pojistky a hledej kudy to teče.
Problémem řady moderních aut je vysoký "klidový" odběr palubní elektroniky (zj. pokud mají CAN-BUS) v kombinaci s malokapacitním akumulátorem (z výroby) při silně nepravidelném/zřídkavém používání vozu, a to hlavně na krátkých trasách. U Fiatu Stilo 1,6 MW mé sestry pomohla až náhrada 50 Ah aku za 70 Ah. Od té doby je klid!
Nedovřený kufr s rozsvícenou lampičkou nadělá divy...ale zkusil bych koupit baterku s větší kapacitou...
5 dni na vybitie baterie je super malo. To tam musi byt ovela vacsi odber ako kludovy odber originalneho prislusenstva. Napr. ta lampicka, dorobene radio, ale este by som spomenul napr. aj alarm, handsfree, nabijacku telefonu apod., ak je to dorabane dodatocne hoci aj autorizovanym servisom. No a malickost: v letnom obdobi chladnicka...
Nebolo by vsak zle pozriet sa aj na to, ci alternator spravne dobija. To by mohlo byt tiez celkom dobrou zahadou. Ak to za behu motora nevytlaci nad aspon 13.5V so zapnutymi vsetkymi spotrebicmi, tak je zle.
Vymenit bateriu za vacsiu moze pomoct, ale zase na druhej strane treba to dat do suladu s alternatorom. Maly (malo amperovy) alternator na kratkej ceste bateriu nedobije a vysledny efekt moze byt podobny ako pred vymenou baterie, akurat ze s dlhsim intervalom.
Nebolo by vsak zle pozriet sa aj na to, ci alternator spravne dobija. To by mohlo byt tiez celkom dobrou zahadou. Ak to za behu motora nevytlaci nad aspon 13.5V so zapnutymi vsetkymi spotrebicmi, tak je zle.
Vymenit bateriu za vacsiu moze pomoct, ale zase na druhej strane treba to dat do suladu s alternatorom. Maly (malo amperovy) alternator na kratkej ceste bateriu nedobije a vysledny efekt moze byt podobny ako pred vymenou baterie, akurat ze s dlhsim intervalom.
No jo ale pokud uzivatel reklamuje dobu do vybiti max 5 dni a chtel by treba 100 dni (3 mesice), tak aby daval nejmene 20x vetsi kapacitu - logicky vymena z 50 na 70 udela z 5-ti dni 7 coz je opet k nicemu a to kdovi jestli vubec...
Lehkym vypoctem: pripustim-li, ze to auto se prave vybije s 50Ah baterkou (nevim kolik tam je / odhad) za 5dni (ale ono realne mohlo za hodinu nebo za den, 5 dni je pro me nejlepsi pripad), potrebuju k tomu tedy nejdele 120h - takze utikajici proud mi jiste presahuje 400mA, tedy 5W aby se to vubec stihlo vybit (coz je opet nejlepsi pripad - a idealni akumulator a 0% vysledny stav nabiti, ale pro predstavu nehraje roli). Tohle tim padem nejde svadet na zadny CAN BUS a podobne veci co tam dal vyrobce (neni padlej na hlavu), pouze na zavadu. Kde, to se v prvnim kole nevi (nezna se stav nabiti pred odstavenim auta atd. - jak rika tv, ale pokud to nabitou baterku opakovane vycucne za 5 dni, je zle). Tech 5W (a vic) tam nekam prokazatelne mizi a tam kde mizi to dela teplo, a to uz relativne znacne. Osobne bych tipoval zarovku (odkladaci schranka spolujezdce, kufr, strop, dvere - proste cokoli), tohle totiz pomalu o dva rady presahuje akceptovatelny klidovy odber dnesnich aut !!!
Lehkym vypoctem: pripustim-li, ze to auto se prave vybije s 50Ah baterkou (nevim kolik tam je / odhad) za 5dni (ale ono realne mohlo za hodinu nebo za den, 5 dni je pro me nejlepsi pripad), potrebuju k tomu tedy nejdele 120h - takze utikajici proud mi jiste presahuje 400mA, tedy 5W aby se to vubec stihlo vybit (coz je opet nejlepsi pripad - a idealni akumulator a 0% vysledny stav nabiti, ale pro predstavu nehraje roli). Tohle tim padem nejde svadet na zadny CAN BUS a podobne veci co tam dal vyrobce (neni padlej na hlavu), pouze na zavadu. Kde, to se v prvnim kole nevi (nezna se stav nabiti pred odstavenim auta atd. - jak rika tv, ale pokud to nabitou baterku opakovane vycucne za 5 dni, je zle). Tech 5W (a vic) tam nekam prokazatelne mizi a tam kde mizi to dela teplo, a to uz relativne znacne. Osobne bych tipoval zarovku (odkladaci schranka spolujezdce, kufr, strop, dvere - proste cokoli), tohle totiz pomalu o dva rady presahuje akceptovatelny klidovy odber dnesnich aut !!!
U nového plně nabitého 40 Ah akumulátoru by to auto v klidu muselo žrát minimálně 100 mA, aby po pěti dnech byly problémy se startováním. Žádné rozumně udělané auto nemůže žrát v klidu 100 mA, tak velkou chybu by západoněmečtí soudruzi neudělali a navíc Polo 1.2 asi nebude nabité elektronikou. Navíc zaparkovanému autu běží tak maximálně hodiny, imobilizér a alarm - tedy nic, co by mělo trvale žrát 100 mA nebo víc. U Felicie s postarším akumulátorem, se kterou se taky jezdily jen krátké trasy, to rádio co bralo 50 mA potřebovalo týden, než zcela zdechlo. Zato žárovka v zavazadlovém prosotoru to zvládla vybít za víkend.
Vybito za 5 dní, to nebude vlastnost, to bude opravdu chyba.
Vybito za 5 dní, to nebude vlastnost, to bude opravdu chyba.
Přesně jak psal tamtam,elektronika auta (ŘJ,hodiny,imobilizer...) nemůže žrát tolik proudu aby to vybilo baterku (i kdyby měla jen 30Ah) za pár dnů,spíš pár měsíců...ty odborníky v servise bych chtěl vidět >😁 .
Zkontroluj radši žárovky (vnitřní osv.,os😱 kufru,etc.,jestli není někde špatný spínač),pak případně domontované příslušenství.Pokud nic nenajdeš,tak bude problém někde v elektronice auta a budeš muset zpátky do servisu.
Zkontroluj radši žárovky (vnitřní osv.,os😱 kufru,etc.,jestli není někde špatný spínač),pak případně domontované příslušenství.Pokud nic nenajdeš,tak bude problém někde v elektronice auta a budeš muset zpátky do servisu.
ano,špatná baterie je taky možnost,nové auto předpokládám naskočí napoprvé,takže se špatná baterka s pár Ah může jevit jako dobrá.
Pamatuji se že nedávno proběhla v Německu vlna kritiky zn. VW za osazování jejich aut příliš slabými bateriemi... :x
Pokud mi Oktavka bez hnutí stojí cca 14 dní v garáži, tak už nenastartuju. Proto při dlouhodobějším stání odpojuji baterii. Baterii vysává imobilizér, pager, rádio.
Pucmeloud😒br />
Jednlo se o zjištění, že stejná auta byla v rámci šetření najednou vybavena místo původní 44 Ah třeba 38 Ah baterkou. Ty čísla jsem si teď vymyslel ale šlo vždy o jeden řád slabší baterku u všech řad. Takže tam kde byla dříve slušná rezerva je nyní kapacita velmi na hraně. Řekl bych že toto může na tento případ pasovat...
Jednlo se o zjištění, že stejná auta byla v rámci šetření najednou vybavena místo původní 44 Ah třeba 38 Ah baterkou. Ty čísla jsem si teď vymyslel ale šlo vždy o jeden řád slabší baterku u všech řad. Takže tam kde byla dříve slušná rezerva je nyní kapacita velmi na hraně. Řekl bych že toto může na tento případ pasovat...
Petr T: diky...to by davalo smysl i ve spojeni se "snizovanim nakaldu"
Tak si schválně zkuste odměřit klidovou spotřebu těch vašich "bezvadných" aut. Moderní auto s CAN-BUSem a klikami na mikrospínač (např. zrovna ono Stilo MW v případě 5. dveří) vybavené slušným alarmem s řadou čidel bere běžně i nad 100 mA. Jinými slovy: Když pak aku nemá dostatečnou kapacitu a s autem se pravidelně nejezdí, nezbývá po delší době stání žádná rezerva ke startování!
A ještě jedna poznámka: Kdosi tu zmiňoval porušení "energetické bilance" v případě montáže "silnější" baterky. Tak se schválně podívejte, jaké výkony mají alternátory dnešních vozů a jaké aku tam cpou výrobci... Problém tudíž není v tom, že by alternátor nedokázal dobít silnější aku, ale prostě v tom, že "skladovací" kapacita aku je příliš malá!
A ještě jedna poznámka: Kdosi tu zmiňoval porušení "energetické bilance" v případě montáže "silnější" baterky. Tak se schválně podívejte, jaké výkony mají alternátory dnešních vozů a jaké aku tam cpou výrobci... Problém tudíž není v tom, že by alternátor nedokázal dobít silnější aku, ale prostě v tom, že "skladovací" kapacita aku je příliš malá!
Pucmeloud😒br />
jo jo, takže německá robustnost je tatam, kvalita pokud není tamtéž je maximálně na stejné úrovni jako u konkurence takže co zůstává? Takzvaná "kvalita dílenského zpracování" - těžkoměřitelná to hodnota víceméně subjektivního založení.
Pamatuji jak jsem lezl do švárovic nového logana (sám mám mondeo tdci) a s hrůzou jsem očekával ty tvrdé plasty a přímo nechutné "dílenské zpracování".
NIC TAKOVÉHO!
Nestyděl bych se v tom vozit. Vše pěkné, motor neslyšet, obešel jsem to a hledal křivé nestejné spáry, nekvalitní lak apod. Ejhle - nic takového! Pouze navýsost praktičné, na nic si to hehraje jako např. místňák, který se stále ještě nerozhodl, čímže to vlastně chce být.
jo jo, takže německá robustnost je tatam, kvalita pokud není tamtéž je maximálně na stejné úrovni jako u konkurence takže co zůstává? Takzvaná "kvalita dílenského zpracování" - těžkoměřitelná to hodnota víceméně subjektivního založení.
Pamatuji jak jsem lezl do švárovic nového logana (sám mám mondeo tdci) a s hrůzou jsem očekával ty tvrdé plasty a přímo nechutné "dílenské zpracování".
NIC TAKOVÉHO!
Nestyděl bych se v tom vozit. Vše pěkné, motor neslyšet, obešel jsem to a hledal křivé nestejné spáry, nekvalitní lak apod. Ejhle - nic takového! Pouze navýsost praktičné, na nic si to hehraje jako např. místňák, který se stále ještě nerozhodl, čímže to vlastně chce být.
No, a pokud jako výrobce auta na jedné baterii ušetřím třeba 3€, tak při roční produkci 1M kusů aut je to docela slušná úspora :-! a pak ještě do manuálu k autu napíši, že pro co nejefektivnější využití všech výhod auta je potřeba ho využívat každý den. Všichni budou spokojeni a nic se neděje (jen po týdnu neježdění nenastartuji 😒 ).
Mitsi, obvykle, když ti odporuji, tak se nejpozději do pár měsíců ukáže, že jsi měl pravdu, ale trvám na tom, že auto, které v klidu bere víc jak 100 mA může vyrobit jedině banda ***ů a technických ignorantů.
Imobilizér bere 5 mA, slušný alarm s ultrazvukovými čidly, náklonovým čidlem a pagerem bere cca 30 mA (uvedené hodnoty jsem našel pro Jablotron CA320 + příslušenství). Dohromady cca 35 mA. Pokud neporouchané auto v klidu bere víc jak 50 mA tak u výrobce sedí místo inženýrů banda ***ů.
Každé zařízení, které neustále drží aktivní sběrnici CAN si vezme minimálně 5 mA, jenomže udržovat trvale aktivní sběrnici je šílený nápad.
Aby ušetřili na každém autě několik kilogramů drátů - zavedli CAN. Fajn povedlo se.
Aby ušetřili jeden drát vedoucí kolem celého auta , nechávají CAN trvale aktivní (laik je klidný, odborník si ťuká na čelo). Místo drátu by se to dalo řešit i softwarově, ale to je vedlejší. A tebou uvedený odběr si dokáži vysvětlit jedině řadou trvale aktivních modulů s trvale aktivní sběrnicí CAN.
A aby mohl být CAN trvale aktivní a zaparkované auto přežilo víkend tak, se do auta musí montovat minimálně o 50 % dražší akumulátor a silnější alternátor ? (Teď už snad i laik nad tou "úsporou" nevěřícně kroutí hlavou)
No nejsou to ***i ? Ušetří 0.5 EUR za drát a místo toho radši dají (nebo naopak nedají) 10 EUR za aku a alternátor. Zákazník v každém případě pláče, inženýr skřípe zubama a někdo z firemních ekonomů spokojeně počítá kolik ušetřili montáží nedostatečného akumulátoru.
Kdybych se nebál, že díky své nešikovnosti přijdu o data v ŘJ, tak půjdu a změřím odběr zaparkovaného Avensisu. A zatím věřím, že víc jak 50 mA nebere, protože si naivně myslím, že japonci nejsou padí na hlavu a že si od evropanů nenechali celkem povedené auto doprasit tak, jako to provedli italové v případě toho tebou zmíněného Fiatu. Zajímalo by mě kolik v klidu bere nějaká prémiová elektronikou našlapaná značka (BMW, Lexus, MB ...), nechce se mi věřit, že by brala víc než 50 mA.
---
Elektronika je fajn, ale musí se s ní rozumně zacházet, protože i ona má kromě kladů své zápory. A ne, že se do každého kousku auta nacpe nějaká ECU a pak laik žasne, odborník se diví a servis si mastí kapsu, protože si auto občas dělá co chce ...
---
Než si půjdu koupit auto, tak si u prodejce nechám zjistit, kolik to auto bere v klidu. Asi budu za blázna, ale zdá se, že vedle velikosti zrcátek to bude další jednoduchý ukazatel toho, zda výrobce kromě zisku přemýšlel i nad skutečnými potřebami zákazníka.
Imobilizér bere 5 mA, slušný alarm s ultrazvukovými čidly, náklonovým čidlem a pagerem bere cca 30 mA (uvedené hodnoty jsem našel pro Jablotron CA320 + příslušenství). Dohromady cca 35 mA. Pokud neporouchané auto v klidu bere víc jak 50 mA tak u výrobce sedí místo inženýrů banda ***ů.
Každé zařízení, které neustále drží aktivní sběrnici CAN si vezme minimálně 5 mA, jenomže udržovat trvale aktivní sběrnici je šílený nápad.
Aby ušetřili na každém autě několik kilogramů drátů - zavedli CAN. Fajn povedlo se.
Aby ušetřili jeden drát vedoucí kolem celého auta , nechávají CAN trvale aktivní (laik je klidný, odborník si ťuká na čelo). Místo drátu by se to dalo řešit i softwarově, ale to je vedlejší. A tebou uvedený odběr si dokáži vysvětlit jedině řadou trvale aktivních modulů s trvale aktivní sběrnicí CAN.
A aby mohl být CAN trvale aktivní a zaparkované auto přežilo víkend tak, se do auta musí montovat minimálně o 50 % dražší akumulátor a silnější alternátor ? (Teď už snad i laik nad tou "úsporou" nevěřícně kroutí hlavou)
No nejsou to ***i ? Ušetří 0.5 EUR za drát a místo toho radši dají (nebo naopak nedají) 10 EUR za aku a alternátor. Zákazník v každém případě pláče, inženýr skřípe zubama a někdo z firemních ekonomů spokojeně počítá kolik ušetřili montáží nedostatečného akumulátoru.
Kdybych se nebál, že díky své nešikovnosti přijdu o data v ŘJ, tak půjdu a změřím odběr zaparkovaného Avensisu. A zatím věřím, že víc jak 50 mA nebere, protože si naivně myslím, že japonci nejsou padí na hlavu a že si od evropanů nenechali celkem povedené auto doprasit tak, jako to provedli italové v případě toho tebou zmíněného Fiatu. Zajímalo by mě kolik v klidu bere nějaká prémiová elektronikou našlapaná značka (BMW, Lexus, MB ...), nechce se mi věřit, že by brala víc než 50 mA.
---
Elektronika je fajn, ale musí se s ní rozumně zacházet, protože i ona má kromě kladů své zápory. A ne, že se do každého kousku auta nacpe nějaká ECU a pak laik žasne, odborník se diví a servis si mastí kapsu, protože si auto občas dělá co chce ...
---
Než si půjdu koupit auto, tak si u prodejce nechám zjistit, kolik to auto bere v klidu. Asi budu za blázna, ale zdá se, že vedle velikosti zrcátek to bude další jednoduchý ukazatel toho, zda výrobce kromě zisku přemýšlel i nad skutečnými potřebami zákazníka.
Tak to abych se šel rovnou picnout! Můj Japonec bere téměř 150 mA! Sběrnice je permanentně aktivní, mám tam alarm GT s radarovým čidlem, náklonovým čidlem, otřesovým čidlem kombinovaným s napěťovým, na alarmu je pověšený elektronický odpuzovač hlodavců (je krmen přes plusový pól spínaný alarmem), pak nějaké to rádio, CD přehrávač atd. Sice netuším, kolik berou jednotlivé prvky (třeba nejvíc žere ten odpuzovač hlodavců...), ale s originál 74 Ah od výrobce není problém a s červenou Bannerkou 80 Ah už vůbec ne, třebaže rovněž nejezdím pravidlně. Ovšem baterku to samozřejmě vyžírá, což je cítit při startování po delší době...
Gratuluju - ja mam kolem 10mA (auto je ve stavu jak ho vyrobce vyrobil, vcetne radiovyho DO, ale bez zbytecnejch nesmyslu). A kdyz jsem vymyslel mimochodem zrovna nedavno aut. spinani svetel, kde rozhodnuti k sepnuti rozpoznavam prave z napeti na AKU, tak jsem klidovy odber pochopitelne resil. A na kolik myslite ze jsem se dostal se zarizenim, ktere je trvale aktivni a cosi kdesi tichounce monitoruje (zde napeti)?? Celych 0.65mA, tedy 650uA odberu.... Takze pokud ma Mitsi v aute 2W ztraty kamsi (odpovida 170mA), tak to dokazu pochopit pouze kdyz odpuzovac hlodavcu vyrabi v ultrazvuku Pascal ak. tlaku v metru, tedy plasi hlodavce jeste 300m daleko... Auto se 150mA ztratoveho proudu po 300h nenastartuje, nema-li tedy pravda aku z V3S-ky - a 300h je nejakych blbych rekneme 14 dni...
Pokud ten odpuzovač hlodavců nebyl navržen pro provoz z baterie, tak bych viděl jádro pudla v něm. Bateriově napájené věci se dělají tak, že např. 1 ms pracují (a berou třeba 100 mA) dalších 99 ms jsou vypnuté (a berou
Ten "myšilap" dokázal 5 let spolehlivě vykrývat prostor společné garáže o 20 autech. Když jsem se odstěhoval, nastaly ostatním značné problémy... >😁
Jinak se jedná o zařízení k danému účelu určené (tj. právě jako přídavný prvek autoalarmu). Řešit jeho spotřebu (tedy pokud je tím "požíračem" opravdu on) se mi rozhodně nechce, neboť spolehlivá ochrana před hlodavci je mi milejší!
Jinak se jedná o zařízení k danému účelu určené (tj. právě jako přídavný prvek autoalarmu). Řešit jeho spotřebu (tedy pokud je tím "požíračem" opravdu on) se mi rozhodně nechce, neboť spolehlivá ochrana před hlodavci je mi milejší!
Pokud ti to problémy nedělá tak já ti samozřejmě nebudu radit, aby ses myšiplaše zbavoval. Ostatně zastávám názor, že co není porouchané, to se nemá opravovat. Alo ono Polo 1.2, kterým tato diskuze začala porouchané být může. Těší mě, že tamtam potvrzuje, že slušně vychované auto bez alarmu bere cca 10 mA. Technicky skutečně neexistuje důvod, proč by mělo brát víc.
Moje Berlingo takisto berie niekde pod 10mA. Vsetky spotrebice su silovo napajane z dvoch krabic - BSI a BMI cez prislusne rele ovladane tou-ktorou krabicou. V zavislosti na programe max. do 20 min. od vytiahnutia kluca zo zapalovania vypne vsetky spotrebice a ostava aktivna uz iba jednotka, ktora pocuva, ci sa ozve dialkove ovladanie centralu, prip. ci sa otvoria dvere. Ak ano, cez zvlastny vodic zobudi dalsie potrebne jednotky a odomkne central. Pokial viem, ziadna zbernica nie je trvalo aktivna v kludovom stave.
Berlingo (ako aj vacsina PSA aut) ma CAN bus iba pre motor. Ostatne jednotky su zavesene na VAN zbernici, co je francuzska obdoba CAN-u (vyvoj PSA+Renault). Ma to nejake rozsirenia voci CANu, ale detaily neviem, mam k tomu iba velmi slaby techn. popis.
Zatial som nezaznamenal ziadny vyrazny pokles kapacity baterie, aj ked auto stalo v lete takmer mesiac bez pohnutia, resp. vyse tyzdna v krutych mrazoch (to skor zahrdzaveju kotuce ako by mala baterka stratit kapacitu 😄 ). Na druhej strane, mam 150A alternator...
Berlingo (ako aj vacsina PSA aut) ma CAN bus iba pre motor. Ostatne jednotky su zavesene na VAN zbernici, co je francuzska obdoba CAN-u (vyvoj PSA+Renault). Ma to nejake rozsirenia voci CANu, ale detaily neviem, mam k tomu iba velmi slaby techn. popis.
Zatial som nezaznamenal ziadny vyrazny pokles kapacity baterie, aj ked auto stalo v lete takmer mesiac bez pohnutia, resp. vyse tyzdna v krutych mrazoch (to skor zahrdzaveju kotuce ako by mala baterka stratit kapacitu 😄 ). Na druhej strane, mam 150A alternator...
Podobnej problem sem mel u otcovyho Transita. Poradil sem mu at si necha zmerit klidovej odber. Bylo to snad nekde okolo 200mA, ale pozor! Ten ampermetr by si tam musel nechat dost dlouho. Pri odpojeni RJ (motoru, immo, alarmu,...) dojde ke ztrate dat ve vnitrni pameti RAM. Po pripojeni baterky (prilozeni ampermetru) se spousti v RJ proces nacitani dat a zkousek vnejsich obvodu, kterej opravdu zere i travu u silnice... Takze u toho Transita to bylo v klidovym stavu po nejaky (nevim jaky) dobe do 20mA...
Takze pro spravny mereni je potreba nechat pripojenej ampermetr dostatecne dlouho...
Takze pro spravny mereni je potreba nechat pripojenej ampermetr dostatecne dlouho...
Chce to připojovat ampérmetr tak, aby neodšlo k odpojení řídicí jednotky od napětí. Jak kdysi psal Mitsi - ŘJ je schopná zapomenout naadaptovaná data a to rozhodně není dobré.
shi: Ale tohle je problém hlavně vozů Mitsubishi, bohužel! Holt daň za sofistikovanou, nicméně málo blbuvzdornou elektroniku...
Na(ne)štěstí jsem si nechtěně ověřil "permanetní živost" CAN-busu: když jsem do tehdy nového auta montoval alarm, podařilo se mi odpálit jeho centrálu. Naštěstí vyhořela jen část desky ze strany plošňáku. Po přepájení to však fungovalo a funguje dodnes. >😁 Už jsem si chystal tučnou částku na výměnu něčeho, co v žádném evropském skladu ND nebylo (poněvadž to nikdy nikdo nepotřeboval) - jak jsem tehdy zjistil, když jsem se sháněl po ceně...
Na(ne)štěstí jsem si nechtěně ověřil "permanetní živost" CAN-busu: když jsem do tehdy nového auta montoval alarm, podařilo se mi odpálit jeho centrálu. Naštěstí vyhořela jen část desky ze strany plošňáku. Po přepájení to však fungovalo a funguje dodnes. >😁 Už jsem si chystal tučnou částku na výměnu něčeho, co v žádném evropském skladu ND nebylo (poněvadž to nikdy nikdo nepotřeboval) - jak jsem tehdy zjistil, když jsem se sháněl po ceně...
Strata adaptacnych parametrov zase nie je az taka hroza, ako tu popisujete. Do cca 50km, resp. 3 kompletnych cyklov od studeneho po teply motor a naspat je vacsina hodnot zadaptovanych naspat. To v pripade, ze hovorime o starsich autach. Novsie si ukladaju hodnoty do flash pamati, ktore si udrzia data aj po vypadku napajania.
Najlespie je merat kludovu spotrebu tak, ze otvorim kapotu, a existuje nejakym sposobom zaaretujem spinac kapoty, aby alarm neprotestoval, zamknem auto a necham polhodinku tak. Potom uvolnim zapornu svorku, pridrzim jednu snuru ampermetra na pole baterie a druhu na svorke a pomocnik, prip. ak som sikovny tak aj sam vytiahnem svorku z polu baterie. Vtedy je to meranie smerodajne, je to naozaj kludova spotreba. Pozor vsak, napr. Megane II vypina detekciu pritomnosti majitela v okoli auta az po 3 dnoch. Takze ani tento postup v tomto pripade nemusi byt absolutne spravny...
Najlespie je merat kludovu spotrebu tak, ze otvorim kapotu, a existuje nejakym sposobom zaaretujem spinac kapoty, aby alarm neprotestoval, zamknem auto a necham polhodinku tak. Potom uvolnim zapornu svorku, pridrzim jednu snuru ampermetra na pole baterie a druhu na svorke a pomocnik, prip. ak som sikovny tak aj sam vytiahnem svorku z polu baterie. Vtedy je to meranie smerodajne, je to naozaj kludova spotreba. Pozor vsak, napr. Megane II vypina detekciu pritomnosti majitela v okoli auta az po 3 dnoch. Takze ani tento postup v tomto pripade nemusi byt absolutne spravny...
tv: (cit.) Strata adaptacnych parametrov zase nie je az taka hroza, ako tu popisujete. Do cca 50km, resp. 3 kompletnych cyklov od studeneho po teply motor a naspat je vacsina hodnot zadaptovanych naspat."
Tohle ovšem absolutně neplatí pro Mitsubishi, a to už cca od r. 1988 (s příchodem MPI). ŘJ od MMC je totiž zdvojená, přičemž jedna půlka má v sobě fixní datová pole a ve druhé se postupem času vytvářejí ta naadaptovaná, podle kterých potom motor jede. Jde o jakýsi "automatický chiptuning" za chodu, resp. po celou dobu života vozu. Ztráta oněch naadaptovaných dat je pak u hodně jetého vozu třeba i nenahraditelná. Potvrzuje to ostatně naprostá většina vozů, které prošly bazary, kde odpojují akumulátory... >😒]
Tohle ovšem absolutně neplatí pro Mitsubishi, a to už cca od r. 1988 (s příchodem MPI). ŘJ od MMC je totiž zdvojená, přičemž jedna půlka má v sobě fixní datová pole a ve druhé se postupem času vytvářejí ta naadaptovaná, podle kterých potom motor jede. Jde o jakýsi "automatický chiptuning" za chodu, resp. po celou dobu života vozu. Ztráta oněch naadaptovaných dat je pak u hodně jetého vozu třeba i nenahraditelná. Potvrzuje to ostatně naprostá většina vozů, které prošly bazary, kde odpojují akumulátory... >😒]
Neviem, Mitsubishi nepoznam, ale ak je to takto urobene, tak to Japonski sudruhovia malicko nedomysleli. Bateria moze klaknut hocikedy a u stareho auta zvlast... Veci by mali byt robene v co najvacsej miere blbuvzdorne, aj ked Japonski sudruhovia si mozu mysliet, ze tak ako u nich, ani v ostatku sveta auto nema zivotnost dlhsiu ako 4-5 rokov.
BTW, teraz mam v rukach relativne stary Peugeot 306, jeden z prvych modelov co vysli (asi 2-3 mesiace po zahajeni vyroby). Ma MPi Magneti Marelli a najazdenych 130 tis. podla tacha, ale viem, ze ma minimalne o 50 tis. viac (to je to, co stiahol posledny majitel), ale podla stavu auta asi aj 2-3 krat viac. Po odpojeni baterky startol na prvy krat, a to ramusi vybity piestny cap a zdvihatko ventilu o dusu. Volnobeh sice drzal tak vselijako divoko, ale na druhy den som uz jazdil tak, ako predtym. A to je ten vsetkymi zatracovany Francuz a dokonca s talianskou ECU...!?!
BTW, teraz mam v rukach relativne stary Peugeot 306, jeden z prvych modelov co vysli (asi 2-3 mesiace po zahajeni vyroby). Ma MPi Magneti Marelli a najazdenych 130 tis. podla tacha, ale viem, ze ma minimalne o 50 tis. viac (to je to, co stiahol posledny majitel), ale podla stavu auta asi aj 2-3 krat viac. Po odpojeni baterky startol na prvy krat, a to ramusi vybity piestny cap a zdvihatko ventilu o dusu. Volnobeh sice drzal tak vselijako divoko, ale na druhy den som uz jazdil tak, ako predtym. A to je ten vsetkymi zatracovany Francuz a dokonca s talianskou ECU...!?!
Mitsi: to mi je jasne, ze zalohovanu pamat udrzi roky aj superkapacitny 1F kondik, ktory ma naboj nula cela nula nic. BTW, preco to prave tak neriesia, ak je to take kriticke? Zalohovacia baterka po rokoch odide, ale kondik nie...
No, startnut s externym zdrojom dokazes, to ano. Ale ako vymenis baterku za novu v pripade, ze klakne uplne? Teda napr. odide clanok? Pripojis docasne paralelne nejaku malicku? Ako som uz povedal predtym, je to debilne vymyslene, teda vlastne nie, to nie je vymyslene, to je uplne nedomyslene...
PS: kazda ECU ma defaultnu sadu dat v nejakej (EE)PROM-ke a k nej si urobi adaptacne parametre do RAM-ky, nielen Mitsubishi. Alebo mi nejako uniklo v com je Micibusi 😄 ine?
No, startnut s externym zdrojom dokazes, to ano. Ale ako vymenis baterku za novu v pripade, ze klakne uplne? Teda napr. odide clanok? Pripojis docasne paralelne nejaku malicku? Ako som uz povedal predtym, je to debilne vymyslene, teda vlastne nie, to nie je vymyslene, to je uplne nedomyslene...
PS: kazda ECU ma defaultnu sadu dat v nejakej (EE)PROM-ke a k nej si urobi adaptacne parametre do RAM-ky, nielen Mitsubishi. Alebo mi nejako uniklo v com je Micibusi 😄 ine?
Superkapacitory jsou záležitostí posledních let a nejsem si jistý zda už jsou dostupné v automotive provedení aby přežily v motorovém prostoru auta. Jak píše Mitsi - modernější auta už to ukládají do Flash pamětí, což je lepší řešení než superkapacitor. Ale Flash paměti se taky strkají do všeho až v posledních pár letech a konstruktéři řídicích jednotek jsou asi celkem konzervativní. odhaduji, že HW ŘJ pro dnešní nové auto se navrhoval tak před pěti lety, možní i dříve ...
Zálohované to není schválně, aby kdokoli třeba i v africké buši mohl bez použití jakýchkoli přístrojů prostým resetem ŘJ vymazat blbosti, které tam v důsledku nějaké události (obvykle nekompetentního servisního zásahu) nalítaly! Ostatně jsem se dosud nikdy u žádného auta jakékoli značky nesetkal se zálohovanou ŘJ.
Pokud je u Mitsubishi třeba akumulátor vymontovat, je nutné použít záložní zdroj. V amatérský podmínkách si lze vypomoci nejrůznějšími způsoby (zbytečné tady rozvádět, jakými), značkové servisy by měly být vybaveny odpovídajícím zařízením, které se obvykle připojuje přes diagnostickou přípojku (ale jsem si vědom toho, že ne všechny ho mají). Úplné "kleknutí" baterky samozřejmě nelze vyloučit, a pak je to pro Mitsubishi problém, ovšem mně se to za 30 let praxe a přes 1 mil. najetých km stalo pouze jednou, navíc u Renaultu...
A jestli někoho zajímá, v čem jsou vozy Mitsubishi jiné, nechť si pročte moje příspěvky na mitsubishi.megaherz.cz. Pro ostatní: Mitsubishi jsou opravdu "jiná auta", čemuž našinec uvěří, až když s nějakým jezdí, resp. až má nějaký problém, resp. až se vůbec dozví (pokud zrovna není prvním majitelem nového vozu), že tam nějaký problém opravdu má, což má téměř každý, kdo to koupil jako ojetinu z placu.
Pokud je u Mitsubishi třeba akumulátor vymontovat, je nutné použít záložní zdroj. V amatérský podmínkách si lze vypomoci nejrůznějšími způsoby (zbytečné tady rozvádět, jakými), značkové servisy by měly být vybaveny odpovídajícím zařízením, které se obvykle připojuje přes diagnostickou přípojku (ale jsem si vědom toho, že ne všechny ho mají). Úplné "kleknutí" baterky samozřejmě nelze vyloučit, a pak je to pro Mitsubishi problém, ovšem mně se to za 30 let praxe a přes 1 mil. najetých km stalo pouze jednou, navíc u Renaultu...
A jestli někoho zajímá, v čem jsou vozy Mitsubishi jiné, nechť si pročte moje příspěvky na mitsubishi.megaherz.cz. Pro ostatní: Mitsubishi jsou opravdu "jiná auta", čemuž našinec uvěří, až když s nějakým jezdí, resp. až má nějaký problém, resp. až se vůbec dozví (pokud zrovna není prvním majitelem nového vozu), že tam nějaký problém opravdu má, což má téměř každý, kdo to koupil jako ojetinu z placu.
shi: uznavam, superkapacitory su asi este stale relativne nove a automotive prevedenie je naozaj trosku tvrdsi oriesok. Ale tie Flashky (tie som spominal ja, nie Mitsi), prip. EEPROMky sa pouzivaju v autach uz davnejsie. Napr. prave ECU ich maju celkom hojne na mapy dat a adaptacne parametre, dalej tacha atd., a to nielen modely poslednych 2-3 rokov. Viem, maju obmedzenu kapacitu prepisov, ale to sa da riesit vhodnym sposobom ukladania a tie adaptacne parametre sa zase nemenia kazdu chvilu. Napr. na ulozenie stavu tacha sa pouziva typicky 16 bajtov a vystacia na vyse milion kilometrov.
Mitsi: uctivo respektujem Tvoje znalosti, ktore dlhodobo demonstrujes na tomto fore a taktiez respektujem Tvoj obdiv k Mitsubishi, ale ak este chvilku budeme pokracovat v analyzovani tohto problemu, dostaneme sa do zaujimavej pozicie: ECU nie je zalohovana, aby sa v pusti dali vymazat nejake chyby ako dosledok amaterskeho zasahu. OK, akceptujme to, aj ked je to dost virtualny dovod. Dalej Mitsubishi ma nejako zahadne rozdelenu ECU na dve casti, aby to nahodou nebolo rovnake ako u inych aut a je problem, ked sa odpoji baterka. OK akceptujme aj to, mozno to ma svoj dovod. Ty hovoris😒br />
značkové servisy by měly být vybaveny odpovídajícím zařízením, které se obvykle připojuje přes diagnostickou přípojku (ale jsem si vědom toho, že ne všechny ho mají).
No a teraz mi povedz, kde v tej vyssie spominanej pusti zozenieme ten znackovy Mitsubishi servis a to este musime mat stastie, ze bude mat to spravne vybavenie...? To potiahneme chudaka Pajera/Montera z Addis Abebby do Cape Town...? Nejako si nemozem pomoct, ale nadalej zotrvavam na nazore, ze pokial je to urobene tak, ako to popisujes, tak je to urobene velmi zle, resp. uplne nahov*o.
Ja sice jazdim asi iba tretinu casu a asi polovicu vzdialenosti co Ty, ale uz som zazil totalne klaknutie baterie IHNED (!!!) po vypnuti zapalovania; napatie baterie v radoch jednocifernych cisel. Bol to Ford Taurus, stalo sa to v samom centre Washingtonu DC a aby to bolo zaujimave, v nedelu. Tipujem, ze cca od Trentonu, NJ, kde som naposledy stal, som isiel iba na altenator a ta potvora Ford to prezil. Esteze som AAA member a odtah + servis som mal zadarmo, bola to obrovska sranda (stalo by to za opis, ale to by bolo prilis dlhe story). Druhy krat sa to stalo otcovi na 2 roky starej Felicii s originalnou baterkou. Rano ani len tukes. Nic, nic, nic, 4V na baterke, nedala sa nabit, nic. Vymena. No a do tretice Citroen AX odpalil dve baterky za sebou - chybny regulator alternatora. To boli sukromne auta. Nato nespocet firemnych, na ktorych kazdu zimu odisla tomu alebo onomu bateria, to uz ani nepocitam.
Esteze nemam Mitsubishi, neviem, co by som robil...
BTW, Mitsubishi som isty cas pouzival. Bola to Carisma 1.6-ka, velmi prekvapujuci motor. Keby som to sam nezazil, neveril by som, ze pri tachometrovych 180 vie 1.6-ka este celkom ochotne zrychlovat a dokonca do mierneho kopca. No a na druhej strane ten neskutocne, ale naozaj neskutocne tichy motor na volnobehu. V jednej dedine mame chalupu, v noci je tam tak ticho, ze pocut mravce chodit a veruprisam, tie mravce robili vacsi hluk ako ta 1.6-ka na dvore beziaca na volnobeh. Naozaj su to ine auta.
Mitsi: uctivo respektujem Tvoje znalosti, ktore dlhodobo demonstrujes na tomto fore a taktiez respektujem Tvoj obdiv k Mitsubishi, ale ak este chvilku budeme pokracovat v analyzovani tohto problemu, dostaneme sa do zaujimavej pozicie: ECU nie je zalohovana, aby sa v pusti dali vymazat nejake chyby ako dosledok amaterskeho zasahu. OK, akceptujme to, aj ked je to dost virtualny dovod. Dalej Mitsubishi ma nejako zahadne rozdelenu ECU na dve casti, aby to nahodou nebolo rovnake ako u inych aut a je problem, ked sa odpoji baterka. OK akceptujme aj to, mozno to ma svoj dovod. Ty hovoris😒br />
značkové servisy by měly být vybaveny odpovídajícím zařízením, které se obvykle připojuje přes diagnostickou přípojku (ale jsem si vědom toho, že ne všechny ho mají).
No a teraz mi povedz, kde v tej vyssie spominanej pusti zozenieme ten znackovy Mitsubishi servis a to este musime mat stastie, ze bude mat to spravne vybavenie...? To potiahneme chudaka Pajera/Montera z Addis Abebby do Cape Town...? Nejako si nemozem pomoct, ale nadalej zotrvavam na nazore, ze pokial je to urobene tak, ako to popisujes, tak je to urobene velmi zle, resp. uplne nahov*o.
Ja sice jazdim asi iba tretinu casu a asi polovicu vzdialenosti co Ty, ale uz som zazil totalne klaknutie baterie IHNED (!!!) po vypnuti zapalovania; napatie baterie v radoch jednocifernych cisel. Bol to Ford Taurus, stalo sa to v samom centre Washingtonu DC a aby to bolo zaujimave, v nedelu. Tipujem, ze cca od Trentonu, NJ, kde som naposledy stal, som isiel iba na altenator a ta potvora Ford to prezil. Esteze som AAA member a odtah + servis som mal zadarmo, bola to obrovska sranda (stalo by to za opis, ale to by bolo prilis dlhe story). Druhy krat sa to stalo otcovi na 2 roky starej Felicii s originalnou baterkou. Rano ani len tukes. Nic, nic, nic, 4V na baterke, nedala sa nabit, nic. Vymena. No a do tretice Citroen AX odpalil dve baterky za sebou - chybny regulator alternatora. To boli sukromne auta. Nato nespocet firemnych, na ktorych kazdu zimu odisla tomu alebo onomu bateria, to uz ani nepocitam.
Esteze nemam Mitsubishi, neviem, co by som robil...
BTW, Mitsubishi som isty cas pouzival. Bola to Carisma 1.6-ka, velmi prekvapujuci motor. Keby som to sam nezazil, neveril by som, ze pri tachometrovych 180 vie 1.6-ka este celkom ochotne zrychlovat a dokonca do mierneho kopca. No a na druhej strane ten neskutocne, ale naozaj neskutocne tichy motor na volnobehu. V jednej dedine mame chalupu, v noci je tam tak ticho, ze pocut mravce chodit a veruprisam, tie mravce robili vacsi hluk ako ta 1.6-ka na dvore beziaca na volnobeh. Naozaj su to ine auta.
tv: Myslím, že to rozdělení ECu na dvě části je myšleno asi tak, že jsou tam dva režimy - adaptivní a nouzový. V adaptivním režimu se motor adaptuje na to jak se časem měni jeho vlastnosti vzhledem k opotřebení motoru, vlastnostem benzínu, nadmořské výšce, teplotě vzduchu ... Prostě - n-rozměrná mapa, jejíž kompletní vyplnění pro všechny možné režimy a stavy může trvat sakra dlouho. No a ten druhý režim je záložní kdyby se něco podělalo.
Adaptivní algoritmy mají tu kouzelnou vlastnost, že když se adaptují rychle, tak jsou málo robustní a nikdo se je neodváží použít v praxi a naopak když jsou robustní a dá se věřit tomu že nezblbnou, tak se adaptuje pomalu a opatrně. (Třeba na Avensisu mám pocit, že si auto na jiný benzín při jízdě po dálnici "zvyká" tak 30 až 50 km.)
Pokud se adaptuje pořád (a já věřím, že ano), tak se mapa pořád mění a je tedy otázka co by se do té flashky mělo ukládat a hlavně jak často by se to mělo ukládat - to že to nakonec je jen v RAM je celkem logické, ikdyž kdyby se data pro jistotu jednou za měsíc uložila do flashky, tak by to smysl dávalo ...
Už jsem se naučil věřit tomu, že mitsiho "pohádky" mají z hlediska uživatele dost blízko k realitě, bez ohledu jaká je skutečná technická podstata na HW úrovni. Mitsi asi není odporník na elektroniku, ale nikdo nejsme e😜ert na všechno. Ostatně bába kořenářka taky není biochemik a přesto dobře ví (a má pravdu), že na žlučník je dobrý pelyněk ...
Adaptivní algoritmy mají tu kouzelnou vlastnost, že když se adaptují rychle, tak jsou málo robustní a nikdo se je neodváží použít v praxi a naopak když jsou robustní a dá se věřit tomu že nezblbnou, tak se adaptuje pomalu a opatrně. (Třeba na Avensisu mám pocit, že si auto na jiný benzín při jízdě po dálnici "zvyká" tak 30 až 50 km.)
Pokud se adaptuje pořád (a já věřím, že ano), tak se mapa pořád mění a je tedy otázka co by se do té flashky mělo ukládat a hlavně jak často by se to mělo ukládat - to že to nakonec je jen v RAM je celkem logické, ikdyž kdyby se data pro jistotu jednou za měsíc uložila do flashky, tak by to smysl dávalo ...
Už jsem se naučil věřit tomu, že mitsiho "pohádky" mají z hlediska uživatele dost blízko k realitě, bez ohledu jaká je skutečná technická podstata na HW úrovni. Mitsi asi není odporník na elektroniku, ale nikdo nejsme e😜ert na všechno. Ostatně bába kořenářka taky není biochemik a přesto dobře ví (a má pravdu), že na žlučník je dobrý pelyněk ...
shi to vystihl naprosto přesně a sám bych to lépe nedokázal vysvětlit! Ano, počítačům nerozumím a ECU je pro mně španělská vesnice. Ale vím naprosto přesně (spíše bych měl napsat, že to "cítím"), co má konat a jak to má konat, resp. čím se projevují jednotlivé problémy.
tv: Jelikož se v autech hrabu dost často (hlavně v Mitsubishi) a baterku z nejrůznějších důvodů odpojuji, řešil jsem problém absence "profi vybavení" třemi plochými bateriemi po 4,5V svázanými lepicí páskou a zapojenými do série. Osobně se domnívám, že něco podobného si dokáže "sestrojit" i ten mechani v buši... Následně jsem si pořídil modelářský zdroj s gelovou aku 12V 4Ah, který připojuji kabelem se dvěma "samci" na obou koncích, které píchám do cigaretového štektu vozu a stejné zásuvky na onom zdroji. Ryhlé, praktické, spolehlivé - co víc si přát?
(cit.) BTW, Mitsubishi som isty cas pouzival. Bola to Carisma 1.6-ka, velmi prekvapujuci motor. Keby som to sam nezazil, neveril by som, ze pri tachometrovych 180 vie 1.6-ka este celkom ochotne zrychlovat a dokonca do mierneho kopca. No a na druhej strane ten neskutocne, ale naozaj neskutocne tichy motor na volnobehu. V jednej dedine mame chalupu, v noci je tam tak ticho, ze pocut mravce chodit a veruprisam, tie mravce robili vacsi hluk ako ta 1.6-ka na dvore beziaca na volnobeh. Naozaj su to ine auta.
- A znáš důvod? Ten motor v zásadě není - pokud jde o konstrukci - vůbec ničím "jiný" a dokonce aksolutně nevyniká "papírovými" výkonovými parametry. Rozdíl je právě v tom, co tu řešíme: naprosto unikátní řídící elektronika z něho dokáže vymáčknout maximum!!!
PS: K tomu je nutno dodat, že na onom voze je od MMC pouze motor a jeho ECU - převodovka je od Renaultu a celý podvozek je Volvo S40/V40. Kdybys měl příležitost povozit se "skutečným Mitsubishi" (tj. "celým" od MMC), byl bys překvapen mnohem víc... >😁
tv: Jelikož se v autech hrabu dost často (hlavně v Mitsubishi) a baterku z nejrůznějších důvodů odpojuji, řešil jsem problém absence "profi vybavení" třemi plochými bateriemi po 4,5V svázanými lepicí páskou a zapojenými do série. Osobně se domnívám, že něco podobného si dokáže "sestrojit" i ten mechani v buši... Následně jsem si pořídil modelářský zdroj s gelovou aku 12V 4Ah, který připojuji kabelem se dvěma "samci" na obou koncích, které píchám do cigaretového štektu vozu a stejné zásuvky na onom zdroji. Ryhlé, praktické, spolehlivé - co víc si přát?
(cit.) BTW, Mitsubishi som isty cas pouzival. Bola to Carisma 1.6-ka, velmi prekvapujuci motor. Keby som to sam nezazil, neveril by som, ze pri tachometrovych 180 vie 1.6-ka este celkom ochotne zrychlovat a dokonca do mierneho kopca. No a na druhej strane ten neskutocne, ale naozaj neskutocne tichy motor na volnobehu. V jednej dedine mame chalupu, v noci je tam tak ticho, ze pocut mravce chodit a veruprisam, tie mravce robili vacsi hluk ako ta 1.6-ka na dvore beziaca na volnobeh. Naozaj su to ine auta.
- A znáš důvod? Ten motor v zásadě není - pokud jde o konstrukci - vůbec ničím "jiný" a dokonce aksolutně nevyniká "papírovými" výkonovými parametry. Rozdíl je právě v tom, co tu řešíme: naprosto unikátní řídící elektronika z něho dokáže vymáčknout maximum!!!
PS: K tomu je nutno dodat, že na onom voze je od MMC pouze motor a jeho ECU - převodovka je od Renaultu a celý podvozek je Volvo S40/V40. Kdybys měl příležitost povozit se "skutečným Mitsubishi" (tj. "celým" od MMC), byl bys překvapen mnohem víc... >😁
shi: mas uplnu pravdu. Tie dve sady parametrov default/adaptacia ma vsak kazda jedna ECU, nielen Mitsbishi. Default mapa po (akomkolvek) resete a adaptacia po dlhsom case. Podla Mitsiho vsak ECU v Mitsubishi ma tu zaloznu (default) sadu tak ujdenu - mozno preto, aby sa dokazalo vytlacit maximum z motora aj v tomto pripade 😄 - ze jednoducho niekedy nenastartujes. A v tomto pripade byt MMC radsej volim istotu na ukor vykonu ci ktovie coho.
Jasne, aj ja mrkam, ze Mitsi je odbornik, urcite sa s nim nebudem pustat do hlbsich debat tam, kde nie som si uplne isty.
Mitsi: na ten isty ucel by Ti posluzil aj 1.3Ah akumulator od Jablotronu za cca 200 korun, akurat by si ho obcas musel nabit. Este lepsie pokial nepotrebujes prenosne riesenie by vsak bolo pouzit nejaky - hocijaky - adapter k hocicomu, co uz nepouzivas a ktory dava cca 12 az 15V, to uz nebudes potrebovat ani tu 4Ah baterku. 😄
Viem, ze to auto je podvozkovo zhodne s Volvom, dokonca som pocul, ze sa vyrabaju na jednej linke. Ze elektronika z neho dostane maximum je zrejme (povedz mi, Ty to budes vediet, ma to aj variabilnu vacku?). Na druhej strane, samotna elektronika urcite nezapricini ten tichy volnobeh, to musi by mechanicka zalezitost. Ze je prevodovka Renault som netusil a dokonca ani nechapem preco prave Renault. Keby to bol Nissan, tak chapem, ale Mitsubishi? Jaj, teraz mi zasvietilo, nema Renault podiel vo Volve? Tusom ano, aj preto sa teraz Volvo angazuje v kupe zvysku akcii Nissanu, ze? Ten svet je niekedy az prilis komplikovany.
Na tom konkretnom aute v tomto case prave prevodovka je najvacsim problemom. Uz pocujem, ako hned kazdy odsudi - je to Renault, co chces. Nie, nepovedal by som, to zachadzanie, ktore ta prevodovka zazila od jedneho cloveka, ktory to auto pouzival prve necele dva roky, je zazrak, ze vobec prezila. Ked na japonskom aute treba este v zaruke a do 100 tis. km menit dvakrat spojku, raz generalkovat prednu napravu, tusim dvakrat vymenene komplet tlmice a brzdove dosticky snad kazdych 10-15 tisic km, tak je zazrak, ze auto este dnes chodi po vlastnych a ze prevodovka nedobre synchronizuje "iba" treti stupen. Tragedia je, ze to nikto nevie opravit napriek tomu, ze do toho majitel nalial spolu viac penazi, ako keby na uplnom zaciatku bol kupil novu prevodku.
Jasne, aj ja mrkam, ze Mitsi je odbornik, urcite sa s nim nebudem pustat do hlbsich debat tam, kde nie som si uplne isty.
Mitsi: na ten isty ucel by Ti posluzil aj 1.3Ah akumulator od Jablotronu za cca 200 korun, akurat by si ho obcas musel nabit. Este lepsie pokial nepotrebujes prenosne riesenie by vsak bolo pouzit nejaky - hocijaky - adapter k hocicomu, co uz nepouzivas a ktory dava cca 12 az 15V, to uz nebudes potrebovat ani tu 4Ah baterku. 😄
Viem, ze to auto je podvozkovo zhodne s Volvom, dokonca som pocul, ze sa vyrabaju na jednej linke. Ze elektronika z neho dostane maximum je zrejme (povedz mi, Ty to budes vediet, ma to aj variabilnu vacku?). Na druhej strane, samotna elektronika urcite nezapricini ten tichy volnobeh, to musi by mechanicka zalezitost. Ze je prevodovka Renault som netusil a dokonca ani nechapem preco prave Renault. Keby to bol Nissan, tak chapem, ale Mitsubishi? Jaj, teraz mi zasvietilo, nema Renault podiel vo Volve? Tusom ano, aj preto sa teraz Volvo angazuje v kupe zvysku akcii Nissanu, ze? Ten svet je niekedy az prilis komplikovany.
Na tom konkretnom aute v tomto case prave prevodovka je najvacsim problemom. Uz pocujem, ako hned kazdy odsudi - je to Renault, co chces. Nie, nepovedal by som, to zachadzanie, ktore ta prevodovka zazila od jedneho cloveka, ktory to auto pouzival prve necele dva roky, je zazrak, ze vobec prezila. Ked na japonskom aute treba este v zaruke a do 100 tis. km menit dvakrat spojku, raz generalkovat prednu napravu, tusim dvakrat vymenene komplet tlmice a brzdove dosticky snad kazdych 10-15 tisic km, tak je zazrak, ze auto este dnes chodi po vlastnych a ze prevodovka nedobre synchronizuje "iba" treti stupen. Tragedia je, ze to nikto nevie opravit napriek tomu, ze do toho majitel nalial spolu viac penazi, ako keby na uplnom zaciatku bol kupil novu prevodku.
tv: Mitsubishi sice nastartuješ vždy, bohužel pokud došlo k odpojení aku a není čistá škrt. klapka + všechno ostatní OK, tak se ŘJ jednak "nenaučí zapomenutý" volnoběh, ale hlavně se nezačne adaptovat (nechci dále rozvádět deatily). Logickým důsledkem pak je, že třeba patnáctistovka od MMC nejezdí jako "koncernový" dvoulitr, ale pouze jako "francouzská" patnáctistovka, což je pro někoho OK (jelikož ani více nečekal), pro mne však absolutně K.O.!
Je Ti milejší jistota 100% spolehlivosti řídící elektroniky za jedné jediné podmínky - že k autu nepustíš nikoho nekompetentního (případ MMC) - nebo snad "jistota" opravitelnosti neustále se serou.í elekroniky i málo kompetentním servisem (případ většiny ostatních značek)?
Pokud jde o onen zdroj, potřebuji, aby byl mobilní a nezávislý na rozvodné síti 220V. Kromě toho ho primárně používám jako zdroj pro startér ke startování spalovacího motoru u modelářské buginy.
Carisma se prostřednictvím Volva dostala nejen k renaulťáckým převodovkám, ale hlavně k dieselovým motorům od Renaultu. Důvod je prostý: jednak je to Tebou již zmiňovaný podíl Renaultu ve Volvu, jednak - a to především - v holandském NedCaru (fabrika, kde Carismy a Volva S40/V40 sjížděly ze stejné linky) se motory a převodovky Renault montovaly už do předchůdce modelů S40/V40.
Jinak onen motor 1,6 v Carismě neměl ani časování ventilů a dokonce ani dvě vačky (DOHC) a už vůbec ne vyvažovací hřídel(e). Tichost volnoběhu je sice primárně konstrukční záležitostí, ale mohu Tě ujistit, že sofistikovaná ŘJ k němu rozhodně přispívá!
Ad brzdy: Výměna destiček po 15 tis. zřejmě souvisela s potřebou "srovnání" kotoučů každých 15 tis. km, což je v případě "blátoidních originálů" na Carismě úplně normální. Destičky totiž vydrží mnohem déle, než kotouče (dost jsem s tím sám bojoval). Věc řeší až výměna "originálů" (které nemají s kvalitou výrobků samotné MMC vůbec nic společného!) za Bremba.
Je Ti milejší jistota 100% spolehlivosti řídící elektroniky za jedné jediné podmínky - že k autu nepustíš nikoho nekompetentního (případ MMC) - nebo snad "jistota" opravitelnosti neustále se serou.í elekroniky i málo kompetentním servisem (případ většiny ostatních značek)?
Pokud jde o onen zdroj, potřebuji, aby byl mobilní a nezávislý na rozvodné síti 220V. Kromě toho ho primárně používám jako zdroj pro startér ke startování spalovacího motoru u modelářské buginy.
Carisma se prostřednictvím Volva dostala nejen k renaulťáckým převodovkám, ale hlavně k dieselovým motorům od Renaultu. Důvod je prostý: jednak je to Tebou již zmiňovaný podíl Renaultu ve Volvu, jednak - a to především - v holandském NedCaru (fabrika, kde Carismy a Volva S40/V40 sjížděly ze stejné linky) se motory a převodovky Renault montovaly už do předchůdce modelů S40/V40.
Jinak onen motor 1,6 v Carismě neměl ani časování ventilů a dokonce ani dvě vačky (DOHC) a už vůbec ne vyvažovací hřídel(e). Tichost volnoběhu je sice primárně konstrukční záležitostí, ale mohu Tě ujistit, že sofistikovaná ŘJ k němu rozhodně přispívá!
Ad brzdy: Výměna destiček po 15 tis. zřejmě souvisela s potřebou "srovnání" kotoučů každých 15 tis. km, což je v případě "blátoidních originálů" na Carismě úplně normální. Destičky totiž vydrží mnohem déle, než kotouče (dost jsem s tím sám bojoval). Věc řeší až výměna "originálů" (které nemají s kvalitou výrobků samotné MMC vůbec nic společného!) za Bremba.
Najmilejsie mi je, ked je auto dostatocne blbuvzdorne, aby nastartovalo za kazdych definovatelnych podmienok a potom ak toto dokaze, nech sa kludne adaptuje aj mesiac, ak chce. Urcite mi vsak mile nie je, ked ho nejakym jednoduchym a lahko dosiahnutelnym regularnym stavom (znicena bateria) poslem do vecnych lovist a ostanem odkazany na pomoc autorizovaneho servisu alebo ktovie koho, ktory bude ktovieako daleko, napr. v tom Cape Town 😄 Za tymto si budem stat a trvat a kym mi tuto velmi jednoduchu poziadavku niekto nadobro nevyvrati, budem tu dookola otravovat stale tym istym 😄
Samozrejme, pokial je v motore nieco vyslovene rozhasene, popraskane podtlakove hadicky a polovica cidiel nefunkcnych, zazraky ocakavat nebudem.
Ano, viem, ze sa tie Carismy robili v Holandsku.
Tie dosky mohli sice odchadzat z roznych pricin, ale v tomto pripade na 99% odchadzali kvoli pricine, ktora spocivala medzi volantom a sedackou.
Samozrejme, pokial je v motore nieco vyslovene rozhasene, popraskane podtlakove hadicky a polovica cidiel nefunkcnych, zazraky ocakavat nebudem.
Ano, viem, ze sa tie Carismy robili v Holandsku.
Tie dosky mohli sice odchadzat z roznych pricin, ale v tomto pripade na 99% odchadzali kvoli pricine, ktora spocivala medzi volantom a sedackou.
tv: (cit.) "...aby nastartovalo za kazdych definovatelnych podmienok a potom ak toto dokaze, nech sa kludne adaptuje aj mesiac, ak chce..."
Abych to uvedl na pravou míru, resp. polopatisticky zopakoval to, co jsem tady už několikrát napsal: Mitsubishi nastartuješ vždy, tedy i s "problémem", o němž je tu řeč, a můžeš ho v tomto stavu klidně i tak dále provozovat (a česká praxe aut prošlých bazary to názorně dokazuje!), jenže se Ti prostě nezadaptuje!
Tvůj přístup: Nemusí nadchnout, hlavně že uspokojí.
Můj přístup: Když nenadchne, tak to nechci.
Abych to uvedl na pravou míru, resp. polopatisticky zopakoval to, co jsem tady už několikrát napsal: Mitsubishi nastartuješ vždy, tedy i s "problémem", o němž je tu řeč, a můžeš ho v tomto stavu klidně i tak dále provozovat (a česká praxe aut prošlých bazary to názorně dokazuje!), jenže se Ti prostě nezadaptuje!
Tvůj přístup: Nemusí nadchnout, hlavně že uspokojí.
Můj přístup: Když nenadchne, tak to nechci.
Hmm. Aha. Nezadaptuje vobec. Toto som naozaj postrehol az teraz. Myslis tym uplne a nadobro sa vyluci (zablokuje) adaptacia? Wow, to by bolo este horsie ako to, co som si myslel, ze to je doteraz. A je tento stav aspon nejako vratny, alebo je to one-way-road-to-hell?
Radsej to Micibusi nechajme tak, cim sa o nom dozviem viac, tym mi viac klesne jeho (na zaklade jednej dlhodobejsej skusenosti ziskany) vysoky image, ktory az doteraz v mojich ociach mal.
Ano, v tom pristupe je rozdiel. Ale tvoj pristup by znamenal presne to, co hovoris: bud Ta nadchne, alebo ides z puste domov peso. To ja radsej pol cesty domov sa budem trapit a druhu pol cestu uz nadchynat 😄
Radsej to Micibusi nechajme tak, cim sa o nom dozviem viac, tym mi viac klesne jeho (na zaklade jednej dlhodobejsej skusenosti ziskany) vysoky image, ktory az doteraz v mojich ociach mal.
Ano, v tom pristupe je rozdiel. Ale tvoj pristup by znamenal presne to, co hovoris: bud Ta nadchne, alebo ides z puste domov peso. To ja radsej pol cesty domov sa budem trapit a druhu pol cestu uz nadchynat 😄
tv: Buď to nedokážu dostatečně dobře vysvětlit já, nebo mne nějak (schválně?) nechceš chápat Ty!
Já jezdím s Mitsubishi proto, že "mňa nie len nadchýňa", ale zj. proto, že mám rád 100% jistotu toho, že vždy a za všech okolností dojedu!!! A to má význam nejen v poušti, ale i při dlouhých cestách Evropu, kdy byť i ten sebemenší "znepojízdňující" problém znamená obrovskou díru do rodinného rozpočtu, nemluvě o dalších návazných potížích. A jelikož jsem s vozy Mitsubishi už najezdil cca 700 tis. km, tak to snad nějakou vypovídací schopnost má. Nebo je to podle Tvého mínění irelevantní?
(cit.) "Myslis tym uplne a nadobro sa vyluci (zablokuje) adaptacia? Wow, to by bolo este horsie ako to, co som si myslel, ze to je doteraz. A je tento stav aspon nejako vratny, alebo je to one-way-road-to-hell?"
- Ano, adaptace se (obvykle - od cca 30 tis. najetých km výše) vůbec nenastartuje dokud... Přesnější popis najdeš na mnou již uvedeném webu, tedy pokud Tě to vůbec zajímá. Nic moc světoborného to není a dá se to udělat třeba i na parkovišti před supermarketem, pokud se v tom ovšem náhodou už nevrtali "supermechanici", samozřejmě nekompetentní. Jen musíš vědět, co a jak!
Jinak Tě chtě nechtě musím zařadit mezi (uznávám, že většinu) "řadových spotřebitelů", kteří namísto aby dokázali ocenit vyspělost techniky od MMC s jedním jediným neduhem, tj. mnou již zmiňovanou nízkou odoloností vůči blbům=nekompetentním servismanům, raději volí "standardní spotřebák". Ostatně i tohle je podle mne jedna z příčin špatné ekonomické situace MMC...
A nakonec: Nezlob se, ale dost mi připomínáš jednu postarší Švýcarku, která - když jsem se jí tázal na spokojenost s její Mazdou 626 - odpověděla, že je spokojena nadmíru, ale příště si prý raději koupí jiné auto, neboť kdykoli veze někoho vzadu (podotýkám, že žila sama a jen málokdy někoho vozila, tím spíše pak vzadu), musí vystoupit a otevřít mu dveře, neboť nejdou otevřít zevnitř. Byla s tím údajně už i v servisu (značkovém, jak jinak ve Švýcarsku, že...) a tam jí řekli, že zámky jsou naprosto OK. Pro ty, kdož dosud nepochopili, to řeknu narovinu: měla to přeplé do polohy "dětská pojistka"...
Já jezdím s Mitsubishi proto, že "mňa nie len nadchýňa", ale zj. proto, že mám rád 100% jistotu toho, že vždy a za všech okolností dojedu!!! A to má význam nejen v poušti, ale i při dlouhých cestách Evropu, kdy byť i ten sebemenší "znepojízdňující" problém znamená obrovskou díru do rodinného rozpočtu, nemluvě o dalších návazných potížích. A jelikož jsem s vozy Mitsubishi už najezdil cca 700 tis. km, tak to snad nějakou vypovídací schopnost má. Nebo je to podle Tvého mínění irelevantní?
(cit.) "Myslis tym uplne a nadobro sa vyluci (zablokuje) adaptacia? Wow, to by bolo este horsie ako to, co som si myslel, ze to je doteraz. A je tento stav aspon nejako vratny, alebo je to one-way-road-to-hell?"
- Ano, adaptace se (obvykle - od cca 30 tis. najetých km výše) vůbec nenastartuje dokud... Přesnější popis najdeš na mnou již uvedeném webu, tedy pokud Tě to vůbec zajímá. Nic moc světoborného to není a dá se to udělat třeba i na parkovišti před supermarketem, pokud se v tom ovšem náhodou už nevrtali "supermechanici", samozřejmě nekompetentní. Jen musíš vědět, co a jak!
Jinak Tě chtě nechtě musím zařadit mezi (uznávám, že většinu) "řadových spotřebitelů", kteří namísto aby dokázali ocenit vyspělost techniky od MMC s jedním jediným neduhem, tj. mnou již zmiňovanou nízkou odoloností vůči blbům=nekompetentním servismanům, raději volí "standardní spotřebák". Ostatně i tohle je podle mne jedna z příčin špatné ekonomické situace MMC...
A nakonec: Nezlob se, ale dost mi připomínáš jednu postarší Švýcarku, která - když jsem se jí tázal na spokojenost s její Mazdou 626 - odpověděla, že je spokojena nadmíru, ale příště si prý raději koupí jiné auto, neboť kdykoli veze někoho vzadu (podotýkám, že žila sama a jen málokdy někoho vozila, tím spíše pak vzadu), musí vystoupit a otevřít mu dveře, neboť nejdou otevřít zevnitř. Byla s tím údajně už i v servisu (značkovém, jak jinak ve Švýcarsku, že...) a tam jí řekli, že zámky jsou naprosto OK. Pro ty, kdož dosud nepochopili, to řeknu narovinu: měla to přeplé do polohy "dětská pojistka"...
Mitsi, clovece, ved ja Ta nechcem nahnevat, ja si Ta len doberam 😄 Skoda, ze som Ti to nenaznacil skor, usetril by som Ti zopar kvapiek adrenalinu 😄
Ze nedokazem docenit technologiu MMC... rozmyslam, ale neviem na to nijako reagovat. Od tej technologie zivotne nezavisim a uznavam, ze ked som mal tu moznost ju pouzivat, mal som z toho potesenie, dokonca trosku lepsie ako som ocakaval. :shock:
No a ze nedokazem docenit tu technologiu, ktora je malo odolna voci blbom a ze je to jej jediny neduh (ved ktora technologia je bezchybna?). No, tu reagovat viem, lenze to si vies precitat minimalne patkrat napisane nizsie, opakovat nejdem 😄
Idem si tie Tvoje stranky precitat, asi to bude poucne citanie. Priznam sa, ze medzitym som uz aj zabudol na ten link, najdem si ho.
PS: mas pravdu, som iba radovy uzivatel auto-technologie. Moje znalosti sa koncia uz niekde pri zabudovani klimy do auta, nastaveni karbecu, diagnostike, generalke prednej napravy ci oprave prevodovky. Nic moc, to len taky konicek na vikend. 8-s
PS1: asi mam fakt malo skol, lebo neviem postrehnut suvislost medzi mnou a tou Svajciarkou. :roll:
Ze nedokazem docenit technologiu MMC... rozmyslam, ale neviem na to nijako reagovat. Od tej technologie zivotne nezavisim a uznavam, ze ked som mal tu moznost ju pouzivat, mal som z toho potesenie, dokonca trosku lepsie ako som ocakaval. :shock:
No a ze nedokazem docenit tu technologiu, ktora je malo odolna voci blbom a ze je to jej jediny neduh (ved ktora technologia je bezchybna?). No, tu reagovat viem, lenze to si vies precitat minimalne patkrat napisane nizsie, opakovat nejdem 😄
Idem si tie Tvoje stranky precitat, asi to bude poucne citanie. Priznam sa, ze medzitym som uz aj zabudol na ten link, najdem si ho.
PS: mas pravdu, som iba radovy uzivatel auto-technologie. Moje znalosti sa koncia uz niekde pri zabudovani klimy do auta, nastaveni karbecu, diagnostike, generalke prednej napravy ci oprave prevodovky. Nic moc, to len taky konicek na vikend. 8-s
PS1: asi mam fakt malo skol, lebo neviem postrehnut suvislost medzi mnou a tou Svajciarkou. :roll:
OK, OK! 😄
(cit.) "asi mam fakt malo skol, lebo neviem postrehnut suvislost medzi mnou a tou Svajciarkou"
- Tím jsem chtěl říct pouze to, že pro většinu lidí v motoristicky vyspělých zemích je jednodušší "koupit si raději něco jiného", byť jsou s tím v zásadě spokojeni (moje "nadšení" se u nich z 99% zřejmě nekoná, jelikož to nikdo nepozná, resp. neocení...), než "si přečíst návod k obsluze", resp. naučit se tím (a já dodávám - NÁLEŽITÝM) způsobem zacházet!
A ten web není "můj", já tam jen přispívám (pod stejným nickem). V poslední době ovšem šlo na mne a ode mne cca 75% objemu korespondence formou SZ (většinu příchozích dotazů jsem musel kvůli zaplněnosti schránky vymazat, odchozí jsem si ponechal, abych stejné věci nemusel psát opakovaně), takže úplný obrázek Ti to bohužel neposkytne.
(cit.) "asi mam fakt malo skol, lebo neviem postrehnut suvislost medzi mnou a tou Svajciarkou"
- Tím jsem chtěl říct pouze to, že pro většinu lidí v motoristicky vyspělých zemích je jednodušší "koupit si raději něco jiného", byť jsou s tím v zásadě spokojeni (moje "nadšení" se u nich z 99% zřejmě nekoná, jelikož to nikdo nepozná, resp. neocení...), než "si přečíst návod k obsluze", resp. naučit se tím (a já dodávám - NÁLEŽITÝM) způsobem zacházet!
A ten web není "můj", já tam jen přispívám (pod stejným nickem). V poslední době ovšem šlo na mne a ode mne cca 75% objemu korespondence formou SZ (většinu příchozích dotazů jsem musel kvůli zaplněnosti schránky vymazat, odchozí jsem si ponechal, abych stejné věci nemusel psát opakovaně), takže úplný obrázek Ti to bohužel neposkytne.
Ano, uz som medzitym pozrel, je to podobna diskusia, lenze ja ledva stiham citat a reagovat na toto forum, dalsie forum uz nezvladam. Resp. zvladam, ale dolezita robota by stala a to nechcem.
Tím jsem chtěl říct pouze to, že pro většinu lidí v motoristicky vyspělých zemích je jednodušší "koupit si raději něco jiného", byť jsou s tím v zásadě spokojeni (moje "nadšení" se u nich z 99% zřejmě nekoná, jelikož to nikdo nepozná, resp. neocení...), než "si přečíst návod k obsluze", resp. naučit se tím (a já dodávám - NÁLEŽITÝM) způsobem zacházet!
To plati vseobecne, nielen na auta. Jeden z ovela vaznejsich prikladov: statna organizacia si postavila kotolnu. Sla 2 roky. Minule leto bol nejaky problem s tecucim ventilom, tak zavolali odbornika. Prisiel nejaky mudry Ferko-Durko z najblizsej dediny, ventil vymenil, ale nedokazal odvzdusnit system. A tak povedal, ze take obehove cerpadlo este nevidel a ze je to dajake podozrive, ze to bude chyba v cerpadle. Vyhodil teda 0,8kW obehove cerpadlo s frekvencnym menicom a nahodil take trochu vacsie domove s obycajnym cca 100W motorcekom. Na osemposchodovu budovu... Pri tej vymene samozrejme odpojil kopec drotov: sak to ne moje droty, toto neznam, asi je to zbytocne. V jeseni zrazu cez vikend prisli silne studene vetry, v pondelok bolo treba kurit. Zapnu kotolnu, nejde. Uradnickam na teplych miesteckach bola zrazu volajaka zima, tak hladali rychle riesenie. Samozrejme, hned sa nasiel nejaky odbornik, ktory povedal, ch*jova kotolna, vypiseme konkurz na novu. Povedzme 10 milionov. Nahradime modre kotly zelenymi, tie pojdu.
A kde bola chyba...? Ferko-Durko odpojil SSM, SammelSteuerMeldung, teda chybove hlasenie. Centrala si myslela, ze obehove cerpadlo ma chybu (napr. je prehriate) a nespustila kotly. Hmm. Naozaj dobry dovod prebudovat kotolnu a poslat dvojrocne kotly do srotu...
Wow, to uz som riadne off-topic, aj ked nepriama suvislost s povodnou temou tu bude: menici dielov vymysleli riesenie jazdit kazdy den, aby sa nevybila baterka. Hmm, vazny dovod.
Tím jsem chtěl říct pouze to, že pro většinu lidí v motoristicky vyspělých zemích je jednodušší "koupit si raději něco jiného", byť jsou s tím v zásadě spokojeni (moje "nadšení" se u nich z 99% zřejmě nekoná, jelikož to nikdo nepozná, resp. neocení...), než "si přečíst návod k obsluze", resp. naučit se tím (a já dodávám - NÁLEŽITÝM) způsobem zacházet!
To plati vseobecne, nielen na auta. Jeden z ovela vaznejsich prikladov: statna organizacia si postavila kotolnu. Sla 2 roky. Minule leto bol nejaky problem s tecucim ventilom, tak zavolali odbornika. Prisiel nejaky mudry Ferko-Durko z najblizsej dediny, ventil vymenil, ale nedokazal odvzdusnit system. A tak povedal, ze take obehove cerpadlo este nevidel a ze je to dajake podozrive, ze to bude chyba v cerpadle. Vyhodil teda 0,8kW obehove cerpadlo s frekvencnym menicom a nahodil take trochu vacsie domove s obycajnym cca 100W motorcekom. Na osemposchodovu budovu... Pri tej vymene samozrejme odpojil kopec drotov: sak to ne moje droty, toto neznam, asi je to zbytocne. V jeseni zrazu cez vikend prisli silne studene vetry, v pondelok bolo treba kurit. Zapnu kotolnu, nejde. Uradnickam na teplych miesteckach bola zrazu volajaka zima, tak hladali rychle riesenie. Samozrejme, hned sa nasiel nejaky odbornik, ktory povedal, ch*jova kotolna, vypiseme konkurz na novu. Povedzme 10 milionov. Nahradime modre kotly zelenymi, tie pojdu.
A kde bola chyba...? Ferko-Durko odpojil SSM, SammelSteuerMeldung, teda chybove hlasenie. Centrala si myslela, ze obehove cerpadlo ma chybu (napr. je prehriate) a nespustila kotly. Hmm. Naozaj dobry dovod prebudovat kotolnu a poslat dvojrocne kotly do srotu...
Wow, to uz som riadne off-topic, aj ked nepriama suvislost s povodnou temou tu bude: menici dielov vymysleli riesenie jazdit kazdy den, aby sa nevybila baterka. Hmm, vazny dovod.
>😒] >😒] >😒] >😒]
Pozor, nenechaj sa odrbať!!!!!
Máme doma Seat Ibizu 1,2 - rovnaký motor, ako máš ty a tiež nám neštartovalo..
Stačilo ho na týždeň odstaviť a baterka bola prázdna!
Takže nasledovala reklamácia a
V SERVISE NAM VYMENILI BATERKU BEZ PROBLEMU - A AUTO STARTUJE UZ BEZ PROBLEMOV!!!
treba reklamovat a nenechaj sa odbyt!!! 😉