....by měla zlepšovat akceleraci, zvyšovat nejvyšší rychlost a díky nižším nárokům na elektromotor by měla zvyšovat i efektivitu, což ve výsledku znamená nižší spotřebu energie a vyšší dojezd....
To stejné by CVT měla dělat i u spalováků a dobře víme jaká je realita
On neřekl jakákoliv, ale konkrétně měl na mysli variátorovou převodovku.
Z mého pohledu převodovka ano, pro elektromobil by stačila nějaká velmi jednoduchá dvoustupňová. Jeden stupeň do města, druhý mimo město a na dálnici. A pokud plynule měnitelný převod, tak neexistuje nic lepšího, než planetová převodovka ála hybridy od Toyoty.
Tesla ukazala cestu jasne. A dnes umi motor, ktery toci pres 20.000 otacek a jede 300.
Bud muzes se stejnymi naklady vytvorit prevodovku a motor, nebo silnejsi motor jen s redukcnim prevodem.
Vetsina EV voli druhou moznost.
PS Nektere nazory v diskuzi jsou chybne. Moderni CVT (Subaru, Honda...) maji vynikajici ucinnost, je to podobny jako prevody na kole, jen zmena je plynula. Ztraty jsou minimalni.
Pro spalovaci motor a jeho uzky rozsah pouzitelnych otacek / otacek s nejvyssi ucinnosti pouziti CVT dava smysl. U elektromotoru se ucinnost nelisi tolik a rozsah otacek je OK. Tak nevim. Hlavne u kazdeho cvt bude asi vzdy kriticky ten specialni remen (nebo jak to presne vyrobci oznacuji), ktery sotva bude mit zivotnost elektromobilu. https://www.motorverso.com/…cvt-reliability/
Takový ukázkový příklad. Othelo použil mozek a uvědomil si, že vložením odporu do řetězce účinnost nezlepšíš. Mig tomu věří, v článku je jen možná, by a není jistý příchod na trh. Bosch akorát shrábnul prachy na dotaci a vykázal činnost. Jen správně unijně zdegenerovaný člověk může uvěřit každému blábolu. Fakt ti to Migu není divné, že přidat k elektromotoru převodovku ze skútru napadlo někoho až teď?
Mig: V každém případě nemáš pravdu ty, pokud mi přisuzuješ takové názory. Nic takového jsem nikdy nenapsal takže buď neumíš číst, nebo si pleteš cizí příspěvky s mými.
A ušetřím ti hledání, v minulé diskuzi o Porsche Taycan jsem jasně napsal, že převodovka (bavili jsme se o té dvoustupňové) určitě vylepší dynamiku a trochu vylepší i ekonomiku.
K tomu doplním, že u běžných elektromobilů tohle není tak podstatné a výrobci prot volí řešení s pevným převodem, které je konstrukčně jednodušší, lehčí, spolehlivé a samozřejmě i levnější
Fakt ti není divne, ze Tesla vyrábí auta bez převodovky takovou dobu a s převodovkou teď přišlo Porsche? Fakt si myslis, ze gigant typu Bosch má zapotřebí plýtvat časem na něco, co nedává smysl? ZF chystá do budoucna tří a čtyř-kvalt převodovku pro EV a asi proto, aby vykázali činnost a shrábli dotaci:)
Spalovací motory mají mnohem užší pásma optimální práce oproti elektromotorům a při snížené zátěži jejich účinnost klesá daleko hlouběji. Tam mají mnohastupňové převodovky se širokým rozpětím převodů bezpochyby význam.
Elektromotory jsou na tom obecně mnohem lépe a proto vystačí s minimem převodových stupňů. Je to vždy otázka co se vyplatí, Vícestupňová převodovka ušetří nějaké drobné procento účinnosti elektromtoru, ale je těžší, složitější a má víc třecích dílů což zase přináší ztráty navíc.
Je to alchymie jak ve všem
Bosch se zase snaží nacpat do auta, co tam není potřeba. Když by to zvýšilo efektivitu při dálniční rychlosti třeba o 50%, ale 4% za ty desítky až stovky tisíc jistě nestojí, navíc další budoucí a naprosto zbytečné problémy.
Od 1. července 2019 musí elektromobily při jízdě rychlostí nižší než 20 km/h hluk vyrábět. Většina výrobců volí hodnotu vyšší. Konkrétně Enyaq má chrastítko puštěné až do 30 km/h.
au. tohle bolelo. ale vůbec bych se tomu nedivil, přečetl jsem si o tom, jak nás chce přimět EU ke snižování spotřeby, k digitálnímu euru, zdražování letecké přepravy a podobných chuťovek... bude to zajímavé...
Mám to tu kopírovat? Je to pod diskusi k elektrickému Mercedesu… schválně jsem si potom našel drag race E-Tron vs Taycan vs Tesla model S abych se přesvědčil, jak převodovka zásadně změní dynamiku :-|
Na jedné straně Othello vysvětlující, že převodovka (jakákoliv) u elektromobilu postrádá smysl, na druhé straně výrobci a automobilky pracující na jejich uvedení do provozu... kdo má asi pravdu?
Technika není černobílá. Někde převodovka (řekněme ta dvoustupňová) význam má, jinde spíše ne. Význam má pokud je cílem vysoká dynamika protože umožní motorům více pracovat s plným výkonem, zvýší trakční sílu na kolech a zlepší pracovní podmínky motorů ve vysoké rychlosti.. Ve spotřebě tak velký přínos asi nebude
U aut kde tyto parametry nejsou prvořadé je výhodnější jeden pevný převod. Konstrukčně, ekonomicky, hmotností, spolehlivostí ....
Píšu to takhle od samého začátku a tento názor mám už více let stále stejný
No akorát potvrzuješ že neumíš číst, případně chápat smysl napsaného. Ocitoval jsi mou odpověď výhradně na tvou otázku "Pomůže rychlostní stupeň navíc snížení spotřeby?"
Ani z téhle citace ovšem nevyplývá že by převodovka byla k ničemu. Chápu, nemáš žádné argumenty tak se alespoň snažíš vytrhnout věty z kontextu ale zjevně se ti to nedaří.
Srhnul bych to asi tak - člověk na úrovni by řekl promiň, osočil jsem tě neprávem, měl jsi s převodovkou elektromobilu pravdu.
Jenže ty akorát vyhrožuješ nějakým tlučením do huby.
Spousta ? Buď konkrétní a dej příklad alespoň jedné mé věty ze které tohle relevantně vyplývá.
Směle do toho ať si nemusíme myslet že jsi jen obyčejný tlučhuba
Bosch má dneska nejlepší motory např. pro elektrokola. určitě budou mít dostatek kšeftu z elektromotorů pro auta... nebo si myslíš, že se někde objeví úplně nový výrobce, než třeba Bosch, Siemens a další giganti s obrovským finančním zázemím?
Pokud uz by bylo nejak nezbytne nutne snizit otacky motoru pri dalnicni rychlosti kvuli spotrebe, muze tam byt proste dvoustupnova prevodovka jako v tom Taycanu a je po problemu, proc si konplikovat zivot nejakou CVT.
Myslim, ze o to nebude zajem.
A jeste jedna vec - spotreba se snizuje / dojezd se zvysuje PREDEVSIM snizenim hmotnosti, takze pridat tam navic celou prevodovku (pocitam 50kg) uplne potlaci vsechny uspory, ktere by prinesla.
Je velice obtizne a nakladne z auta sundat 30 nebo 50kg, tak proc by tam nekdo ty kila chtel pridavat?
Podivejte se na hmotnost Tesly 3 a jejich konkurentu - Tesla je o mnoho lehci, to je duvod, proc ma vyssi dojezd i s mensi baterkou - ma 77kWh, hmotnost 1730-1850 kg zatimco VW 2120kg, Mach-E 2000, Ionic 5 2100kg … ale pravda, Model Y uz ma taky 1,8 (jeden motor) az 2t (dva motory) :-!
....ok, tedy diskutovat. Ta diskuze sklouzává stále víc mimo podstatu původního tématu vlákna a i kdybychom to zde společně rozlouskli, moc to nepomůže. Ale jen můj osobní názor.
Reduktor bych chápal výhradně ve smyslu zařízení pro snížení otáček.
Ovšem jednorychlostní převodovka se používá třeba teké u větrných turbín, kde otáčky naopak zvyšuje. Takovou bys taky nazval reduktorem ?
Ale jo, chápej si to jak chceš. Já nicméně když jsem se za celý život kdykoliv bavil s kýmkoliv o těchto záležitostech, tak vždy převodovka bylo pro nás zařízení, které umožňuje měnit převod, tzn. má aspoň dva převody. Jednorychlostní převodovka není pro nás převodovka, ale reduktor (byť je to redukční jednostupňová převodovka).
Ale je možné, že jiná ves, jiný pes. :-)
Ano. Jsou jakási vžitá spojení a názvy i když ne zcela přesné. A z technického pohledu to je mnohdy jinak, než v běžné mluvě.
Převod je hodně obecný pojem, převodovku já chápu již jako jakési samostatné zařízení v uzavřené skříni se vstupem X a výstupem Y ať již s jedním, více nebo nekonečně mnoho převodovými poměry. Reduktor je také převodovka s jediným převodovým poměrem.
Přehazovačka u kola je sice také funkcí převodovka, ale já ji cítím jako převod nebo lépe měnitelný převod. Pokud má bicykl převody v zadním náboji, užívá se pojem převodovka. Třeba. Je to otázka citu pro jazyk a zároveň techniku.
Ano, slovíčkaříme. Ale nicméně v oboru se reduktor nebere doslovně jako převodovka, byť reduktor je defacto převodovka s jedním stálým převodem. Nějaká ozubená kola s pevným převodem máš všude možně a také neříkáš, že tam máš převodovku.
Např. v DVD přehrávači mám redukci otáček motůrku na vysouvání placky. Taky budeš říkat, že DVD přehrávač má převodovku? Nebo elektrické sedačky v autě mají redukci otáček, aby si zvýšily krouťák, který dokáže zahýbat s 1,5 metrákovým pasažérem, budeš taky tvrdit, že sedačky mají převodovku?
Co se týče Rimaců, je to možný, ty moc nesleduji a neberu je jako běžnou produkci.
Ojazdené autá brutálne zdraželi a elektromobily sú stále veľmi drahé.
A tak si mnohí radšej kúpia nové so spaľovacím motorom a automobilky budú musieť platiť ,,pokuty" za nadlimity CO2.
To jdou zas proti sobě různé vlivy. Plusem je že díky více kvaltům má automat k dispozici jemnější odstupňování a taky víc využívá ty aktuálně nejvhodnější. A mínusem je složitost s větším vnitřním třením a vyšší hmotnost. Záleží co se projeví víc
Je to tak. Zaměstnanci Bosche (třeba v ČB) mají jako jednu ze zaměstnaneckých výhod možnost zakoupit elektrokolo za dobré peníze. Na druhou stranu jsem byl poměrně překvapen, že v mém Smartu je (elektro)motor od Renaulta. Předchozí generace (s nižším výkonem) byla vybavena elektromotorem od Bosche.
To čemu říkáš chrastítko je právě puštěné v tom videu. EV podle mých zkušeností je při manévrování naprosto tichý, proto si myslím, že to co myslí traveldrive i kari.laz (a co se tady diskutuje jako chyba EV) je umělý zvuk na upozornění chodců (který třeba já mám v pidiEV vypnutý). Viz https://www.auta.cz/…ko-vesmirna-lod/
Tak v Anglii je 70 mil (112kmh) a je to fakt pomalu, to mi ver.
Ale na druhou stranu trilitrove benziny jezdi za hubicku … :-!
Ovsem moje Ecko zaradi devitku jedine z kopce…
Stačí se podívat na hmotnost různých verzi modelu 3, od základního k nejvyššímu je téměř 200 kg navíc. Pokud se zvýší dojezd potom 50 kg temer nehraje roli… nebo se to minimálně srovna
ve spotřebě je rozdíl u jednoho převodu pět procent. ZF mluví o čtyřstupňové převodovce do budoucna. u spalovacích motorů se šlo od tří stupňů na začátku k deseti v současnosti. předpokládat, že jeden stupeň něco dramaticky změní je asi naivní, na druhou stranu tvrdit, že když to není o polovinu, tak to nemá smysl?
"Teoreticky ano, elektromtory taky mají pásma lepší a horší účinnosti. Na druhé straně víc kvaltů znamená trochu vyšší hmotnost i složitost a to zas spotřebu zvyšuje. Lepší efektivita motoru asi mírně převládne, ale nebude zadarmo"
a nechtěj abych byl tlučhuba. ta huba by mohla bejt klidně tvoje ;-)