Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívali jsme se podrobně na fenomén Tesla: Co je to vůbec za auta?

Svět motorů Svět motorů 2. 2. 2023 • 15:47
22
13
Zobrazit náhledy (22)
Finální auto mělo v první verzi výkon 185 kW na zadních kolech a s 53kWh baterií reálný dojezd okolo 300 km. Kvůli velké baterii však stálo sto tisíc dolarů. Všechny baterie roadsterů dnes mají přes deset let. Běžně si drží 70 % původní kapacity. Dají se však najít i hodně ojeté kusy, kde už kapacita baterie klesla pod 50 %. Majitelé uvádějí, že dojezd klesal s časem a nájezdem lineárně po celou dobu. Ač auto zvenčí prošlo jen jedním výraznějším faceliftem, ke změnám a vylepšením docházelo prakticky z roku na rok, a je dobré na to brát ohled, když se někde náhodou objeví levný ojetý Model S z prvních let výroby. Pod stejnou kapotou je dnes úplně jiné auto, s jinými motory a například bez tepelného čerpadla. Složitost v kombinaci s nedotaženým dílenským zpracováním znamenala celou řadu bolístek zejména v začátcích výroby. Větším problémem bylo rychlé opotřebení poddimenzovaných předních poloos, které automobilka běžně měnila i několikrát během záruky. Pozáruční výměna za nový typ vycházela v ČR ofi ciálně na necelých 20 000 korun. Sedan Model 3 je sice od začátku levnější než zbytek nabídky, ale je na něm vidět, jak již automobilka měla více zkušeností. Je spolehlivější a leckdy i lépe zpracovaný (zejména pokud byl vyroben mimo USA). Hlavní bolístkou, která u něj přetrvává dodnes, je nekvalitní lak. Zjednodušení konstrukce Modelu Y (vpravo) proti Modelu 3 (vlevo). Ze 171 komponent rámu jsou nyní dvě, což umožnilo snížit počet svarů o více než 1600. Rozbití „nerozbitného“ okna cybertrucku během představení produktu nejspíš nebylo připravené, zajistilo však na několik dní publicitu v médiích po celém světě Elektrický tahač Tesla Semi je jednou z ukázek Muskových časových odhadů. Byl představen v roce 2017 s plánovanou výrobou o dva roky později. Ve skutečnosti se začal zákazníkům dodávat až v minulém roce. O čem to diskutují autor textu Jiří Zima (vlevo), Martin Vaculík (uprostřed) a Michal Dokoupil? Třeba o tom, zda je stále poznat, že podvozek tesel vycházel z konstrukce Mercedes-Benzu, nebo už je zřejmé, že si ho dnes tvoří značka Tesla sama. Před pár týdny poslal řidič teslu ze srázu i s celou rodinou. Model Y padal 75 metrů. Nejenže nehořel, ale posádka z něj byla vyproštěna živá a při vědomí. Aplikace ukazuje dodání vozu a na stejném místě také navádí k seznámení s vozem prostřednictvím zhruba deseti krátkých a snadno pochopitelných videí. Zobrazení stavu nabití dnes umí každá aplikace k elektromobilu. Zde však vidíte i konkrétní nabíjecí výkon a můžete jej plynule regulovat. Vzdáleně se lze podívat, co se děje v okolí auta, a případně zablikat, anebo zatroubit. Zobrazení stavu nabití dnes umí každá aplikace k elektromobilu. Zde však vidíte i konkrétní nabíjecí výkon a můžete jej plynule regulovat. Vzdáleně se lze podívat, co se děje v okolí auta, a případně zablikat, anebo zatroubit. Průměrná degradace kapacity baterie (respektive dojezdu) s nájezdem dle Plug in America Vůz automaticky naplánuje nabíjecí zastávky po cestě – místo i optimální dobu nabíjení. zatím však pracuje pouze s nabíječkami ve vlastní síti a ostatní provozovatele ignoruje. Do systému náhradních dílů má automaticky přístup každý s Tesla účtem. Lze zde najít potřebné komponenty včetně obrázků ve vysokém rozlišení a produktového kódu. Uživatelé autonomního řízení se mohou na obrazovce infotainmentu podívat, jak auto rozpoznává prostředí kolem sebe

Nestává se často, že se na našich cestách začne objevovat zcela nová značka. Tesla na to jde mnohdy zcela jiným způsobem než zavedené automobilky. Podívali jsme se, čím se Tesla liší a proč.

Automobilka Tesla byla oficiálně založena v roce 2003. Pro plné pochopení okolností jejího vzniku a významu je ovšem potřeba jít ještě o skoro dvacet let dále do historie.

V osmdesátých letech došlo ve vývoji polovodičů k pokrokům, které vedly k vynálezu kompaktních tranzistorů IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor), vhodných ke spínání proudů o vysokých výkonech. Stejně tak se podařilo k podobnému účelu vylepšit také tranzistory MOSFET (Metal Oxid Semiconductor Field Effect Transistor). V kombinaci s příchodem levných a spolehlivých mikroprocesorů s výkonem vhodným pro řízení synchronních i asynchronních elektromotorů to otevřelo brány schopnosti pro auta masově vyrábět elektrický pohon takových parametrů, které obstojí vedle spalovacích motorů.

Ve stejné době veřejnost v Kalifornii propírala problém znečištění ovzduší ve městech. Vládní agentura CARB (California Air Resource Board), založená už za Reagana (1967), přišla s radikálním programem ZEV (Zero-Emission Vehicle), jehož cílem bylo snížit emise v dopravě nařízením minimálního podílu lokálně bezemisních vozidel. Explicitně zmíněna byla vodíková auta a bateriové elektromobily. Podle původního plánu měly všechny hlavní automobilky prodávat alespoň 2 % takových aut v roce 1998. O pět let později už 10 %.

Odemknout video

V USA samozřejmě nebyli na konci osmdesátek jediní, které trápily emise v dopravě. Lišil se však cíl, které emise představují největší problém. V Evropském parlamentu v podobné době došli k závěru, že je potřeba zredukovat emise CO2, a to prostřednictvím tlaku na národní vlády, aby byla nafta daňově zvýhodněná proti benzinu i pro potřeby osobních aut. Jiná motivace pro elektromobilitu je ostatně patrná mezi oběma světadíly dodnes.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
Avatar - speedfred
4. 2. 2023 14:41
Re: Radeji nectu
Vďaka za vysvetlenie.
Pre hodne ľudí je luxusná aj Dacia keď na ňu nemajú, poďla tvojej teórie.
3. 2. 2023 15:03
TESLA je něco jako iPhone
Přišla jako první s něčím revolučním a postavila na tom tu značku. A vytvořila se komunita lidí, kteří tomu tak propadli, že je něco jiného než Tesla absolutně nezajímá. A odpustí ji veškeré chyby anebo je prohlásí za vlastnost. Buď se TESLE (a jejímu způsobu fungování) přizpůsobíte nebo ne.
A konkurence? Ta na to jde jinak. Ta se snaží konvenční auta předělat na novou technologii, aniž by se řidič musel přizpůsobovat. Snaží se konzervativnímu zákazníkovi podstrčit elektromobil zabalený do klasického kabátu. A někdy je to paskvil. Např. je úplnou kravinou simulování zvuku spalovacího motoru nebo řazení.
Avatar - Barrichello
3. 2. 2023 13:59
Re: Radeji nectu
Ne luxus jde hodnotit dve kvality materiálů, zpracování, provedení interiéru atd.

V tom Tesla na prémiové značky nemá absolutně šanci :-)
3. 2. 2023 13:19
Re: Radeji nectu
Cely USA jsou troli. :D :D :D
https://electrek.co/2023/01/11/tesla-becomes-top-luxury-auto-brand-us/
Tesla becomes top luxury ;-) auto brand in the US

To, ze ty Teslu nepovazujes za luxusni zbozi, je ZCELA irelevantni.
Objektivne lze luxus hodnotit jen podle cenove hladiny.
Omluvu necekam, na to nemas. :-)
3. 2. 2023 13:19
Re: Radeji nectu
Ok. Pak je tedy skoda, ze neni zdarma.
:-)

Diky za info.