Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fenomén Tesla
Vzhled GM EV1 byl radikální a futuristický, ale ohlasy na něj pozitivní. Vyzdvihovanou předností bylo, jak dobře auto jede.
Bylo to v době, kdy evropské automobilky sice s elektromobily také koketovaly, ale používaly obvykle ještě stejnosměrné motory s komutátorem a často méně než čtvrtinovým výkonem.
Sportovní vůz Tzero byl mezi prvními elektromobily používajícími lithiové baterie, které se rozšířily díky notebookům a mobilním telefonům. V autech měly proti NiMH celou řadu nevýhod – byly výrazně dražší, choulostivější a nebezpečnější, neměly takovou životnost a vyžadovaly sofi stikované řízení. Proto o nich automobilky příliš neuvažovaly. Měly však také velkou výhodu ve vyšší specifi cké energii (Wh/kg) a vysokou účinnost při nabíjení.
22 Fotogalerie

Podívali jsme se podrobně na fenomén Tesla: Co je to vůbec za auta?

Nestává se často, že se na našich cestách začne objevovat zcela nová značka. Tesla na to jde mnohdy zcela jiným způsobem než zavedené automobilky. Podívali jsme se, čím se Tesla liší a proč.

Automobilka Tesla byla oficiálně založena v roce 2003. Pro plné pochopení okolností jejího vzniku a významu je ovšem potřeba jít ještě o skoro dvacet let dále do historie.

V osmdesátých letech došlo ve vývoji polovodičů k pokrokům, které vedly k vynálezu kompaktních tranzistorů IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor), vhodných ke spínání proudů o vysokých výkonech. Stejně tak se podařilo k podobnému účelu vylepšit také tranzistory MOSFET (Metal Oxid Semiconductor Field Effect Transistor). V kombinaci s příchodem levných a spolehlivých mikroprocesorů s výkonem vhodným pro řízení synchronních i asynchronních elektromotorů to otevřelo brány schopnosti pro auta masově vyrábět elektrický pohon takových parametrů, které obstojí vedle spalovacích motorů.

Ve stejné době veřejnost v Kalifornii propírala problém znečištění ovzduší ve městech. Vládní agentura CARB (California Air Resource Board), založená už za Reagana (1967), přišla s radikálním programem ZEV (Zero-Emission Vehicle), jehož cílem bylo snížit emise v dopravě nařízením minimálního podílu lokálně bezemisních vozidel. Explicitně zmíněna byla vodíková auta a bateriové elektromobily. Podle původního plánu měly všechny hlavní automobilky prodávat alespoň 2 % takových aut v roce 1998. O pět let později už 10 %.

Video placeholder
Toto video je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!
Tesla Model 3: Auto, které prdí, hraje hry a samo popojíždí • Zdroj: Auto.cz

V USA samozřejmě nebyli na konci osmdesátek jediní, které trápily emise v dopravě. Lišil se však cíl, které emise představují největší problém. V Evropském parlamentu v podobné době došli k závěru, že je potřeba zredukovat emise CO2, a to prostřednictvím tlaku na národní vlády, aby byla nafta daňově zvýhodněná proti benzinu i pro potřeby osobních aut. Jiná motivace pro elektromobilitu je ostatně patrná mezi oběma světadíly dodnes.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!