Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak vybrat správnou autobaterii? Pozor dávejte na rozměry, kapacitu nebo uchycení

David Bureš David Bureš 27. 12. 2020 • 09:09
22
59
Zobrazit náhledy (22)
Moderní nabíječky mají několik režimů a dle stavu baterie si automaticky volí délku a intenzitu každého. Volitelný bývá rekondiční, který vyšším napětím promíchá elektrolyt. Jedním z mála výrobců, kteří férově přiznávají datum výroby baterie, je rakouský Banner. Ostatní jej mají skryté v nějakém kódu. Při 12,5 V má akumulátor zhruba 75 procent své aktuální kapacity. Při 12,4 však už jen 50 %. Závislosti napětí a kapacity nejsou lineární. I u moderních akumulátorů EFB a AGM platí, že trvalým nabitím pod 12,4 V (50 %) je zničíte. Na mnohých je to i vyznačeno. Test třináctileté baterie Měření startovacího proudu dle normy speciálním přístrojem zvaným Macek třináctiletá baterie nezvládla. Napětí pod kritickou mez kleslo během vteřiny. Specialisté z fi rmy Battery Import nám rekordmanku rozřezali a analyzovali i fyzicky. Po rozřezání se desky lámaly pod rukama. U nové baterie je můžete i desetkrát přehnout tam a zpátky. Kdo nechce pro každé nabíjení chodit pod kapotu, může si namontovat konektor a vystrčit jej třeba u stěračů. Perfektně utěsněný CTEK Comfort Indikator Eylet má i trojici diod – když bliká zelená, má vaše baterie nad 12,5 V. Baterie AGB či EFB mají vyšší ceny oprávněně – jsou totiž těžší, v kapacitě 74 Ah klidně o tři kilogramy. To znamená, že obsahují více olova. Měření napětí baterie Autoservisy mají moderní testery, které ověří, zda je baterie ještě schopna dávat deklarovaný startovací proud. U startovaného vozu připojte minusový kabel na kostru co nejblíže startéru. Pokud takové místo nenaleznete, hledejte alespoň hlavní ukostření. Jiskření na pólu baterie by totiž mohlo zažehnout vodík, který z ní v tu chvíli může unikat. Nenápadná šedá krabička skrývá řídicí jednotku nabití baterie. Pokud zjistí nesoulad například při neopatrném připojení nabíječky či odpojení svorek, dočasně vypne některé komfortní funkce. Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie

Autobaterie je nedílnou součástí auta. Jenže víte, jak ji správně vybrat? Může to být oříšek, kvůli široké nabídce se ne každá hodí na každé auto.

Autobaterie je komponent, bez něhož se v automobilu zkrátka neobejdete. Také v tomto případě přitom došlo v uplynulých letech k jistým inovacím, a tak je dnes paleta nabízených autobaterií značně široká. Reaguje totiž i na potřeby různých typů aut. Nabídka tak ve výsledku může zájemce o akumulátor zmást, a tak jsme se rozhodli poradit, jak správnou autobaterii vybrat.

Nákup autobaterie není hračka, tedy pokud se automaticky nerozhodnete si pořídit tu samou, kterou jste v automobilu měli už dosud. Před nákupem je totiž vhodné nastudovat potřebné parametry, aby vám nová autobaterie do vašeho pasovala. Těch sledovaných parametrů je totiž vícero, a tak by se vám mohlo stát, že se nový akumulátor do vyhrazeného prostoru nevejde, nebo že vaše auto nenastartuje.

Z toho důvodu je při nejistotě vhodné nastudovat uživatelskou příručku vašeho vozidla, kde by odpovídající typ autobaterie měl být uveden. Možností je se i spolehnout na internetové vyhledávače, mnohé e-shopy totiž umí vybrat nabídku odpovídajících akumulátorů podle modelové řady a roku výroby vozidla. Pokud manuál nemáte, nebo informace nemůžete najít a internetu nevěříte, nezbude nic jiného než vyčíst parametry ze stávající baterie a vybrat novou na základě nich. Ty potřebné totiž na ní zobrazeny budou.

A nebo nechte výměnu na autorizovaném servisu, mnohá moderní auta totiž stejně vyžadují přes diagnostiku vozidlu elektronicky sdělit, že mu byla autobaterie vyměněna za novou.

Jaké parametry však sledovat, rozhodnete-li si autobaterii pořídit a nainstalovat sami?

Rozměry

Mohlo by se zdát, že autobaterie je standardizovaný produkt alespoň z hlediska rozměrů, jenže není tomu tak, tedy jen do jisté míry. Asijské vozy totiž mívají jinak velké baterie než ty evropské. Pokud si tak nejste velikostí jisti, přeměřte si stávající baterii, a to výšku, šířku i hloubku, ať se vám nestane, že se vám nová do vytyčeného prostoru nevejde. Vhodná přitom není ani příliš malá baterie, která nemusí pevně držet, respektive nepůjde ji správně zapojit.

Kapacita

Právě s rozměry souvisí také kapacita. Modernější typy baterie sice díky lepší konstrukci umožňují mít více kapacity v menším objemu, obecně ale platí přímá úměra, že čím je baterie větší, tím má vyšší kapacitu.

Kapacita je udávaná v ampérhodinách a vyjadřuje množství uskladněného elektrického náboje. Vyplatí se v tomto směru se orientovat podle stávající autobaterie, na níž kapacita musí být vyznačena. Nižší kapacitu určitě neberte, může se vám totiž stát, že by auto s ní nemuselo vůbec nastartovat. Větší pak volte pouze v případě, že jste si jistí, že případně větší baterie se do auta skutečně vejde.  

Obecně přitom platí, že benzinovým autům stačí menší kapacita, obvykle kolem 60 Ah, malé hatchbacky mohou mít i 55 Ah. Naftová naopak vyžadují vyšší, obecně mezi 70 a 80 Ah. V tomto pohledu se tak vyplatí se při nákupu ojetiny mrknout na to, zda jí nebyla dána při prodeji menší baterie, než je potřeba.

Stejně tak můžete mrknout na datum výroby baterie, ať zjistíte, jestli není příliš stará. Výrobci ale datum výroby udávají v kódech různých formátů (třeba různé písmeno pro různý měsíc), což jeho vyčtení znesnadňuje. Výrobci tímto krokem vyšli vstříc odborníkům, kteří se báli, že by zákazníci neměli zájem o baterie staršího data výroby.

Startovací proud

Stejně tak se vznětová a zážehová auta liší startovacím proudem, který udává v ampérech množství proudu, jež baterie vydá při startování vozu. Akumulátor totiž rovněž napájí další spotřebiče (alarm, rádio, centrální zamykání apod.), a tak pokud jimi je vaše vozidlo vybaveno, budete potřebovat vyšší startovací proud. Obecně však platí, že benzinový motor si vystačí se startovacím proudem okolo 500 Ampér, zatímco dieselový vyžaduje i přes 600 A. Záleží přitom rovněž na objemu motoru. V tomto směru se tak vyplatí vsadit spíše na vyšší startovací proud než kapacitu, což můžete ocenit při startování v zimě.

video

Naopak z hlediska napětí je to vlastně jednoduché. Naprostá většina aut pořád vyžaduje napětí 12 V. U historických vozidel se však setkáte s 6V bateriemi.

Polarita

To polarita už klíčová je. Pokud totiž poplete umístění kladného a záporného pólu, baterii do auta zkrátka nenainstalujete, protože napájecí kabely se vyrábějí v přesné délce, a tak by při otočení pólů na ten správný nedosáhly.

Polarita se přitom určuje podle umístění kladného pólu. Položte baterii stranou s póly k sobě a pokud zjistíte, že kladný pól je vpravo (obvykle červeně označený) jde o tzv. pravou autobaterii, která je označena nulou. Naopak je-li kladný pól vlevo, jedná se o tzv. levou baterii s označením 1. Typicky tento druh využívají vozy asijské produkce. Výrobci obvykle nabízejí levé i pravé baterie, a tak se vyplatí si dát pozor, zda kupujete ten správný typ. Výjimečně se ale můžete setkat také se středovou polaritou, kdy je kladný pól umístěný na střed.

Právě póly jsou důležité i z hlediska jejich velikosti. Pro evropské vozy se zpravidla používá standardní velikost označovaná číslem 1 (pozor, nesplést s označením polarity) s průměrem 19,5 mm pro kladný pól a 17,9 mm pro záporný. Existují ale i vozy s užšími póly označenými číslem 3 (14,7mm respektive 13,1 mm). Koncová očka přitom na ten druhý typ nemusejí správně sedět, a tak se vyplatí si tento údaj zkontrolovat.

Podobným problémem může být také typ uchycení. Většina evropských automobilů využívá standardní typ B13 s vystouplou montážní patkou. Existují ale také atypické konstrukce uchycení (B00). Nevhodným upevněním se přitom může baterie poškodit vibracemi za jízdy, což v krajním případě může vést k jejímu zkratu.  

Typ elektrolytu

Rozhodovat se můžete také na základě typu výroby dané baterie. Tzv. olověné jsou dnes na ústupu ve prospěch modernějších řešení, která jsou navíc vyžadována soudobými vozy. Jedná se o starší řešení využívající olověné elektrody a elektrolyt v podobě kyseliny sírové, které není tak výkonné, nemá takovou životnost a navíc vyžaduje doplňování elektrolytu pomocí destilované vody. Proto jde o tzv. údržbovou baterii. Tento druh baterie je však pořád prakticky nejlevnější, a tak se pro starší auto pořád může hodit.

Vhodnější každopádně bude zvolit některou z modernějších variant. Autobaterie s příměsí kalcia (Ca) využívají při výrobě vápník, který zpevňuje desky v akumulátoru a více brání odpařování elektrolytu. Proto už patří do kategorie tzv. bezúdržbových baterií. Špatně ale snáší úplné vybití, a tak je nutné jej pravidelně kontrolovat.

Tzv. AGM baterie pak využívají tekutý elektrolyt nasáklý v tkanině ze skelných vláken. Plusem je vysoký výkon, bezúdržnost nebo třeba vysoká životnost. Při úplném vybití totiž nedochází k jeho poškození. Jsou ale celkem drahé a vyžadují speciální typ nabíječky, a tak se hodí spíše pro moderní auta s rozsáhlou elektrickou výbavou, rekuperací brzdné energie a systémem start-stop.

Podobným typem jsou také tzv. gelové (GEL) baterie s elektrolytem vázaným v křemičitém gelu. Také ty jsou dražší a vyžadují speciální nabíječku, mají však vysokou životnost, odolnost i kompaktní rozměry.

Pro vozy se systémem start-stop se pak hodí také tzv. EFB baterie. Ty mají tekutý elektrolyt, avšak přizpůsobený častějšímu startování u vozů se start-stop systémem. Jsou levnější než AGM baterie a zároveň mají vyšší životnost než olověné, a tak jsou dnes díky skvělému poměru ceny a výkonu zřejmě nejoblíbenější volbou. Nehodí se však pro vozy s rekuperací brzdné energie.

Související články

Témata
13. 6. 2021 07:39
Autobaterie
Nejlepší je, když máte někoho, kdo se v autech a autobateriích vyzná a poradí vám, kterou máte vybrat. Já se v tom nevyznám, ani nemám kamaráda automechanika, takže si musím pokaždé vybrat sám. Už ale vím, že co je drahé, neznamená, že je kvalitní. Pokaždé mi v autě baterka vydržela jen něco kolem dvou let. Teď se ale zdá, že mám docela štěstí. Už nějakou dobu mám v autě autobaterii, kterou jsem objednal z https://www.filsonstore.cz/…rie-akumulatory/ a musím zaťukat, pořád drží.
28. 12. 2020 17:40
Re: Jak vybrat správnou baterii?
Skor treba mozno doplnit vyznam, ze stanby vypnuty nie je kompletne off. Podla mna RJ je po vypnuti zapalovania len v stanby mode aby mohli hned nabehnut. Potvrdzuje to ta informacia v manuali, ze ked aj baterku odpojis, mas po jej opetovnom pripojeni pockat x minut - Lenze ono predtym nez baterku odpojis mas tiez spravit nejake ukony. Ak ale prides k autu, zapnes zapalovanie, chces nastartovat a hodi chuby/nenastartuje (lebo vybita baterka pod startovaciu uroven podla algoritmu) a ty vypnes zapalovanie a ides hned odpajat baterku, je dost mozne, ze sa tym vypnu neregulerne a potom moze (nemusi?) byt problem. Minimalne v tomto to je rozdiel. Skusat to ale nemienim.

Dalej s tym suvisia aj take veci, ze ak mas externe zariadenie, ktore chces trvalo napajat, tak nehrozi, ze to pripojis na akumulator napriamo - typicky plasicky kun, alebo autokamery. Na starom aute to pojde, na novom ti do par minut hodi chybu akumulatora a dovi. Bez diagnostiky a vymazaniu chyb ani nenastartujes = odtah ak diabox nemas. Trochu o tom viem, pretoze som si rovno pri prebrati auta pytal, nech mi to tam spravia oni. Viem, ze to riesili 2 dni kym zistili nejaku info od importera kde to pripojit aby to nevypinalo a nehodilo chybu. Odpoved dostali aj s doraznym upozornenim, ze to neodporucaju.
28. 12. 2020 12:04
Re: Jak vybrat správnou baterii?
Takto napísané to vyznelo trochu inak ako tvoj prvý komentár. Lebo RJ nie sú stále zapnuté, len sa proste vypnú až pár minút po zhasnutí auta.
Čo sa týka riešenia s kondenzátorom. Tak ja nemám priamo skúsenosti s RJ, ale riešime priemyselnú elektroniku a automatizáciu a toto riešenie funguje. Ale má to zmysel len tam kde potrebuješ uložiť informáciu o tom, čo sa dialo tesne pred vypnutím. Inak môžeš riadiaci počítač vypnúť aj natvrdo a normálne pri novom štarte všetko funguje. A rovnako to fungovalo aj na mnohých autách. Najnovšie auto kde som menil baterku bolo u rodičov Verso ročník 2010, ale to auto sa predávalo až do 2019. Takže blbovzdorné riešenia asi existujú, len sú buď drahšie, alebo majú nejaké obmedzenia.
28. 12. 2020 11:26
Re: Jak vybrat správnou baterii?
RJ sa vypinaju postupne, su zrejme v standby rezime. Ked poklesne napetie vypnu sa uplne, ked zase stupne, tak sa zapinaju. Co som zistoval, tak auto ma do 5 minut po vypnuti aktivnu uz len RJ pre DO, nic viac. Aj alarm mam napajany mimo akumulator - ma nezavisly zdroj.
Keby kondenzatory mohli nahradit tuto funkciu uz davno by tam boli. Take jednoduche to s nimi zrejme nebude a nejaky zasadny dovod to ma preco je to tak. A kedze je to univerzalna informacia napriec znackami, tak to nie je ani nedotiahnute konkretnym vyrobcom. Naviac v manuali sa samozrejme o tomto nedocitas nic. V manuali dokonca popisuju, ze pri dlhodobom stati sa odporuca odpojit baterku - ale tiez to mas spravit po 4och minutach. Pri opetovnom zapojeni mas pockat minutu, pre urcite vozidla 15 minut a budes musiet rucne vynulovat niektore stavy systemu - to teraz citam. Jednoducho nie je to ukon typu - ideme vybrat, dame novu a hura.
28. 12. 2020 10:22
Re: Jak vybrat správnou baterii?
Viem, že niektoré autá celkom rýchlo vybíjajú batériu keď dlhšie stoja. Ale nechať zapnuté RJ mi nepríde ako šťastne riešenie, tu by ma zaujímalo čo je vlastne stále aktívne a hlavne prečo. Ale to, že pri odpojení batérie sa nekorektne vypnú RJ je vyložene naháňanie ľudí do servisov. To sa dá jednoducho riešim kondenzátorom, ktorý má dosť energie na čas potrebný pre vypnutie RJ. Zdraženie o desiatky centov, ale prečo by to robili, keď stačí poznámka v manuály a ešte im to aj naženie ľudí do servisu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud