Martin Vaculík a ojetá Škoda Popular: Praotec úspěchu
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Autor testu s Miroslavem Vrabcem, který se ve sdružení Reincars o vůz z roku 1938 stará • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
O skutečných veteránech nepíšeme často. Malý předválečný popular však lze vnímat jako stavební kámen všech následujících úspěchů značky Škoda, třeba i včetně těch současných. Vůz je doslova součástí naší národní tradice.
Většina žijících Čechů už poznala jen svět, kde domácí výrobce osobních automobilů je jediný s obchodní značkou Škoda. Pak ještě Tatra se svými osmiválcovými limuzínami, jejíž produkce rozhodně nebyla určena pracujícím lidem.
Automobilová velmoc
Za první republiky byl seznam domácích výrobců citelně pestřejší. Tatra tehdy byla naopak nejúspěšnějším výrobcem lidových vozů, neboť je místo těžkého žebřinového rámu stavěla na lehkém páteřovém, se vzduchem chlazeným motorem vynechala složitosti a choulostivosti vodního okruhu a modelům 11 či 12 stačily jen dva válce. Na dalších místech se praly zaniklé značky (Aero, Walter) s těmi, které pak přešly nebo jim byla určena jiná produkce – Zbrojovka Brno (traktory Zetor) a Jawa (motocykly). Zkrátka na to, že ročně si tehdy nový automobil v Československu mohly dovolit nanejvýš vyšší tisíce motoristů, se o jejich přízeň ucházelo úctyhodně mnoho výrobců. A právě díky modelu Popular se v roce 1936 poprvé stala Škoda nejúspěšnějším z nich.
Díky kvalitní konstrukci, modernímu motoru s rozvodem OHV (ten přišel v roce 1937) a investicím do výrobního závodu založeného pány Laurinem a Klementem v Mladé Boleslavi a dalším okolnostem byla Škodě po válce a přechodu na centrálně řízené hospodářství přidělena role výrobce, který motorizuje Československo. Kvalitní projekty 1000 MB či Favorit (těšte se v SM 33) tak vznikly právě díky tomu, že si Škodovka předtím vybudovala silnou pozici. A právě touto dvojicí zásadních investic do technologie a konstrukce se podařilo udržet lokální značku atraktivní i pro německý Volkswagen, který jí pak dopřál svébytnou existenci. K popularu zkrátka vede dotazování, kde se v tak malé zemi vzala tak úspěšná automobilka.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!