Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a legendární Volkswagen T4: Jen létání je lepší

Martin Vaculík Martin Vaculík 8. 10. 2022 • 13:50
40
13
Zobrazit náhledy (40)
Po chvíli nadávání, že ve voze není kam dát kelímek, jsme objevili dobře použitelné držáčky v přihrádce před spolujezdcem Mysleli jsme, že vůz po filmařích je vrak. Osazenstvo specializované dílny Autosklo Turnov si myslí opak – tak kompletních a funkčních kousků je dnes už málo. Volkswagen T4 Na snímku interiér původního provedení z let 1990-1995. Ergonomie byla už tehdy vzorná – ruko z volantu spadne přesně na řadicí páku, ovládání světel je napravo vzdálené jen pár centimetrů. Klimatizace má historické ovládání, kdy některé polohy rozvodu vzduchu zároveň sepnou kompresor. Klasické tlačítko AC tedy chybí. V roce 1996 model přešel na moderní otočné ovladače. Volkswagen T4 Volkswagen T4 Volkswagen T4 Pokud nespěcháte a nejezdíte zatíženi, je předkomůrkový pětiválec 2.4 D velmi charismatický pohon. Díky nižší účinnosti než u pozdějších TDI jím osazené auto velmi dobře topí. Jednoznačnou nevýhodou modelu jsou vysoké otáčky při jízdě po dálnici. Akceptovatelně dlouhou převodovku má jen nedostupná vrcholná varianta 2.5 TDI/111 kW. Dveře se i po milionu kilometrů zavírají stále stejně tiše a lehce jako u nového vozu. Kvalita všech pantů, zámků a jejich poctivé pozinkování jsou bezpříkladné. Volkswagen T4 Volkswagen T4 Netěsné hadičky přepadů nám šikovní mechanici vyměnili na počkání. Finální řešení zdlouhavých startů však bude stát více práce. Motorizace s mechanickými vstřikovacími čerpadly 1.9 D, 1.9 TD a 2.4 D mají pro studený start takzvaný přesuvník vstřiku. Otočí čerpadlem tak, aby vstřik proběhl dříve a na odpaření nafty bylo více času. Původní zadní reproduktory měly malý průměr 120 mm a nehrály samozřejmě nic moc. Díru po nich někdo zakryl tahokovem a otvor pro nový (dnes opět zničený) vykutal do boční výplně. Ladislav Krejčík, majitel servisu Autosklo Turnov, ukazuje nářadí na výměnu rozvodů. V pravé ruce má přípravek, který opře o rameno nápravy a zablokuje jím přes spodní řemenici klikovou hřídel. V levé ráčnu, kterou dokáže šroub utáhnout na požadovaných 160 Nm + 180 stupňů. Zejména u motorů 2.5 TDI je důležité, aby sada pro výměnu obsahovala i diamantovou podložku mezi kolo a klikovou hřídel. Dosedací plochu klikové hřídele pak je vhodné začistit ruční frézou. Volkswagen T4 Pokud má vyhlédnutý multivan v zavazadelníku takzvaný Flex-Board, jde sklopením zadní lavice připravit i velmi komfortní spaní. Do roku 1999 však byly sedačky ve druhé řadě vždy protisměrné a bez variability. Na levé straně je umístěn výklopný stolek. Sedačky ve druhé řadě mají společné hlavové opěrky s předními Spodní kryt agregátu má háčky a západku, takže jeho demontáž člověk hravě zvládne sám Volkswagen T4 Špinavý, opotřebený, ale kompletní. Dokonce ani světýlko nástupního schůdku ještě nikdo neukopl Slabší verze motoru 2.5 TDI se 75 kW má turbodmychadlo regulované obtokem a malý mezichladič stlačeného vzduchu nad motorem Volkswagen T4 Kultovní variantou je 2.5 TDI/111 kW s velkým mezichladičem v přídi. Turbodmychadlo má regulované naklápěcími lopatkami. Volkswagen T4 Volkswagen T4 Volkswagen T4 Volkswagen T4 Volkswagen T4 Originální záclonky, aby se ve voze dalo spát, byly nacvakávací na patentky. Někdo je nahradil dokonalejším typem s hliníkovými kolejničkami. Volkswagen T4 Žhavení už bylo předělané na systém „multikára“

Užitkový i osobní Volkswagen T4 má takové charisma, že byť nejmladším kusům je dvacet let a nejstarším přes třicet, stále za něj lidé platí horentní peníze a s láskou se o něj starají. Pojďme nahlédnout do světa opravdové ikony.

Titulek jsme si vypůjčili z jednoho z prvních komentářů, které se nám na sociálních sítích objevily, když jsme se pochlubili testovaným Mutivanem T4 2.4 D, jejž nám zapůjčili tvůrci nového českého filmu Grand Prix. Stroj z roku 1993 se 400.000 km na hrbu si zde zahrál jednu z hlavních rolí a bude o něm ještě řeč. Původně jsme v rámci mediálního partnerství s filmem chtěli jen natočit humorné video, jak se Martin Vaculík setká s hlavní postavou, mechanikem Emilem. Auto, které i po takové porci kilometrů jezdí jak na vzduchovém polštáři, nás ale dostalo tak, že stojí za to si jej opět připomenout.

Tak to má vypadat

Model T4 v roce 1990 nahradil předchozí T3, který měl stále stejnou mechanickou koncepci jako slavný T1 „Bulli“ z roku 1950. Tedy s motory za zadní poháněnou nápravou, většinou plochými čtyřválci „boxer“ – později i ležatými řadovými. Houževnatý mechanický grunt měl své neřešitelné konstrukční slabiny: vyšší výšku ložné plochy a následně i nižší vnitřní prostor při stejné výšce celkové proti konkurentům s motorem vpředu. Následující T4 tak přišlo s uložením motoru vpředu napříč, což je koncepce, při které hnací jednotka zabere nejméně vnitřního prostoru. Nevýhodná je z pohledu přístupu k agregátu sevřeného mezi chladičovou stěnou a přední příčkou prostoru pro posádku při opravách, kdy jsou na trhu auta, kde je pro výměnu startéru lepší vyndat motor z vozu. Volkswagen si poradil způsobem, který mohou všichni ostatní jen závidět – nahoře stačí povolit čtyři šrouby, nadzvednout chladičovou stěnu, ta na čtyřech pantech opíše půlkruh a posadí se o deset centimetrů dopředu. Najednou se před vámi objeví dobrý přístup k ventilovému víku, vývěvě, vstřikovačům a jejich trubkám i přepadovým hadičkám, ale třeba také ke žhavicím svíčkám. Malinkou výjimkou je ta schovaná za vstřikovacím čerpadlem, tedy na posledním válci. Tu mění jen nejpoctivější servisy, protože jde o zkoušku trpělivosti a ohebnosti prstů. Ale to platí i u většiny jiných dieselů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Barry Lyndon
10. 10. 2022 11:41
Re: T4 vs T6
Taky mám bohužel souseda s T4, to auto má potenciál úplně samo zasmradit menší okresní město :no: :-[] :D
9. 10. 2022 22:34
Re: Re: T4 vs T6
A v zime klepala vačka a ventily ako moržovák.
Až, keď sa to premastilo a zahrialo, tak to celkom ušlo ;-)
9. 10. 2022 22:31
Re: T4 vs T6
Hluk závisí aj od toho aké sú v ňom frekvencie ;-)
Avatar - m.z.
9. 10. 2022 21:17
Re: Dobre plati, dobre?
Tak hlavně Ducato je jiná třída, konkurence je Crafter...
Avatar - JFK
9. 10. 2022 21:10
Re: Dobre plati, dobre?
Ducato je lepší? :D :D