Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobilem na dovolenou: Pohoda, nebo horor? Vyrazili jsme do Španělska!

Elektromobilem na dovolenou
Elektromobilem na dovolenou
Jedno z patnáctiminutových čekání bylo způsobeno čtyřmi testovacími jezdci Hyundaie, kteří „blokovali“ stanice nabíjením do plných 100 %, čímž část stojanů obsadili na výrazně delší dobu. Je to jev, kteří znají i elektromobilisté z Mladé Boleslavi, kde podobně obávanými bývají testovací jezdci s enyaqy.
Hotel ve španělském Olotu měl v podzemní garáži i dvě místa pro nabíjení. Šlo o jednoduchý wallbox s výkonem 3,6 kW (jedna fáze, 16A), který vybitý enyaq nedokáže nabít do plna přes noc, ale pro potřeby hostů je více než dostatečný. Obtížnější bylo k němu zajet. Kdo ho montoval, nejspíš nepočítal s tím, že se z malých městských elektromobilů stanou dvoutunová SUV.
21 Fotogalerie
Diskuze (24)

Daleké cesty a zdlouhavé nabíjení na nich jsou nejčastějším argumentem lidí proti elektromobilu. Pro test jsme si vybrali ještě náročnější trasu, než je obvyklá cesta do Chorvatska – okružní výpravu po řídce osídleném severu Španělska!

O cestování elektromobilem vyšlo už mnoho článků. Část autorů je píše, aby dokázala, že cestování s elektromobilem je naprosto bezproblémové. Druhá část zase chce za každou cenu ukázat, že nic horšího neexistuje. Cílem tohoto textu není ani jedno. Má jen popsat současnou situaci na konkrétních příkladech a nechat na každém, ať sám zváží, jak moc jsou pro něj odlišnosti od cestování se spalovacím vozem obtěžující.

Moderní spalovací auta dnes nabízejí přesuny na velké vzdálenosti tak rychlé a bezproblémové jako nikdy v historii. Ačkoli nám to dnes přijde samozřejmé, ještě naši dědové se Škodou 100 a žigulíky si vozili s sebou pro jistotu kanystr s benzinem, cesta do Chorvatska bývala s přespáním a vyžadovala plánování. Pamětníci si vzpomenou na zadní stránky v autoatlasech s rozpisy otevíracích hodin čerpacích stanic a informací, které jsou otevřené i o víkendech.

Záchvěvy nostalgických nálad však u nikoho nepovedou k dobrovolnému snižování vlastního komfortu. Lidé si na rychlé cestování zvykli a u elektromobilů se bojí, že o něj zase přijdou. Argument, že to není tak dávno, kdy bylo dálkové cestování přinejmenším stejně složité, neobstojí.

Video placeholder
Škoda Enyaq Coupé iV: Video z ateliéru • Zdroj: Auto.cz

Ať to moc nezdržuje

Při volbě, kam se vydat se zapůjčenou Škodou Enyaq Coupé RS, vyšel sever Španělska jako nejlepší volba. Španělsko je sice v EU, takže má nepochybně v plánu přípravu na elektromobilitu, ale zároveň je specifické tím, že většina obyvatelstva žije na velmi malém území několika měst. Kvůli tomu je zde výstavba nové infrastruktury pro nabíjení aut mnohem větší výzvou. U zvoleného auta s teoretickým dojezdem přes 500 km a praktickým dálničním 350 km by však ani to nemělo znamenat problém.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (24)