Testy
... kdy se ještě u koncernových vozidel dalo na ACZ přečíst i o pravdivých spotřebách a prostoru v interieru. 😁 A mám "čest" s touhle střelou semtam jet i dnes, a člověk se do mokrých, nedej bože zasněžených zatáček bál i tenkrát, natož dnes. 😁 Ohledně sedaček jsem se dost zasmál, už tenkrát byly (pro mne) strašný. Ale abych jen nehanil, na pohled to auto bylo tenkrát docela pohledný a snad i bytelný, halvně po fl. I když už tenkrát se dalo u konkurence najít dost fešných souputníků.
Naozaj mala Octavia 1 rázvor IBA 2512 mm? To vyzerá ako z "ríše" malých áut. Astra G z rovnakého obdobia mala tuším 2606 mm... V každom prípade bola Octavia 1 často kritizovaná za malý priestor v kabíne.
V tej dobe (1997) by som dal za takú Octaviu aj obličku :-!. To sa mi ešte veľmi páčili Škody a VW. Dnes by som rozmýšľal, či také auto vziať, aj keby malo super výhodnú cenu. Trochu som dospel a mám iný vkus 😉.
V tej dobe (1997) by som dal za takú Octaviu aj obličku :-!. To sa mi ešte veľmi páčili Škody a VW. Dnes by som rozmýšľal, či také auto vziať, aj keby malo super výhodnú cenu. Trochu som dospel a mám iný vkus 😉.
Test krásně ilustruje, jak se za těch ca. 25 let automobilový průmysl a také samotná Škoda posunuly dopředu. Chyb měla první Octavia spoustu, ale byl to první porevoluční model, který dosáhl úrovně konkurence a v něčem ji dokonce předběhl (např. téměř nestárnoucí design). Když se podívám na výbavu a interiéry třeba prvních verzí Porsche Boxster, lze nakonec vyčítat dobové Octavii jen málo - asi hlavně ten prostor...
Ještě je zajímavé, jak vypadal vrcholný model. 92 kW, manuál, FWD, výbava plus minus nic... pak se nelze divit tomu, že nejlepší Octavia stávala jenom lehce přes 500k. A to jsme ještě nemluvili o inflaci a kupní síle.
Ještě je zajímavé, jak vypadal vrcholný model. 92 kW, manuál, FWD, výbava plus minus nic... pak se nelze divit tomu, že nejlepší Octavia stávala jenom lehce přes 500k. A to jsme ještě nemluvili o inflaci a kupní síle.
Vyčítal jsem jí v roce 1999 (kdy jsem nastoupil do Léčiva a.s.) hlavně dost strašné jízdní vlastnosti. V přímce to jelo v pohodě, zatáčky byly "o hubu". Tenkrát jsem jezdil hodně rychle a přesedal jsem z americké firmy (a Forda Mondeo) do (tehdy jsem si myslel) české firmy. Následně se ukázalo, že 80 % firmy vlastní americký investiční fond (private equity) Warburg Pincus a zbytek management v čele s Jiřím Michalem.
Naozaj mala Octavia 1 také hrozné jazdné vlastnosti? Zrejme to bolo dané kratučným rázvorom a veľkým previsom vzadu s možnosťou preťažiť obrovský kufor. Čo som zažil majiteľov Octavii 1, tak často hovorievali, že auto jazdí ako po koľajniciach. Buď nikdy nejazdili na poriadnom aute, alebo im to stačilo.
Presadnutie z dobového Mondea do Octavie musel byť celkom šok :-!
Presadnutie z dobového Mondea do Octavie musel byť celkom šok :-!
Do zákrut to nechcelo zatáčať ani so základnou pomerne ľahkou 1,6, S TDI to bolo ešte horšie, no ale keď si do toho prestúpil z Favorita či Felicie, tak to bol zase iný vesmír 🙂
To bude tím, že ten podvozek pořád vylepšovali. Rovně to jelo fajn, ale před zatáčkou se muselo ubrat 😉 . Šok byl až v první zatáčce, ale to se občas stane. Třeba Sharan (první generace facelift) byl podle mého naprosto podvozkově nejhorší auto, které jsem jel. Nejchcíplejší motor jsem zažil ve Fiestě z půjčovny. Šestá generace asi rv 2010 měl základní motor 1,25 čtyřválec s 44 kW, kam se na to hrabou trojválce bez turba.
Vrcholný model bola ale RS so 180 koníkmi nie?
Ta přišla až po FL v modelovém roce 2001. Základní 1.8T přišla v roce 1998, tuším, že nejdřív pouze v kombíku. Do té doby byla atmo 1.8 20V skutečně vrchol.
Dnes by s podobnými parametry motoru u vrcholné verze uspěl nějaký model asi těžko. Ale něco do sebe první Octavia měla. Dnes se to těžko už někomu vysvětluje, zvlášť kdo tu dobu ve výběru auta nezažil.
Ps: moc fotek jste teda při tom testu neudělali.
Ps: moc fotek jste teda při tom testu neudělali.
focení na film bylo drahé 😄
Dnes s těmito (i lepšími) parametryjsou auta označována na jízdu po městě nebo okolí.
Výkony toho motora by boli aj dnes celkom použiteľné, len je ťažko vysvetliť dnešnému vodičovi, že na normálnu jazdu to stačí.
Čo by neprešlo je spotreba😒br /> "...Palubní počítač nám po náročném testu ukázal hodnotu 12,9 l/100 km...". Neviem si predstaviť, čo by som musel robiť na mojom súčasnom aute, žeby som dostal takú spotrebu :-!
Známy má Fabiu 1 / 1,4 / 50 kW... Tam ide spotreba pri 130 km/h poriadne vysoko. Ani pri 90 km/h to nie je úsporné vozidlo. Na druhej strane, vtedy to bolo viacmenej štandardom.
Pamätám, že v tom čase ma veľmi zaujali Hondy Civic. Motor 1,5 VTEC mal cca 85 kW a minimálne papierová spotreba bola skvelá. Predpokladám, že oproti 1,8 od VW bol motor Hondy z inej galaxie. Samozrejme cena tiež bola inde. Civic je tak trochu zodpovedný za to, že sa mi začali páčiť japonské autá.
Čo by neprešlo je spotreba😒br /> "...Palubní počítač nám po náročném testu ukázal hodnotu 12,9 l/100 km...". Neviem si predstaviť, čo by som musel robiť na mojom súčasnom aute, žeby som dostal takú spotrebu :-!
Známy má Fabiu 1 / 1,4 / 50 kW... Tam ide spotreba pri 130 km/h poriadne vysoko. Ani pri 90 km/h to nie je úsporné vozidlo. Na druhej strane, vtedy to bolo viacmenej štandardom.
Pamätám, že v tom čase ma veľmi zaujali Hondy Civic. Motor 1,5 VTEC mal cca 85 kW a minimálne papierová spotreba bola skvelá. Predpokladám, že oproti 1,8 od VW bol motor Hondy z inej galaxie. Samozrejme cena tiež bola inde. Civic je tak trochu zodpovedný za to, že sa mi začali páčiť japonské autá.
...ovšem až na tu pochvalu "směrové stability" a sedaček. 😁 Ale je jasné, že měřítka tehdy byla někde úplně jinde, zvláště pak při přesednutí z Felicie... 😄
P.S. Dodnes jsem nepochopil, proč tehdy VW u své nejmodernější platformy pro modely nižší střední třídy zvolil tak směsně krátký rozvor (zejména v kombinaci s podběhy, které musely pojmout na svou dobu nadprůměrně velká kola). To snad byla nějaká sabotáž, které si nikdo ve vedení nevšiml, jinak si to nedovedu vysvětlit...
P.S. Dodnes jsem nepochopil, proč tehdy VW u své nejmodernější platformy pro modely nižší střední třídy zvolil tak směsně krátký rozvor (zejména v kombinaci s podběhy, které musely pojmout na svou dobu nadprůměrně velká kola). To snad byla nějaká sabotáž, které si nikdo ve vedení nevšiml, jinak si to nedovedu vysvětlit...
Ono v roku 1997 sa jazdilo na kadečom. Ešte boli úplne bežné aj Škoda 105 / 120 :-!
Možno taký krátky rázvor súvisel s Golfom, ktorý sa nikdy nehral na obrovské auto. Aj keď bol rázvor pomerne malý, mal rastúcu tendenciu :-! 😒br /> Golf 1. 2400
Golf 2. 2475
Golf 3. 2475
Golf 4. 2511
Len Octavia 1 bola na ten podvozok pridlhá. Vyvíjať novú platformu zrejme pre Škodu nechceli.
Čechom to bolo jedno, keďže Octavia 1 bolo pre nich najlepšie moderné auto, aké kedy vyvinuli. Tých "smiešných" 2511 / 2512 mm bol väčší ako boli zvyknutí.
Možno taký krátky rázvor súvisel s Golfom, ktorý sa nikdy nehral na obrovské auto. Aj keď bol rázvor pomerne malý, mal rastúcu tendenciu :-! 😒br /> Golf 1. 2400
Golf 2. 2475
Golf 3. 2475
Golf 4. 2511
Len Octavia 1 bola na ten podvozok pridlhá. Vyvíjať novú platformu zrejme pre Škodu nechceli.
Čechom to bolo jedno, keďže Octavia 1 bolo pre nich najlepšie moderné auto, aké kedy vyvinuli. Tých "smiešných" 2511 / 2512 mm bol väčší ako boli zvyknutí.
Jelo to jako pila, přes 200 se z toho dalo vymáčknout. Průměrná spotřeba ale byla k 10 litrům. A hlavně to mělo podivnou převodovku - na pětku to řvalo jak když je tam trojka. Zvláštní auto. Zajímavý bylo, že ačkoliv SLX, ta naše měla všude švihadla.
To je divné s těma okýnkama. Já měl top verzi s příplatkovým stahováním i zadních oken. Jednou jsem to nechal před krámem, šel jsem nakupovat a když jsem se vrátil, tak všechny okna byla stažená. Nejdřív jsem si říkal, že jsem dobrý ***, ale pak jsem si všiml vylomeného zámku na dveřích u spolujezdce 😲
No hodně tupá pila, slušně jela přeplňovaná verze, tohle byla zdechlina, která by měla problém stíhat dnešní tříválcové základy.
Pak ale u ní udělali odlišné sací potrubí a nový softwair a tuším že i ty převody se trochu natáhly. Pak už atmo 1.8 jezdila mnohem líp. Pamatuju si to dobře, že to mělo raritních 5 ventilůna válec? Pokud ano, je zázrak, že se to tam vešlo... 😄
5 ventilov na valec mali moto Yamahy na konci 80-tych rokov. A tie motory boli ešte menšie.
Blbost, mám sice novější auto, ale s podobným typem motoru a podobnými parametry, byť možná trochu lepšími a trivalece a ani menší turbodiesly se na to moc nechytaji, možná rozjezdy, ale dynamika na okresce, nebo dálnici, tam mají tyhle motory výhodu, že když už točí, tak jim jentak nedojde dech. Jo, vyhrají se spotřebou.
Je to přesně naopak, právě při rozjezdech má tříválec dole problém aby se nezakuckal, jakmile jede, tak i přes menší maximální výkon, ale s lepším průběh výkonu/kroutícího momentu si atmosféru namaže na chleba.
https😐/zeperfs.com/…uel7775-7956.htm
https😐/zeperfs.com/…uel7775-7956.htm
Benzínové motory od VW nikdy žádný zázrak nebyly (v minulosti). Mám starého Lancera s 1,8 (105 kW, Euro 4) a myslím si, že bych si ledacos namazal na chleba, i když je to auto zbytečně velký/těžký.
Já v tom jel jednou jako spolujezdec, motor slušný, zbytek auta katastrofa na dnešní poměry, kamarád má tuhle starou 1.6 55kw a už i ta se mu začíná rozpadat. Já pak mimo tě 1.6 a 1.9 jezdil ještě s 1.8T po faceliftu a ten motor byl asi tak 4x lepší, než zbytek auta 😁 nezatacelo to, ale na rovince to i z dnešního pohledu docela jede.
"Stejsn" - podľa mňa so spotrebou 10 litrov jazdila táto 1,8 pri cca 130 až 140 km/h. Pri 200 km/h to muselo jazdiť za 20 l minimálne 😉. Navyše, každý tu píše, aký hrozný podvozok mala Octavia 1. Pri 200 km/h to musel byť celkom nebezpečný zážitok. Ja som kedysi mal Astru G, ktorá mala dlhší rázvor a pri 180 km/h som sa už necítil bezpečne. Navyše motor išiel vyskočiť z auta (max. otáčky).
Čo sa hluku týka... aby to "neřvalo", keď pri 130 km/h malo 4250 ot.
Každopádne, 90% vtedajších vodičov by označilo podobnú Octaviu za skvelé auto :yes: Predsa len naše očakávania a skúsenosti boli značne iné ako dnes.
Čo sa hluku týka... aby to "neřvalo", keď pri 130 km/h malo 4250 ot.
Každopádne, 90% vtedajších vodičov by označilo podobnú Octaviu za skvelé auto :yes: Predsa len naše očakávania a skúsenosti boli značne iné ako dnes.
Myslel jsem, že různé patvary při psaní číslovek jsou záležitostí několika posledních let, ale ono je to staré, jako ACZ samo.
Na Škodovku 1,8 nedáme v rodině dopustit. Měli jsme jich doma celkem asi pět a opravdu to je držák, ke kterému se jen velmi těžko hledá s odstupem času substitut. Opravdu prostorné rodinné, svižné auto, které nás dopravilo na druhý kus světa vždy bez problémů. Stejně tak jako Škodovka bezproblémově sloužil i nosič kol z https😐/www.filsonstore.cz/…-tazne-zarizeni/
Jednickova oktavka byla poslední škodovka, co sloužila spolehlive. Pak už to šlo z kopce. Čím novější, tim driv od nákupu se poruchy začaly vyskytovat.
Nvm no, jedničku jsem měl. Ne, že by mě někdy nechala ve štychu, ale bylo to 1000MB. Stěrače, zámky, stahovačky, relé 109 a blinkrů, el. mag. ventily oba, kosti, spojovačky (nemyslím běžné opotřebení, ale nadprůměrně často), zatékání, prasátka..... už jsem na plno věcí naštěstí zapomněl. I ta bederní opěrka se pos.....
Prostorné rodinné auto??? Píšeš o 1. generaci? A druhý kus světa máš na mysli třeba Split? Nebo snad dokonce Bibione? 😁 Prosím, rozepiš se, rád bych věděl jak se jezdí škodovkou až na Nový Zéland. 😁
Alejo asi ,,pár,, lidem posloužila a pomohla vybudovat kult TDY spotřeby.... chvilku jsem sní jezdíl 1,8 ale Vectra 1,8 byla lepší vté době.....
Jinak to je skrytá reklama na novou Fabii Combi 😁 😁
Jinak to je skrytá reklama na novou Fabii Combi 😁 😁
Hezký test...a pěkně ilustruje kam se auta za těch 24 let posunula.
Dynamika na úrovni 1,0 TSI v Octavii, a spotřeba o skoro 4 litry horší.
A prostor uvnitř jak v dnešním Cliu. :-!
Dynamika na úrovni 1,0 TSI v Octavii, a spotřeba o skoro 4 litry horší.
A prostor uvnitř jak v dnešním Cliu. :-!
Mám doma reklamné fotografie Felície z tej doby.
Sú tam dve figurantky, čo vyzerajú ako prostitútky. 😉
Sú tam dve figurantky, čo vyzerajú ako prostitútky. 😉
Dnes pre istotu už ani figurantky nie sú. Dokonca ani reklamy už nie sú také ako kedysi. Dnes si musí výrobca dať pozor, aby neurazil nejakú skupinu obyvateľstva.
a stále slouží u druhého majitele. Motor super, spotřeba na dálnici i pod 6 litrů vyhlídkovým tempem. Ve městě kolem 10. Nebylo třeba ani řadit 😁 Zbytek auta už byl horší, problémy stále už od začátku se pořád něco dodělávalo. Odcházely brzdový kotouče, vzpěry kufru, servořízení... Škoda 1000 Malých Bolestí. Kastle vůbec nerezla ale funkční části rezly stejně, přesný opak žigula co jsme ještě měli.
Znám v okolí několik lidí (běžných zaměstnanců) kteří si podobné auto v minulosti pořídili. Nechápu ty názory že když na to nemám já, tak na to nemůže mít nikdo....
Základní model LX 1.6 stál 349 000,-
Nejdražší model byl SLX 1.9 TDi 81 kW za 529 000,-
Dnes je bežné, že si človek kúpi normálne auto v cenovom rozsahu 10 000 až 25 000€. Drahšie autá bežní ľudia nekupujú. V porovnaní k množstvu platov potrebných na kúpu Octavie 1,8 SLX - bola Octavia poriadne drahá.