Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jawy v Národním technickém muzeu: Neznámé prototypy a závoďáky

Petr Slováček
Diskuze (3)

Národní technické muzeum láká návštěvníky na nepříliš známé prototypy a závodní motorky Jawa, které se obvykle ukrývají v depozitáři nebo soukromých sbírkách. Řadu z nich lze spatřit úplně poprvé!

Padesátku motorek, auta, závodní přilby nebo třeba kulomet vzor 7/24 lze vidět na jednom místě v sále Národního technického muzea. Na výstavě „Fenomén Jawa aneb Jak ji neznáte“ jsou exponáty, které se často neukazují. „Je to takový kabinet kuriozit, většina pochází ze soukromých sbírek a některé jsem domlouval s majiteli skoro dvacet let,“ říká autor výstavy Arnošt Nezmeškal s tím, že obyčejnou kývačku po dědečkovi tady neuvidíte (vlastně tam je, ale v řezu coby výuková pomůcka studentům). „Zato máme unikátní stroje, dalo by se říct takové jednorožce,“ ukazuje kurátor třeba na Jawu 350 OHC s kompresorem. Nebo dvouválec 600 DOHC na Šestidenní.

Také můžete prozkoumat řadu prototypů, které nikdy nedošly do sériové výroby. „Máme ukázku takzvané unifikované řady, jejíž vývoj byl nesmírně drahý a nakonec z toho nepoužili vůbec nic. Vždyť dokonce vznikla i ověřovací série, motorky mohly mít startéry nebo ventilátory. Přesto řada vynálezů nikdy nebyla dál využita,“ ukazuje muzejník ve vitrínách na vystavené stroje a motory, které se ve své době mohly poměřovat se světovou špičkou. Jenže nakonec vždy rozhodovaly peníze – motocykly Jawa sloužily coby lidové stroje pro nenáročné trhy, a tak drtivá většina prototypů nenašla uplatnění.

Expozice odstartovala na konci loňského roku, aby ji po pár měsících uzavřela epidemie čínské chřipky. Tolik práce by přišlo nazmar, a tak muzeum prodloužilo výstavu do příštího roku. Mimochodem jako poděkování za obětavou práci proti epidemii mají všichni členové integrovaného záchranného systému návštěvu až do konce srpna zdarma.

Jawy v Národním technickém muzeu
KDE Národní technické muzeum
  Kostelní 42, 170 78 Praha 7
KDY Úterý až neděle a státní svátky od 9.00 do 18.00
ZA KOLIK Plné vstupné Snížené* Rodinné Děti do 6 let a ZTP
  250 Kč 130 Kč 470 Kč Zdarma
Parkování před muzeem 40Kč/hod
* Snížené vstupné: děti 6-15 let, studenti do 26 let, senioři nad 65 let

Svět motorů 27/2020 Svět motorů 27/2020

Petr Slováček
Diskuze (3)

Doporučujeme

12. 7. 2020 09:45
Nestor
No tak nostalgie je zde asi na miste. Tedy pro nas, kteri to zazili. Ti ostatni to prozivat nebudou. A na Frantiska vzpominame casto, radi a s hrdosti. :*)
12. 7. 2020 09:39
Re: Super galerie!
Nemyslím si, že je potřeba se omlouvat za příjemný příspěvek. Můj názor je, že naše oddělení od západních trhů možná "zachránilo" náš velkomotocyklový průmysl od osudu anglických, italských a jiných evropských výrobců, kteří byly naprosto vyzmizíkování úžasnými stroji všech možných konstrukcí a vybavených všemi typy motorů od japonských výrobců. Na jednu stranu bylo opravdu mnoho různých prototypů, ale vše bylo podřízeno ekonomice a snadnosti výroby, protože odbyt byl zajištěn. V každé rodině byl nějaký ten fichtl a kejvačka, ale mým snem a mnoha mých vrstevníků byla japonská čtyřválcová motorka a jsem rád, že jsem si jich více než dost užil ještě v dobách, kdy na silnicích bylo o hodně méně aut.
12. 7. 2020 09:01
Super galerie!
Díky za popisky, pane Slováčku!
Teď jsem galerii dokoukal a trvalo mi to přes hodinu. Skvělý zážitek.
Zároveň mě přepadá smutek z toho, kolik talentu a práce bylo za socialismu promarněno. Tolik krásných čtyřdobých konstrukcí a výsledkem je ve výrobě "nesmrtelná" dvoudobá příšera otravující vzduch celá desetiletí téměř bez konstrukční změny.
Na druhou stranu mě rozveselila vzpomínka na Frankieho Stastneho: génius za řídítky, věčně skvěle naladěný, s nemizícím úsměvem. Tenkrát závodili opravdoví gentlemani!
(Prosím omluvte mou nostalgii :-) )