Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Motor 1.2 TSI ze staré řady EA 111 trpěl při svém příchodu na trh v roce 2009 četnými dětskými nemocemi. Rapid však v roce 2012 dostal už jeho maximálně vylepšenou verzi.
Škoda Rapid
Vzhledem k ceně a nízké hmotnosti je překvapivé, jak velký má vůz zavazadelník. Ten u liftbacku má objem celých 550 l a ani kratší spaceback s 415 litry není špatný.
Škoda Rapid 1.2 TSI
70 Fotogalerie

Martin Vaculík a ojetá Škoda Rapid 1.2 TSI 8V: Co mělo zlobit, nezlobí

Martin Vaculík

Nejlevnější rapidy už padají na 100.000 Kč. V roce 2012 jim byla vytýkána starší technika, která v jiných modelech nefungovala vždy dobře. Dnešní realita levných rapidů je ale překvapivá.

Novodobý rapid přišel na podzim roku 2012 – v Čechách se začal prodávat 20. října. To už po silnicích jezdily modely Audi A3 třetí a Volkswagen Golf sedmé generace, které pořádně osvěžily léta unifikovanou koncernovou techniku. Především přinesly zcela nové motory řady EA 211 skloněné dozadu a se sáním vpředu, které propracovaným termomanagementem s chlazenými výfukovými svody ukončily problémy s pomalým ohříváním i ředěním oleje benzinem a přechodem na rozvodové řemeny utnuly rovněž aféry chrastících řetězů.

Od řetězu k únikům oleje

Projekt levného vozu byl určen právě i k výprodeji výběhové techniky, takže rapid musel se starými motory vydržet až do května 2015, kdy jejich kariéru ukončila nová emisní norma Euro 6. S nejrozšířenější jednotkou 1.2 TSI 8V EA 111 (63 či 77 kW) byly už v tom roce 2012 pestré zkušenosti z modelů Škoda Yeti a Roomster, v obou případech spíše negativní. Stálicí byly chrastící rozvodové řetězy – leckomu je na záruku vyměnili dvakrát za ty samé, přestavbu na zesílené za 10.000 Kč si musel už po uplynutí garance zaplatit sám. Rozvodový řetěz měl být bezúdržbový, jeho snadnou výměnu tak konstruktér příliš neřešil. Mechanik musí odlepit dva boční kryty i olejovou vanu, vše důkladně odmastit, zbavit starého tmelu a použít nový správného typu, na každé místo jiný. Když nemá dost trpělivosti či použije nějaký univerzální silikon, výsledkem jsou úniky oleje a jejich vinou i vyhazov z STK. Silnější rozvodové řetězy, s nimiž již za běžnou životnost auta nejsou potíže, výrobce ve výrobě zavedl v červnu 2011, tedy dva roky po uvedení motoru v modelu Yeti. Rapid, vyráběný od října 2012, má ale rozvody už vždy odolné.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!