Po roční pauze jsme si chtěli připomenout, jak jezdí Ford Kuga. SUV do testu dorazilo v druhé nejvyšší výbavě a s vrcholnou plug-in hybridní motorizací.
HEV je zásadně univerzálnější. Já jsem s Kugou HEV jezdil za 5 a na dálnici za 7. Navíc HEV má 4x4. PHEV je dobré bez dálnic, jenže ta cena je o tolik vyšší, že je nemožné bez dálnic najet dost km na to, aby se to zaplatilo. Pak je tu ta otrava s nabíjením. To už raději čistokrevnou elektriku. Jistá nejmenovaná automobilka nabízí elektromobil větší a levnější.
Princip maji podobny jako Toyota. Prvni Prius jsem prodal po 13 letech provozu a cca 260 tisicich najetych km. Baterka tam byla radove mensi nez u tohoto PHEV a neustale se pri provozu nabijela a vybijela.
Pred prodejem (mimochodem auto ode me koupila zpet Toyota) byl proveden test hybridniho systemu a baterky, vse bylo naprosto bez zavad.
Když jsem to auto viděl na nějaké výstavě, mělo baterii v prapodivném rámu z jeklů našroubovanou pod autem a světlou výšku asi 10 cm. Tímto jsem se o něj dál nezajímal (a firma šla do poněkud předražené RAV4). Toto už Ford nějak vyřešil a nebo to tak je pořád? Byl to děs...
měl jsem a auto to je v pohodě. Zkušenosti mám s HEV 4x4. Celkové jízdní chování těžce v pohodě. Co mě štvalo - stínítko nešlo pořádně sklopit úplně k oknu (vadí sloupek), zavazadelník vypadá velký, ale je malý a na převoz 4 pneu se musí sklopit sedačky, kočár se tam vleze tak tak. Mně naopak sedačky vyhovovaly. Není to nic pro dlouhány, běžně velký řidič se tam vleze akorát. A mám "americké" křesla rád. Při vypnutí motoru se odsunou a dobře se vystupuje. Zajímavé je, že hluk je z mého pohledu v pohodě. Auto má aktivní potlačení hluku a je naopak velice tiché. Možná to není standardní výbava. Auto bylo v plné palbě, se všemi příplatky a ANC tam je.
Batéria je stále "zavesená" zospodu auta (skúsenosť z januára 2023). To je jeden z dôvodov, prečo by som nevzal Kugu PHEV. Ďalším je absencia AWD. Sú to také "pehy na kráse", ktoré Ford zatiaľ nevychytal. Ale jazdne sa jedná o veľmi vydarené PHEV, a čo ma najviac na danej kategórii prekvapilo, bol zvuk, ktorý sa chvíľu "po naštartovaní" (pri vybitej batérii) ozval z koncoviek výfukového systému. To som pri PHEV naozaj nečakal a bol to môjmu uchu lahodiaci brumlavý zvuk, ktorým neoplývajú často ani "športovejšie" ladené verzie modelov iných automobiliek.
Vydrží minimálně stejně jako dlouhověké baterie hybridů od Toyoty. Ta používá stále NiMH. Naopak Ford používá modernější Li-ion. Auto používá baterii dle svého uvážení a hlídá podbití a přebíjení. Samotná baterie je maličká, první problémy obvykle vyřeší balancování. Ptal jsem se ze zvědavosti na repasi a ta stojí 25 000 včetně práce. U Toyot se stává nejdříve po cca 250 000 km. Auto dávám pryč v záruce a s nájezdem 100 000 km. I druhý majitel má solidní předpoklad, že měnit nebude nic.
Nutno podotknout, že použitý spalovací motor je děsně jednoduchý. Když to porovnám s moderními foukanými sekačkami - nepřímý vstřik, žádné turbo, žádné vysokotlaké vedení,... Na krátké trasy a studený motor trpí mnohem méně. Pak je tam jednoduchý automat, v případě HEV malá baterie. Za mě je Kuga ideální právě s HEV.
Ale je to auto pro klidné řidiče.
U PHEV má vždy odrádzalo spojenie dvoch technických riešení a s tým spojená potenciálna budúca poruchovosť. Plus, že sa mne na moje cesty nehodí. Ako to máte vy? Poteší osobná skúsenosť, aj keď ide o vcelku nové autá, takže sa tie možné nevýhody ešte asi neukážu, či?
Tento má celkom sympatické parametre, aj keď:
+10 tis Eur/+250 000 Kč za PHEV
- Za 250 tis. Kč môže mať užívateľ 100 tis. benzínových km. To v meste pár rokov potvrvá :-!
- Takže ekonomická voľba to stále nie je.
- Ekologická, záleží veľmi na konkrétnom používateľovi, vrátane zdroja energie, charaktere jázd, ...
S tímhle PHEV ( a spoustu jinych ) jsem jezdil a i když mám v průměru kolem 50tis ročně, ekonomicky mi to nevychází, i když parkuju hodně po Praze. Oproti HEV na spotřebě tolik neušetří člověk ( pokud nemá doma svoji FVE ). Dnes je výhoda EL značek jen 1500 za dalnicni známku a parkování na modrych/fialovych zónách. To bohužel těch 250tis navíc nedá.
Spolehlivosti bych se nebál, aspoň co se týče řešení fordu. Je stejné jako u Toyoty, jednoduché, blbuvzdorné a bez zbytečností
Ahoj, já jezdil přímo takto motorizovanou ST line PHEV, mám srovnání s konkurenční RAV4 PHEV a i s Kugou 2 (před i pofacelift).
Za mne asi takhle k jízdě - Je to pořád Ford, fakt se to na hybrid dobře řídí, podvozek funguje, odhlučnění pefrektní, na mainstream, tady není co vytknout a proti tomu je Ravka fakt prostě jen SUV. Tvrdost podvozku mi ani nepřišla nijak strašná, jako spíš to, že je auto brutálně těžké díky baterkám (což Ravka taky), takže proti benzinové Kuze 2, která je mrštnější a dává pocit lepší ovladatelnosti a lehkosti (opravdu jsem to v kontextu SUV řekl? Jo :D ) a váha v zatáčkách je sakra poznat (přímo jsem přesedával). Motoricky je pak Ravka ještě o pěkný kus dál díky výrazně většímu výkonu (má 300k, vs 225 u Kugy), ale zase Kuga nemá v zatáčce problém ji projet, Ravka mi subjektivně přišla ještě těžší a nevěděl jsem, jestli nepujdu po tečně ven :D
Sedačky mi přijdou OK, sedět přímo v SUV je asi normální, mne se interiér líbí, tam je to určitě generační posun i když to není takový skok jako u faceliftu dvojky :D
Kufr - za mne největší negativum téhle Kugy, Dvojková nemá extra veliký, ale díky hranaté karoserii je nad roletkou hodně pravidelného místa a můžeš tedy kočár skládat do výšky + i další bagáž, u Kugy 3 to znemožní svažitost 5. dveří, opět auta porovnávána vedle sebe (škoda, že sem nejdou dát fotky).
Je smutné, že Ford pořád umí, akorát to nějak nechce vyrábět a dělá jen SUV a elektriku, protože v kontextu své třídy a cen (tedy jen s tou slevou) to je vlastně zajímavé skororodinné auto (ja vim, pro někoho je rodinný i Kamiq) s možností jízdy na EL a proti té Toyotě RAV PHEV sice dostaneš menší porci výkonu, FWD a menší kufr, ale zase se to znatelnějí lépe řídí a je to o nezanedbatlný peníz levnější (aktuálně ji nemohu dohledat, jestli se prodává pořád, ale naposledy šla kolem 1,4-1,5M), takže ti zbyde ještě na hezkou Fiestu :D
Ja moc nevidím dôvod ísť do Kugy PHEV (teda ja nemám dôvod ísť do PHEV celkovo), ale keď napríklad to cenovo porovnám s BMW X1 xDrive25e, tak verím, že ten cenový rozdiel by sa dal vyriešiť zľavou a ťažko sa obhajuje, prečo by som mal chcieť Forda a nie BMW.
Kugu HEV aj S-Max HEV som skúšal a tie autá sú mi sympatické a je až úžasné, že niekto aspoň chvíľu ponúkal hybridné MPV. Ak vyberať SUV s HEV, uprednostnil by som Kugu pred Tucsonom aj Sportagom, ale asi nie pred RAVkou, tam už sa zas dostavia predsudky, že prečo Forda, keď môžem mať spoľahlivú Toyotu.
Pre mňa je lepšie riešenie AWD kardanom ako prídavným elektromotorom. Na druhej strane si Ford sám pre toto riešenie vyrobil obmedzenie v podobe batérie podvesenej na podvozku.
Otázne je, či tohtoročný FL prinesie v tomto smere nejaké zmeny.
Je na škodu, že to nezabudovali do podlahy nejak sofistikovanejšie. Inak Kuga aj vo verzii PHEV jazdí v rámci svojej kategórie naozaj dôstojne. Mať tú batériu riešenú inak, a k tomu AWD, ktorému práve podvesená batéria bráni, pretože by medzi podlahou a ňou bol vedený kardan, tak nemám s tým PHEV žiadny problém a vážne by som o ňom uvažoval.
Toyota pouziva NiMH i Li-ion. Dokonce oboji klidne ve stejnem modelu auta. Casto do zemi kde je chladneji dava NiMH, zatimco na "teplejsi" trhy dava Li-ion.
Kuga má baterii 14,4 kWh a RAVka 18,1 kWh. Myslím si, že u Kugy by hmotnost bateriového packu měla být okolo 100 kg (jeden metrák). Toyota dělá baterie těžší, ale i tak bych hmotnost odhadl na 150 kg. Pohotovostní hmotnost u Kugy je (zde v testu) 1769 kg, takže baterka "zabírá" 5,7 % hmotnosti vozidla. RAVka by měla mít necelé dvě tuny.