Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívali jsme se podrobně na fenomén Tesla: Co je to vůbec za auta?

Svět motorů
Diskuze (13)

Nestává se často, že se na našich cestách začne objevovat zcela nová značka. Tesla na to jde mnohdy zcela jiným způsobem než zavedené automobilky. Podívali jsme se, čím se Tesla liší a proč.

Automobilka Tesla byla oficiálně založena v roce 2003. Pro plné pochopení okolností jejího vzniku a významu je ovšem potřeba jít ještě o skoro dvacet let dále do historie.

V osmdesátých letech došlo ve vývoji polovodičů k pokrokům, které vedly k vynálezu kompaktních tranzistorů IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor), vhodných ke spínání proudů o vysokých výkonech. Stejně tak se podařilo k podobnému účelu vylepšit také tranzistory MOSFET (Metal Oxid Semiconductor Field Effect Transistor). V kombinaci s příchodem levných a spolehlivých mikroprocesorů s výkonem vhodným pro řízení synchronních i asynchronních elektromotorů to otevřelo brány schopnosti pro auta masově vyrábět elektrický pohon takových parametrů, které obstojí vedle spalovacích motorů.

Ve stejné době veřejnost v Kalifornii propírala problém znečištění ovzduší ve městech. Vládní agentura CARB (California Air Resource Board), založená už za Reagana (1967), přišla s radikálním programem ZEV (Zero-Emission Vehicle), jehož cílem bylo snížit emise v dopravě nařízením minimálního podílu lokálně bezemisních vozidel. Explicitně zmíněna byla vodíková auta a bateriové elektromobily. Podle původního plánu měly všechny hlavní automobilky prodávat alespoň 2 % takových aut v roce 1998. O pět let později už 10 %.

Odemknout video

V USA samozřejmě nebyli na konci osmdesátek jediní, které trápily emise v dopravě. Lišil se však cíl, které emise představují největší problém. V Evropském parlamentu v podobné době došli k závěru, že je potřeba zredukovat emise CO2, a to prostřednictvím tlaku na národní vlády, aby byla nafta daňově zvýhodněná proti benzinu i pro potřeby osobních aut. Jiná motivace pro elektromobilitu je ostatně patrná mezi oběma světadíly dodnes.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Svět motorů
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
4. 2. 2023 14:41
Re: Radeji nectu
Vďaka za vysvetlenie.
Pre hodne ľudí je luxusná aj Dacia keď na ňu nemajú, poďla tvojej teórie.
3. 2. 2023 15:03
TESLA je něco jako iPhone
Přišla jako první s něčím revolučním a postavila na tom tu značku. A vytvořila se komunita lidí, kteří tomu tak propadli, že je něco jiného než Tesla absolutně nezajímá. A odpustí ji veškeré chyby anebo je prohlásí za vlastnost. Buď se TESLE (a jejímu způsobu fungování) přizpůsobíte nebo ne.
A konkurence? Ta na to jde jinak. Ta se snaží konvenční auta předělat na novou technologii, aniž by se řidič musel přizpůsobovat. Snaží se konzervativnímu zákazníkovi podstrčit elektromobil zabalený do klasického kabátu. A někdy je to paskvil. Např. je úplnou kravinou simulování zvuku spalovacího motoru nebo řazení.
Avatar - Barrichello
3. 2. 2023 13:59
Re: Radeji nectu
Ne luxus jde hodnotit dve kvality materiálů, zpracování, provedení interiéru atd.

V tom Tesla na prémiové značky nemá absolutně šanci :-)
3. 2. 2023 13:19
Re: Radeji nectu
Cely USA jsou troli. :D :D :D
https://electrek.co/2023/01/11/tesla-becomes-top-luxury-auto-brand-us/
Tesla becomes top luxury ;-) auto brand in the US

To, ze ty Teslu nepovazujes za luxusni zbozi, je ZCELA irelevantni.
Objektivne lze luxus hodnotit jen podle cenove hladiny.
Omluvu necekam, na to nemas. :-)
3. 2. 2023 13:19
Re: Radeji nectu
Ok. Pak je tedy skoda, ze neni zdarma.
:-)

Diky za info.