Diagnostiku auta zvládnete i sami. S telefonem a krabičkou za pár stovek

5/14
Zavřít
  • Mobilní diagnostika bluetooth
    Mobilní diagnostika bluetooth| Zdroj: Svět motorů
  • Mobilní diagnostika bluetooth
    Mobilní diagnostika bluetooth| Zdroj: Svět motorů
  • Car Scanner
    Car Scanner| Zdroj: Svět motorů
  • Ze všeho nejdřív je potřeba v autě najít diagnostický konektor OBD II, ke kterému modul připojíme. Podle normy musí být snadno přístupný.
    Ze všeho nejdřív je potřeba v autě najít diagnostický konektor OBD II, ke kterému modul připojíme. Podle normy musí být snadno přístupný.| Zdroj: Svět motorů
  • Umístěný musí být v interiéru, ve vzdálenosti maximálně 50 centimetrů od volantu. Ve velké části aut proto zásuvku najdete pod ním. Přímo pod hranou palubní desky ji po chvíli hledání nacházíme i my. Ve vozech některých značek však může být zásuvka umístěna i na druhé straně palubní desky nebo pod krytem ve středové konzole.
    Umístěný musí být v interiéru, ve vzdálenosti maximálně 50 centimetrů od volantu. Ve velké části aut proto zásuvku najdete pod ním. Přímo pod hranou palubní desky ji po chvíli hledání nacházíme i my. Ve vozech některých značek však může být zásuvka umístěna i na druhé straně palubní desky nebo pod krytem ve středové konzole.| Zdroj: Svět motorů
  • Po připojení modulu můžeme zapnout zapalování a spárovat ho s telefonem. Ještě předtím je však v diagnostické aplikaci na telefonu potřeba zvolit značku vozu a rok výroby, abychom modulu pomohli v komunikaci s vozem. V seznamu bluetooth zařízení na telefonu pak nacházíme jedno s názvem OBDII a po zadání základního kódu 1234 je připojujeme. Nyní už je vše připravené.
    Po připojení modulu můžeme zapnout zapalování a spárovat ho s telefonem. Ještě předtím je však v diagnostické aplikaci na telefonu potřeba zvolit značku vozu a rok výroby, abychom modulu pomohli v komunikaci s vozem. V seznamu bluetooth zařízení na telefonu pak nacházíme jedno s názvem OBDII a po zadání základního kódu 1234 je připojujeme. Nyní už je vše připravené.| Zdroj: Svět motorů
  • Námi zvolený OBDclick, který jsme náhodně vybrali z bezplatných možností v obchodě s mobilními aplikacemi, je přehledný a s jednoduchým ovládáním. Nevýhodou však může být, že je pouze v angličtině. Některé aplikace jiných vývojářů jsou však dostupné i v češtině – například Car Scanner. Všechny ale nabízejí totožné funkce, jejich ovládání je rovněž podobné. V hlavním menu jsou uvedené základní informace o autě. Vidět tu jsou aktuální otáčky, napětí baterie nebo teplota chladiva. Kromě toho tu je zobrazena i teplota vzduchu v sání. Máme tu několik možností – zejména diagnostiku a výkonová data.
    Námi zvolený OBDclick, který jsme náhodně vybrali z bezplatných možností v obchodě s mobilními aplikacemi, je přehledný a s jednoduchým ovládáním. Nevýhodou však může být, že je pouze v angličtině. Některé aplikace jiných vývojářů jsou však dostupné i v češtině – například Car Scanner. Všechny ale nabízejí totožné funkce, jejich ovládání je rovněž podobné. V hlavním menu jsou uvedené základní informace o autě. Vidět tu jsou aktuální otáčky, napětí baterie nebo teplota chladiva. Kromě toho tu je zobrazena i teplota vzduchu v sání. Máme tu několik možností – zejména diagnostiku a výkonová data.| Zdroj: Svět motorů
  • V hlavním menu nás zajímá hned první tlačítko – diagnostika. Po jeho zmáčknutí na nás vyskočí další menu, které už umožňuje přístup k jednotlivým datům. Nejdřív se podíváme na provozní informace o vozidle, které díky modulu vidíme v reálném čase. Kromě dat zobrazených v hlavní nabídce tu najdeme informace například o tlaku v sání, teplotě katalyzátoru, hodnotě předstihu, napětí sondy lambda nebo třeba zatížení motoru.
    V hlavním menu nás zajímá hned první tlačítko – diagnostika. Po jeho zmáčknutí na nás vyskočí další menu, které už umožňuje přístup k jednotlivým datům. Nejdřív se podíváme na provozní informace o vozidle, které díky modulu vidíme v reálném čase. Kromě dat zobrazených v hlavní nabídce tu najdeme informace například o tlaku v sání, teplotě katalyzátoru, hodnotě předstihu, napětí sondy lambda nebo třeba zatížení motoru.| Zdroj: Svět motorů
  • Nás ale zaujaly hlavně údaje o kompenzaci poměru směsi v procentech. Právě ty už nám totiž napovídají, že je pravděpodobně něco špatně. Dlouhodobá hodnota je vysoká, což poukazuje na chudou směs, kterou musí počítač kompenzovat.
    Nás ale zaujaly hlavně údaje o kompenzaci poměru směsi v procentech. Právě ty už nám totiž napovídají, že je pravděpodobně něco špatně. Dlouhodobá hodnota je vysoká, což poukazuje na chudou směs, kterou musí počítač kompenzovat.| Zdroj: Svět motorů
  • Po zhlédnutí dat v reálném čase přecházíme hned do následující volby – Error codes. Tím se dostáváme k výčtu chybových kódů zapsaných v paměti počítače. Nacházíme zde jen jediný kód P0171 s kupodivu českým, i když chybným popisem „systém příliš štíhlý, banka 1“. Do běžné řeči se dá přeložit jako příliš chudá směs. Naše podezření se tím potvrzuje.
    Po zhlédnutí dat v reálném čase přecházíme hned do následující volby – Error codes. Tím se dostáváme k výčtu chybových kódů zapsaných v paměti počítače. Nacházíme zde jen jediný kód P0171 s kupodivu českým, i když chybným popisem „systém příliš štíhlý, banka 1“. Do běžné řeči se dá přeložit jako příliš chudá směs. Naše podezření se tím potvrzuje.| Zdroj: Svět motorů
  • Hledání na internetu prozrazuje, že kód P0171 není taková prkotina, v jakou jsme doufali. Příliš chudá směs totiž může mít několik příčin – od prasklin v systému sání přes porouchané senzory po vadné palivové vstřikovače. To už je nad naše domácí možnosti, takže vůz do autodílny zamíří co nejdříve.
    Hledání na internetu prozrazuje, že kód P0171 není taková prkotina, v jakou jsme doufali. Příliš chudá směs totiž může mít několik příčin – od prasklin v systému sání přes porouchané senzory po vadné palivové vstřikovače. To už je nad naše domácí možnosti, takže vůz do autodílny zamíří co nejdříve.| Zdroj: Svět motorů
  • Ze zvědavosti zkoušíme ještě poslední krok, který by modul měl umět – smazání chybových kódů. Během přípravy tohoto článku jsme se na několika místech dozvěděli, že mazání chyb je nespolehlivé. Smazání se údajně nemusí povést, dokonce prý může vypadnout spojení telefonu s modulem.
    Ze zvědavosti zkoušíme ještě poslední krok, který by modul měl umět – smazání chybových kódů. Během přípravy tohoto článku jsme se na několika místech dozvěděli, že mazání chyb je nespolehlivé. Smazání se údajně nemusí povést, dokonce prý může vypadnout spojení telefonu s modulem.| Zdroj: Svět motorů
  • Nám se však podařilo bezproblémově a na první pokus. Aplikace předtím ještě varuje, že smazání kódu problém neřeší a vůz je třeba opravit. Chyba se jinak může kdykoli objevit znovu.
    Nám se však podařilo bezproblémově a na první pokus. Aplikace předtím ještě varuje, že smazání kódu problém neřeší a vůz je třeba opravit. Chyba se jinak může kdykoli objevit znovu.| Zdroj: Svět motorů
  • Malá šikovná krabička nabízející základní diagnostiku se dá pořídit od několika výrobců za pár stovek
    Malá šikovná krabička nabízející základní diagnostiku se dá pořídit od několika výrobců za pár stovek| Zdroj: Svět motorů
Mobilní diagnostika bluetooth
Mobilní diagnostika bluetooth
Car Scanner
Ze všeho nejdřív je potřeba v autě najít diagnostický konektor OBD II, ke kterému modul připojíme. Podle normy musí být snadno přístupný.
Umístěný musí být v interiéru, ve vzdálenosti maximálně 50 centimetrů od volantu. Ve velké části aut proto zásuvku najdete pod ním. Přímo pod hranou palubní desky ji po chvíli hledání nacházíme i my. Ve vozech některých značek však může být zásuvka umístěna i na druhé straně palubní desky nebo pod krytem ve středové konzole.
Po připojení modulu můžeme zapnout zapalování a spárovat ho s telefonem. Ještě předtím je však v diagnostické aplikaci na telefonu potřeba zvolit značku vozu a rok výroby, abychom modulu pomohli v komunikaci s vozem. V seznamu bluetooth zařízení na telefonu pak nacházíme jedno s názvem OBDII a po zadání základního kódu 1234 je připojujeme. Nyní už je vše připravené.
Námi zvolený OBDclick, který jsme náhodně vybrali z bezplatných možností v obchodě s mobilními aplikacemi, je přehledný a s jednoduchým ovládáním. Nevýhodou však může být, že je pouze v angličtině. Některé aplikace jiných vývojářů jsou však dostupné i v češtině – například Car Scanner. Všechny ale nabízejí totožné funkce, jejich ovládání je rovněž podobné. V hlavním menu jsou uvedené základní informace o autě. Vidět tu jsou aktuální otáčky, napětí baterie nebo teplota chladiva. Kromě toho tu je zobrazena i teplota vzduchu v sání. Máme tu několik možností – zejména diagnostiku a výkonová data.
V hlavním menu nás zajímá hned první tlačítko – diagnostika. Po jeho zmáčknutí na nás vyskočí další menu, které už umožňuje přístup k jednotlivým datům. Nejdřív se podíváme na provozní informace o vozidle, které díky modulu vidíme v reálném čase. Kromě dat zobrazených v hlavní nabídce tu najdeme informace například o tlaku v sání, teplotě katalyzátoru, hodnotě předstihu, napětí sondy lambda nebo třeba zatížení motoru.
Nás ale zaujaly hlavně údaje o kompenzaci poměru směsi v procentech. Právě ty už nám totiž napovídají, že je pravděpodobně něco špatně. Dlouhodobá hodnota je vysoká, což poukazuje na chudou směs, kterou musí počítač kompenzovat.
Po zhlédnutí dat v reálném čase přecházíme hned do následující volby – Error codes. Tím se dostáváme k výčtu chybových kódů zapsaných v paměti počítače. Nacházíme zde jen jediný kód P0171 s kupodivu českým, i když chybným popisem „systém příliš štíhlý, banka 1“. Do běžné řeči se dá přeložit jako příliš chudá směs. Naše podezření se tím potvrzuje.
Hledání na internetu prozrazuje, že kód P0171 není taková prkotina, v jakou jsme doufali. Příliš chudá směs totiž může mít několik příčin – od prasklin v systému sání přes porouchané senzory po vadné palivové vstřikovače. To už je nad naše domácí možnosti, takže vůz do autodílny zamíří co nejdříve.
Ze zvědavosti zkoušíme ještě poslední krok, který by modul měl umět – smazání chybových kódů. Během přípravy tohoto článku jsme se na několika místech dozvěděli, že mazání chyb je nespolehlivé. Smazání se údajně nemusí povést, dokonce prý může vypadnout spojení telefonu s modulem.
Nám se však podařilo bezproblémově a na první pokus. Aplikace předtím ještě varuje, že smazání kódu problém neřeší a vůz je třeba opravit. Chyba se jinak může kdykoli objevit znovu.
Malá šikovná krabička nabízející základní diagnostiku se dá pořídit od několika výrobců za pár stovek