Elektromobilem na dovolenou: Pohoda, nebo horor? Vyrazili jsme do Španělska!

10/21
Přehled fotografií
Zavřít
  • Některé nabíječky jsou umístěné doslova v pustině, bez možnosti schovat se alespoň do stínu a s nejbližším občerstvením na dvacet minut cesty pěšky.
    Některé nabíječky jsou umístěné doslova v pustině, bez možnosti schovat se alespoň do stínu a s nejbližším občerstvením na dvacet minut cesty pěšky.| Zdroj: Svět motorů
  • Elektromobilem na dovolenou
    Elektromobilem na dovolenou| Zdroj: Svět motorů
  • Elektromobilem na dovolenou
    Elektromobilem na dovolenou| Zdroj: Svět motorů
  • Jedno z patnáctiminutových čekání bylo způsobeno čtyřmi testovacími jezdci Hyundaie, kteří „blokovali“ stanice nabíjením do plných 100 %, čímž část stojanů obsadili na výrazně delší dobu. Je to jev, kteří znají i elektromobilisté z Mladé Boleslavi, kde podobně obávanými bývají testovací jezdci s enyaqy.
    Jedno z patnáctiminutových čekání bylo způsobeno čtyřmi testovacími jezdci Hyundaie, kteří „blokovali“ stanice nabíjením do plných 100 %, čímž část stojanů obsadili na výrazně delší dobu. Je to jev, kteří znají i elektromobilisté z Mladé Boleslavi, kde podobně obávanými bývají testovací jezdci s enyaqy.| Zdroj: Svět motorů
  • Hotel ve španělském Olotu měl v podzemní garáži i dvě místa pro nabíjení. Šlo o jednoduchý wallbox s výkonem 3,6 kW (jedna fáze, 16A), který vybitý enyaq nedokáže nabít do plna přes noc, ale pro potřeby hostů je více než dostatečný. Obtížnější bylo k němu zajet. Kdo ho montoval, nejspíš nepočítal s tím, že se z malých městských elektromobilů stanou dvoutunová SUV.
    Hotel ve španělském Olotu měl v podzemní garáži i dvě místa pro nabíjení. Šlo o jednoduchý wallbox s výkonem 3,6 kW (jedna fáze, 16A), který vybitý enyaq nedokáže nabít do plna přes noc, ale pro potřeby hostů je více než dostatečný. Obtížnější bylo k němu zajet. Kdo ho montoval, nejspíš nepočítal s tím, že se z malých městských elektromobilů stanou dvoutunová SUV.| Zdroj: Svět motorů
  • Pro polské stopaře jsou elektromobilisté lepší cíl. Mají více času nebohé řidiče přesvědčit, že se jim do auta určitě vejdou. Zatímco na spotřebě se dodatečná zátěž neprojevila, pro pět dospělých se zavazadly již není enyaq dostatečně prostorné auto. Síťka pro stínění střešního okna je kupodivu pouze volitelným příslušenstvím.
    Pro polské stopaře jsou elektromobilisté lepší cíl. Mají více času nebohé řidiče přesvědčit, že se jim do auta určitě vejdou. Zatímco na spotřebě se dodatečná zátěž neprojevila, pro pět dospělých se zavazadly již není enyaq dostatečně prostorné auto. Síťka pro stínění střešního okna je kupodivu pouze volitelným příslušenstvím.| Zdroj: Svět motorů
  • Tesla Destination Charger je nejbezproblémovější způsob pomalého nabíjení u hotelů a restaurací, neboť nevyžaduje žádnou autorizaci a má integrovaný kabel. Zde měl hotel jeden nastavený pro všechny a dva jen pro vozy Tesla (označené červenou cedulkou). S výkonem 11 kW se zde enyaq dobije obvykle do pěti hodin.
    Tesla Destination Charger je nejbezproblémovější způsob pomalého nabíjení u hotelů a restaurací, neboť nevyžaduje žádnou autorizaci a má integrovaný kabel. Zde měl hotel jeden nastavený pro všechny a dva jen pro vozy Tesla (označené červenou cedulkou). S výkonem 11 kW se zde enyaq dobije obvykle do pěti hodin.| Zdroj: Svět motorů
  • Elektromobilem na dovolenou
    Elektromobilem na dovolenou| Zdroj: Svět motorů
  • Elektromobilem na dovolenou
    Elektromobilem na dovolenou| Zdroj: Svět motorů
  • Elektromobilem na dovolenou
    Elektromobilem na dovolenou| Zdroj: Svět motorů
  • Jediná 50kW nabíječka v okruhu 50 km byla v pustině Carrión de los Condes nefunkční. Jen o tom nevěděla a dávala to najevo několikaminutovými marnými pokusy o autorizaci nabíjení. Karta nefungovala, aplikace automobilky taky ne, takže jsme se jali instalovat otřesnou aplikaci provozovatele, která nám řekla, že zde se vykonává údržba. Plných 50 minut jsme zde strávili laborováním a jeli pryč. Byla to naše jediná skutečně negativní zkušenost. V takových lokalitách je dobré nechávat v baterii větší rezervu.
    Jediná 50kW nabíječka v okruhu 50 km byla v pustině Carrión de los Condes nefunkční. Jen o tom nevěděla a dávala to najevo několikaminutovými marnými pokusy o autorizaci nabíjení. Karta nefungovala, aplikace automobilky taky ne, takže jsme se jali instalovat otřesnou aplikaci provozovatele, která nám řekla, že zde se vykonává údržba. Plných 50 minut jsme zde strávili laborováním a jeli pryč. Byla to naše jediná skutečně negativní zkušenost. V takových lokalitách je dobré nechávat v baterii větší rezervu.| Zdroj: Svět motorů
  • Změřené nabíjecí křivky přesunů po rychlých nabíječkách. K přehřátí došlo navzdory 40°C vedrům jen jednou (růžový průběh b2), když byla baterie více zahřátá už před nabíjením, a projevilo se omezení výkonu mezi 44 a 55 %. Vyšší teplota však umožnila na začátku nabíjet déle plným výkonem, takže celkově ani nedošlo ke zdržení. Nebýt diagnostiky, ani bychom si nevšimli.
    Změřené nabíjecí křivky přesunů po rychlých nabíječkách. K přehřátí došlo navzdory 40°C vedrům jen jednou (růžový průběh b2), když byla baterie více zahřátá už před nabíjením, a projevilo se omezení výkonu mezi 44 a 55 %. Vyšší teplota však umožnila na začátku nabíjet déle plným výkonem, takže celkově ani nedošlo ke zdržení. Nebýt diagnostiky, ani bychom si nevšimli.| Zdroj: Svět motorů
  • Změřené nabíjecí křivky přesunů po rychlých nabíječkách. K přehřátí došlo navzdory 40°C vedrům jen jednou (růžový průběh b2), když byla baterie více zahřátá už před nabíjením, a projevilo se omezení výkonu mezi 44 a 55 %. Vyšší teplota však umožnila na začátku nabíjet déle plným výkonem, takže celkově ani nedošlo ke zdržení. Nebýt diagnostiky, ani bychom si nevšimli.
    Změřené nabíjecí křivky přesunů po rychlých nabíječkách. K přehřátí došlo navzdory 40°C vedrům jen jednou (růžový průběh b2), když byla baterie více zahřátá už před nabíjením, a projevilo se omezení výkonu mezi 44 a 55 %. Vyšší teplota však umožnila na začátku nabíjet déle plným výkonem, takže celkově ani nedošlo ke zdržení. Nebýt diagnostiky, ani bychom si nevšimli.| Zdroj: Svět motorů
  • Při hledání nabíječek někdy enyaq chybně zobrazuje souhrnný výkon všech stojanů místo skutečného výkonu nabíjení, takže pak může špatně vypočítat zdržení nabíjením. Zde tedy 200 kW není 200kW nabíječka, ale čtyři nabíjecí body po 50 kW.
    Při hledání nabíječek někdy enyaq chybně zobrazuje souhrnný výkon všech stojanů místo skutečného výkonu nabíjení, takže pak může špatně vypočítat zdržení nabíjením. Zde tedy 200 kW není 200kW nabíječka, ale čtyři nabíjecí body po 50 kW.| Zdroj: Svět motorů
  • Někdy navigace „ztratí data“ a vymaže z již naplánované trasy všechny nabíjecí zastávky. Místo nich nabídne pár čerpacích stanic a uzavírky po cestě, jakýkoli problém s dojezdem ignoruje. Takto zůstane třeba dvacet minut, než zase v tichosti zastávky naplánuje.
    Někdy navigace „ztratí data“ a vymaže z již naplánované trasy všechny nabíjecí zastávky. Místo nich nabídne pár čerpacích stanic a uzavírky po cestě, jakýkoli problém s dojezdem ignoruje. Takto zůstane třeba dvacet minut, než zase v tichosti zastávky naplánuje.| Zdroj: Svět motorů
  • Někdy navigace „ztratí data“ a vymaže z již naplánované trasy všechny nabíjecí zastávky. Místo nich nabídne pár čerpacích stanic a uzavírky po cestě, jakýkoli problém s dojezdem ignoruje. Takto zůstane třeba dvacet minut, než zase v tichosti zastávky naplánuje.
    Někdy navigace „ztratí data“ a vymaže z již naplánované trasy všechny nabíjecí zastávky. Místo nich nabídne pár čerpacích stanic a uzavírky po cestě, jakýkoli problém s dojezdem ignoruje. Takto zůstane třeba dvacet minut, než zase v tichosti zastávky naplánuje.| Zdroj: Svět motorů
  • Nabíječky by si zasloužily stejné totemy jako čerpací stanice. Najít je na velkých odpočívadlech je za trest, i když víte, že tam někde musejí být. Navigace enyaqu je navíc nezobrazuje na jejich skutečných místech, což vyústilo ve spoustu špatně projetých jednosměrek a zákazů odbočení.
    Nabíječky by si zasloužily stejné totemy jako čerpací stanice. Najít je na velkých odpočívadlech je za trest, i když víte, že tam někde musejí být. Navigace enyaqu je navíc nezobrazuje na jejich skutečných místech, což vyústilo ve spoustu špatně projetých jednosměrek a zákazů odbočení.| Zdroj: Svět motorů
  • Detail cesty se sjezdem z hor ukazuje, jak plánovač zahrnuje do spotřeby i převýšení. Zatímco auto ukazovalo zbývající dojezd 30 km, my jsme věděli, že díky rekuperaci nejenže zvládneme dalších 74 km k nabíječce, ale v baterii ještě zbude 11 %.
    Detail cesty se sjezdem z hor ukazuje, jak plánovač zahrnuje do spotřeby i převýšení. Zatímco auto ukazovalo zbývající dojezd 30 km, my jsme věděli, že díky rekuperaci nejenže zvládneme dalších 74 km k nabíječce, ale v baterii ještě zbude 11 %.| Zdroj: Svět motorů
  • ABRP umí zrcadlit navigaci na displej auta. Mapový systém využívá komponent Google Maps.
    ABRP umí zrcadlit navigaci na displej auta. Mapový systém využívá komponent Google Maps.| Zdroj: Svět motorů
  • Lancia Stratos Zero. Klínovitý tvar italských sporťáků včetně Lamborghini Countach má kořeny právě zde.
    Lancia Stratos Zero. Klínovitý tvar italských sporťáků včetně Lamborghini Countach má kořeny právě zde.| Zdroj: Svět motorů
  • Lancia Stratos Zero
    Lancia Stratos Zero| Zdroj: Svět motorů
Některé nabíječky jsou umístěné doslova v pustině, bez možnosti schovat se alespoň do stínu a s nejbližším občerstvením na dvacet minut cesty pěšky.
Elektromobilem na dovolenou
Elektromobilem na dovolenou
Jedno z patnáctiminutových čekání bylo způsobeno čtyřmi testovacími jezdci Hyundaie, kteří „blokovali“ stanice nabíjením do plných 100 %, čímž část stojanů obsadili na výrazně delší dobu. Je to jev, kteří znají i elektromobilisté z Mladé Boleslavi, kde podobně obávanými bývají testovací jezdci s enyaqy.
Hotel ve španělském Olotu měl v podzemní garáži i dvě místa pro nabíjení. Šlo o jednoduchý wallbox s výkonem 3,6 kW (jedna fáze, 16A), který vybitý enyaq nedokáže nabít do plna přes noc, ale pro potřeby hostů je více než dostatečný. Obtížnější bylo k němu zajet. Kdo ho montoval, nejspíš nepočítal s tím, že se z malých městských elektromobilů stanou dvoutunová SUV.
Pro polské stopaře jsou elektromobilisté lepší cíl. Mají více času nebohé řidiče přesvědčit, že se jim do auta určitě vejdou. Zatímco na spotřebě se dodatečná zátěž neprojevila, pro pět dospělých se zavazadly již není enyaq dostatečně prostorné auto. Síťka pro stínění střešního okna je kupodivu pouze volitelným příslušenstvím.
Tesla Destination Charger je nejbezproblémovější způsob pomalého nabíjení u hotelů a restaurací, neboť nevyžaduje žádnou autorizaci a má integrovaný kabel. Zde měl hotel jeden nastavený pro všechny a dva jen pro vozy Tesla (označené červenou cedulkou). S výkonem 11 kW se zde enyaq dobije obvykle do pěti hodin.
Elektromobilem na dovolenou
Elektromobilem na dovolenou
Elektromobilem na dovolenou
Jediná 50kW nabíječka v okruhu 50 km byla v pustině Carrión de los Condes nefunkční. Jen o tom nevěděla a dávala to najevo několikaminutovými marnými pokusy o autorizaci nabíjení. Karta nefungovala, aplikace automobilky taky ne, takže jsme se jali instalovat otřesnou aplikaci provozovatele, která nám řekla, že zde se vykonává údržba. Plných 50 minut jsme zde strávili laborováním a jeli pryč. Byla to naše jediná skutečně negativní zkušenost. V takových lokalitách je dobré nechávat v baterii větší rezervu.
Změřené nabíjecí křivky přesunů po rychlých nabíječkách. K přehřátí došlo navzdory 40°C vedrům jen jednou (růžový průběh b2), když byla baterie více zahřátá už před nabíjením, a projevilo se omezení výkonu mezi 44 a 55 %. Vyšší teplota však umožnila na začátku nabíjet déle plným výkonem, takže celkově ani nedošlo ke zdržení. Nebýt diagnostiky, ani bychom si nevšimli.
Změřené nabíjecí křivky přesunů po rychlých nabíječkách. K přehřátí došlo navzdory 40°C vedrům jen jednou (růžový průběh b2), když byla baterie více zahřátá už před nabíjením, a projevilo se omezení výkonu mezi 44 a 55 %. Vyšší teplota však umožnila na začátku nabíjet déle plným výkonem, takže celkově ani nedošlo ke zdržení. Nebýt diagnostiky, ani bychom si nevšimli.
Při hledání nabíječek někdy enyaq chybně zobrazuje souhrnný výkon všech stojanů místo skutečného výkonu nabíjení, takže pak může špatně vypočítat zdržení nabíjením. Zde tedy 200 kW není 200kW nabíječka, ale čtyři nabíjecí body po 50 kW.
Někdy navigace „ztratí data“ a vymaže z již naplánované trasy všechny nabíjecí zastávky. Místo nich nabídne pár čerpacích stanic a uzavírky po cestě, jakýkoli problém s dojezdem ignoruje. Takto zůstane třeba dvacet minut, než zase v tichosti zastávky naplánuje.
Někdy navigace „ztratí data“ a vymaže z již naplánované trasy všechny nabíjecí zastávky. Místo nich nabídne pár čerpacích stanic a uzavírky po cestě, jakýkoli problém s dojezdem ignoruje. Takto zůstane třeba dvacet minut, než zase v tichosti zastávky naplánuje.
Nabíječky by si zasloužily stejné totemy jako čerpací stanice. Najít je na velkých odpočívadlech je za trest, i když víte, že tam někde musejí být. Navigace enyaqu je navíc nezobrazuje na jejich skutečných místech, což vyústilo ve spoustu špatně projetých jednosměrek a zákazů odbočení.
Detail cesty se sjezdem z hor ukazuje, jak plánovač zahrnuje do spotřeby i převýšení. Zatímco auto ukazovalo zbývající dojezd 30 km, my jsme věděli, že díky rekuperaci nejenže zvládneme dalších 74 km k nabíječce, ale v baterii ještě zbude 11 %.
ABRP umí zrcadlit navigaci na displej auta. Mapový systém využívá komponent Google Maps.
Lancia Stratos Zero. Klínovitý tvar italských sporťáků včetně Lamborghini Countach má kořeny právě zde.
Lancia Stratos Zero