Ford 1.0 EcoBoost|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Na snímku všechny potřebné díly na výměnu rozvodového řemene, a to ještě bez vodní pumpy. Malý ozubený řemínek žene olejové čerpadlo. Zajímavé je, že existují dvě šířky rozvodového řemene. Servis si musí objednat obě, protože který je v daném motoru použit, zjistí až po demontáži bočního krytu. Identifi kace dle VIN zde není jednoznačná.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Na verze s automatickou převodovkou radši zcela zapomeňte. Nemohou být vyvážené setrvačníkem, takže mají vyvažovací hřídel a specifi cké olejové čerpadlo za 16 000 Kč. Když se ucpe kousky z řemene, je vyloženě vyděláno.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Pokud se používá předepsaný typ motorového oleje a není naředěný benzinem třeba vinou závady vysokotlakého čerpadla, dokážou rozvodové řemeny opravdu agresivní prostředí v olejovém prostoru přežít. Takto vypadá po deseti letech a 70 000 kilometrech.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Nasazením nového řemene pohonu rozvodů práce v žádném případě nekončí. Povšimněte si řemínku pohonu olejového čerpadla navlečeného už na klikové hřídeli. Kvůli jeho nasazení na olejové čerpadlo je nutné demontovat vanu.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Spodní řemen je už nasazen na olejové čerpadlo. Vana se stejně musí sundávat, aby mechanik zkontroloval, zda sací koš není ucpaný.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Autorizované řešení značky Ford pro výměnu rozvodového řemene počítá s podepřením vany speciálním přípravkem uchyceným k nápravnici|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Nutná demontáž vany je také příležitost k jejímu pořádnému vyčištění. I po vypuštění oleje jej totiž uvnitř nemálo zbude.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Nutná demontáž vany je také příležitost k jejímu pořádnému vyčištění. I po vypuštění oleje jej totiž uvnitř nemálo zbude.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Typický příklad sacího koše olejového čerpadla ucpaného kousky řemene. Výsledkem může být zadřený motor.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
U vozu, kde se rozvodový řemen měnil včas, nebyl zatím sací koš nijak znečištěn|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Takto to vypadá, když se rozvodový řemen už třepí a kusy z něj padají do olejové vany|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Ford 1.0 EcoBoost|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Řemenice musí být přesně nastavena, neboť jde o prvek vyvážení motoru. Není zde žádný tvarový spoj, o spolehlivost se tak stará jen pořádný tlak vyvozený šroubem. Na snímku ji mechanik Jiří Hrdý právě utahuje přes násobič momentu.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Řemenice musí být přesně nastavena, neboť jde o prvek vyvážení motoru. Není zde žádný tvarový spoj, o spolehlivost se tak stará jen pořádný tlak vyvozený šroubem. Na snímku ji mechanik Jiří Hrdý právě utahuje přes násobič momentu.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Vodní pumpa zde je hnaná plochým řemenem. Pokud je však autu deset let a má najeto přes 150 000 km, je její výměna jednoznačně na místě.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Malé těsnění kolem vodního kanálu bývalo u prvních motorů tohoto typu příčinou úniku chladicí kapaliny. Jeho výměna znamenala demontáž krytu rozvodů a byla náročná.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Ford 1.0 EcoBoost|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Boční kryt rozvodů, který slouží zároveň jako držák motoru, je potřeba pečlivě přitmelit. Rozřešená ruka při této práci se pomstí následným únikem oleje.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Mechanik musí velmi poctivě očistit všechny dosedací plochy. Právě množstvím práce se výměna mokrého řemene zásadně liší od řemenů suchých.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
První verzi motoru 1.0 EcoBoost, které se týká problematika rozvodového řemene v olejové lázni, poznáte podle turbodmychadla a výfuku na přední straně. Nový motor s rozvody hnanými řetězem má celou hlavu opačně.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Šestá generace Fordu Fiesta se vyráběla v letech 2008 až 2017. Na snímku její modernizované provedení nabízené po roce 2012. Novinkou tohoto faceliftu byl právě také motor 1.0 EcoBoost.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Sedmá generace Fordu Fiesta používala v letech 2017 až 2020 ještě původní variantu motoru s rozvodovým řemenem. Po zmíněném datu nastoupil revidovaný Fox s rozvody poháněnými řetězem a řadou dalších změn.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Do třetí generace Fordu Focus nastoupil motor 1.0 EcoBoost v roce 2012 a setrval v ní až do konce. Čtvrtá generace pak v roce 2018 přišla rovnou s novým provedením.|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner