Inteligentní švédskou nabíječku CTEC s maximálním proudem 5A (konkrétně model MXS 5.0) koupíte do 2118 Kč. Vyobrazený 10A model CTEK MXS 10A vhodný pro větší autobaterie je za 4139 Kč.|
Zdroj: acz
Jak poznat konec životnosti baterie|
Zdroj: Svět motorů
Značkové servisy dnes baterie hodnotí jen na základě vnitřního odporu. Například tester VAS 6161 nám v minulosti opakovaně jako bezvadnou vyhodnotil i zcela zničenou baterku.|
Zdroj: Svět motorů
Jediný způsob, jak určit skutečný stav baterie, je sečíst všechen proud, který umí dát. To umějí specializovaná zařízení propojená s počítačem. Na snímku typ za 16 000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Klasický zátěžový měřák, který sleduje pokles napětí při deklarovaném startovacím proudu, stojí od 700 Kč. Ovšem pozor – nezkoušejte jím zcela nové baterky, v nichž se ještě nerozeběhly všechny chemické procesy.|
Zdroj: Svět motorů
Moderní nabíječky mají několik režimů a dle stavu baterie si automaticky volí délku a intenzitu každého. Volitelný bývá rekondiční, který vyšším napětím promíchá elektrolyt.|
Zdroj: Svět motorů
Jedním z mála výrobců, kteří férově přiznávají datum výroby baterie, je rakouský Banner. Ostatní jej mají skryté v nějakém kódu.|
Zdroj: Svět motorů
Při 12,5 V má akumulátor zhruba 75 procent své aktuální kapacity. Při 12,4 však už jen 50 %. Závislosti napětí a kapacity nejsou lineární.|
Zdroj: Svět motorů
I u moderních akumulátorů EFB a AGM platí, že trvalým nabitím pod 12,4 V (50 %) je zničíte. Na mnohých je to i vyznačeno.|
Zdroj: Svět motorů
Test třináctileté baterie|
Zdroj: Svět motorů
Měření startovacího proudu dle normy speciálním přístrojem zvaným Macek třináctiletá baterie nezvládla. Napětí pod kritickou mez kleslo během vteřiny.|
Zdroj: Svět motorů
Specialisté z fi rmy Battery Import nám rekordmanku rozřezali a analyzovali i fyzicky.|
Zdroj: Svět motorů
Po rozřezání se desky lámaly pod rukama. U nové baterie je můžete i desetkrát přehnout tam a zpátky.|
Zdroj: Svět motorů
Kdo nechce pro každé nabíjení chodit pod kapotu, může si namontovat konektor a vystrčit jej třeba u stěračů. Perfektně utěsněný CTEK Comfort Indikator Eylet má i trojici diod – když bliká zelená, má vaše baterie nad 12,5 V.|
Zdroj: acz
Baterie AGB či EFB mají vyšší ceny oprávněně – jsou totiž těžší, v kapacitě 74 Ah klidně o tři kilogramy. To znamená, že obsahují více olova.|
Zdroj: acz
Měření napětí baterie|
Zdroj: acz
Autoservisy mají moderní testery, které ověří, zda je baterie ještě schopna dávat deklarovaný startovací proud.|
Zdroj: acz
U startovaného vozu připojte minusový kabel na kostru co nejblíže startéru. Pokud takové místo nenaleznete, hledejte alespoň hlavní ukostření. Jiskření na pólu baterie by totiž mohlo zažehnout vodík, který z ní v tu chvíli může unikat.|
Zdroj: acz
Nenápadná šedá krabička skrývá řídicí jednotku nabití baterie. Pokud zjistí nesoulad například při neopatrném připojení nabíječky či odpojení svorek, dočasně vypne některé komfortní funkce.|
Zdroj: acz
Regenerace autobaterie|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Regenerace autobaterie|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Regenerace autobaterie|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek