Podívali jsme se podrobně na fenomén Tesla: Co je to vůbec za auta?
Fenomén Tesla
|
Svět motorů
Fenomén Tesla
|
Svět motorů
Vzhled GM EV1 byl radikální a futuristický, ale ohlasy na něj pozitivní. Vyzdvihovanou předností bylo, jak dobře auto jede.
|
Svět motorů
Bylo to v době, kdy evropské automobilky sice s elektromobily také koketovaly, ale používaly obvykle ještě stejnosměrné motory s komutátorem a často méně než čtvrtinovým výkonem.
|
Svět motorů
Sportovní vůz Tzero byl mezi prvními elektromobily používajícími lithiové baterie, které se rozšířily díky notebookům a mobilním telefonům. V autech měly proti NiMH celou řadu nevýhod – byly výrazně dražší, choulostivější a nebezpečnější, neměly takovou životnost a vyžadovaly sofi stikované řízení. Proto o nich automobilky příliš neuvažovaly. Měly však také velkou výhodu ve vyšší specifi cké energii (Wh/kg) a vysokou účinnost při nabíjení.
|
Svět motorů
Finální auto mělo v první verzi výkon 185 kW na zadních kolech a s 53kWh baterií reálný dojezd okolo 300 km. Kvůli velké baterii však stálo sto tisíc dolarů.
|
acz
Všechny baterie roadsterů dnes mají přes deset let. Běžně si drží 70 % původní kapacity. Dají se však najít i hodně ojeté kusy, kde už kapacita baterie klesla pod 50 %. Majitelé uvádějí, že dojezd klesal s časem a nájezdem lineárně po celou dobu.
|
Svět motorů
Ač auto zvenčí prošlo jen jedním výraznějším faceliftem, ke změnám a vylepšením docházelo prakticky z roku na rok, a je dobré na to brát ohled, když se někde náhodou objeví levný ojetý Model S z prvních let výroby. Pod stejnou kapotou je dnes úplně jiné auto, s jinými motory a například bez tepelného čerpadla.
|
Tesla
Složitost v kombinaci s nedotaženým dílenským zpracováním znamenala celou řadu bolístek zejména v začátcích výroby. Větším problémem bylo rychlé opotřebení poddimenzovaných předních poloos, které automobilka běžně měnila i několikrát během záruky. Pozáruční výměna za nový typ vycházela v ČR ofi ciálně na necelých 20 000 korun.
|
Svět motorů
Sedan Model 3 je sice od začátku levnější než zbytek nabídky, ale je na něm vidět, jak již automobilka měla více zkušeností. Je spolehlivější a leckdy i lépe zpracovaný (zejména pokud byl vyroben mimo USA). Hlavní bolístkou, která u něj přetrvává dodnes, je nekvalitní lak.
|
acz
Zjednodušení konstrukce Modelu Y (vpravo) proti Modelu 3 (vlevo). Ze 171 komponent rámu jsou nyní dvě, což umožnilo snížit počet svarů o více než 1600.
|
Svět motorů
Rozbití „nerozbitného“ okna cybertrucku během představení produktu nejspíš nebylo připravené, zajistilo však na několik dní publicitu v médiích po celém světě
|
Svět motorů
Elektrický tahač Tesla Semi je jednou z ukázek Muskových časových odhadů. Byl představen v roce 2017 s plánovanou výrobou o dva roky později. Ve skutečnosti se začal zákazníkům dodávat až v minulém roce.
|
Svět motorů
O čem to diskutují autor textu Jiří Zima (vlevo), Martin Vaculík (uprostřed) a Michal Dokoupil? Třeba o tom, zda je stále poznat, že podvozek tesel vycházel z konstrukce Mercedes-Benzu, nebo už je zřejmé, že si ho dnes tvoří značka Tesla sama.
|
Svět motorů
Před pár týdny poslal řidič teslu ze srázu i s celou rodinou. Model Y padal 75 metrů. Nejenže nehořel, ale posádka z něj byla vyproštěna živá a při vědomí.
|
San Mateo County Sheriff's Office/Facebook
Aplikace ukazuje dodání vozu a na stejném místě také navádí k seznámení s vozem prostřednictvím zhruba deseti krátkých a snadno pochopitelných videí.
|
Svět motorů
Zobrazení stavu nabití dnes umí každá aplikace k elektromobilu. Zde však vidíte i konkrétní nabíjecí výkon a můžete jej plynule regulovat. Vzdáleně se lze podívat, co se děje v okolí auta, a případně zablikat, anebo zatroubit.
|
Svět motorů
Zobrazení stavu nabití dnes umí každá aplikace k elektromobilu. Zde však vidíte i konkrétní nabíjecí výkon a můžete jej plynule regulovat. Vzdáleně se lze podívat, co se děje v okolí auta, a případně zablikat, anebo zatroubit.
|
Svět motorů
Průměrná degradace kapacity baterie (respektive dojezdu) s nájezdem dle Plug in America
|
Svět motorů
Vůz automaticky naplánuje nabíjecí zastávky po cestě – místo i optimální dobu nabíjení. zatím však pracuje pouze s nabíječkami ve vlastní síti a ostatní provozovatele ignoruje.
|
Svět motorů
Do systému náhradních dílů má automaticky přístup každý s Tesla účtem. Lze zde najít potřebné komponenty včetně obrázků ve vysokém rozlišení a produktového kódu.
|
Svět motorů
Uživatelé autonomního řízení se mohou na obrazovce infotainmentu podívat, jak auto rozpoznává prostředí kolem sebe
|
Svět motorů