Motor 1.2 TSI ze staré řady EA 111 trpěl při svém příchodu na trh v roce 2009 četnými dětskými nemocemi. Rapid však v roce 2012 dostal už jeho maximálně vylepšenou verzi.|
Zdroj: Svět motorů
Škoda Rapid|
Zdroj: Svět motorů
Vzhledem k ceně a nízké hmotnosti je překvapivé, jak velký má vůz zavazadelník. Ten u liftbacku má objem celých 550 l a ani kratší spaceback s 415 litry není špatný.|
Zdroj: Svět motorů
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Když jsme vůz přebírali k testu, měl najeto 253 114 km. Když jsme jej vraceli, svítilo na tachometru už o 1000 km více.|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Jeden z mála prvků výbavy chudého kusu byl malý kožený paket. Obšití volantu i řadicí páky sneslo porci najetých kilometrů nečekaně dobře – mnohé jiné rapidy měly s tímto problém.|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Co je tvrdé, to se neošoupe. Tedy interiéru rapidu byla vyčítána lacinost a záplava tvrdých plastů, ale i po 250 000 km vypadá stále stejně.|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Když vytočíte regulátor teploty zcela doprava, tiše cvaknou relé a spustí se přídavné elektrické topení. Překvapivé je, že Rapid 1.2 TSI k němu dostal posílený alternátor, baterku však nikoliv. Ta je malá 44 Ah a při častých krátkých jízdách hodně trpí.|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Co se protikorozní ochrany týká, rapid je nejzdařilejší z moderních škodovek. Ani nárazník po menším karambolu přitisknutý na blatník zde nemá tak fatální důsledky jako třeba u druhé generace octavie.|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Kdyby byl motor vyměněný, je jeho typ (číslo už se léta nepíše) vyražený v servisu náhradní technologií. Výrobce si totiž u náhradních dílů zjednodušuje život, a když je blok stejný pro několik verzí motoru, vyražení typu nechá na servisech. Zde šlo o ražbu z výrobního závodu, takže motor byl původní.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Rapid 1.2 TSI|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Zkušený mechanik Jiří Hrůza začal měřením kompresních tlaků. Vytahuje zapalovací kabely, demontuje svíčky, odpojuje vstřikování. Pomocník drží plný plyn a spouštěč, mechanik tiskne digitální tlakoměr se záznamem k otvoru po svíčce|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Dále se Jiří Hrůza vrhl na hodnocení rozvodového řetězu|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
U motoru testovaného vozu rychle získáváme jistotu, že jej ještě nikdo neměnil. „Takto tmel mezi horním krytem a víkem ventilů nanese jen stroj ve výrobním závodě,“ vysvětluje nám Jiří Hrůza.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Po aretaci vačkové hřídele (kdy nás překvapilo, kolik karbonu je v odvětrání ventilového víka) speciálním přípravkem se vymontuje hydraulický napínák a místo něj přijde dutý kus, kterým mechanik zasune posuvné měřítko.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Po aretaci vačkové hřídele (kdy nás překvapilo, kolik karbonu je v odvětrání ventilového víka) speciálním přípravkem se vymontuje hydraulický napínák a místo něj přijde dutý kus, kterým mechanik zasune posuvné měřítko.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Po aretaci vačkové hřídele (kdy nás překvapilo, kolik karbonu je v odvětrání ventilového víka) speciálním přípravkem se vymontuje hydraulický napínák a místo něj přijde dutý kus, kterým mechanik zasune posuvné měřítko.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Hodnoty přes 74 mm znamenají už nebezpečné prodloužení řetězu a nutnost jeho výměny. Naměřili jsme 74,84 mm|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Jiří Hrůza nám ochotně demontoval sání (není to tak jednoduché, obsahuje vodní mezichladič stlačeného vzduchu) a endoskopem nás nechal nahlédnout do sacích kanálů testovaného kilometrového rekordmana.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Jiří Hrůza nám ochotně demontoval sání (není to tak jednoduché, obsahuje vodní mezichladič stlačeného vzduchu) a endoskopem nás nechal nahlédnout do sacích kanálů testovaného kilometrového rekordmana.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Překvapilo nás, jak málo úsad je na prvním , druhém i třetím sacím ventilu.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Překvapilo nás, jak málo úsad je na prvním , druhém i třetím sacím ventilu.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Překvapilo nás, jak málo úsad je na prvním , druhém i třetím sacím ventilu.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Trochu hůře na tom byl jen ventil čtvrtého válce, protože přesně do jeho kanálu ústí odvětrání klikové skříně.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Přesto všude byl stav lepší než u pozdějších motorů EA 211 1.2 TSI 16V Euro 6, kde ventily takto vypadají obvykle už po 100 000 km.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Při prohlídce zespodu jsme objevili chybějící kryt (nový by stál 1865 Kč) a úniky oleje kolem kompresoru klimatizace.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Jeho držák je totiž zároveň konzolou olejového filtru a alternátoru. Mezi ním a blokem tak procházejí olejové kanály, kolem nichž je drobné gumové těsnění.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Na originálních tlumičích jsou vyražená data výroby|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Když na zadních byla číslovka 14...|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
...na předních dokonce přesné datum 21. 03. 14, můžeme je s vysokou mírou jistoty považovat za původní.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Za nejistotu přední nápravy mohly změklé a částečně už i popraskané silentbloky předních ramen – konkrétně větší, zadní|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Oleštěná plocha jasně ukazuje, že už se dvě části pryže třou o sebe, což znamená vrzavé zvuky a samovolné změny postavení kol při jízdě. To se následně potvrdilo i měřením geometrie , kde jsme přední nápravě zjistili rozbíhavost místo sbíhavosti.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Oleštěná plocha jasně ukazuje, že už se dvě části pryže třou o sebe, což znamená vrzavé zvuky a samovolné změny postavení kol při jízdě. To se následně potvrdilo i měřením geometrie , kde jsme přední nápravě zjistili rozbíhavost místo sbíhavosti.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Měření na válcové zkušebně společnosti Auto Jarov přineslo zcela překvapivých 98,1 kW – tedy o celých 21,1 kW víc, než udává výrobce. Podobně točivý moment byl s hodnotou 188 o pěkných 11 Nm vyšší.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Měření na válcové zkušebně společnosti Auto Jarov přineslo zcela překvapivých 98,1 kW – tedy o celých 21,1 kW víc, než udává výrobce. Podobně točivý moment byl s hodnotou 188 o pěkných 11 Nm vyšší.|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík