Kombíky jsou nedílnou součástí historie automobilky Škoda. Praktickou karosářskou verzi měl nabídnout i nadějný projekt Škoda 720. Připomeňte si tento kombíkový prototyp.
Je pravda, že ten prototyp z prvních fotek vypadá i hůř, než tehdejší Warťas kombi. Ale prototypy s designem od Giugiara už jsou o něčem jiném. Vlastně mi doteď přijdou jako jedny z nejpohlednějších Škodovek všech dob. Jen škoda, že dementní Štrougalova vláda tehdy peníze, co měly AZNP na rozvoj, utopila v černé díře jménem BAZ, které za socialismu v podstatě nikdy pořádně nefungovaly a využití pro ně našla až skupina Volkswagen.
Naprostý souhlas, původní český design Š 720 byl naprosto zoufalý, ale ten od Giugiara byl na svou dobu pecka - taková Alfa Romeo Alfetta na český způsob (pokud se tedy bavíme o základní verzi sedan). Zaříznutí výroby téměř kompletně vyvinutého auta byl jeden z mnoha zločinů husákovské normalizační bandy proruských kolaborantů.... :-(:no:
To bola vtedajšia špecialita - spraviť vývoj, a potom to nepustiť do výroby. A že tých projektov bolo. Nie iba u Škody. Spomeňme si na pražské metro, kde mali premávať české vlaky, ale po skončení vývoja sa to stoplo a museli sa nakúpiť ťažké ruské súpravy, poľnohospodári museli nakupovať kombajny z NDR a z Ruska, pritom český kombajn SM 500 bol vo všetkých parametroch lepší, hromada dodávok z českého aj slovenského vývoja nedostala šancu a musela stačiť prastará úbohá Š1203, rad nákladných áut MNA, ktorý mal nahradiť dosluhujúcu V3S... Ten zoznam je, žiaľ, dosť obsiahly. Vrátiť sa už nedá nič, všetko je stratené.
BAZ bola čiernou dierou na peniaze z toho jediného dôvodu, že žiadny výsledok tamojšieho vývoja nepustili do sériovej výroby, aby sa investované peniaze vrátili. To bola ostatne kliatba celého automobilového priemyslu, skrátka tomu velili úplní idioti. Keby v Blave postavili produkčnú fabriku, mohla im zarábať peniaze a na autá nemuseli byť poradovníky. Ale dopadlo to ako dopadlo.
Naprostý souhlas. Ovšem s Giugiarem Škodovka vyjebala hned dvakrát, ještě i v případě návrhu menší Š 760, ten vznikl tuším někdy v roce 1974. Ovšem ta už tak povedená zdaleka nebyla, resp. její zcela nevhodná koncepce s motorem vpředu podélně před přední nápravou nedovolovala navrhnout snesitelnou délku předního převisu. :-(
Hej, ale po Š760 ich ešte vzal na milosť, akurát potom to už dorazili úplne. Nuž, čo lepšie sa dalo čakať, keď hlavné slovo nemali odbrníci ale straníci. Výučný list získaný s odrenými ušami bol viac ako diplom.
Vidíš, ja som zarovnaký názor schytal len mínusy. :D Začnem si ich odkladať do vitríny. :-[]:-[]:-[]
Niektoré prvky z Giugiarovho návrhu okopčili na rad 105/120, ale tam to zďaleka tak dobre nevyzerá. Toho auta je večná škoda. Však po tejto kauze už Giugiaro nechcel o Škode ani počuť (tento model považoval za svoje majstrovské dielo) a škodováci pri vývoji Favorita museli hľadať inde.
V protiklade k tomu majú dnes automobilky vlastných dizajnérov a žiaľ, tie dnešné autá často (podľa mňa) ani úroveň tej stodvadsiatky nedosahujú (nie iba Škody).
No vývoj hotový nebyl ani zdaleka, ale ano - krom něho byla stopkou i finanční nákladnost zavedení výroby, to je jistě pravda. Škodovka horkotěžko splácela nové provozy na embéčko, a díky nulové unifikaci s tímto bylo nereálné vytvořit fungl nové provozy pro takový vůz - kvalita co stačila na lidové embéčko by u modelu střední třídy na západě v 70tých letech byla těžko akceptovatelná.
V zásadě souhlas i když ta poslední zmínka je trochu jinak - osud 760 a BAZ spolu žádnou přímou souvislost nemají, to že Blava byla nesmysl vynucený politickou situací v době Husáka je samozřejmě pravda, ale 760 reálně skončila ze zcela jiných důvodů, v zásadě to bylo zcela nereálné sousto pro automobilku východního bloku, kde většina států nebyla defacto schopná vyrábět ani vlastní konstrukci, takže představa že u nás, kde se horkotěžko udělal facelift embéčka, najednou bude v produkci konkurent bmw s automatem a italským designem byla scifi od začátku. O ekonomice nemluvě - vývoj by stál ohromné množství devíz. Ale hezký sen to byl, to jo :)
Zrovna tento pokus si sériovú výrobu nezaslúžil. Abnormálne veľké okná a málo plechu dávajú na prvý pohľad tušiť úbohú pevnosť karosérie a kabínu s výrazným skleníkovým efektom. Naviac je to tak neskutočne škaredé. Škoda má v depozite dosť lepších projektov, ktoré si zaslúžia článok.