Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetá Škoda Rapid 1.2 TSI 8V: Co mělo zlobit, nezlobí

Martin Vaculík
Diskuze (1)

Nejlevnější rapidy už padají na 100.000 Kč. V roce 2012 jim byla vytýkána starší technika, která v jiných modelech nefungovala vždy dobře. Dnešní realita levných rapidů je ale překvapivá.

Novodobý rapid přišel na podzim roku 2012 – v Čechách se začal prodávat 20. října. To už po silnicích jezdily modely Audi A3 třetí a Volkswagen Golf sedmé generace, které pořádně osvěžily léta unifikovanou koncernovou techniku. Především přinesly zcela nové motory řady EA 211 skloněné dozadu a se sáním vpředu, které propracovaným termomanagementem s chlazenými výfukovými svody ukončily problémy s pomalým ohříváním i ředěním oleje benzinem a přechodem na rozvodové řemeny utnuly rovněž aféry chrastících řetězů.

Od řetězu k únikům oleje

Projekt levného vozu byl určen právě i k výprodeji výběhové techniky, takže rapid musel se starými motory vydržet až do května 2015, kdy jejich kariéru ukončila nová emisní norma Euro 6. S nejrozšířenější jednotkou 1.2 TSI 8V EA 111 (63 či 77 kW) byly už v tom roce 2012 pestré zkušenosti z modelů Škoda Yeti a Roomster, v obou případech spíše negativní. Stálicí byly chrastící rozvodové řetězy – leckomu je na záruku vyměnili dvakrát za ty samé, přestavbu na zesílené za 10.000 Kč si musel už po uplynutí garance zaplatit sám. Rozvodový řetěz měl být bezúdržbový, jeho snadnou výměnu tak konstruktér příliš neřešil. Mechanik musí odlepit dva boční kryty i olejovou vanu, vše důkladně odmastit, zbavit starého tmelu a použít nový správného typu, na každé místo jiný. Když nemá dost trpělivosti či použije nějaký univerzální silikon, výsledkem jsou úniky oleje a jejich vinou i vyhazov z STK. Silnější rozvodové řetězy, s nimiž již za běžnou životnost auta nejsou potíže, výrobce ve výrobě zavedl v červnu 2011, tedy dva roky po uvedení motoru v modelu Yeti. Rapid, vyráběný od října 2012, má ale rozvody už vždy odolné.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - DaewooMaster
6. 6. 2023 12:59
Letmé zkušenosti
Něco přes 2 měsíce jsem něco podobného - Škoda Rapid 1.2 TSI (81 kW) [2015] - užíval jako náhradní vůz po nezaviněné autonehodě. Pár postřehů, co mi utkvěly v paměti:
+ pozoruhodně dost místa v podélném směru
+ šestka byla fajn
- tvrdé a tím pádem hlučné a skákající jako koza
- přední tlumiče (nebo jejich uložení) vrzaly při jízdě jako o život (prý běžný jev, ale v žádném jiném jsem to ještě neslyšel)
- svítila kontrolka motoru (podle diagnostiky chyba v předehřevu lambda sondy)
- v levých zadních dveřích po deštíku klidně přes litr vody (našel jsem to podle čvachtání vody při jízdě, stačilo odtáhnout gumové těsnění dole a dírkou to vyteklo, ale docela opruz tohle podstupovat po každém dešti - prý obvyklá závada)
- několikrát falešný poplach a pípání kvůli tlaku v pneu, i když byl OK a pneu neucházela (pomohl vždy reset v palubním PC).