Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a legendární Volkswagen T4: Jen létání je lepší

Modře podsvícené přístroje byly standardem až od poloviny roku 1999. Vyskytují se ovšem už od modelového ročníku 1996, pokud je vůz vybaven automatickou klimatizací.
Volkswagen T4
Po povolení čtyř šroubů se celá chladičová stěna na dvou pantech posune o deset centimetrů dozadu. Mechanik tak získá dostatečný prostor pro práce na motoru.
Koncem roku 1995 se představil a v roce 1996 začal vyrábět zmodernizovaný model T4. Zaoblená příď však byla standardem jen u multivanu a caravelle, užitková provedení měla až do konce výroby standardně původní, zaoblenou za příplatek. Novější příď má i technický význam, neboť je o 8 cm delší a umožnila montáž velkého mezichladiče. Vždy ji tak měly vozy vybavené motory 2.5 TDI/111 kW a 2.5 TDI/75 kW s kódem AXL (jen modely Syncro, 2000 až 2003).
40 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (13)

Užitkový i osobní Volkswagen T4 má takové charisma, že byť nejmladším kusům je dvacet let a nejstarším přes třicet, stále za něj lidé platí horentní peníze a s láskou se o něj starají. Pojďme nahlédnout do světa opravdové ikony.

Titulek jsme si vypůjčili z jednoho z prvních komentářů, které se nám na sociálních sítích objevily, když jsme se pochlubili testovaným Mutivanem T4 2.4 D, jejž nám zapůjčili tvůrci nového českého filmu Grand Prix. Stroj z roku 1993 se 400.000 km na hrbu si zde zahrál jednu z hlavních rolí a bude o něm ještě řeč. Původně jsme v rámci mediálního partnerství s filmem chtěli jen natočit humorné video, jak se Martin Vaculík setká s hlavní postavou, mechanikem Emilem. Auto, které i po takové porci kilometrů jezdí jak na vzduchovém polštáři, nás ale dostalo tak, že stojí za to si jej opět připomenout.

Tak to má vypadat

Model T4 v roce 1990 nahradil předchozí T3, který měl stále stejnou mechanickou koncepci jako slavný T1 „Bulli“ z roku 1950. Tedy s motory za zadní poháněnou nápravou, většinou plochými čtyřválci „boxer“ – později i ležatými řadovými. Houževnatý mechanický grunt měl své neřešitelné konstrukční slabiny: vyšší výšku ložné plochy a následně i nižší vnitřní prostor při stejné výšce celkové proti konkurentům s motorem vpředu. Následující T4 tak přišlo s uložením motoru vpředu napříč, což je koncepce, při které hnací jednotka zabere nejméně vnitřního prostoru. Nevýhodná je z pohledu přístupu k agregátu sevřeného mezi chladičovou stěnou a přední příčkou prostoru pro posádku při opravách, kdy jsou na trhu auta, kde je pro výměnu startéru lepší vyndat motor z vozu. Volkswagen si poradil způsobem, který mohou všichni ostatní jen závidět – nahoře stačí povolit čtyři šrouby, nadzvednout chladičovou stěnu, ta na čtyřech pantech opíše půlkruh a posadí se o deset centimetrů dopředu. Najednou se před vámi objeví dobrý přístup k ventilovému víku, vývěvě, vstřikovačům a jejich trubkám i přepadovým hadičkám, ale třeba také ke žhavicím svíčkám. Malinkou výjimkou je ta schovaná za vstřikovacím čerpadlem, tedy na posledním válci. Tu mění jen nejpoctivější servisy, protože jde o zkoušku trpělivosti a ohebnosti prstů. Ale to platí i u většiny jiných dieselů.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (13)