Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a legendární Volkswagen T4: Jen létání je lepší

Martin Vaculík
Diskuze (13)

Užitkový i osobní Volkswagen T4 má takové charisma, že byť nejmladším kusům je dvacet let a nejstarším přes třicet, stále za něj lidé platí horentní peníze a s láskou se o něj starají. Pojďme nahlédnout do světa opravdové ikony.

Titulek jsme si vypůjčili z jednoho z prvních komentářů, které se nám na sociálních sítích objevily, když jsme se pochlubili testovaným Mutivanem T4 2.4 D, jejž nám zapůjčili tvůrci nového českého filmu Grand Prix. Stroj z roku 1993 se 400.000 km na hrbu si zde zahrál jednu z hlavních rolí a bude o něm ještě řeč. Původně jsme v rámci mediálního partnerství s filmem chtěli jen natočit humorné video, jak se Martin Vaculík setká s hlavní postavou, mechanikem Emilem. Auto, které i po takové porci kilometrů jezdí jak na vzduchovém polštáři, nás ale dostalo tak, že stojí za to si jej opět připomenout.

Tak to má vypadat

Model T4 v roce 1990 nahradil předchozí T3, který měl stále stejnou mechanickou koncepci jako slavný T1 „Bulli“ z roku 1950. Tedy s motory za zadní poháněnou nápravou, většinou plochými čtyřválci „boxer“ – později i ležatými řadovými. Houževnatý mechanický grunt měl své neřešitelné konstrukční slabiny: vyšší výšku ložné plochy a následně i nižší vnitřní prostor při stejné výšce celkové proti konkurentům s motorem vpředu. Následující T4 tak přišlo s uložením motoru vpředu napříč, což je koncepce, při které hnací jednotka zabere nejméně vnitřního prostoru. Nevýhodná je z pohledu přístupu k agregátu sevřeného mezi chladičovou stěnou a přední příčkou prostoru pro posádku při opravách, kdy jsou na trhu auta, kde je pro výměnu startéru lepší vyndat motor z vozu. Volkswagen si poradil způsobem, který mohou všichni ostatní jen závidět – nahoře stačí povolit čtyři šrouby, nadzvednout chladičovou stěnu, ta na čtyřech pantech opíše půlkruh a posadí se o deset centimetrů dopředu. Najednou se před vámi objeví dobrý přístup k ventilovému víku, vývěvě, vstřikovačům a jejich trubkám i přepadovým hadičkám, ale třeba také ke žhavicím svíčkám. Malinkou výjimkou je ta schovaná za vstřikovacím čerpadlem, tedy na posledním válci. Tu mění jen nejpoctivější servisy, protože jde o zkoušku trpělivosti a ohebnosti prstů. Ale to platí i u většiny jiných dieselů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - Barry Lyndon
10. 10. 2022 11:41
Re: T4 vs T6
Taky mám bohužel souseda s T4, to auto má potenciál úplně samo zasmradit menší okresní město :no: :-[] :D
9. 10. 2022 22:34
Re: Re: T4 vs T6
A v zime klepala vačka a ventily ako moržovák.
Až, keď sa to premastilo a zahrialo, tak to celkom ušlo ;-)
9. 10. 2022 22:31
Re: T4 vs T6
Hluk závisí aj od toho aké sú v ňom frekvencie ;-)
Avatar - m.z.
9. 10. 2022 21:17
Re: Dobre plati, dobre?
Tak hlavně Ducato je jiná třída, konkurence je Crafter...
Avatar - JFK
9. 10. 2022 21:10
Re: Dobre plati, dobre?
Ducato je lepší? :D :D