Řidič je povinen dodržovat mezi nejbližšími okraji motorového nebo přípojného vozidla či nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. Tam, kde je nejvyšší dovolená rychlost do 30 km/h, stačí jeden metr.|
Zdroj: Svět motorů
Lednový legislativní balíček obsahuje ještě jednu novinku, kterou si prosadila cyklolobby – výjimku z povinnosti užít cyklistická opatření. Platí na jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty. Pokud by mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích, nemusí jich cyklisté použít a směle mohou vyrazit na vozovku mezi auta.|
Zdroj: Svět motorů
Obecní strážníci mohou odteď pokutovat řidiče rovnou na místě za neoprávněnou jízdu ve vyhrazeném pruhu. Doteď mohli přestupky řešit pouze v součinnosti s Policií ČR.|
Zdroj: acz
Prodlužují se dvě zásadní doby pro řidiče, pokud spáchají nějaký přestupek. Zaprvé se prodlužuje splatnost pokuty z 15 na 30 dnů. Vydělají na tom i správní úřady, kterým trochu ubude agenda s vracením pozdě zaplacených částek. A také dochází k prodloužení promlčecí doby o čas projednávání přestupku. Nově se o to navýší jen proto, aby se nevyplatilo dělat obstrukce s úřady.|
Zdroj: Svět motorů
Za parkování na vyhrazeném místě pro zdravotně tělesně postižené už nebude hrozit jen pokuta, ale také zápis dvou trestných bodů do karty řidiče. Totéž mimochodem platí i pro zneužití průkazu pro osoby se zdravotním postižením.|
Zdroj: Svět motorů
Zdravotníci poskytující domácí péči mohou využít parkovacích úlev pro lékaře ve službě. Patří k tomu možnost označit své auto kartičkou za oknem.|
Zdroj: Svět motorů
Zákaz alkoholu pro zapojené pasažéry|
Zdroj: acz
Vrací se dřívější praxe, kdy držitelé řidičských oprávnění skupiny C na nákladní auta mohou řídit automaticky i traktory, na něž jinak existuje speciální skupina T.|
Zdroj: Svět motorů
Autoškola|
Zdroj: Svět motorů
Velká auta složek integrovaného záchranného systému s omezením maximální rychlosti na 80 km/h mohla pelášit rychleji jen v případě jízdy s majáky. Nově pro ně platí stejné limity jako pro osobní auta a autobusy. Ofi ciálním důvodem je „umožnit těmto vozidlům rychlejší návrat na základnu a dřívější připravenost k dalšímu zásahu“.|
Zdroj: KOBIT - THZ
Dálnice|
Zdroj: Svět motorů
Výstavba dálnic|
Zdroj: Svět motorů
Most Šmejkalka|
Zdroj: Svět motorů
Most Šmejkalka|
Zdroj: Svět Motorů
Most Šmejkalka|
Zdroj: Svět motorů
E-viněty|
Zdroj: Svět motorů
Sazby poplatků za užívání dálnic a hlavních silnic I. třídy ani třísložková struktura za užití komunikace, hluk z provozu a znečistění ovzduší se pro rok 2022 nemění. Tím ovšem dobré zprávy pro nákladní auta nad 3,5 tuny a autobusy končí, protože je nemine rozšíření mýtné povinnosti o další kilometry silnic I. tříd.|
Zdroj: Svět motorů
Ilustrační foto|
Zdroj: ŠKODA AUTO a.s.
Stanice technické kontroly (STK)|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Pneuservis|
Zdroj: Svět motorů
Tankovací pistole|
Zdroj: Svět motorů
Tankovací pistole|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek