Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetá Škoda Popular: Praotec úspěchu

Model 1101 se čtyřstupňovou převodovkou a přepracovanou přídí přišel v roce 1939. Vyráběl se i v průběhu války – například v roce 1942 jich vzniklo 419 kusů.
Fotografie z konce roku 1929 zachycuje u velkého modelu Škoda 645 Ing. Karla Hrdličku (zcela vpravo), který se pak stal ředitelem závodu Akciová společnost pro automobilový průmysl, jak se tehdy mladoboleslavský výrobce jmenoval. Geniální technik a vynikající manažer stojí i za dnešními úspěchy značky Škoda.
Pokud si chcete koupit Škodu Popular, musíte předtím investovat do knihy Jana Tučka. V ní mapuje vývoj vozu a z pestré fotodokumentace nastudujete, jak originálně vypadaly jednotlivé ročníky.
Na tomto snímku vidíte polokabriolet v provedení z let 1937 až 1939 exportovaný do Francie. Pařížský autosalon si tehdejší automobilka nikdy nenechala ujít.
100 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (0)

O skutečných veteránech nepíšeme často. Malý předválečný popular však lze vnímat jako stavební kámen všech následujících úspěchů značky Škoda, třeba i včetně těch současných. Vůz je doslova součástí naší národní tradice.

Většina žijících Čechů už poznala jen svět, kde domácí výrobce osobních automobilů je jediný s obchodní značkou Škoda. Pak ještě Tatra se svými osmiválcovými limuzínami, jejíž produkce rozhodně nebyla určena pracujícím lidem.

Automobilová velmoc

Za první republiky byl seznam domácích výrobců citelně pestřejší. Tatra tehdy byla naopak nejúspěšnějším výrobcem lidových vozů, neboť je místo těžkého žebřinového rámu stavěla na lehkém páteřovém, se vzduchem chlazeným motorem vynechala složitosti a choulostivosti vodního okruhu a modelům 11 či 12 stačily jen dva válce. Na dalších místech se praly zaniklé značky (Aero, Walter) s těmi, které pak přešly nebo jim byla určena jiná produkce – Zbrojovka Brno (traktory Zetor) a Jawa (motocykly). Zkrátka na to, že ročně si tehdy nový automobil v Československu mohly dovolit nanejvýš vyšší tisíce motoristů, se o jejich přízeň ucházelo úctyhodně mnoho výrobců. A právě díky modelu Popular se v roce 1936 poprvé stala Škoda nejúspěšnějším z nich.

Díky kvalitní konstrukci, modernímu motoru s rozvodem OHV (ten přišel v roce 1937) a investicím do výrobního závodu založeného pány Laurinem a Klementem v Mladé Boleslavi a dalším okolnostem byla Škodě po válce a přechodu na centrálně řízené hospodářství přidělena role výrobce, který motorizuje Československo. Kvalitní projekty 1000 MB či Favorit (těšte se v SM 33) tak vznikly právě díky tomu, že si Škodovka předtím vybudovala silnou pozici. A právě touto dvojicí zásadních investic do technologie a konstrukce se podařilo udržet lokální značku atraktivní i pro německý Volkswagen, který jí pak dopřál svébytnou existenci. K popularu zkrátka vede dotazování, kde se v tak malé zemi vzala tak úspěšná automobilka.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi