Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetý motor Ford 1.0 EcoBoost: Když inovace zestárnou

Na snímku všechny potřebné díly na výměnu rozvodového řemene, a to ještě bez vodní pumpy. Malý ozubený řemínek žene olejové čerpadlo. Zajímavé je, že existují dvě šířky rozvodového řemene. Servis si musí objednat obě, protože který je v daném motoru použit, zjistí až po demontáži bočního krytu. Identifi kace dle VIN zde není jednoznačná.
Na verze s automatickou převodovkou radši zcela zapomeňte. Nemohou být vyvážené setrvačníkem, takže mají vyvažovací hřídel a specifi cké olejové čerpadlo za 16 000 Kč. Když se ucpe kousky z řemene, je vyloženě vyděláno.
Pokud se používá předepsaný typ motorového oleje a není naředěný benzinem třeba vinou závady vysokotlakého čerpadla, dokážou rozvodové řemeny opravdu agresivní prostředí v olejovém prostoru přežít. Takto vypadá po deseti letech a 70 000 kilometrech.
Nasazením nového řemene pohonu rozvodů práce v žádném případě nekončí. Povšimněte si řemínku pohonu olejového čerpadla navlečeného už na klikové hřídeli. Kvůli jeho nasazení na olejové čerpadlo je nutné demontovat vanu.
24 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (21)

V roce 2012 představil Ford nový přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost, který tehdy doslova změnil pravidla hry. Jeho konstrukce pak byla ostatními plošně kopírována, takže i problémy, o kterých dnes bude řeč, poznají též majitelé jiných automobilových značek.

S parametry 74, 92 a v pozdějších letech 103 kW šlo o agregát s rekordním specifickým výkonem v kategorii běžných aut segmentů B a C, pro která byl určen. Vyššího měrného výkonu tehdy dosahovaly jen motory vyloženě sportovních vozů. Na svou dobu velmi vysoký byl i točivý moment, který dosahoval u většiny verzí 170 Nm, u silných pak však byl k dispozici takzvaný o overboost až na 210 Nm po dobu 30 s. Jednotka pojmenovaná Fox postupně nahrazovala atmosférické motory řady Sigma v kubaturách 1,25 až 1,6 litru, marketingově si však troufl a i tam, kde se předtím používaly větší agregáty Duratec vyvinuté s Mazdou a nabízené v kubaturách 1,8 až 2,3 litru. Nový tříválec se vyráběl v německém Kolíně nad Rýnem, rumunské Craiově a čínském Čchung-čchingu.

On to vydrží

Vysokého specifického výkonu se podařilo dosáhnout pokrokem ve vývoji přeplňování, vstřikování, pístů a řízení motoru. Naopak nadčtvercová konfigurace vrtání a zdvihu 71,9 x 82,0 mm je vhodná spíš pro co nejvyšší účinnost, neboť více z tepla vzniklého spálením směsi se stihne změnit na mechanickou práci. Z pohledu samotného výkonu je nadčtvercová stavba negativní, neboť při daném zdvihovém objemu je pak menší vrtání, což znamená i menší ventily a vyšší čerpací ztráty. Také píst musí za otáčku motoru urazit větší dráhu, což znamená vyšší střední pístovou, větší zrychlení, vyšší kinematické ztráty a namáhání mechaniky.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (21)