Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobilem na dovolenou: Pohoda, nebo horor? Vyrazili jsme do Španělska!

Svět motorů Svět motorů 12. 8. 2022 • 15:57
21
23
Zobrazit náhledy (21)
Pro polské stopaře jsou elektromobilisté lepší cíl. Mají více času nebohé řidiče přesvědčit, že se jim do auta určitě vejdou. Zatímco na spotřebě se dodatečná zátěž neprojevila, pro pět dospělých se zavazadly již není enyaq dostatečně prostorné auto. Síťka pro stínění střešního okna je kupodivu pouze volitelným příslušenstvím. Tesla Destination Charger je nejbezproblémovější způsob pomalého nabíjení u hotelů a restaurací, neboť nevyžaduje žádnou autorizaci a má integrovaný kabel. Zde měl hotel jeden nastavený pro všechny a dva jen pro vozy Tesla (označené červenou cedulkou). S výkonem 11 kW se zde enyaq dobije obvykle do pěti hodin. Elektromobilem na dovolenou Elektromobilem na dovolenou Elektromobilem na dovolenou Jediná 50kW nabíječka v okruhu 50 km byla v pustině Carrión de los Condes nefunkční. Jen o tom nevěděla a dávala to najevo několikaminutovými marnými pokusy o autorizaci nabíjení. Karta nefungovala, aplikace automobilky taky ne, takže jsme se jali instalovat otřesnou aplikaci provozovatele, která nám řekla, že zde se vykonává údržba. Plných 50 minut jsme zde strávili laborováním a jeli pryč. Byla to naše jediná skutečně negativní zkušenost. V takových lokalitách je dobré nechávat v baterii větší rezervu. Změřené nabíjecí křivky přesunů po rychlých nabíječkách. K přehřátí došlo navzdory 40°C vedrům jen jednou (růžový průběh b2), když byla baterie více zahřátá už před nabíjením, a projevilo se omezení výkonu mezi 44 a 55 %. Vyšší teplota však umožnila na začátku nabíjet déle plným výkonem, takže celkově ani nedošlo ke zdržení. Nebýt diagnostiky, ani bychom si nevšimli. Změřené nabíjecí křivky přesunů po rychlých nabíječkách. K přehřátí došlo navzdory 40°C vedrům jen jednou (růžový průběh b2), když byla baterie více zahřátá už před nabíjením, a projevilo se omezení výkonu mezi 44 a 55 %. Vyšší teplota však umožnila na začátku nabíjet déle plným výkonem, takže celkově ani nedošlo ke zdržení. Nebýt diagnostiky, ani bychom si nevšimli. Při hledání nabíječek někdy enyaq chybně zobrazuje souhrnný výkon všech stojanů místo skutečného výkonu nabíjení, takže pak může špatně vypočítat zdržení nabíjením. Zde tedy 200 kW není 200kW nabíječka, ale čtyři nabíjecí body po 50 kW. Někdy navigace „ztratí data“ a vymaže z již naplánované trasy všechny nabíjecí zastávky. Místo nich nabídne pár čerpacích stanic a uzavírky po cestě, jakýkoli problém s dojezdem ignoruje. Takto zůstane třeba dvacet minut, než zase v tichosti zastávky naplánuje. Někdy navigace „ztratí data“ a vymaže z již naplánované trasy všechny nabíjecí zastávky. Místo nich nabídne pár čerpacích stanic a uzavírky po cestě, jakýkoli problém s dojezdem ignoruje. Takto zůstane třeba dvacet minut, než zase v tichosti zastávky naplánuje. Nabíječky by si zasloužily stejné totemy jako čerpací stanice. Najít je na velkých odpočívadlech je za trest, i když víte, že tam někde musejí být. Navigace enyaqu je navíc nezobrazuje na jejich skutečných místech, což vyústilo ve spoustu špatně projetých jednosměrek a zákazů odbočení. Detail cesty se sjezdem z hor ukazuje, jak plánovač zahrnuje do spotřeby i převýšení. Zatímco auto ukazovalo zbývající dojezd 30 km, my jsme věděli, že díky rekuperaci nejenže zvládneme dalších 74 km k nabíječce, ale v baterii ještě zbude 11 %. ABRP umí zrcadlit navigaci na displej auta. Mapový systém využívá komponent Google Maps. Lancia Stratos Zero. Klínovitý tvar italských sporťáků včetně Lamborghini Countach má kořeny právě zde. Lancia Stratos Zero

Daleké cesty a zdlouhavé nabíjení na nich jsou nejčastějším argumentem lidí proti elektromobilu. Pro test jsme si vybrali ještě náročnější trasu, než je obvyklá cesta do Chorvatska – okružní výpravu po řídce osídleném severu Španělska!

O cestování elektromobilem vyšlo už mnoho článků. Část autorů je píše, aby dokázala, že cestování s elektromobilem je naprosto bezproblémové. Druhá část zase chce za každou cenu ukázat, že nic horšího neexistuje. Cílem tohoto textu není ani jedno. Má jen popsat současnou situaci na konkrétních příkladech a nechat na každém, ať sám zváží, jak moc jsou pro něj odlišnosti od cestování se spalovacím vozem obtěžující.

Moderní spalovací auta dnes nabízejí přesuny na velké vzdálenosti tak rychlé a bezproblémové jako nikdy v historii. Ačkoli nám to dnes přijde samozřejmé, ještě naši dědové se Škodou 100 a žigulíky si vozili s sebou pro jistotu kanystr s benzinem, cesta do Chorvatska bývala s přespáním a vyžadovala plánování. Pamětníci si vzpomenou na zadní stránky v autoatlasech s rozpisy otevíracích hodin čerpacích stanic a informací, které jsou otevřené i o víkendech.

Záchvěvy nostalgických nálad však u nikoho nepovedou k dobrovolnému snižování vlastního komfortu. Lidé si na rychlé cestování zvykli a u elektromobilů se bojí, že o něj zase přijdou. Argument, že to není tak dávno, kdy bylo dálkové cestování přinejmenším stejně složité, neobstojí.

Video se připravuje ...

Ať to moc nezdržuje

Při volbě, kam se vydat se zapůjčenou Škodou Enyaq Coupé RS, vyšel sever Španělska jako nejlepší volba. Španělsko je sice v EU, takže má nepochybně v plánu přípravu na elektromobilitu, ale zároveň je specifické tím, že většina obyvatelstva žije na velmi malém území několika měst. Kvůli tomu je zde výstavba nové infrastruktury pro nabíjení aut mnohem větší výzvou. U zvoleného auta s teoretickým dojezdem přes 500 km a praktickým dálničním 350 km by však ani to nemělo znamenat problém.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč

Doporučujeme

Témata
Avatar - Hammunasakra
15. 8. 2022 09:25
Re: PROČ zase ENYAQem?
Sakra 2200? to je fakt UŽ HODNĚ = kam? :D

No víš že při střídání já taky = i když my "jen" 1600 km :-)

No dnes tu samou trasu klidně https://www.topspeed.sk/…ch-mrazoch/12026?…

Je ještě brzo a příští generace všech 3 aut budou hybridy (vypadá to že Corolla dorazí zhruba přesně PO ROCE od objednávky :-O :D ) uvidíme vývoj, ale pak další už možná https://www.tesla.com/cs_cz/model3
Avatar - Hammunasakra
15. 8. 2022 09:19
Re: PROČ zase ENYAQem?
Kašli na dobrosery = mluvim o rozumu
Psal si v jednotnym čísle = při střídání mám rekord 1600 km v jednom kuse. Jinak ta pauza je prostě rozumná

Už jen Tesla 3 stačí (na dynamiku co 99% doteď nezažilo a je už jakžtakž zaplatitelná) a už dnes https://elektrickevozy.cz/…rekord-v-dojezdu vim že dojezd je hlavní argumentů odpůrců NUTNÉHO NUTNÉHO NUTNÉHO přechodu od ropy ale realita je https://fdrive.cz/…ektromobily-6946

Denně ve všem lepší auto (od těžiště po ty emise) MÁM ARGUMENT co když 1 za rok pojedu do Chorvatska = a budu si tak muset dál delší pauzu než normálně

MÁŠ NA VAHÁCH to všechno každej den roku vs delší pauza (možná = nebo jezdíš každej rok;) při cestě na dovolenou?

Já naposled (do Dubrovníku) letěl = jen takovej tip :-)
14. 8. 2022 15:14
Re: PROČ zase ENYAQem?
Ale kecy, kdybych se vždycky řídíil tím co nějakej dobroser dopručí, taky se někdy v řízení střídám, tak si jízdu vůbec neužiju, to si dělám desítky let podle sebe. To jak bude docházet ropa poslouchám už někdy od 80tého roku, jo jednou bude docházet, jednou budou fungční i jiné varianty, než spalování ropy, ale zatím to není. Elektro je v nesmyslných relacích a vyhovuje jen pár nadšencům co nabíjejí doma nebo v práci, nejedzdí extra často dlohé trasy a je jim skoro jedno kolik za auto dají, jakmile jeden z těchto faktorů vypadne je to těžkej vopruz. Každej ze známejch (vatařů) co šel do elektroauta přoznává, že když jede jenom třeba Praha-Brno a je trochu limitován časem, což tito lidé kupodivu většinou jsou, tak si berou spalovák.
Avatar - Mikesus
14. 8. 2022 12:52
Re: PROČ zase ENYAQem?
No jak se to vezme. My jezdili, a těším se až zase budeme, 2200km v kuse. Prakticky zastávky jen na tankování a záchod. 20hod jízdy úplně v pohodě ( rekord jsme měli 16h, ale to se hodně pospíchalo ). Celá trasa je prakticky po dálnici, takže se jede dobře. Každé 2 hodiny, případně 3, kdyz je vše ok, se vystřídali řidiči a jelo se dal.
Avatar - petr petrumr
13. 8. 2022 19:58
Re: Re: Premium nebudu platit
A včil to vypadlo úplně, na pc nejde, jen mobilní verze.