Martin Vaculík a legendární Volkswagen T4: Jen létání je lepší

34/40
Zavřít
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Modře podsvícené přístroje byly standardem až od poloviny roku 1999. Vyskytují se ovšem už od modelového ročníku 1996, pokud je vůz vybaven automatickou klimatizací.
    Modře podsvícené přístroje byly standardem až od poloviny roku 1999. Vyskytují se ovšem už od modelového ročníku 1996, pokud je vůz vybaven automatickou klimatizací.| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Po povolení čtyř šroubů se celá chladičová stěna na dvou pantech posune o deset centimetrů dozadu. Mechanik tak získá dostatečný prostor pro práce na motoru.
    Po povolení čtyř šroubů se celá chladičová stěna na dvou pantech posune o deset centimetrů dozadu. Mechanik tak získá dostatečný prostor pro práce na motoru.| Zdroj: Svět Motorů
  • Koncem roku 1995 se představil a v roce 1996 začal vyrábět zmodernizovaný model T4. Zaoblená příď však byla standardem jen u multivanu a caravelle, užitková provedení měla až do konce výroby standardně původní, zaoblenou za příplatek. Novější příď má i technický význam, neboť je o 8 cm delší a umožnila montáž velkého mezichladiče. Vždy ji tak měly vozy vybavené motory 2.5 TDI/111 kW a 2.5 TDI/75 kW s kódem AXL (jen modely Syncro, 2000 až 2003).
    Koncem roku 1995 se představil a v roce 1996 začal vyrábět zmodernizovaný model T4. Zaoblená příď však byla standardem jen u multivanu a caravelle, užitková provedení měla až do konce výroby standardně původní, zaoblenou za příplatek. Novější příď má i technický význam, neboť je o 8 cm delší a umožnila montáž velkého mezichladiče. Vždy ji tak měly vozy vybavené motory 2.5 TDI/111 kW a 2.5 TDI/75 kW s kódem AXL (jen modely Syncro, 2000 až 2003).| Zdroj: Svět Motorů
  • Po chvíli nadávání, že ve voze není kam dát kelímek, jsme objevili dobře použitelné držáčky v přihrádce před spolujezdcem
    Po chvíli nadávání, že ve voze není kam dát kelímek, jsme objevili dobře použitelné držáčky v přihrádce před spolujezdcem| Zdroj: Svět Motorů
  • Mysleli jsme, že vůz po filmařích je vrak. Osazenstvo specializované dílny Autosklo Turnov si myslí opak – tak kompletních a funkčních kousků je dnes už málo.
    Mysleli jsme, že vůz po filmařích je vrak. Osazenstvo specializované dílny Autosklo Turnov si myslí opak – tak kompletních a funkčních kousků je dnes už málo.| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Na snímku interiér původního provedení z let 1990-1995. Ergonomie byla už tehdy vzorná – ruko z volantu spadne přesně na řadicí páku, ovládání světel je napravo vzdálené jen pár centimetrů.
    Na snímku interiér původního provedení z let 1990-1995. Ergonomie byla už tehdy vzorná – ruko z volantu spadne přesně na řadicí páku, ovládání světel je napravo vzdálené jen pár centimetrů.| Zdroj: Svět Motorů
  • Klimatizace má historické ovládání, kdy některé polohy rozvodu vzduchu zároveň sepnou kompresor. Klasické tlačítko AC tedy chybí. V roce 1996 model přešel na moderní otočné ovladače.
    Klimatizace má historické ovládání, kdy některé polohy rozvodu vzduchu zároveň sepnou kompresor. Klasické tlačítko AC tedy chybí. V roce 1996 model přešel na moderní otočné ovladače.| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Pokud nespěcháte a nejezdíte zatíženi, je předkomůrkový pětiválec 2.4 D velmi charismatický pohon. Díky nižší účinnosti než u pozdějších TDI jím osazené auto velmi dobře topí.
    Pokud nespěcháte a nejezdíte zatíženi, je předkomůrkový pětiválec 2.4 D velmi charismatický pohon. Díky nižší účinnosti než u pozdějších TDI jím osazené auto velmi dobře topí.| Zdroj: Svět Motorů
  • Jednoznačnou nevýhodou modelu jsou vysoké otáčky při jízdě po dálnici. Akceptovatelně dlouhou převodovku má jen nedostupná vrcholná varianta 2.5 TDI/111 kW.
    Jednoznačnou nevýhodou modelu jsou vysoké otáčky při jízdě po dálnici. Akceptovatelně dlouhou převodovku má jen nedostupná vrcholná varianta 2.5 TDI/111 kW.| Zdroj: Svět Motorů
  • Dveře se i po milionu kilometrů zavírají stále stejně tiše a lehce jako u nového vozu. Kvalita všech pantů, zámků a jejich poctivé pozinkování jsou bezpříkladné.
    Dveře se i po milionu kilometrů zavírají stále stejně tiše a lehce jako u nového vozu. Kvalita všech pantů, zámků a jejich poctivé pozinkování jsou bezpříkladné.| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Netěsné hadičky přepadů nám šikovní mechanici vyměnili na počkání. Finální řešení zdlouhavých startů však bude stát více práce.
    Netěsné hadičky přepadů nám šikovní mechanici vyměnili na počkání. Finální řešení zdlouhavých startů však bude stát více práce.| Zdroj: Svět Motorů
  • Motorizace s mechanickými vstřikovacími čerpadly 1.9 D, 1.9 TD a 2.4 D mají pro studený start takzvaný přesuvník vstřiku. Otočí čerpadlem tak, aby vstřik proběhl dříve a na odpaření nafty bylo více času.
    Motorizace s mechanickými vstřikovacími čerpadly 1.9 D, 1.9 TD a 2.4 D mají pro studený start takzvaný přesuvník vstřiku. Otočí čerpadlem tak, aby vstřik proběhl dříve a na odpaření nafty bylo více času.| Zdroj: Svět Motorů
  • Původní zadní reproduktory měly malý průměr 120 mm a nehrály samozřejmě nic moc. Díru po nich někdo zakryl tahokovem a otvor pro nový (dnes opět zničený) vykutal do boční výplně.
    Původní zadní reproduktory měly malý průměr 120 mm a nehrály samozřejmě nic moc. Díru po nich někdo zakryl tahokovem a otvor pro nový (dnes opět zničený) vykutal do boční výplně.| Zdroj: Svět Motorů
  • Ladislav Krejčík, majitel servisu Autosklo Turnov, ukazuje nářadí na výměnu rozvodů. V pravé ruce má přípravek, který opře o rameno nápravy a zablokuje jím přes spodní řemenici klikovou hřídel. V levé ráčnu, kterou dokáže šroub utáhnout na požadovaných 160 Nm + 180 stupňů.
    Ladislav Krejčík, majitel servisu Autosklo Turnov, ukazuje nářadí na výměnu rozvodů. V pravé ruce má přípravek, který opře o rameno nápravy a zablokuje jím přes spodní řemenici klikovou hřídel. V levé ráčnu, kterou dokáže šroub utáhnout na požadovaných 160 Nm + 180 stupňů.| Zdroj: Svět Motorů
  • Zejména u motorů 2.5 TDI je důležité, aby sada pro výměnu obsahovala i diamantovou podložku mezi kolo a klikovou hřídel. Dosedací plochu klikové hřídele pak je vhodné začistit ruční frézou.
    Zejména u motorů 2.5 TDI je důležité, aby sada pro výměnu obsahovala i diamantovou podložku mezi kolo a klikovou hřídel. Dosedací plochu klikové hřídele pak je vhodné začistit ruční frézou.| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Pokud má vyhlédnutý multivan v zavazadelníku takzvaný Flex-Board, jde sklopením zadní lavice připravit i velmi komfortní spaní. Do roku 1999 však byly sedačky ve druhé řadě vždy protisměrné a bez variability. Na levé straně je umístěn výklopný stolek.
    Pokud má vyhlédnutý multivan v zavazadelníku takzvaný Flex-Board, jde sklopením zadní lavice připravit i velmi komfortní spaní. Do roku 1999 však byly sedačky ve druhé řadě vždy protisměrné a bez variability. Na levé straně je umístěn výklopný stolek.| Zdroj: Svět Motorů
  • Sedačky ve druhé řadě mají společné hlavové opěrky s předními
    Sedačky ve druhé řadě mají společné hlavové opěrky s předními| Zdroj: Svět Motorů
  • Spodní kryt agregátu má háčky a západku, takže jeho demontáž člověk hravě zvládne sám
    Spodní kryt agregátu má háčky a západku, takže jeho demontáž člověk hravě zvládne sám| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Špinavý, opotřebený, ale kompletní. Dokonce ani světýlko nástupního schůdku ještě nikdo neukopl
    Špinavý, opotřebený, ale kompletní. Dokonce ani světýlko nástupního schůdku ještě nikdo neukopl| Zdroj: Svět Motorů
  • Slabší verze motoru 2.5 TDI se 75 kW má turbodmychadlo regulované obtokem a malý mezichladič stlačeného vzduchu nad motorem
    Slabší verze motoru 2.5 TDI se 75 kW má turbodmychadlo regulované obtokem a malý mezichladič stlačeného vzduchu nad motorem| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Kultovní variantou je 2.5 TDI/111 kW s velkým mezichladičem v přídi. Turbodmychadlo má regulované naklápěcími lopatkami.
    Kultovní variantou je 2.5 TDI/111 kW s velkým mezichladičem v přídi. Turbodmychadlo má regulované naklápěcími lopatkami.| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Originální záclonky, aby se ve voze dalo spát, byly nacvakávací na patentky. Někdo je nahradil dokonalejším typem s hliníkovými kolejničkami.
    Originální záclonky, aby se ve voze dalo spát, byly nacvakávací na patentky. Někdo je nahradil dokonalejším typem s hliníkovými kolejničkami.| Zdroj: Svět Motorů
  • Volkswagen T4
    Volkswagen T4| Zdroj: Svět Motorů
  • Žhavení už bylo předělané na systém „multikára“
    Žhavení už bylo předělané na systém „multikára“| Zdroj: Svět Motorů
Volkswagen T4
Modře podsvícené přístroje byly standardem až od poloviny roku 1999. Vyskytují se ovšem už od modelového ročníku 1996, pokud je vůz vybaven automatickou klimatizací.
Volkswagen T4
Po povolení čtyř šroubů se celá chladičová stěna na dvou pantech posune o deset centimetrů dozadu. Mechanik tak získá dostatečný prostor pro práce na motoru.
Koncem roku 1995 se představil a v roce 1996 začal vyrábět zmodernizovaný model T4. Zaoblená příď však byla standardem jen u multivanu a caravelle, užitková provedení měla až do konce výroby standardně původní, zaoblenou za příplatek. Novější příď má i technický význam, neboť je o 8 cm delší a umožnila montáž velkého mezichladiče. Vždy ji tak měly vozy vybavené motory 2.5 TDI/111 kW a 2.5 TDI/75 kW s kódem AXL (jen modely Syncro, 2000 až 2003).
Po chvíli nadávání, že ve voze není kam dát kelímek, jsme objevili dobře použitelné držáčky v přihrádce před spolujezdcem
Mysleli jsme, že vůz po filmařích je vrak. Osazenstvo specializované dílny Autosklo Turnov si myslí opak – tak kompletních a funkčních kousků je dnes už málo.
Volkswagen T4
Na snímku interiér původního provedení z let 1990-1995. Ergonomie byla už tehdy vzorná – ruko z volantu spadne přesně na řadicí páku, ovládání světel je napravo vzdálené jen pár centimetrů.
Klimatizace má historické ovládání, kdy některé polohy rozvodu vzduchu zároveň sepnou kompresor. Klasické tlačítko AC tedy chybí. V roce 1996 model přešel na moderní otočné ovladače.
Volkswagen T4
Volkswagen T4
Volkswagen T4
Pokud nespěcháte a nejezdíte zatíženi, je předkomůrkový pětiválec 2.4 D velmi charismatický pohon. Díky nižší účinnosti než u pozdějších TDI jím osazené auto velmi dobře topí.
Jednoznačnou nevýhodou modelu jsou vysoké otáčky při jízdě po dálnici. Akceptovatelně dlouhou převodovku má jen nedostupná vrcholná varianta 2.5 TDI/111 kW.
Dveře se i po milionu kilometrů zavírají stále stejně tiše a lehce jako u nového vozu. Kvalita všech pantů, zámků a jejich poctivé pozinkování jsou bezpříkladné.
Volkswagen T4
Volkswagen T4
Netěsné hadičky přepadů nám šikovní mechanici vyměnili na počkání. Finální řešení zdlouhavých startů však bude stát více práce.
Motorizace s mechanickými vstřikovacími čerpadly 1.9 D, 1.9 TD a 2.4 D mají pro studený start takzvaný přesuvník vstřiku. Otočí čerpadlem tak, aby vstřik proběhl dříve a na odpaření nafty bylo více času.
Původní zadní reproduktory měly malý průměr 120 mm a nehrály samozřejmě nic moc. Díru po nich někdo zakryl tahokovem a otvor pro nový (dnes opět zničený) vykutal do boční výplně.
Ladislav Krejčík, majitel servisu Autosklo Turnov, ukazuje nářadí na výměnu rozvodů. V pravé ruce má přípravek, který opře o rameno nápravy a zablokuje jím přes spodní řemenici klikovou hřídel. V levé ráčnu, kterou dokáže šroub utáhnout na požadovaných 160 Nm + 180 stupňů.
Zejména u motorů 2.5 TDI je důležité, aby sada pro výměnu obsahovala i diamantovou podložku mezi kolo a klikovou hřídel. Dosedací plochu klikové hřídele pak je vhodné začistit ruční frézou.
Volkswagen T4
Pokud má vyhlédnutý multivan v zavazadelníku takzvaný Flex-Board, jde sklopením zadní lavice připravit i velmi komfortní spaní. Do roku 1999 však byly sedačky ve druhé řadě vždy protisměrné a bez variability. Na levé straně je umístěn výklopný stolek.
Sedačky ve druhé řadě mají společné hlavové opěrky s předními
Spodní kryt agregátu má háčky a západku, takže jeho demontáž člověk hravě zvládne sám
Volkswagen T4
Špinavý, opotřebený, ale kompletní. Dokonce ani světýlko nástupního schůdku ještě nikdo neukopl
Slabší verze motoru 2.5 TDI se 75 kW má turbodmychadlo regulované obtokem a malý mezichladič stlačeného vzduchu nad motorem
Volkswagen T4
Kultovní variantou je 2.5 TDI/111 kW s velkým mezichladičem v přídi. Turbodmychadlo má regulované naklápěcími lopatkami.
Volkswagen T4
Volkswagen T4
Volkswagen T4
Volkswagen T4
Volkswagen T4
Originální záclonky, aby se ve voze dalo spát, byly nacvakávací na patentky. Někdo je nahradil dokonalejším typem s hliníkovými kolejničkami.
Volkswagen T4
Žhavení už bylo předělané na systém „multikára“