Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jawy v Národním technickém muzeu: Neznámé prototypy a závoďáky

Petr Slováček Petr Slováček 12. 7. 2020 • 03:54
94
3
Zobrazit náhledy (94)
Jawy v Národním technickém muzeu Motor z motocyklu Jawa Robot (1937) Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Wanderer K 500 (1928) Jawa 600 Minor (1939) Letadlový motor Jawa 1000 (1935) Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu František Šťastný František Juhan František Juhan František Šťastný František Šťastný a Waldemar Matuška Jawa 350 OHV (1937) Jawa 350 OHV plochodrážní (1935) Jawa 250 OHV (1935) Jawa 175 OHV (1939) Jawa 350 DOHC (1940) Jawa 600 DOHC (1947) Jawa 500 OHC (1945) Jawa 500 DOHC plochodrážní (1947) Jawa 250 DOHC (1950) Jawa 250 DOHC (1953). Jawa 250 DOHC Františka Šťastného skvěle ilustruje propojení sportu s propagací podniku – do té doby jezdily závodní stroje na 19palcových kolech, jenže v roce 1953 se rozhodlo o zavedení 16palcových ráfků do sériové výroby. A tak je dostaly i závodní stroje bez ohledu na nelibost jezdců. Jawa 500 DOHC (1951) Jawa 350 DOHC (1959). Třistapadesátky přinesly Jawě slávu. Přitom soutěžní Jawa 350 DOHC roku 1959 vznikla z nouze úpravou z dvouválcové dvěstěpadesátky jako konkurence pro výkonné čezety. Vyneslo jí to vavříny i na mezinárodních soutěžích. Jawa 250 R (1959) CKB S 360 (1963) Jawa 350 Z (1964) Jawa 125 typ 670 (1966) Jawa 350 typ 673 (1967) Jawa 250 Junior (1967) Jawa 350 typ 679A (1973) Jawa 250 typ 672 (1978) Jawa 420 motokros (1970) Jawa 125 RS (1984) Mali Jawa Supermono Jawa 350 OHC (2019) Jawa 500 OHC (1950) Kulomet vz.7/24 Wanderer K 500 (1928) Jawy v Národním technickém muzeu Jawa Athena (1991). Jawa Athena od designéra Václava Krále se s velkou slávou představila světu na autosalonu v roce 1991. Byla ovšem narychlo sestavena jako nefunkční, i budíky jsou jen namalované. Místo plánovaného čtyřtaktu je pod kapotou dvoutaktní jednoválcová dvěstěpadesátka. Jawa 250 typ 593 Abraham (1992). Konkurenceschopný typ 593 Abraham dostal v roce 1992 jméno po svém tvůrci, konstruktérovi Vladimíru Abrahamovi. Deset vzorků bylo dokonce odesláno zahraničním prodejcům k předvádění zákazníkům, přesto se nakonec do výroby dostala značně ošizenější varianta sestavená pomocí dílů z již vyráběných strojů. Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Motor z prototypu motocyklu Jawa 350 typ 637 (1971) Motor závodního motocyklu Jawa 350 DOHC (1960) Motor závodního motocyklu Jawa 350 DOHC (1956) Motor prototypu cestovního motocyklu Jawa 350 OHC (1947) Motor soutěžního motocyklu Jawa 250 OHV (1936) Motor sériového cestovního motocyklu Jawa 350 OHV Jawy v Národním technickém muzeu Jawa 250 DIN (1942) Jawa 250 typ 564 (1958). Jawa 250/564 z roku 1958 vypadá jako klasická kývačka, ale od nádrže dál se skrývá zcela jiná konstrukce. Vznikla jako prototyp „skútrového motocyklu“, který měl představovat nový trend. Ale neujal se. Jawa 175 typ 610 UŘ (1962) Jawa 500 typ 824 Boxer (1984) Jawa 500 typ 824 Boxer (1984) Jawa 250 typ 822 (1984) Jawa 250 typ 593 (1991) Jawa 420 typ 823 (1990). Už v 80. letech zahájila československá fabrika spolupráci s rakouským Rotaxem. Výsledkem byly závodní stroje a motorky pro doprovod delegací. V roce 1990 Jawa představila vlastní nadějný čtyřtaktní motor, který byl bohužel použit jen ve třech prototypech. Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Prototypy kultovního péráku byly testovány už za války v převlečení za stroje okupantů. Dostaly šedou barvu Dunkelgrau a gumové nákoleníky z německých strojů DKW, ačkoliv jinak nenesou žádné označení výrobce. Originál věnovala fabrika muzeu už v roce 1946. Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo. Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo. Prvním pokusem o stroj vlastní konstrukce byla v roce 1931 Jawa 350 SV. Měla elektrostartér a třístupňovou převodovku se šnekovým soukolím u zadního kola. Vzbudila velký zájem, ale bohužel by stála skoro stejně jako větší 500 SV, a proto se od výroby upustilo. Jawy v Národním technickém muzeu Výstavou nás provedl kurátor motocyklových sbírek a ředitel dopravní haly Arnošt Nezmeškal, který má historii každého stroje v malíku a sám je nadšeným jezdcem Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu Jawy v Národním technickém muzeu V téhle přilbě spadl František Šťastný na tréninku Tourist Trophy v roce 1966, když se mu ve 200 km/h zadřel motor. Utrpěl vážný otřes mozku, ale kupodivu žádnou zlomeninu. Utekl z nemocnice a v závodě ještě skončil jako čtvrtý! Jawy v Národním technickém muzeu

Národní technické muzeum láká návštěvníky na nepříliš známé prototypy a závodní motorky Jawa, které se obvykle ukrývají v depozitáři nebo soukromých sbírkách. Řadu z nich lze spatřit úplně poprvé!

Padesátku motorek, auta, závodní přilby nebo třeba kulomet vzor 7/24 lze vidět na jednom místě v sále Národního technického muzea. Na výstavě „Fenomén Jawa aneb Jak ji neznáte“ jsou exponáty, které se často neukazují. „Je to takový kabinet kuriozit, většina pochází ze soukromých sbírek a některé jsem domlouval s majiteli skoro dvacet let,“ říká autor výstavy Arnošt Nezmeškal s tím, že obyčejnou kývačku po dědečkovi tady neuvidíte (vlastně tam je, ale v řezu coby výuková pomůcka studentům). „Zato máme unikátní stroje, dalo by se říct takové jednorožce,“ ukazuje kurátor třeba na Jawu 350 OHC s kompresorem. Nebo dvouválec 600 DOHC na Šestidenní.

Také můžete prozkoumat řadu prototypů, které nikdy nedošly do sériové výroby. „Máme ukázku takzvané unifikované řady, jejíž vývoj byl nesmírně drahý a nakonec z toho nepoužili vůbec nic. Vždyť dokonce vznikla i ověřovací série, motorky mohly mít startéry nebo ventilátory. Přesto řada vynálezů nikdy nebyla dál využita,“ ukazuje muzejník ve vitrínách na vystavené stroje a motory, které se ve své době mohly poměřovat se světovou špičkou. Jenže nakonec vždy rozhodovaly peníze – motocykly Jawa sloužily coby lidové stroje pro nenáročné trhy, a tak drtivá většina prototypů nenašla uplatnění.

Expozice odstartovala na konci loňského roku, aby ji po pár měsících uzavřela epidemie čínské chřipky. Tolik práce by přišlo nazmar, a tak muzeum prodloužilo výstavu do příštího roku. Mimochodem jako poděkování za obětavou práci proti epidemii mají všichni členové integrovaného záchranného systému návštěvu až do konce srpna zdarma.

Jawy v Národním technickém muzeu
KDE Národní technické muzeum
  Kostelní 42, 170 78 Praha 7
KDY Úterý až neděle a státní svátky od 9.00 do 18.00
ZA KOLIK Plné vstupné Snížené* Rodinné Děti do 6 let a ZTP
  250 Kč 130 Kč 470 Kč Zdarma
Parkování před muzeem 40Kč/hod
* Snížené vstupné: děti 6-15 let, studenti do 26 let, senioři nad 65 let

Svět motorů 27/2020 Svět motorů 27/2020

Související články

Témata
12. 7. 2020 09:45
Nestor
No tak nostalgie je zde asi na miste. Tedy pro nas, kteri to zazili. Ti ostatni to prozivat nebudou. A na Frantiska vzpominame casto, radi a s hrdosti. :*)
12. 7. 2020 09:39
Re: Super galerie!
Nemyslím si, že je potřeba se omlouvat za příjemný příspěvek. Můj názor je, že naše oddělení od západních trhů možná "zachránilo" náš velkomotocyklový průmysl od osudu anglických, italských a jiných evropských výrobců, kteří byly naprosto vyzmizíkování úžasnými stroji všech možných konstrukcí a vybavených všemi typy motorů od japonských výrobců. Na jednu stranu bylo opravdu mnoho různých prototypů, ale vše bylo podřízeno ekonomice a snadnosti výroby, protože odbyt byl zajištěn. V každé rodině byl nějaký ten fichtl a kejvačka, ale mým snem a mnoha mých vrstevníků byla japonská čtyřválcová motorka a jsem rád, že jsem si jich více než dost užil ještě v dobách, kdy na silnicích bylo o hodně méně aut.
12. 7. 2020 09:01
Super galerie!
Díky za popisky, pane Slováčku!
Teď jsem galerii dokoukal a trvalo mi to přes hodinu. Skvělý zážitek.
Zároveň mě přepadá smutek z toho, kolik talentu a práce bylo za socialismu promarněno. Tolik krásných čtyřdobých konstrukcí a výsledkem je ve výrobě "nesmrtelná" dvoudobá příšera otravující vzduch celá desetiletí téměř bez konstrukční změny.
Na druhou stranu mě rozveselila vzpomínka na Frankieho Stastneho: génius za řídítky, věčně skvěle naladěný, s nemizícím úsměvem. Tenkrát závodili opravdoví gentlemani!
(Prosím omluvte mou nostalgii :-) )

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku