Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Sekvenční převodovka: Řadí rychlejí než dvouspojková, přesto se skoro nepoužívá

13 komentářů

kalousek
"...tkvěl hlavní rozdíl v rychlosti řazení, v němž dvouspojková převodovka svého soka výrazně předčila. Druhou stranou mince ale byla plynulost změny převodu, v čemž má planetový automat s měničem momentu dodnes navrch...."
Rychle řadit může i planetový automat. Jde jen o volbu správného kompromisu mezi rychlostí a plynulostí

"...Jenže dvouspojková převodovka měla ještě jednu výhodu. Tou byly nižší mechanické ztráty z důvodu chybějícího měniče momentu, ale také absencí lamelových spojek...."
Nevím co se myslí tou absencí lamelových spojek když tam ve skutečnosti dve jsou. Ostatně to má ta převodovka i v názvu.

"...Rozdíly panují také v koncepci ozubených kol převodů. U dvouspojkové skříně se využívá šikmého ozubení, kdežto sekvenční převodovka může používat ozubená kola jak se šikmým ozubením, tak také s přímým...."
Přímé ozubení může používat i dvouspojková převodovka. Šikmé zuby se používají jen kvůli tiššímu a plynulejšímu záběru kol.

"...Další odlišnosti hledejte v samotném procesu řazení (změny převodu). Namísto běžných synchronizačních spojek umožňujících srovnat obvodové rychlosti na dvou sousedních ozubených kolech..."
Synchronizační spojky nesrovnávají rychlosti obvodové, ale úhlové


Jinak sekveční převodovky se naprosto běžně využívají u motocyklů.
Avatar - Dinar
Dinar
"Předpokládám že robotizovaný manuál může ale řadit kvalty libovolně - tedy klidně nějaký vynechat - a sekvence pouze postupně. Je to dané provedením řadicího mechanismu."
Takto jsem rozdíl mezi manuálem a sekvencí chápal doteď taky, tenhle článek mi moc nepomohl...
kalousek
Taky by mě to zajímalo. Kola musí být vždy ve stálém záběru.
Předpokládám že robotizovaný manuál může ale řadit kvalty libovolně - tedy klidně nějaký vynechat - a sekvence pouze postupně. Je to dané provedením řadicího mechanismu. A možná je ještě rozdíl v (ne)přítomnosti synchronů. Ale to všechno jen hádám
Pavel Gtze
Protoze dvouspojka ma vzdy predpripraven jiz zarazeny stupen, ktery odhaduje. Pokud pojedete na ctyrku a prevodovka si pripravi petku, jenze vy zaradite trojku, tak to bude trvat, protoze musi nejdriva preradit z petky na trojku a pak prepnout spojky. U sekvence nic takoveho neni, tam proste zaradite, nic se nikde nepripravuje predem. V clanku to moc zmineno nikde neni, ona ta rychlost dvouspojek vychazi z toho, ze spravne odhadne elektronika, co budete radit za stupen.
Zetpekle
Autor článku Tomáš Dusil zpracoval zajímavé téma a článek napsal pěkně. Snažil se, ale obávám se, že tématu ne zcela rozumí. Sekvenční převodovky si žijí svůj život nezávisle na těch dvouspojkových a mají blíže ke klasickým převodovkám se synchronizací rychlostních stupňů, přímo řazených v kulise "H". Sekvenční převodovka - sekvence je zde pouze způsob postupného řazení jednotlivých rychlostních stupňů po sobě, bez možnosti ten který vynechat. Používá se především u motocyklů a sportovních aut. Řadící vidličky uvnitř jsou ovládány suvnou, či rotační kulisou nebo bubínkem.
Ozubená kola nemusí být bez synchronizací a s přímým ozubením, ale je tomu pro jednoduchost většinou tak. Takže většinou u malých motocyklových a větších sportovních se užívá přímé ozubení a řadící zubové spojky. Ozubená kola se snadněji vyrábějí pro to které individuální užití pro volbu převodu. Jsou lehčí a levnější než jiné a obzvláště dvouspojkové ,převodovky DSG. Ty nabízejí jinou kvalitu. Zubové řadící spojky snad mohou mít menší životnost (Jawy, F500...)
Autor tedy popsal dva odlišné druhy převodovek, obrázky jsou pěkné, a buďme velkorysí, když vidíme, že řadu věcí teoreticky i prakticky nepochopil (je novinář), jak také na článek správně reagují i odborníci ve svých komentářích, které i pro mne byly přínosem. S pozdravem
Bakelenec
Sekvenční převodovka je odvozená (okopírovaná) převodovka z motorky proto se taky používá v motorsportu. Je lehká a malá. Buď mechanicky nebo hydraulicky řazená. Problém je v těch zubových spojkách, které se opotřebovávají a následek je ten že vypadne rychlost v tahu. Proto se v běžných autech nepoužívá. Mělo ji třeba první Audi R8, ale i Lamborghini. Dsg může přeskakovat rychlosti, sekvenční ne, tam to řadí jako na motorce nahoru a dolů
megacruiser
Nemají náhodou sekvenční převodovky i skoro všechny motorky? A s životností není žádný problém, pokud někdo neřadí jako hovado. Znám i motorky co najely bez generálky čehokoliv přes sto tisíc km.
Avatar - narona
narona
Asi jsem blbej, tak že prosím o vysvětlení... Jaký je rozdíl mezi sekvenční a robotizovanou manuální? Pochopil jsem to tak že u sekvenční jsou kola všechna ve stálém záběru a řadí se k vstupní nebo výstupní hřídeli pomocí zub. spojek, to ale mají i normální manuální či robotizovaný skříně se šikmým ozubením stejně tak ne?
Avatar - Dinar
Dinar
V tom ne/blokování kol je právě ta šetrnost, nejen k převodovce (závodní sekvence mají běžně předepsanou generálku už po dvaceti hodinách, ve špičkových závodních sériích je to často i co závod to převodovka), ale jde třeba i o poloosy (lámání), např u radicalů to je vyloženě bolest, meziplyny hodně pomůžou, ale podřazovat se dá i bez nich, aniž by se kola blokovala tak, že je to problém z hlediska jízdy samotné. Ale jinak nejsme ve při, jen jsem chtěl říct, že sekvence došla do závodních aut právě pro zrychlení podřazování, rychlost odřazení se od háčka nelišila (to řešila až elektronika s automatickým odpojování spojky a plynu), jak se autům zlepšovaly brzdy, došlo to do bodu, kdy už ani mistři typu jezdců F1 nedokázali dopodřadit tak rychle, jak jim auto brzdilo.
Avatar - _sulcik_
_sulcik_
Rovný zuby na to nemaj vliv. Sekvence mají, alespoň co já vím, kola ve stálým záběru se zubovýma spojkama (říká se tomu dog-box). Já jsem ale nemluvil o šetrnosti, ale o problokování kol při podřazení, to je jako u klasickýho H, když člověk nedá meziplyn a pustí natvrdo spojku, taky může zablokovat kola, obzvlášť u klasický koncepce. O automatickým meziplynu jsem psal.
Jo tak jasný že na rychlosti podřazování záleží to jsem se špatně vyjádřil, ale dvouskopjka oproti sekvenci, i když bude mít špatně předřazeno neřadí tak dlouho jako když člověk řadí s klasickým H, tam to podřazení trvá násobně dýl.
Avatar - Dinar
Dinar
Předně, souhlasím s tím, že není důvod, aby z principu konstrukce řadila sekvence rychleji než dvojspojka. Důvod používání sekvence u závodních aut je jednodušší konstrukce a nižší váha oproti dvojspojce.
Co ale neplatí, je, že při jízdě na okruhu nezáleží na rychlosti podřazování, ani to, že u sekvence je nutné dávat meziplyn. Na rychlosti podřazování záleží, je to jeden z důvodů použití sekvence místo klasického H, a je jistě lepší, vzhledem k použití rovných zubů šetrnější, dávat meziplyny, ale není to nutné. A ještě jIná věc je, že dnešní záv sekvence jsou většinou spojeny s nějakým pádlovým systémem, kde elektronika ovládá hydrauliku spojky a dává meziplyny sama.
Avatar - _sulcik_
_sulcik_
To je při jízdě na okruhu dost bezpředmětné, tam záleží hlavně na rychlosti řazení nahoru, tam se nestane že si budete chtít nečekaně podřadit. A na brzdách má ta převodovka času dost.
Mimo to, sekvence dolů řadí taky pomaleji, protože je buď nutné šlápnout spojku a dát meziplyn nebo musí mít ta převodovka automatický meziplyn (tam je pak rychlost víceméně stejná jako při řazení nahoru), jinak by i při lehkém setrvačníku hrozilo zablokování kol.
Avatar - _sulcik_
_sulcik_
Souhlasím se vším co píšete.
A upřímně nejsem expert na převodovky, ale v konstrukci aut se pohybuju a nenapadá mě jediný důvod, proč by měla mít dvouspojka pomalejší řazení, když se přepínání spojek nastaví dostatečně agresivně.