Jawy v Národním technickém muzeu: Neznámé prototypy a závoďáky

44/94
Přehled fotografií
Zavřít
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 500 DOHC plochodrážní (1947)
    Jawa 500 DOHC plochodrážní (1947)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Motor z motocyklu Jawa Robot (1937)
    Motor z motocyklu Jawa Robot (1937)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Wanderer K 500 (1928)
    Wanderer K 500 (1928)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 600 Minor (1939)
    Jawa 600 Minor (1939)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Letadlový motor Jawa 1000 (1935)
    Letadlový motor Jawa 1000 (1935)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • František Šťastný
    František Šťastný| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • František Juhan
    František Juhan| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • František Juhan
    František Juhan| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • František Šťastný
    František Šťastný| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • František Šťastný a Waldemar Matuška
    František Šťastný a Waldemar Matuška| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 350 OHV (1937)
    Jawa 350 OHV (1937)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 350 OHV plochodrážní (1935)
    Jawa 350 OHV plochodrážní (1935)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 OHV (1935)
    Jawa 250 OHV (1935)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 175 OHV (1939)
    Jawa 175 OHV (1939)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 350 DOHC (1940)
    Jawa 350 DOHC (1940)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 600 DOHC (1947)
    Jawa 600 DOHC (1947)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 500 OHC (1945)
    Jawa 500 OHC (1945)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 500 DOHC plochodrážní (1947)
    Jawa 500 DOHC plochodrážní (1947)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 DOHC (1950)
    Jawa 250 DOHC (1950)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 DOHC (1953). Jawa 250 DOHC Františka Šťastného skvěle ilustruje propojení sportu s propagací podniku – do té doby jezdily závodní stroje na 19palcových kolech, jenže v roce 1953 se rozhodlo o zavedení 16palcových ráfků do sériové výroby. A tak je dostaly i závodní stroje bez ohledu na nelibost jezdců.
    Jawa 250 DOHC (1953). Jawa 250 DOHC Františka Šťastného skvěle ilustruje propojení sportu s propagací podniku – do té doby jezdily závodní stroje na 19palcových kolech, jenže v roce 1953 se rozhodlo o zavedení 16palcových ráfků do sériové výroby. A tak je dostaly i závodní stroje bez ohledu na nelibost jezdců.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 500 DOHC (1951)
    Jawa 500 DOHC (1951)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 350 DOHC (1959). Třistapadesátky přinesly Jawě slávu. Přitom soutěžní Jawa 350 DOHC roku 1959 vznikla z nouze úpravou z dvouválcové dvěstěpadesátky jako konkurence pro výkonné čezety. Vyneslo jí to vavříny i na mezinárodních soutěžích.
    Jawa 350 DOHC (1959). Třistapadesátky přinesly Jawě slávu. Přitom soutěžní Jawa 350 DOHC roku 1959 vznikla z nouze úpravou z dvouválcové dvěstěpadesátky jako konkurence pro výkonné čezety. Vyneslo jí to vavříny i na mezinárodních soutěžích.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 R (1959)
    Jawa 250 R (1959)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • CKB S 360 (1963)
    CKB S 360 (1963)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 350 Z (1964)
    Jawa 350 Z (1964)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 125 typ 670 (1966)
    Jawa 125 typ 670 (1966)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 350 typ 673 (1967)
    Jawa 350 typ 673 (1967)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 Junior (1967)
    Jawa 250 Junior (1967)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 350 typ 679A (1973)
    Jawa 350 typ 679A (1973)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 typ 672 (1978)
    Jawa 250 typ 672 (1978)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 420 motokros (1970)
    Jawa 420 motokros (1970)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 125 RS (1984)
    Jawa 125 RS (1984)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Mali Jawa Supermono
    Mali Jawa Supermono| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 350 OHC (2019)
    Jawa 350 OHC (2019)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 500 OHC (1950)
    Jawa 500 OHC (1950)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Kulomet vz.7/24
    Kulomet vz.7/24| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Wanderer K 500 (1928)
    Wanderer K 500 (1928)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa Athena (1991). Jawa Athena od designéra Václava Krále se s velkou slávou představila světu na autosalonu v roce 1991. Byla ovšem narychlo sestavena jako nefunkční, i budíky jsou jen namalované. Místo plánovaného čtyřtaktu je pod kapotou dvoutaktní jednoválcová dvěstěpadesátka.
    Jawa Athena (1991). Jawa Athena od designéra Václava Krále se s velkou slávou představila světu na autosalonu v roce 1991. Byla ovšem narychlo sestavena jako nefunkční, i budíky jsou jen namalované. Místo plánovaného čtyřtaktu je pod kapotou dvoutaktní jednoválcová dvěstěpadesátka.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 typ 593 Abraham (1992). Konkurenceschopný typ 593 Abraham dostal v roce 1992 jméno po svém tvůrci, konstruktérovi Vladimíru Abrahamovi. Deset vzorků bylo dokonce odesláno zahraničním prodejcům k předvádění zákazníkům, přesto se nakonec do výroby dostala značně ošizenější varianta sestavená pomocí dílů z již vyráběných strojů.
    Jawa 250 typ 593 Abraham (1992). Konkurenceschopný typ 593 Abraham dostal v roce 1992 jméno po svém tvůrci, konstruktérovi Vladimíru Abrahamovi. Deset vzorků bylo dokonce odesláno zahraničním prodejcům k předvádění zákazníkům, přesto se nakonec do výroby dostala značně ošizenější varianta sestavená pomocí dílů z již vyráběných strojů.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Motor z prototypu motocyklu Jawa 350 typ 637 (1971)
    Motor z prototypu motocyklu Jawa 350 typ 637 (1971)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Motor závodního motocyklu Jawa 350 DOHC (1960)
    Motor závodního motocyklu Jawa 350 DOHC (1960)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Motor závodního motocyklu Jawa 350 DOHC (1956)
    Motor závodního motocyklu Jawa 350 DOHC (1956)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Motor prototypu cestovního motocyklu Jawa 350 OHC (1947)
    Motor prototypu cestovního motocyklu Jawa 350 OHC (1947)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Motor soutěžního motocyklu Jawa 250 OHV (1936)
    Motor soutěžního motocyklu Jawa 250 OHV (1936)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Motor sériového cestovního motocyklu Jawa 350 OHV
    Motor sériového cestovního motocyklu Jawa 350 OHV| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 DIN (1942)
    Jawa 250 DIN (1942)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 typ 564 (1958). Jawa 250/564 z roku 1958 vypadá jako klasická kývačka, ale od nádrže dál se skrývá zcela jiná konstrukce. Vznikla jako prototyp „skútrového motocyklu“, který měl představovat nový trend. Ale neujal se.
    Jawa 250 typ 564 (1958). Jawa 250/564 z roku 1958 vypadá jako klasická kývačka, ale od nádrže dál se skrývá zcela jiná konstrukce. Vznikla jako prototyp „skútrového motocyklu“, který měl představovat nový trend. Ale neujal se.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 175 typ 610 UŘ (1962)
    Jawa 175 typ 610 UŘ (1962)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 500 typ 824 Boxer (1984)
    Jawa 500 typ 824 Boxer (1984)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 500 typ 824 Boxer (1984)
    Jawa 500 typ 824 Boxer (1984)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 typ 822 (1984)
    Jawa 250 typ 822 (1984)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 250 typ 593 (1991)
    Jawa 250 typ 593 (1991)| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawa 420 typ 823 (1990). Už v 80. letech zahájila československá fabrika spolupráci s rakouským Rotaxem. Výsledkem byly závodní stroje a motorky pro doprovod delegací. V roce 1990 Jawa představila vlastní nadějný čtyřtaktní motor, který byl bohužel použit jen ve třech prototypech.
    Jawa 420 typ 823 (1990). Už v 80. letech zahájila československá fabrika spolupráci s rakouským Rotaxem. Výsledkem byly závodní stroje a motorky pro doprovod delegací. V roce 1990 Jawa představila vlastní nadějný čtyřtaktní motor, který byl bohužel použit jen ve třech prototypech.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Prototypy kultovního péráku byly testovány už za války v převlečení za stroje okupantů. Dostaly šedou barvu Dunkelgrau a gumové nákoleníky z německých strojů DKW, ačkoliv jinak nenesou žádné označení výrobce. Originál věnovala fabrika muzeu už v roce 1946.
    Prototypy kultovního péráku byly testovány už za války v převlečení za stroje okupantů. Dostaly šedou barvu Dunkelgrau a gumové nákoleníky z německých strojů DKW, ačkoliv jinak nenesou žádné označení výrobce. Originál věnovala fabrika muzeu už v roce 1946.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo.
    Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo.
    Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo.
    Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo.| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Výstavou nás provedl kurátor motocyklových sbírek a ředitel dopravní haly Arnošt Nezmeškal, který má historii každého stroje v malíku a sám je nadšeným jezdcem
    Výstavou nás provedl kurátor motocyklových sbírek a ředitel dopravní haly Arnošt Nezmeškal, který má historii každého stroje v malíku a sám je nadšeným jezdcem| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • V téhle přilbě spadl František Šťastný na tréninku Tourist Trophy v roce 1966, když se mu ve 200 km/h zadřel motor. Utrpěl vážný otřes mozku, ale kupodivu žádnou zlomeninu. Utekl z nemocnice a v závodě ještě skončil jako čtvrtý!
    V téhle přilbě spadl František Šťastný na tréninku Tourist Trophy v roce 1966, když se mu ve 200 km/h zadřel motor. Utrpěl vážný otřes mozku, ale kupodivu žádnou zlomeninu. Utekl z nemocnice a v závodě ještě skončil jako čtvrtý!| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
  • Jawy v Národním technickém muzeu
    Jawy v Národním technickém muzeu| Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawa 500 DOHC plochodrážní (1947)
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Motor z motocyklu Jawa Robot (1937)
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Wanderer K 500 (1928)
Jawa 600 Minor (1939)
Letadlový motor Jawa 1000 (1935)
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
František Šťastný
František Juhan
František Juhan
František Šťastný
František Šťastný a Waldemar Matuška
Jawa 350 OHV (1937)
Jawa 350 OHV plochodrážní (1935)
Jawa 250 OHV (1935)
Jawa 175 OHV (1939)
Jawa 350 DOHC (1940)
Jawa 600 DOHC (1947)
Jawa 500 OHC (1945)
Jawa 500 DOHC plochodrážní (1947)
Jawa 250 DOHC (1950)
Jawa 250 DOHC (1953). Jawa 250 DOHC Františka Šťastného skvěle ilustruje propojení sportu s propagací podniku – do té doby jezdily závodní stroje na 19palcových kolech, jenže v roce 1953 se rozhodlo o zavedení 16palcových ráfků do sériové výroby. A tak je dostaly i závodní stroje bez ohledu na nelibost jezdců.
Jawa 500 DOHC (1951)
Jawa 350 DOHC (1959). Třistapadesátky přinesly Jawě slávu. Přitom soutěžní Jawa 350 DOHC roku 1959 vznikla z nouze úpravou z dvouválcové dvěstěpadesátky jako konkurence pro výkonné čezety. Vyneslo jí to vavříny i na mezinárodních soutěžích.
Jawa 250 R (1959)
CKB S 360 (1963)
Jawa 350 Z (1964)
Jawa 125 typ 670 (1966)
Jawa 350 typ 673 (1967)
Jawa 250 Junior (1967)
Jawa 350 typ 679A (1973)
Jawa 250 typ 672 (1978)
Jawa 420 motokros (1970)
Jawa 125 RS (1984)
Mali Jawa Supermono
Jawa 350 OHC (2019)
Jawa 500 OHC (1950)
Kulomet vz.7/24
Wanderer K 500 (1928)
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawa Athena (1991). Jawa Athena od designéra Václava Krále se s velkou slávou představila světu na autosalonu v roce 1991. Byla ovšem narychlo sestavena jako nefunkční, i budíky jsou jen namalované. Místo plánovaného čtyřtaktu je pod kapotou dvoutaktní jednoválcová dvěstěpadesátka.
Jawa 250 typ 593 Abraham (1992). Konkurenceschopný typ 593 Abraham dostal v roce 1992 jméno po svém tvůrci, konstruktérovi Vladimíru Abrahamovi. Deset vzorků bylo dokonce odesláno zahraničním prodejcům k předvádění zákazníkům, přesto se nakonec do výroby dostala značně ošizenější varianta sestavená pomocí dílů z již vyráběných strojů.
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Motor z prototypu motocyklu Jawa 350 typ 637 (1971)
Motor závodního motocyklu Jawa 350 DOHC (1960)
Motor závodního motocyklu Jawa 350 DOHC (1956)
Motor prototypu cestovního motocyklu Jawa 350 OHC (1947)
Motor soutěžního motocyklu Jawa 250 OHV (1936)
Motor sériového cestovního motocyklu Jawa 350 OHV
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawa 250 DIN (1942)
Jawa 250 typ 564 (1958). Jawa 250/564 z roku 1958 vypadá jako klasická kývačka, ale od nádrže dál se skrývá zcela jiná konstrukce. Vznikla jako prototyp „skútrového motocyklu“, který měl představovat nový trend. Ale neujal se.
Jawa 175 typ 610 UŘ (1962)
Jawa 500 typ 824 Boxer (1984)
Jawa 500 typ 824 Boxer (1984)
Jawa 250 typ 822 (1984)
Jawa 250 typ 593 (1991)
Jawa 420 typ 823 (1990). Už v 80. letech zahájila československá fabrika spolupráci s rakouským Rotaxem. Výsledkem byly závodní stroje a motorky pro doprovod delegací. V roce 1990 Jawa představila vlastní nadějný čtyřtaktní motor, který byl bohužel použit jen ve třech prototypech.
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Prototypy kultovního péráku byly testovány už za války v převlečení za stroje okupantů. Dostaly šedou barvu Dunkelgrau a gumové nákoleníky z německých strojů DKW, ačkoliv jinak nenesou žádné označení výrobce. Originál věnovala fabrika muzeu už v roce 1946.
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo.
Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo.
Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo.
Jawy v Národním technickém muzeu
Výstavou nás provedl kurátor motocyklových sbírek a ředitel dopravní haly Arnošt Nezmeškal, který má historii každého stroje v malíku a sám je nadšeným jezdcem
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
Jawy v Národním technickém muzeu
V téhle přilbě spadl František Šťastný na tréninku Tourist Trophy v roce 1966, když se mu ve 200 km/h zadřel motor. Utrpěl vážný otřes mozku, ale kupodivu žádnou zlomeninu. Utekl z nemocnice a v závodě ještě skončil jako čtvrtý!
Jawy v Národním technickém muzeu