Aut na CNG dnes už moc není. Škoda se ale s jednou novinkou vytasila a zamířila s ní do populární kategorie malých SUV. Má povedený Kamiq šanci zaujmout i s alternativním tříválcem 1.0 TGI?
fakt nekomu stoji 28 usetrenych haliru na kilometru za komplikace s dojezdem, kdyz navic plynova verze je o 30tis drazsi nez benzinova ve srovnatelny vybave, tedy teoreticka navratnost po 107142km ???
kdybych uz musel tuhle kisnu mit, tak misto plynovyho trivalce ve stylu za 496tis si radsi koupim ctyrvalec 1.5tis s o 2/3 vyssim vykonem v ambition, nebo s priplatim 30tis za style.
Malá nádrž na benzín je důsledek evropské legislativy (viz poznámka v textu o homologaci), kdyby byla větší, tak se auto z hlediska emisí podle nových předpisů automaticky počítá jako benzínové a tedy s emisemi 116 g CO2/km a s pokutou za neplnění 95 g, kdežto takto (s nádrží pod 10 l) se počítá jako auto spalující CNG a tedy s emisemi 93 g/km a tedy nezatížené pokutami. Jinak řečeno, dnes už žádný výrobce nedá na trh auto na CNG s větší nádrží než s touto nouzovkou. To auto je úzce zaměřené na podnikové flotily s vlastní plničkou na CNG pro provozy, kde denní nájezd nepřevyšuje dojezd na CNG.
Vzhledem k tomu, že jsem jezdil se třemi různými vozy na CNG dlouhodobě přidávám své zkušenosti.
Touran 1.4 TSI
Velká nádrž na CNG, benzín pouze 10l jako zde.
Auto jelo vcelku pěkně a plná CNG stála kolem 400 kč. Dojezd tak 400 km max.
Ale ta malá nádrž to úplně srážela a když jsem jel někam mimo známé teritorium, musel jsem na to myslet a cestu dopředu dobře plánovat.
Auto spolehlivé, nevím o nějakých větších nákladech na opravu.
Passat 1.4TSI
Víceméně to samé, jen mělo větší nádrž na benzín. Dalo se s tím jet někam dál s tím, že plánování bylo stejně nutné, pokud jste nechtěli tankovat každých 400km.
Octavia 3 před FL
Za mě nejlepší varianta. 15 Kg CNG což stačilo krásně na 300 km cesty Tedy pouze o 3 kg méně než passat a touran. Nádrž na benzín 50L.
Dohromady to znamenalo dojezd větší než 1200 km.
Nemusel jsem řešit CNG - když jsem jel někam dál, stačilo mi prostě být na CNG až pojedu kolem a ne přímo plánovat cestu přes CNG stanici v určitou dobu.
Brno - Koper a zpět na jednu nádrž. Tankování zpět v mikulově CNG.
Za mě tedy současné modely obrovský krok zpět. Nechápu proč nezůstali u modelu jako používali u O3 před FL. Asi emise nebo tabulky.
Vůbec bych v tomto stavu o CNG nepřemýšlel jako o vozidle pro domácí použití. Pouze jako něco co jezdí pravidelně podobné trasy kolem CNG stanic.
Nevidím žádný přínos tohoto auta a vůbec nechápu, proč je takový paskvil v nabídce. Naopak, motorizace které dávají smysl jsou pryč. Když budu počítat s aktuální cenou benzínu u nás, tak dokonce vychází provoz na CNG dráž, jelikož je u nás benzín za 26 Kč. Když k tomu přidám podstatně zhoršený dojezd, zmenšený zavazadelník, riziko závad CNG systému, kovové lahve na plyn pod autem, které se jednou budou muset vyměnit, nízký výkon a vyšší cenu, tak si říkám, proč by to vlastně někdo vůbec koupil? Nechápu podstatu takového auta a peníze vložené do jeho vývoje. Zlaté LPG s obrovskou sítí čerpaček a nízkou cenou paliva.
CNG malé SUV s 66kw - kdo může takové auto chtít? Aby se to vyplatilo, CNG bych viděl do větších aut s větším nájezdem jako lepší alternativu proti nafťákům. Ale musí to mít nějaký rozumný výkon a dojezd, jinak je to k ničemu. Malá nádrž na benzín tak nevadí, pokud bude dostatečně velká na CNG. A těch 66kw v dnešní době? To už ani důchodci nekupují. Je to (Š)škoda...
S tou mrnavou nadrzi na benzin to proste zabili, 10 litru je uplne na novho. To samy nova oktavka gtec.
Mel jsem passata na CNG a tam byla benzinova nadrz aspon na tech 25 litru (oktavka Mk3 mela jeste vetsi tusim), takze kdyz jsem jel na dovolenou do Srbska a o rok pozdeji do Norska, kde ani v jedne zemi skoro zadny cerpacky nebyly (pred 5 lety), tak jsem proste ujel aspon tech 300km na benzin. Nebylo to idealni, ale jednou do roka se to prezit da. Po zbytek roku pochopitelne jezdeni skoro zadarmo na plyn.
Cili ja bych do CNG klidne sel, mam s tim dobre zkusenosti, ale staci tahle jedina vec - mrnava rezervni nadrz - a je to pro me no-go... a pak budou akorat vyrobci nadavat, ze si to nikdo nekupuje a ze to tim padem teda nebudou vyrabet.. skoda.
Jo a jeste neco... spotreba 5kg cng s timhle malym chcipakem? To samy jsem mel s passatem, ktery vazil o pul tuny vic, byl v automatu, a mel nenazranej motor TSI twincharger. https://www.spritmonitor.de/…icht/883688.html
Bohužel, když se to auto vyvíjelo, tak se nevědělo, že se budoucnost CNG zazdí. Naopak, očekávalo se, že plnicích stanic časem bude jako benzinek. V tom případě ta malá benzinová nádrž nevadí. Ale ta plynová měla být alespoň na 600 km reálného dojezdu. Kupovat auto na CNG a řekněme z třetiny s tím jezdit na benzín (navíc třeba v Norsku, kde je extrémně drahý), tak je blbost.
Stejně si myslím, že CNG není ztraceno, sice ne do rodinného auta. Mně přijde sympatické, že si to člověk může plnit doma, podobně jako elektromobil. Takže, pro firemní flotilu by to bylo ideální, kdyby na firmě byla plnička. Mně ani nevadila ta řídkost plnicích stanic, ale strašně malý výběr aut. A 66kw Kamiq tomu rozhodně nepomůže.
Neviem ako v Čechách, ale u nás natankuješ LPG skoro všade, CNG nie. V osobnom aute tiež vidím LPG ako lepšiu alternatívu, CNG skôr do nákladiakov a autobusov.
Zrovna včera som mal k dispozícii nový captur s trojvalcom na bután. Vyfasoval som ho ako náhradné auto počas výmeny čelného skla ;-) Nejdem rozoberať auto ako také, prešiel som s ním 60km, čo je ťažké na nejaké závery. V rýchlosti len toľko, Že červená mu sekne, interiér vyzerá solídne, nikde nič nevŕzgalo ani nehučalo, motor je slušne utlmený a aj keď počet valcov nezaprie, hlukom neobťažuje. Ovládanie je intuitívne, oceňujem, že tlačítka ako deaktivácia start stop zostali v dosahu a vo podobe tlačítka a že sa netreba hrabať niekde v menu na dotykovej obrazofke Auto s ľahkým motorom celkom ochotne zatáča, jazdná dynamika bola primeraná papierovému výkonu a ako základ je to slušné. Ale teraz k veci
LPG považujem stále za zaujímavejšiu alternatívu ako CNG keďže existuje oveľa hustejšia sieť čerpačiek, konkrétne ten rendlík má dve normálne nádrže (myslím, že 48 benzín a 40 plyn) z čoho vyplýva vyšší dojazd už len na samotný plyn voči kamzíkovi s CNG, x násobne vyšší dojazd na benzín (na strane druhej chápem výrobcu, resp Škodu, keďže emisné normy a nezmyselne nastavené pokuty vytvoril úradník a Škoda sa len prispôsobila aby to malo zmysel aj z ich pohľadu). Výhody CNG nespochybňujem (najmä vjazd do podzemnej garáže), len v mojich očiach to zráža chatrná infraštruktúra a v prípade, Že nemám kde dotankovať, tak musím jazdiť na minimum benzínu od pumpy k pumpe
Ono na papíře to se spotřebou a tudíž i s provozními náklady vypadá dobře. Ale v reálu spotřeba 5-6 kilo CNG už teda ne. Švagr měl Golfa 7 s 1,4 a ten jezdil za 3,5-4 CNG. Nedávno testovaná Arona jim taky jezdila za 6. Takže downsizing alespoň v kombinaci se CNG nefunguje. Jinak kupodivu pro Atecu, Karoq, Tiguan se CNG nenabízí vůbec.
Nevím jak to zcela aktuálně je, ale pár let dozadu byla podmínka pro monovalentní CNG vozidlo benzínová nádrž maximálně 15 litrů. Což dávalo nějaké homologační a emisní výhody. Samozřejmě jako zákazník v tom také vidím problém. Bohužel aktuálně jsou výrobci systémem nesmyslně za každou cenu tlačícím do elektromobily spíše demotivování řešit LPG, CNG nebo dokonce hybridy...
co VW prohlašoval, že CNG má příliš malý význam pro emise ve srovnání s tím, co je stojí vývoj, a prohlašoval, že ho brzy zařízne, jelikož budoucnost vodí v elektrifikaci.
Nyní asi zřejmě i v VW pochopili, že pokud EU elektromobilům neudělá nějakou monstrózní dotační podporu, tak růst prodejů elektromobilů nikdy nedosáhne takové výše, aby to ovlivnilo celkové emise flotily do té míry, aby vyhověli neustále se snižujícím předpisům.
Neslo mi o to, ze je blbost jezdit na drahy benzin, ale o to, ze se tim autem da relativne v pohode jet i nekam, kde cng nemaji.
Bydlet nekde, kde plnicky nemaj, tak si auto na cng samozrejme nekoupim, to je snad jasny.
U plynove nadrze je problem s hustotou energie. Plynova nadrz srovnatelna s 60l nadrzi na benzin pojme treba jenom 10kg plynu. Pokud bys chtel na plyn dojezd 600km+, tak budes mit nadrze pod celou podlahou..
Na čtvrtý převodový stupeň motor při 50 km/h točí 1900 otáček...Na šestku pak motor při dálničních 140 km/h točí 3400 otáček.
Tohle rozhodně není dlouhým zpřevodováním. 3400 ot. na dálnici je opravdu hodně na turbomotor, 1.2 TSI točil kolem 2900. Naopak jízda ve městě na 3. stupeň je vcelku adekvátní.
Převody jsou poskládány podle mě opravdu divně. Přijde mi že těžký bude základní převodový poměr a následné převody budou do krátka. Mohli byste uvést jednotlivé převodové poměry ve srovnání s 1.2 TSI?
V Praze jich je několik, většinou jsou to kurýrní služby nebo servisní organizace, typicky Octavia CNG v kombajnu, vejde se do ní co technik potřebuje, plnička na dvoře znamená daleko nižší náklady než je uvedené v textu a rádius 100 km (Praha a okolí) bohatě stačí. A pořizovací cena je poloviční proti EV autu. Jediné EV auto, které u nás nějak funguje ve flotilách je CitiGo iV (pizza, převozy krve po Praze, carsharing) ostatní EV jsou kusovky.
Súhlasím s tebou o zameraní tohto auta, len rozmýšľam nad tým ktorá firma bežne nakupuje osobáky na CNG. Vidím často Babišove pekárenské dodávky, niektorých kuriérov, teda zväčša úžitkové vozidlá a aj medzi nimi pribúda čoraz viac EV vozidiel.
Netvrdím že není reálná jen mi přijde vysoká. Usuzuji sice jen z jediné jízdy cca 400 km během víkendu, a v roce 2014 ,s Doblem Long 1.4 88kw,kdy mi vycházela spotřeba 1 Kč na km
Kg byl levnější o 1 Kč
Někomu ano ,ale ten výkon je bída. Užje system cng spolehlivy nebo tam majitel nastrká sto tisíc za 200TKm Relativně málo plniček. Ajako bonus celkem škaredé auto.
Zlaté LPG :yes:
Zplynovaný Captur stojí minimálně 440, ne 410. Ale i tak je to solidní cena. Duster LPG je samozřejmě ještě mnohem lacinější, v plné výbavě se zaškrtanými příplatky kolem 420.
CNG se nějak neprosazuje, prodeje jsou mizivé, i když se Škodovka hodně snaží. Přitom ty náklady na přestavbu jsou nemalé, už jen ten motor je hodně upravovaný.
Pokles CO2 u LPG je zhruba 8 až 10 % oproti benzínové verzi. Problém je spíše v tom, že LPG nikdo politicky neprotlačuje a že automobilky nechtějí "soutěžit" s individuálními přestavbami, které jsou většinou levnější.
1) Jenže u jiných motorů těch 160 Nm v 1900 otáčkách stačí k pohodovému proplouvání městkých provozem. Je to totiž výkon přibližně 30 kW.
2) Zrychlení auta je dáno výkonem. Ve svém autě mám udáván točivý moment 200 Nm v 1400 až 4000 otáčkách. Čili například z 60 km/h můžu zrychlovat na dvojku, trojku, čtyřku a pětku, přičemž ve všech případech motor poskytuje točivý momentem 200 Nm. Ale zrychlení se liší, na dvojku je samozřejmě nejlepší, na pětku nejhorší.
Když se podíváš na ten graf... je tam 50Nm někdy při 1600... a pak to jde rychle nahoru. Osobně bych čekal, že reálně tam těch 160 bude až někde kolem těch 2000 a ne při 1800... a pak tam bude třeba 170-175 vrchol.
Jsou dvě věci
- ano, opravdu reálné grafy z brzdy vypadají trošku jinak, než to, co prezentuje výrobce. Obvykle je to tak, že nejvyšší krouťák není od-do, ale je to bodový vrchol... i když ta křivka je docela placatá. Viz třeba tady ty spodní černé křivky https://www.profi-chiptuning.cz/…-kw_56548565.jpg
- ten točivý moment tam možná je a možná není, ale je ještě jeden problém - motor se chová jinak pod zátěží na brzdě, kdy je roztočené turbo... a jinak ve chvíli, kdy jedeš na volnoběh a šlápneš na plyn
To máš pravdu jen napůl. V oblasti nejvyššího točivého momentu by motor určitě neměl být "prakticky mrtvý"
A pokud do chceš rozebrat důkladněji, tak síla motoru a tedy i zrychlení auta by na čtverku mělo být stejné v 1900 otáčkách i v těch třech tisících. Moment je dle výrobce v obou případech stejný
Povětšinou už nejsou motory... Do přímovstřiků to už ekonomicky nabastlit skoro nejde (i když Poláci dokážou leccos, viz jejich přestavby TSI motorů) a i s těmi málo zbylými motory je trochu problém. Renault nejspíš s LPG počítal už při konstrukci a je to myslím dobrá volba. Fiat snad ještě nabízí LPG k 1.4 T-Jet, ale už to taky pomalu balí.
Tohle v 60 letech abych se dostal k doktoru a nebo do lidlu. Jenze ja aspon vim, ze kdyz ten kamion v lese nemuzu s timhle vykonem predjet, tak mam nechat dle zakona mezeru pred sebou aby borec managerung z praguet with superb za mnou me mohl predjet a pak elegantne ve 120 vzal i ten kamion. Jo a jeste se jezdi pri pravem okraji. Krabicim na koleckam pres ktery neni videt zdar!
... tak to Škodovka po*ere litrovým 3hrnkem s výkonem 90k a 2 miniaturními nádržemi a zmenšeným kufrem na 280l... a udělá z celkem slušného auata mrzáčka :no:
Jenže problém je právě v tom, o jaké rychlosti se bavíš. Auto bude při každém převodovém stupni nejlépe zrychlovat tam, kde má nejvyšší točivý moment (platí zejména pro nižší, neboť u vyšších už stoupají odpory). Takže jestli je to při 1900 rpm mrtvé, tak je to divné, protože tam by mělo mít nejlepší akceleraci na všechny převodové stupně (v rámci toho daného převodového stupně). Což odporuje zjištěním.
Pokud budeš mít daný stejný převodový stupeň (tedy stejné násobení převodovým poměrem z kliky na kola), třeba dvojku, tak při stejném momentu (např. konstantních 180 Nm/1800-3000rpm) bude auto táhnout stejně při 1800 rpm i při 3000 rpm, ačkoli výkon bude jiný (zanedbáme-li aerodynamický odpor a podobně). Protože rychlost bude jiná při 1800 rpm a 3000 rpm.
Nicméně pokud budeš porovnávat různé(!) stupně při stejné(!) rychlosti (např. 40 km/h), třeba dvojku 180 Nm při 3000 rpm a trojku 180Nm při 1800 rpm, tak na dvojku pojede lépe, protože bude mít při stejné rychlosti vyšší výkon (díky vyšším otáčkám). Jednoduše proto, že motor sice dává při stejné rychlosti na kliku stejný točivý moment (180 Nm), ale nižší stupeň je lehčí, a tedy výrazněji násobí tento točivý moment (převodovým poměrem), který jde pak na kola = tady je to, co způsobuje vyšší výkon.
No neviem, poznám dvoch subaristov jazdiacich na LPG a popravde o žiadnych problémoch som od nich nepočul. Jeden jazdí so staršou Imprezou, pokiaľ viem, LPG tam má už aspoň desať rokov. Druhý dotiahol amerického Outbacka asi pred tromi rokmi. Myslíš, že ich čakajú nejaké problémy?
Zpočátku místní zastoupení Hyundai nabízelo přestavby na motory bez upravené hlavy. A byly s tím neskutečné problémy. A ani když nakonec zavedli montáž jiných hlav, tak se to nevyřešilo, jelikož ty jejich motory neumožňují seřízení vůle ventilů.
Jak se počítá CO2 u LPG jsem nezjišťoval, ale v tabulkách má LPG Captur psáno 114 g/km tedy o 21 g víc než tohle CNG a tedy 19 g nad limit, takže jej musí Renault "kompenzovat" prodejem Zoe, protože zhoršuje flotilové emise.
"Špatně" je turboefekt. V těch nižších otáškách může po sešlápnutí pedálu trvat několik sekund, než turbo dává maximální plnicí tlak. No a v městském provozu prostě několik sekund čekat nejde, zrychlení je potřeba hned.
Další věcí je marketing, kdy se výrobci snaží upoutat tím, že ten moment uvedou co nejvyšší a co v nejjnižších otáčkách, aby to vypadalo na "zátah vocpoda". U výkonu to dělat nemůžou, protože ten je víceméně normovaný a hlavně se v mnoha státech zdaňuje podle výkonu, takže je lepší uvádět výkon spíše nižší.
Ten důvod je jednoznačný. LPG nemá na emise téměř žádný vliv, a tudíž je pro výrobce absolutně nezajímavý. Menší množství pevných látek dnes nikoho moc nezajímá, a v CO2 je LPG srovnatelné s benzínem.
Je rozdiel platit za 10, alebo 20 g CO2 nad limit. Nizky priplatok za plyn je dany tym, ze cast naklodov ide na vrub usetrenej pokute. Pred erov pokut bol priplatok za plyn nasobne vyssi. Tak bud sa z Renaultu stala charita, alebo sa pocita CO2 pri jazde na plyn.
U LPG je to jedno, protože ty se na 95 g nedostanou ať jedou na benzín nebo LPG. U CNG máš jenom dvě možnosti, dát větší nádrž na benzín, ale pak se auto počítá jako benzínové a musí plnit emisní limity pro benzín (a mít tedy i to GPF) a u benzínového motoru se nikdo u krabice jako je Kamiq nedostane na splnění emisí CO2 95 g/km, nebo dát jen dojezdovou nádrž na benzín a tím pádem se vejít do 95 g/km, protože se počítá jenom jízda na plyn. To ušetření GPF je jenom side efekt, primární zaklínadlo je 95 g/km.
Jo, je to tak.
Osobně čekám, kdy podobná sekera dopadne na PlugIn hybridy, až si všichni naplno uvědomí, že s tím lidi často jezdí prostě jako s hybridem.
V Subaru bylo LPG vražda už před léty, natož dnes. Jedna věc je atmosféra a druhá tvrzené ventily a ventilová sedla. Ostatně i Hyundai mělo pro LPG upravené ventily, když tedy ještě přestavbu 1.4 CVVT "polotovárně" nabízelo. Kolega jí měl, ale stejně z toho nebyl nijak nadšený.
To sem taháš něco jiného, přece se nebavíme o faktu že když podřadíš tak auto táhne líp. Tohle nikdo nezpochybňuje.
Já se ptal proč se motor chvá jinak než říká výrobce. Správně by měl táhnout prakticky konstantně a plynule v celém rozmezí 1800 - 3800 otáček. V testu ale zjistili něco jiného
"Pod 2000 otáčkami je prakticky mrtvý a většího elánu se nedočkáte ani ve vyšších otáčkách, snad jen kolem hranice 3000 otáček dojde k jistému zátahu, který ale rychle pomine"
Výrobce teda lže v datech, nebo testovali vadný kus ?
Záleží na tom, čo si autor tohto konštatovania pod "prakticky mrtvý" predstavuje ;-). Povedal by som, že ide o čiste subjektívny názor. ;-) Na druhú stranu, ide o zrýchlenie, keby na to stačili iba Nm, neťahali by sa otáčky pretekových špeciálov niekde do neba. Čísla samotné nepovedia všetko.
Neslo o CO2, ale len o usetrenie za GPF pripadne dalsie emisne systemy. Renault/Dacia ma k LPG velku nadrz na benzin a CO2 sa pocita len z prevadzky na LPG. Rozdiel je len v tim, ze ze LPG litrak nema priamy vstrek.
Najvyšší krútiaci moment neznamená najvyšší výkon.
160 Nm pri otáčkach 1900 dáva podstatne nižší výkon ako rovnaký moment pri 3000 otáčkach, takže logicky to na tej štvorke a nízkych otáčkach bude oveľa letargickejšie ako keď to trochu vytočíš.
"Pod 2000 otáčkami je prakticky mrtvý .....na čtvrtý převodový stupeň motor při 50 km/h točí 1900 otáček, tudíž se nacházíte v pásmu, kdy se toho zase tolik neděje"
To je divné, podle technických dat by přece motor měl v těchhle otáčkách poskytovat maximum krouťáku.
Co je špatně ?