Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Elektrické Maserati? Už za tři roky

Také italská luxusní značka stihne ještě před koncem dekády uvést vlastní plně elektrický vůz. A nebude to Levante
Zpět na článek
21. 6. 2016 16:18
Avatar - KANKUNEN
21. 6. 2016 11:13
Ještě nejlíp autonomní
Kdy už bude konečně vyvinuta použitelná baterka. Nebo budou mít auta šraky jak trolejbus?
Rozbalit vlákno
11
Avatar - Hammunasakra
21. 6. 2016 11:35
Re: Ještě nejlíp autonomní
Skoro [odkaz] :-)
Avatar - KANKUNEN
21. 6. 2016 11:47
Re: Ještě nejlíp autonomní
Víš jak to je, studie a pak reál. Nejhorší je, že nejkvalitnější baterka je v mém holícím strojku Philips. Má už 15 let.
Avatar - Hammunasakra
21. 6. 2016 11:54
Re: Ještě nejlíp autonomní
V reálu to už roky funguje v Jižní Koreji a docela se na to těšim [odkaz] ;-)

Jj starý Philips = to byla kvalita :yes: :-)
21. 6. 2016 12:06
Re: Ještě nejlíp autonomní
Výdrž baterií není a nikdy nebude zásadní. Ostatně i první modely baterií v NIssanu vydržely zhruba čtvrt milionu kilometrů s intenzivním rychlonabíjením, které baterku poměrně rychle likviduje. Zvláště u městských vozítek to nevidím jako problém.
21. 6. 2016 13:28
Re: Ještě nejlíp autonomní
OLEV se jiz testuje, na nekolika lestistich i v Evrope se tak pohybuji treba sberne autobusy jiz nekolik let, a v rucnych castech sveta tak jezdi nekolik beznych linkovych autobusu ve mestech, proste draty misto nahore jsou dole ve vozovce,k zadny zazrak :-)

kuprikladu linkovej bus v Korei, jen tam i zaber na to kdy nabiji a kdy ne [odkaz]
21. 6. 2016 13:38
Re: Ještě nejlíp autonomní
Linkovej elektrobus byl před několita lety už ve Znojmě. nepotřebujeme odkazy z Koreje. .)
21. 6. 2016 15:14
Re: Ještě nejlíp autonomní
tohle je ale OLEV bus, nikoliv jen elektrobus, jestli sis nevsiml, tak energii dobiji z vozovky pomoci indukce ;-) pro dalkovou dopravu autobusu nakladaku a osobnich auttedy bude vznikat casem neco jako toto [odkaz]
21. 6. 2016 16:42
Re: Ještě nejlíp autonomní
Aha, to máme na Jižní Moravě taky - v Brně. Místo drahé el. vozovky je elektřina tažena v laciných a vyměnitelných drátech nahoře a jmenuje se to trolejbus. >:D
21. 6. 2016 17:56
Re: Ještě nejlíp autonomní
sak to je trolejbus, jen misto kablu nahore mu stacej kably schovane v silnici, a kdys dojdou draty, tak ma jeste baterku

mimochodem vymenitelne ty draty jsou i v te vozovce, ten dalnicni pruh v Britanii se nebude stavet klasicky jako se stavi silnice dnes, ale bude postavev z bloku z recyklovanych plastu a asfaltu, tedy to co predstavili pred par lety tusim ve Svicarsku, kdy silnice se sktavi z prefabrikatu ktere jsou uvnitr dute a s prostorem pro vedeni vseho mozneho, od potruby kanalizace, inzenyrske site, datove site a tak podobne, holt svet se vyvyji a zkousi se nove metody, to proto bude nosnost omezena na tom useku na 32 tun na soupravu
21. 6. 2016 16:43
Re: Ještě nejlíp autonomní
Nebude. nebo za 50 let.
21. 6. 2016 13:32
Re: Ještě nejlíp autonomní
21. 6. 2016 11:24
hezká studie
... líbilo by se mi... naštěstí to vypadá, že bude mít vpředu i místo na motor :-)
...jsem příznivcem elektromobilu, ale dokud nebude vyřešena výroba a distribuce el. energie, masového nasazení se spíše obávám...
Rozbalit vlákno
36
Avatar - Hammunasakra
21. 6. 2016 11:39
Re: hezká studie
Výroba neni problém = do pár let budou reaktory co se vejdou do obýváku = žádný dálkový přenosy energie = jeden reaktor na jedno krajský město

Obří potenciál má energie z obnovitelnejch zdrojů = násobky současnýho podílu. Pro začátek na každý prázdný střeše solární panel = ceny budou dál jen padat, účinnost se dál zvyšovat

No a tankování je dávno vyřešený [odkaz]
21. 6. 2016 11:47
Re: hezká studie
bezva, tak by se tím vším mělo začít jako první... nikoliv na.je.ba.t do provozu desetitisíce elektromobilů, jak o tom uvažují někteří zákonodárci v některých zemích a argumentují tím, že poptávka po energii povede k revoluci... zvýšená poptávka totiž povede jen k dalšímu drancování a lokálním válkám.
Co se týká zdrojů energie, v tom mám jasno... třeba zrovna v tuto chvíli jedu (notebook) na slunce...
21. 6. 2016 12:00
Re: hezká studie
Už vidím kamion na slunce >:-[] :yes:
btw když klesne poptávka po ropě, taky hustě klesne cena.
Jinak ty prachy ze spotřební daně se prostě budou muset vybrat jinde. Štve mě to stejně jako vás, ale ty elektroautíčka nám zdaněj pod zadkem až se z nás bude hulit.
Jste hrozní snílkové.
Avatar - Hammunasakra
21. 6. 2016 12:03
Re: hezká studie
Co autobus? [odkaz] >:-[]
21. 6. 2016 12:08
Re: hezká studie
Autobus v městské agloneraci má větší šanci.
btw special one pro tebe
\:
Zkus zagooglit. Myslím, že ve Znojmě zavedli první elektroautobusy v Evropě - před pár lety. Ale na tohle (na rozdíl od ostatních kravin) nebyli dost dotace, tak to tuším šlo do kopru. No a tak jsem dnes ve Zn. vyděl nejstrašnější dieselový černomrak za dlouhou dobu - za MHD busem :'-(
Avatar - Hammunasakra
21. 6. 2016 12:14
Re: hezká studie
Nojo dotace dou většinou pro kamarády a ty co daj nějakej ten desátek zpátky :-|

Nicméně vývoj de timhle směrem a je to dobře = emise ve městech nejsou úřednická buzerace ale fakt docela problém

Rychlejší než elektromobil [odkaz] je kdejakej dvanáctiválec ale i tak v nich vidim budoucnost :-)
21. 6. 2016 12:19
Re: hezká studie
Já třeba v těch elektrobusech v aglomeracích vidím velkou budoucnost. A moc aut rychlejších než nejrychlejší elektro není...Ludicrous... >:-[]

Já jen že ten (evidentně rozbitej) megačoudící bus dneska vydal za tisíce "dieselgatovejch" EU5 VWček. Tomu věř. A na ulici plný lidí.
Avatar - Hammunasakra
21. 6. 2016 12:22
Re: hezká studie
A obráceně = jedna dieselgate VW Jetta má emise jako deset Euro 6 autobusů :-)
21. 6. 2016 12:27
Re: hezká studie
To je v poho. Jedna Avie, co tím městem propluje, to celý hodí do zlomků ze zlomků.
Jak jsem psal onehdá - to s VW není OK, ale nemá cenu hubit mšice, když se ti na zahradě válí hejno sarančat o milionu hlav.:)
Avatar - Hammunasakra
21. 6. 2016 15:55
Re: hezká studie
Jj bez diskuzí to chce to vyhubit obojí :-)

Těch Ávií na západ od nás tolik nejezdí = asi i proto se víc soustřeďujou na ty mšice ;-)
21. 6. 2016 12:05
Re: hezká studie
no, o tvé schopnosti jakékoliv vize jsi už v diskusích na těchto stránkách přesvědčil dostatečně. Ono lze pomocí elektrické energie vyrobit spoustu jiných alternativních zdrojů schopných pohánět velké stroje... ale to chce zajímat se, nikoliv vše, čemu nerozumím, typickým čecháčkovským způsobem zavrhnout a pokud možno kohokoliv, kdo o tyto problémy jeví aktivní zájem, dehonestovat nějakým posměškem... jak snadné, že?
EDIT: vidět za vším zdanění... tomu říkám panečku argument
21. 6. 2016 12:16
Re: hezká studie
Ale tak to je. Prachy se budou nuset vybrat jinde. Jestli ty daně neplatíš, sorry. Je to makroekonomická otázka - přechod na jiný druh energie z jedné, která je šíleně zdaněná. Není to argument proti E, je to prostě jenom fakt, na který jsem upozornil. Jestli to neuneseš, dej si mě na hate-list a nemusíš se se mnou obtěžovat.
Zrovna dnes nikoho nenapadám a jestli jsi větší vizionář a inteligentnější než já, tak to se ti omlouvám, já se tak blboučký narodil.
zatím útočíš a čecháčkovsky se navážíš jenom ty. Zkus si přečíst můj další koment o elektrobusech ve Znojmě. Anebo ne. Stejně je dehonestující a posměšný.
proč se dneska ztrapňuješ? Blbej den? >:-[]
21. 6. 2016 12:20
Re: hezká studie
Promiň, na tohle (na tebe) nemá smysl reagovat.
21. 6. 2016 12:24
Re: hezká studie
Jasně. Došly kecičky? tak proč reaguješ.
Vonoi se to blemcá vo "schopnostech vize" vod notebooku na slunko, co.
Akorát když pak někdo přijde s logickou a věcnou poznámkou, že prostě čím bude nropy potřeba méně, tím bude zlevňovat - což posune hranici rentabilnosti EV a že z fosilních paliv se vybírají miliardy a miliardy na daních - které jsou prostě potřeba na chod státu (ať ž se s nimi hospaří jakkolivšíleně) a že se budou muset vybrat jinde tak napsat prostě odsuzující a nafoukaný koment.
A pak už nemít co říc a bejt tak trochu za pako...že jo
Tak nereaguj - nemáš totiž, co bys nasmolil.
:-!
21. 6. 2016 12:44
Re: hezká studie
AD1 - reagoval jsi na můj koment jako první
AD2 - tvůj způsob reakce jen koresponduje s tím, co jsem napsal
AD3 - ty hovoříš a argumentuješ výhradně penězi - já argumentuji nutným vývojem z hlediska udržitelného rozvoje společnosti jako takové a rozporuji pořadí, jaké nám chce být diktováno ze strany supervládců - čili ve velmi krátké a energeticky nepřijatelné době nahradit elektromobilem spalovací motor - to nelze, nejsme na to technologicky vybavení. Je to jako sežrat pytel obilí, ale zapomenout zasít.
AD4 - ropy a uhlí nikdy nebude potřeba méně, ona dříve spíše dojde - je třeba si uvědomit ekonomický růst přelidněných států a regionů, stěhování energeticky náročných technologií a s tím spojené energetické nároky doposud řešené výhradně ropou a uhlím.
AD5 - za pako tu býváš mnohem častěji ty - víc, než si myslíš.
21. 6. 2016 12:58
Re: hezká studie
OK, o tom kdo bývá za pako se nebudeme hádat, neb je to subjektivní názor a dokonce někdy bejt mezi pitomcema za pako je vlastně cool.

jinak tvoje AD1 až AD 4 beru jako konečně rozumnou argumentaci. Teď jsem si to přečetl a má to hlavu a patu, takže OK. Takhle obecně samozřejmě to dává smysla dokonce se zdá, že jsi jakž takž schopen uvažovat v širších souvislostech.
Já jen pár komentů zpátky napsal, že EV nebudou do budoucna tak prokrmovány státy a naopak, až se z nich stane běžná věc nebo až dokonce nebude alternativa, budou krutě zdaněny.

jinak trocha imobility (kdy by bylo tdražší a těžší dovézt výrobek vyrobený v obří serii kamkoliv na světě) by možná paradoxně jaksi pomohla proti globalizaci.

nejsem takovej vizionář jako ty, ale prostě si to myslím.

teď ještě - myslím, že nás čekají možná i společenské a ekonomické změny mnohem většího rozsahu, než je mobilita.
Ale to je o to jsou problémy o tom, že není práce pro lidi - už dnes se vymýšlí. Že je tady (EU) kapitalismus, kterej díky systému dotací a unijní byrokracii má daleko funkčností k tomu, co je v JV Asii nebo v USA...a to jsou složité věci, do kterých se já nemůžu se svým omezeným rozhledem pouštět, neb vždy se najde někdo nejméně o 50IQ bodů chytřejší než já (třeba ty) a ten mi přesně řekne, jak to bude.
21. 6. 2016 16:18
Re: hezká studie
Problém je, že elektřina se bude zdaňovat zatraceně blbě. Někdo si dá na střechu FVE panely a jak mu to zdaníte? Asi těžko. Stejně tak se velmi těžko budou danit ujeté kilometry u soukromých osob a podobně. Elektřinu prostě danit moc nejde.
21. 6. 2016 16:24
Re: hezká studie
"Elektřinu prostě danit moc nejde."

Che, che, che.

Mladý pane, viděl jste někdy důl? To je díra v zemi, chodby tak a tak. Prosím, důl se může zatopit, zasypat, ale nikdo vám ho nemůže vzít! ;-)
Avatar - Dinar
21. 6. 2016 12:42
Re: hezká studie
Jenže to zdanění, bude bohužel zásadní položkou v ceně el. energie (určené pro dopravu), stejně jako u jakékoliv energie jiné. Baterie jsou technický a technologický problém konstruktérů, pokud chceme ale mluvit o přechodu na el. energii jako hlavní energetický zdroj pro dopravu (i kdyby jen pro tu individuální), pak tím podstatným, o čem je třeba mluvit je cena, cena, za kterou bude elektřina pro dopravu dostupná v podmínkách jejího masového využití, resp. po přechodu většiny dopr. prostředků na el. pohon. Jednak bude třeba zaplatit investice do paralelní rozvodné sítě, sítě dobíjecích stanic atp., které budou muset státy zbudovat, jednak budou státní rozpočty potřebovat pokrýt ztrátu spotřební daně a dph z paliv. Pro představu, v ČR jen spotřební daň z miner. olejů, tj. paliv, dělá zhruba 80mld ročně, stačí si toto číslo vztáhnout k výši státního rozpočtu, aby bylo jasné, o jak významnou položku se jedná. Prostě, bude-li se jezdit na elektřinu, nebude její cena taková jaká je dnes, ale násobně vyšší, což klidně může vést k tomu, že ke kroku jedna (vyřešení problému baterií) může dojít a objeví se plnohodnotně využitelá el. auta, ale ke kroku dva (změna infrastruktury) dojít nemusí, prostě se do toho ani stát ani soukromí investoři nepustí, protože výsledkem by mohla být neakceptovatelná (trhem) cena el. energie a tím pádem pro ně ztracené investice. Ono to všechno kolem elektroaut zní hrozně hezky, ale není to žádná selanka, boj zeleného el. dobra s ropným zlem a podobná zjednodušení. ;-)
21. 6. 2016 12:49
Re: hezká studie
Ano, takový rozbor nelze napadnout.
21. 6. 2016 13:00
Re: hezká studie
Aha, takže ty to potřebuješ rozvést - v podstatě tohle jsem totiž myslel v tom prvnímpříspěvku o daních. >:-[] >:-[] >:-[]

A tos měl pnou hubu čecháčkovství a dehonestace.

Ale ale

Od vizionáře tvého formátu bych očekával, že je schopen se nad souvětím sám zamyslet a ne, že bude potřebovat dalšího přispěvatele, aby mu ho rozepsal do obsáhlého odstavce. :-!
21. 6. 2016 13:13
Re: hezká studie
Díky, že jsi se mu to pokusil tak vyčerpávajícím způsobem vysvětlit.
Snad vedení naskočí. >:D
21. 6. 2016 13:41
Re: hezká studie
copak staty neinvestuji do energeticke infrastruktury? co teda delaj s tema desitkama miliard ktere rocne cpou do modernizace rozvodne site?

a k tem 80 miliardam, je super ze sis je v mich postech precetl a dal je postujes >:D , o tech 80 miliard rozpocet neprijde ze dne na den, ale tak jak budou lidi prechazet na alternativni pohon, tak presne tak bude klesat i vynos ze spotrebni dane za paliva, bude tedy stacit zavest kuprikladu silnicni dan i pro soukroma auta, nebo zavest vyssi spotrebni dan na elektrine nez jaka je dnes (pokud by se zdvojnasobila, tak pruumerna rodina by to poznala na rocnim vyuctovani za elektrinu castkou asi 5 korun >:D ) a samozrejme velka cast elektriny se neproda za burzovni cenu ktera jen okolo 0.9 korun za kWh, ale za vyssi sazbu treba 2 korun v tuzemsku, tim se tedy vybere i vetsi DPH na dane elektrine

mimochodem v CR by 1 milion elektromobilu znamenal necelich 15% vsech aut, tedy az tu bude jednou mozna jezdit 1 milion elektromobilu, tak na spotrebni dani z paliv se porad bude vybyrat cca 68 miliard, nekde jinak tedy bude potreba vybrat jen asi 12 miliard aby byl stat na svem, a takova doba je jeste hoooodne vzdalena, v soucasnoti je v CR registrovano asi 1100 elektromobilu, to je celkem hoooodne daleko k tomu 1 milionu
21. 6. 2016 13:47
Re: hezká studie
Tohle je v poho koment. Aspoň uznáš, že se zdaňej i soukromý auta atd. Tvůj koment beru jako od opnenta s přehledem.
navíc bych dodal, že sposta miliard zůstane doma, protože nevyteč za ropou do Arabie nebo Ruska, což se v konečném efektu taky odrazí. Takhle bavit se můžeme.
Horší je, když nastoupí vizionář co jede zrovna noťas na solár .)
Avatar - Dinar
21. 6. 2016 14:05
Re: hezká studie
Z čeho usuzuješ, že ten tvůj "oponent" má přehled?
Třeba z toho, jak vidí řešení výpadku desítek miliard spotř. daně za phm ve zvýšení spotř. daně za elektřinu na dvojnásobek, které bude stát rodinu 5 Kč ročně navíc? 4 mil. domácností krát 5 Kč je 20 milionů, to bude asi vo fous míň než desítky miliard...
21. 6. 2016 14:15
Re: hezká studie
To ne, já si nemyslím, že má pravdu. Já jenom, že mi nenadává doˇčecháčků a sebe nepasuje do role vizionáře.
Já to myslel, že ho beru s přehledem. :-) Blbě jsem to napsal.
On je posedlej elektromobilitou a jeho názor znám, jsem s tím v klidu.
Avatar - Dinar
21. 6. 2016 16:59
Re: hezká studie
Posledně mi jeden kolega posílal odkaz na debatu, kde tenhle trouba rozumoval nad tím, že nabít tisíc aut na jednom sídlišti je stejná logistická a časová záležitost, jako když ta auta mají natankovat benzín. >:D Nemám nic proti nadšení pro věc, ale tohle je věrozvěst elektrosekty, mimoň.
21. 6. 2016 15:17
Re: hezká studie
elektrinu v CR odebyraji jen domacnosti? olala, koukam ty nejses oponent, ty jsi blbec a jeste to sam priznavas >:D navic dan na elektrine se muze zvedat vic, muze se zavadet myto i pro osobni auta, tech metod jak vybrat penize z kapes ridicu je nekolik, uplne by stacila silnicni dan tak jako ji maji treba v Nemecku, hnedle by se vybralo vic nez jaky by byl vypadek, jakosto ze dnes je ten vypadek v radi mozna desitek tisic korun rocne, tech par elektromobilistu to fakt nevytrhne ;-)
Avatar - Dinar
21. 6. 2016 16:52
Re: hezká studie
Argument o 5 Kč a domácnostech je tvůj, do blbců tak můžeš nadávat jen sám sobě, na téhle hlouposti jsem jen ukazoval fostekovi tvou "fundovanost". Ty jsi jen takovej elektrotydýt, co si přečetl pár čísilek na stránkách ekonadšenců a nemá šajn o čem vlastně blekotá. Připomíná to "zasvěcené" rozbory vyznavačů spikleneckých teorií s přesnými výpočty dokazujícími, že náraz letadla nemohl nikdy zbořit žádné z dvojčat, fyzika voe, jasný jak facka, že. >:D
21. 6. 2016 18:02
Re: hezká studie
ja si cisilka ctu na strankach energetickych spolecnosti, jedina stranka ktera je trosku eko a ctu na ni texty je hybrid.cz

to ze ty nechapes ze 5kacek byl nicnerikajizci udaj ktery jsem jen nadhodil ohledne zvedani spotrebni dane na jeji soucasnej dvojnasobek je holt tvuj problem, ta dan se klidne muze zvednout 10x, 50x (proste jakekoliv cislo si vyberes) to bude ciste na tom co snesou volici a co si dovoli ministerstvo a ministr ktery o dane spotrebni dani rozhoduje ;-)

aby se na spotrebni dani za elektrinu vybralo o 12 miliard vice, musela by se spotrebni dan na elektrinu zvednout cca 57x, prumerna domacnost by tak rocne dala za elektrinu o cca 2730kc vice (spocteno vsetne navyseni o dph ktere by se tim take vybralo na elektrine vice)

za kazdy litr nafty davame statu cca 15.54kc a za kazdy litr benzinu pak 16.59kc (sumy vcetne dph ze zakladu) takze si sam spocti kolik rocne statu poslej kdys jezdis s autem na naftu ci benzin, to kolik litru rocne protocis netusim, ale to si jiste dokazes spocitat sam :-)
Avatar - Dinar
21. 6. 2016 14:02
Re: hezká studie
V "tvich" postech jsem nic nepřečetl, protože je nečtu, nemají obsah, který stojí za reakci.
21. 6. 2016 14:17
Re: hezká studie
Jo a s tím pravopisem hapruje - o to je větší ekonom. :-)
Všiml sis, že i když jsme se tady (třeba já skyactiv) hádali, nebylo tady palců? Ale jen se zalogoval šaman, do 20ti sekund jsme všichni (bez rozdílu názoru) kromě něho jeden :no: navíc?
tomu já říkám zábava. >:D :-!
21. 6. 2016 15:20
Re: hezká studie
nedavam palce ani nahoru ani dolu, a davam timto svoleni at klidne admin tohoto servru zverejni kdy naposledy se z meho uctu nebo uctu pripojovaneho z meho okoli dal nejaky palec :-) palce at zaporne ci kladne povazuju za ***inu ktera do diskuzi nepatri a o relevantnosti daneho postu nevypovida zhola nic, je to jen format jak se nekteri ohrazuji na jine jen podle toho jaky vidi nick, nic vic
21. 6. 2016 15:30
Re: hezká studie
OK tak to se omlouvam, musela to byt nahoda - uznavam, ze je to mozne
jinak ještě k tem danim - je to tak, ze se ty peníze nekde jinde vybrat museji - to jsi napsal i ty i ja, cili o tom zadna. mame tady ale kofra se solarnim laptopem, kterej ma za to , ze ne.
>:-[]
21. 6. 2016 15:54
Re: hezká studie
Přesně... :yes:
Avatar - Hammunasakra
21. 6. 2016 12:01
Re: hezká studie
Nojo to by vyřešil CML [odkaz] :-)

Zase víš jak to dopadá když ho nepodložíš žejo ;-)
21. 6. 2016 12:05
Jinak ten elektrickej sporťák
bude jako R8 e-tron nebo elektrický SLS. Prostě bude v nabídce a bude se vystavovat na autosalonech. 8-s
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Hammunasakra
21. 6. 2016 12:16
Re: Jinak ten elektrickej sporťák
Myslim že tak za 15-20 let se budeš docela divit. Možná i sakra hodně divit :-)
21. 6. 2016 12:33
Re: Jinak ten elektrickej sporťák
Ale to je mi jasný. Ale teď je to prostě tak, víš. A 2020 si taky eletrickej sporťák Maseratti nikdo moc kupovat nebude. 2040 - možná budou už jenom elektro. Já se divit nebudu.
21. 6. 2016 15:46
Může mi někdo říct, na co potřebuje elektrický sporťák dva v
>:-[]
Rozbalit vlákno
1
21. 6. 2016 16:18
Re: Může mi někdo říct, na co potřebuje elektrický sporťák d
Může. Třeba já. :-)

Potřebuje je na to, aby odvedl zplodiny z atmosférického osmiválce 4,7 litru se 460 koni. Na obrázcích je sice Maserati, ale to je jediné, co má společného s článkem. Jedná se o plně funkční koncept Alfieri vytvořený ke stému výročí automobilky vystavený v Ženevě 2014.

Stálo by za to, nemystifikovat čtenáře. Alespoň upozornit v textu, že ilustrativní foto nebo tak něco. Proberte si to v redakci, jestli autor nebo grafik.....??? ;-\