Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Model 1101 se čtyřstupňovou převodovkou a přepracovanou přídí přišel v roce 1939. Vyráběl se i v průběhu války – například v roce 1942 jich vzniklo 419 kusů.|
Zdroj: Škoda
Fotografie z konce roku 1929 zachycuje u velkého modelu Škoda 645 Ing. Karla Hrdličku (zcela vpravo), který se pak stal ředitelem závodu Akciová společnost pro automobilový průmysl, jak se tehdy mladoboleslavský výrobce jmenoval. Geniální technik a vynikající manažer stojí i za dnešními úspěchy značky Škoda.|
Zdroj: Škoda
Pokud si chcete koupit Škodu Popular, musíte předtím investovat do knihy Jana Tučka. V ní mapuje vývoj vozu a z pestré fotodokumentace nastudujete, jak originálně vypadaly jednotlivé ročníky.|
Zdroj: Škoda
Na tomto snímku vidíte polokabriolet v provedení z let 1937 až 1939 exportovaný do Francie. Pařížský autosalon si tehdejší automobilka nikdy nenechala ujít.|
Zdroj: Škoda
Popular Monte Carlo vznikl na počest slavného závodu v celkovém počtu 72 kusů. Vyniká aerodynamickou karoserií a patnáctistovkou z většího rapidu pod kapotou.|
Zdroj: Škoda
Nejvíc byste asi chtěli dvoumístný roadster s nouzovým třetím sedadlem. Těch se ale dochovalo pramálo, stejně jako tazvaných polokabrioletů. V běžném provozu až do 70. let přežívaly dvoudveřové tudory, u kterých si občas někdo potenciál historické hodnoty uvědomil včas.|
Zdroj: Škoda
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Auto by doteď zvládlo maximální rychlost 100 km/h. S rostoucím tempem to však chce stále větší předvídavost kvůli brzdám.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Překvapení je, jak dobře se člověk dnešního vzrůstu do vozu vejde a pohodlně zde sedí. Sedačky byly dokonce podélně nastavitelné.|
Zdroj: koll
S výjimkou posledního provedení 1101 musely vozu stačit tři převody. Synchronizované z toho byly dva.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Spínací skříňka ovládá zapalování a osvětlení. Stejně jako zbytek elektrické výstroje pochází od fi rmy Scintilla.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Dveře otevírací proti směru jízdy představují nemalé nebezpečí. Když byste je zevnitř pootevřeli při rychlejší jízdě (třeba chtěli zabouchnout), snadno vám je vítr vyrve z ruky a vyvrátí z pantů.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Soukromé muzeum Reincars v Trutnově vlastní dva exempláře modelu Popular. Napravo OHV z roku 1938, nalevo o tři roky mladší Liduška – zjednodušený model, který měl oslovit i méně majetné zájemce.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Dvoudveřový sedan má v zádi slušný zavazadelník|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Motor s rozvodem OHV představoval ve své době moderní řešení a jednoznačně se povedl. Byl spolehlivý, tichý a úsporný.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Spádový karburátor Solex pracuje absolutně spolehlivě a panuje zákaz se v něm vrtat. Vůz nezhasíná, akceleruje bez prodlev, nekouří.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Důkazem malého nájezdu jsou i pneumatiky. Sice ne původní, ale ještě vyrobené v ČSSR.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Jakkoliv přední směrové svítilny vypadají originálně, na vůz je někdo doplnil dodatečně – povinné se to stalo počátkem 70. let. Původně auto ukazovalo směr elektromagneticky vyhazovanými tykadly od fi rmy Scintilla.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Název modelu se píše s krátkým „a“, neboť byl také úspěšně exportován. Češi jej však většinou vyslovují „populár“.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Jakkoliv přední směrové svítilny vypadají originálně, na vůz je někdo doplnil dodatečně – povinné se to stalo počátkem 70. let. Původně auto ukazovalo směr elektromagneticky vyhazovanými tykadly od fi rmy Scintilla.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Krásný detail osvětlení registrační značky. To bylo mimochodem povinné dříve než světla samotného automobilu.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Zde vidíte páteřový rám, který měl hlavní podíl na zásadním odlehčení konstrukce proti předchozím malým vozům. Dle dobových pramenů to bylo až o 250 kg.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Miroslav Vrabec ze sdružení Reincars ukazuje, jak se seřizují mechanické brzdy používané do roku 1938|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Přední náprava lepších modelů má horní ramena vybavená třecími tlumiči. Místo spodního ramene pak slouží příčné listové pero. Zajímavostí z let 1934 až 1939 bylo přesné hřebenové řízení.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Zadní osa je tvořena výkyvnými polonápravami, které kolo vedou příčně i podélně. O odpružení se stará listové pero, v roli tlumiče musí stačit pouze tření mezi jednotlivými pružnicemi.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Historické nápravy měly bezpočet mazacích míst. Své široké maznice měly nejen svislé čepy, ale třeba i excentry mechanických brzd. Model 1101 se čtyřstupňovou převodovkou a přepracovanou přídí přišel v roce 1939. Vyráběl se i v průběhu války – například v roce 1942 jich vzniklo 419 kusů.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Škoda Popular OHV|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Motory s rozvodem SV ještě neměly ani vodní pumpu, ale spoléhaly na termosifonový oběh samotíží. Jejich specifi cký výkon byl i tím zásadně limitován. Zde uložení zcela před přední nápravou v modelu Liduška, který na ní neměl horní ramena s tlumiči, ale jen listová pera.|
Zdroj: auto.cz/David Rajdl