Martin Vaculík a Škoda 1000 MB: 60 let legendy. Češi ji milují, ona si to zaslouží

61/109
Přehled fotografií
Zavřít
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Z původně zvažovaných čtyř karosářských verzí zbyly dvě – čtyřdveřový sedan MB (na snímku modrý) a dvoudveřový tudor MBX bez středového sloupku. Jeho složité zasklení zdržovalo výrobu a muselo být děláno mimo linku, samotný příchod se zdržoval kvůli problémům se zatékáním a tuhostí skeletu. Za tři roky výroby nakonec vzniklo jen 2517 MBX v provedeních 1000 a 1100. Dnes je to ta nejvíce ceněná verze.
    Z původně zvažovaných čtyř karosářských verzí zbyly dvě – čtyřdveřový sedan MB (na snímku modrý) a dvoudveřový tudor MBX bez středového sloupku. Jeho složité zasklení zdržovalo výrobu a muselo být děláno mimo linku, samotný příchod se zdržoval kvůli problémům se zatékáním a tuhostí skeletu. Za tři roky výroby nakonec vzniklo jen 2517 MBX v provedeních 1000 a 1100. Dnes je to ta nejvíce ceněná verze.| Zdroj: Škoda
  • Pro nový vůz vznikla i nová továrna s nejmodernějším výrobním zařízením a kilometry dopravníků. Po úvodních problémech nabrala výroba obdivuhodné tempo gradující celými 110 571 vozy v roce 1968.
    Pro nový vůz vznikla i nová továrna s nejmodernějším výrobním zařízením a kilometry dopravníků. Po úvodních problémech nabrala výroba obdivuhodné tempo gradující celými 110 571 vozy v roce 1968.| Zdroj: Škoda
  • Základní varianta měla bílou palubní desku a obyčejné gumové rohože na podlaze.
    Základní varianta měla bílou palubní desku a obyčejné gumové rohože na podlaze.| Zdroj: Škoda
  • V roce 1966 přišla varianta De Luxe s palubní deskou lakovanou šedým čeřínkem, matným sloupkem volantu, co se neleskl v čelním skle, prošitou a lépe izolovanou stropnicí, textilními koberci a dalšími úpravami. Zajímavé je, že existovalo mnoho barev čalounění, kdy výrobce se snažil o líbivé kontrasty s vnějším lakem.
    V roce 1966 přišla varianta De Luxe s palubní deskou lakovanou šedým čeřínkem, matným sloupkem volantu, co se neleskl v čelním skle, prošitou a lépe izolovanou stropnicí, textilními koberci a dalšími úpravami. Zajímavé je, že existovalo mnoho barev čalounění, kdy výrobce se snažil o líbivé kontrasty s vnějším lakem.| Zdroj: Škoda
  • Že kombi oblíbené u předchozí modelové řady Octavia bude zákazníkům chybět, se samozřejmě vědělo. Došlo tedy i ke stavbě prototypu s motorem uloženým na ležato přístupným po demontáži podlážky zavazadelníku. Prototyp projevil tolik nedostatků, že sériová výroba byla zamítnuta. Až do roku 1971 tak ve výrobě zůstalo právě kombi odvozené z octavie.
    Že kombi oblíbené u předchozí modelové řady Octavia bude zákazníkům chybět, se samozřejmě vědělo. Došlo tedy i ke stavbě prototypu s motorem uloženým na ležato přístupným po demontáži podlážky zavazadelníku. Prototyp projevil tolik nedostatků, že sériová výroba byla zamítnuta. Až do roku 1971 tak ve výrobě zůstalo právě kombi odvozené z octavie.| Zdroj: acz
  • Že kombi oblíbené u předchozí modelové řady Octavia bude zákazníkům chybět, se samozřejmě vědělo. Došlo tedy i ke stavbě prototypu s motorem uloženým na ležato přístupným po demontáži podlážky zavazadelníku. Prototyp projevil tolik nedostatků, že sériová výroba byla zamítnuta. Až do roku 1971 tak ve výrobě zůstalo právě kombi odvozené z octavie.
    Že kombi oblíbené u předchozí modelové řady Octavia bude zákazníkům chybět, se samozřejmě vědělo. Došlo tedy i ke stavbě prototypu s motorem uloženým na ležato přístupným po demontáži podlážky zavazadelníku. Prototyp projevil tolik nedostatků, že sériová výroba byla zamítnuta. Až do roku 1971 tak ve výrobě zůstalo právě kombi odvozené z octavie.| Zdroj: Škoda
  • Oblíbenou zajímavostí vozu, zvlášť v době bytové krize, byla lůžková úprava. Zadní sedáky se podepřely speciálními stojnami, aby zůstávali rovně. Kolik z pozdější socialistické mládeže bylo počato právě v tisícovkách, už nikdo nezjistí.
    Oblíbenou zajímavostí vozu, zvlášť v době bytové krize, byla lůžková úprava. Zadní sedáky se podepřely speciálními stojnami, aby zůstávali rovně. Kolik z pozdější socialistické mládeže bylo počato právě v tisícovkách, už nikdo nezjistí.| Zdroj: acz
  • Verze De Luxe byla první, která dostala vnější zpětné zrcátko. Do té doby nebylo z výroby vůbec, všichni si jej později doplňovali.
    Verze De Luxe byla první, která dostala vnější zpětné zrcátko. Do té doby nebylo z výroby vůbec, všichni si jej později doplňovali.| Zdroj: Škoda
  • Škoda 1000 MB se velmi dobře vyvážela do mnoha zemí, neboť i západní tisk jí prohlašoval za jediný konkurenceschopný produkt východního bloku. Zde na dobovém snímku z Paříže.
    Škoda 1000 MB se velmi dobře vyvážela do mnoha zemí, neboť i západní tisk jí prohlašoval za jediný konkurenceschopný produkt východního bloku. Zde na dobovém snímku z Paříže.| Zdroj: Škoda
  • Na MBX už zcela zapomeňte, zvlášť takto hezké. Horentní ceny začaly nabírat už v dobách, kdy ostatní škodovky byly ještě bezcenné šroty. Kdyby vůz na snímku měnil majitele, bylo by to tak za 1 500 000 Kč.
    Na MBX už zcela zapomeňte, zvlášť takto hezké. Horentní ceny začaly nabírat už v dobách, kdy ostatní škodovky byly ještě bezcenné šroty. Kdyby vůz na snímku měnil majitele, bylo by to tak za 1 500 000 Kč.| Zdroj: Škoda
  • Jednou z největších zajímavostí je sedan MBG s dvoukarburátorovým motorem připraveným pro MBX. Těch vzniklo pouze 3278 kusů.
    Jednou z největších zajímavostí je sedan MBG s dvoukarburátorovým motorem připraveným pro MBX. Těch vzniklo pouze 3278 kusů.| Zdroj: Škoda
  • Na letošním akci Sosnová Classic se potkalo hned 35 různých vozů Škoda 1000 a 1100 MB. Některé vzorně restaurované, jiné stále původní.
    Na letošním akci Sosnová Classic se potkalo hned 35 různých vozů Škoda 1000 a 1100 MB. Některé vzorně restaurované, jiné stále původní.| Zdroj: Škoda
  • Škoda 1000 MB (1964)
    Škoda 1000 MB (1964)| Zdroj: Škoda
  • Škoda 1000 MB (1967)
    Škoda 1000 MB (1967)| Zdroj: Škoda
  • Škoda 1000 MB (1968)
    Škoda 1000 MB (1968)| Zdroj: Škoda
  • Škoda 1000 MB (1969)
    Škoda 1000 MB (1969)| Zdroj: Škoda
  • U prvních provedení bylo dost obtížné poznat, co je plná a co prázdná nádrž.
    U prvních provedení bylo dost obtížné poznat, co je plná a co prázdná nádrž.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Zajímavé je, jak si výrobce vyhrál s barvami čalounění. Fialová tvoří velmi zajímavý kontrast s modrým lakem vozu.
    Zajímavé je, jak si výrobce vyhrál s barvami čalounění. Fialová tvoří velmi zajímavý kontrast s modrým lakem vozu.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Kratší páčka ovládala kohout topení. Delší pak původně klapku přístupu vzduchu – tu lidé často předělávali na mechanické ovládání sytiče. Podélný jezdec vedle sedačky pak stahoval roletu před chladič, která mohla v zimě pomáhat termostatu s udržení provozní teploty.
    Kratší páčka ovládala kohout topení. Delší pak původně klapku přístupu vzduchu – tu lidé často předělávali na mechanické ovládání sytiče. Podélný jezdec vedle sedačky pak stahoval roletu před chladič, která mohla v zimě pomáhat termostatu s udržení provozní teploty.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Elektrické spínače, například ventilátoru a stěračů, byly efektně umístěny na sloupku volantu
    Elektrické spínače, například ventilátoru a stěračů, byly efektně umístěny na sloupku volantu| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Nesmírně praktická jsou přední ventilační trojúhelníková okénka. V průběhu výroby se upravovala tak, aby nešla zvenku vymáčknout.
    Nesmírně praktická jsou přední ventilační trojúhelníková okénka. V průběhu výroby se upravovala tak, aby nešla zvenku vymáčknout.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Lidé se s vámi budou hádat, že sytič se u škody 1000 MB ovládal páčkou mezi sedačkami. Nikoliv, pracoval samočinně v závislosti na teplotě motoru, respektive výfukových plynů, jejichž teplo ke karburátoru vedly trubičky z výfuku.
    Lidé se s vámi budou hádat, že sytič se u škody 1000 MB ovládal páčkou mezi sedačkami. Nikoliv, pracoval samočinně v závislosti na teplotě motoru, respektive výfukových plynů, jejichž teplo ke karburátoru vedly trubičky z výfuku.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Určitou zručnost si žádá údržba rozdělovače. Musíte v něm pravidelně mazat plst, kontrolovat stav středového uhlíku a seřizovat odtrh.
    Určitou zručnost si žádá údržba rozdělovače. Musíte v něm pravidelně mazat plst, kontrolovat stav středového uhlíku a seřizovat odtrh.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Lidé se s vámi budou hádat, že sytič se u škody 1000 MB ovládal páčkou mezi sedačkami. Nikoliv, pracoval samočinně v závislosti na teplotě motoru, respektive výfukových plynů, jejichž teplo ke karburátoru vedly trubičky z výfuku.
    Lidé se s vámi budou hádat, že sytič se u škody 1000 MB ovládal páčkou mezi sedačkami. Nikoliv, pracoval samočinně v závislosti na teplotě motoru, respektive výfukových plynů, jejichž teplo ke karburátoru vedly trubičky z výfuku.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Všechny vozy této řady měly ještě dynamo – výkonnější alternátor přišel až v průběhu výroby následující řady 100/110. Musíte v něm sem tam vyměnit uhlíky a těžko zvládá dnes povinné celodenní svícení.
    Všechny vozy této řady měly ještě dynamo – výkonnější alternátor přišel až v průběhu výroby následující řady 100/110. Musíte v něm sem tam vyměnit uhlíky a těžko zvládá dnes povinné celodenní svícení.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Dokud měla automatický sytič, šlo ve Škodě 1000 MB zablokovat i nasávání vzduchu do interiéru. Tato funkce se pak objevila až ve chvíli, kdy felicie dostala klimatizaci.
    Dokud měla automatický sytič, šlo ve Škodě 1000 MB zablokovat i nasávání vzduchu do interiéru. Tato funkce se pak objevila až ve chvíli, kdy felicie dostala klimatizaci.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Couvání ve tmě byl problém. Homologace zpětné světlo nevyžadovala, objevily se jen u vzácných verzí De Luxe
    Couvání ve tmě byl problém. Homologace zpětné světlo nevyžadovala, objevily se jen u vzácných verzí De Luxe| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Moderní benziny E10 s obsahem lihu leptají stará palivová vedení včetně samotných hrdel nádrží. Používejte proto vždy stookatnový benzin, který byť je třeba v kategorii E10, tak žádný líh neobsahuje. Na delší odstávku nedávejte zcela plnou nádrž, aby palivo nestálo v pryžovém hrdle. A samozřejmě před každým tankováním použijte přísadu na ochranu ventilových sedel.
    Moderní benziny E10 s obsahem lihu leptají stará palivová vedení včetně samotných hrdel nádrží. Používejte proto vždy stookatnový benzin, který byť je třeba v kategorii E10, tak žádný líh neobsahuje. Na delší odstávku nedávejte zcela plnou nádrž, aby palivo nestálo v pryžovém hrdle. A samozřejmě před každým tankováním použijte přísadu na ochranu ventilových sedel.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Historické řešení nápravy, která je zde lichoběžníková se svislými čepy, má vysoké nároky na údržbu. A případné řešení vůle v čepech je pro mechanika daleko náročnější než prostá výměna dnešních zapouzdřených kulových čepů.
    Historické řešení nápravy, která je zde lichoběžníková se svislými čepy, má vysoké nároky na údržbu. A případné řešení vůle v čepech je pro mechanika daleko náročnější než prostá výměna dnešních zapouzdřených kulových čepů.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Takto nějak by měl zespodu vypadat vůz, u nějž majitel tvrdí, že je po celkové renovaci. Rozhodně však chtějte vidět fotky z té renovace.
    Takto nějak by měl zespodu vypadat vůz, u nějž majitel tvrdí, že je po celkové renovaci. Rozhodně však chtějte vidět fotky z té renovace.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Škoda 1000 MB
    Škoda 1000 MB| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • V zaparkované Škodě 1000 MB nic nenechávejte. Ochrana proti velmi snadnému odjištění kapoty zavazadelníku se objevila až o posledních dvou ročníků.
    V zaparkované Škodě 1000 MB nic nenechávejte. Ochrana proti velmi snadnému odjištění kapoty zavazadelníku se objevila až o posledních dvou ročníků.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Spolehlivým ukazatelem, že máte před sebou zachovalý vůz, je tato ošklivá deka v zavazadelníku. Ta byla z výroby a už po pár letech se většinou potrhala či zničila, takže ji majitelé nahradili kusem lina, pryže nebo zátěžového koberce.
    Spolehlivým ukazatelem, že máte před sebou zachovalý vůz, je tato ošklivá deka v zavazadelníku. Ta byla z výroby a už po pár letech se většinou potrhala či zničila, takže ji majitelé nahradili kusem lina, pryže nebo zátěžového koberce.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Auto s motorem vzadu potřebuje i hydraulické ovládání spojky, což levné předokolky nemívají. Zajišťovala to moderní pedálová skupina s integrovanou funkcí pracovních válců i expanzní nádobky. Bohužel ocelové válce po letech vyreznou a těsnění se rozpadnou. Místo agresivní klasické brzdové kapaliny používejte moderní silikonovou.
    Auto s motorem vzadu potřebuje i hydraulické ovládání spojky, což levné předokolky nemívají. Zajišťovala to moderní pedálová skupina s integrovanou funkcí pracovních válců i expanzní nádobky. Bohužel ocelové válce po letech vyreznou a těsnění se rozpadnou. Místo agresivní klasické brzdové kapaliny používejte moderní silikonovou.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
  • Drahou věcí, na kterou se dnes velmi čeká, jsou chromy. Hodnotu tohoto vozu tak snižují nárazníky natřené štětkou a poškozené dekorační prvky přídě.
    Drahou věcí, na kterou se dnes velmi čeká, jsou chromy. Hodnotu tohoto vozu tak snižují nárazníky natřené štětkou a poškozené dekorační prvky přídě.| Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB
Z původně zvažovaných čtyř karosářských verzí zbyly dvě – čtyřdveřový sedan MB (na snímku modrý) a dvoudveřový tudor MBX bez středového sloupku. Jeho složité zasklení zdržovalo výrobu a muselo být děláno mimo linku, samotný příchod se zdržoval kvůli problémům se zatékáním a tuhostí skeletu. Za tři roky výroby nakonec vzniklo jen 2517 MBX v provedeních 1000 a 1100. Dnes je to ta nejvíce ceněná verze.
Pro nový vůz vznikla i nová továrna s nejmodernějším výrobním zařízením a kilometry dopravníků. Po úvodních problémech nabrala výroba obdivuhodné tempo gradující celými 110 571 vozy v roce 1968.
Základní varianta měla bílou palubní desku a obyčejné gumové rohože na podlaze.
V roce 1966 přišla varianta De Luxe s palubní deskou lakovanou šedým čeřínkem, matným sloupkem volantu, co se neleskl v čelním skle, prošitou a lépe izolovanou stropnicí, textilními koberci a dalšími úpravami. Zajímavé je, že existovalo mnoho barev čalounění, kdy výrobce se snažil o líbivé kontrasty s vnějším lakem.
Že kombi oblíbené u předchozí modelové řady Octavia bude zákazníkům chybět, se samozřejmě vědělo. Došlo tedy i ke stavbě prototypu s motorem uloženým na ležato přístupným po demontáži podlážky zavazadelníku. Prototyp projevil tolik nedostatků, že sériová výroba byla zamítnuta. Až do roku 1971 tak ve výrobě zůstalo právě kombi odvozené z octavie.
Že kombi oblíbené u předchozí modelové řady Octavia bude zákazníkům chybět, se samozřejmě vědělo. Došlo tedy i ke stavbě prototypu s motorem uloženým na ležato přístupným po demontáži podlážky zavazadelníku. Prototyp projevil tolik nedostatků, že sériová výroba byla zamítnuta. Až do roku 1971 tak ve výrobě zůstalo právě kombi odvozené z octavie.
Oblíbenou zajímavostí vozu, zvlášť v době bytové krize, byla lůžková úprava. Zadní sedáky se podepřely speciálními stojnami, aby zůstávali rovně. Kolik z pozdější socialistické mládeže bylo počato právě v tisícovkách, už nikdo nezjistí.
Verze De Luxe byla první, která dostala vnější zpětné zrcátko. Do té doby nebylo z výroby vůbec, všichni si jej později doplňovali.
Škoda 1000 MB se velmi dobře vyvážela do mnoha zemí, neboť i západní tisk jí prohlašoval za jediný konkurenceschopný produkt východního bloku. Zde na dobovém snímku z Paříže.
Na MBX už zcela zapomeňte, zvlášť takto hezké. Horentní ceny začaly nabírat už v dobách, kdy ostatní škodovky byly ještě bezcenné šroty. Kdyby vůz na snímku měnil majitele, bylo by to tak za 1 500 000 Kč.
Jednou z největších zajímavostí je sedan MBG s dvoukarburátorovým motorem připraveným pro MBX. Těch vzniklo pouze 3278 kusů.
Na letošním akci Sosnová Classic se potkalo hned 35 různých vozů Škoda 1000 a 1100 MB. Některé vzorně restaurované, jiné stále původní.
Škoda 1000 MB (1964)
Škoda 1000 MB (1967)
Škoda 1000 MB (1968)
Škoda 1000 MB (1969)
U prvních provedení bylo dost obtížné poznat, co je plná a co prázdná nádrž.
Škoda 1000 MB
Zajímavé je, jak si výrobce vyhrál s barvami čalounění. Fialová tvoří velmi zajímavý kontrast s modrým lakem vozu.
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Kratší páčka ovládala kohout topení. Delší pak původně klapku přístupu vzduchu – tu lidé často předělávali na mechanické ovládání sytiče. Podélný jezdec vedle sedačky pak stahoval roletu před chladič, která mohla v zimě pomáhat termostatu s udržení provozní teploty.
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Elektrické spínače, například ventilátoru a stěračů, byly efektně umístěny na sloupku volantu
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Nesmírně praktická jsou přední ventilační trojúhelníková okénka. V průběhu výroby se upravovala tak, aby nešla zvenku vymáčknout.
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Lidé se s vámi budou hádat, že sytič se u škody 1000 MB ovládal páčkou mezi sedačkami. Nikoliv, pracoval samočinně v závislosti na teplotě motoru, respektive výfukových plynů, jejichž teplo ke karburátoru vedly trubičky z výfuku.
Určitou zručnost si žádá údržba rozdělovače. Musíte v něm pravidelně mazat plst, kontrolovat stav středového uhlíku a seřizovat odtrh.
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Lidé se s vámi budou hádat, že sytič se u škody 1000 MB ovládal páčkou mezi sedačkami. Nikoliv, pracoval samočinně v závislosti na teplotě motoru, respektive výfukových plynů, jejichž teplo ke karburátoru vedly trubičky z výfuku.
Škoda 1000 MB
Všechny vozy této řady měly ještě dynamo – výkonnější alternátor přišel až v průběhu výroby následující řady 100/110. Musíte v něm sem tam vyměnit uhlíky a těžko zvládá dnes povinné celodenní svícení.
Dokud měla automatický sytič, šlo ve Škodě 1000 MB zablokovat i nasávání vzduchu do interiéru. Tato funkce se pak objevila až ve chvíli, kdy felicie dostala klimatizaci.
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Couvání ve tmě byl problém. Homologace zpětné světlo nevyžadovala, objevily se jen u vzácných verzí De Luxe
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Moderní benziny E10 s obsahem lihu leptají stará palivová vedení včetně samotných hrdel nádrží. Používejte proto vždy stookatnový benzin, který byť je třeba v kategorii E10, tak žádný líh neobsahuje. Na delší odstávku nedávejte zcela plnou nádrž, aby palivo nestálo v pryžovém hrdle. A samozřejmě před každým tankováním použijte přísadu na ochranu ventilových sedel.
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Historické řešení nápravy, která je zde lichoběžníková se svislými čepy, má vysoké nároky na údržbu. A případné řešení vůle v čepech je pro mechanika daleko náročnější než prostá výměna dnešních zapouzdřených kulových čepů.
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Takto nějak by měl zespodu vypadat vůz, u nějž majitel tvrdí, že je po celkové renovaci. Rozhodně však chtějte vidět fotky z té renovace.
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
V zaparkované Škodě 1000 MB nic nenechávejte. Ochrana proti velmi snadnému odjištění kapoty zavazadelníku se objevila až o posledních dvou ročníků.
Spolehlivým ukazatelem, že máte před sebou zachovalý vůz, je tato ošklivá deka v zavazadelníku. Ta byla z výroby a už po pár letech se většinou potrhala či zničila, takže ji majitelé nahradili kusem lina, pryže nebo zátěžového koberce.
Auto s motorem vzadu potřebuje i hydraulické ovládání spojky, což levné předokolky nemívají. Zajišťovala to moderní pedálová skupina s integrovanou funkcí pracovních válců i expanzní nádobky. Bohužel ocelové válce po letech vyreznou a těsnění se rozpadnou. Místo agresivní klasické brzdové kapaliny používejte moderní silikonovou.
Drahou věcí, na kterou se dnes velmi čeká, jsou chromy. Hodnotu tohoto vozu tak snižují nárazníky natřené štětkou a poškozené dekorační prvky přídě.