Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a Škoda 1000 MB: 60 let legendy. Češi ji milují, ona si to zaslouží

Martin Vaculík
Diskuze (6)

Kdyby se obliba Škody 1000 MB měla zanést do grafu, dostal by podobu písmene U. Ze sna Čechů se změnila v noční můru, když s ní pak museli vystačit i třicet let. Dnes vedle obvyklé nostalgie cítíme, že vývoj byl mimořádným vzepětím lidského ducha a umu.

Každý národ schopný vlastního automobilového průmyslu měl nějaký vůz, který se jako první rozšířil mezi „běžný lid“. Kdy to bylo, záleželo na určitém průsečíku zlevňování jeho výroby dosaženého technickým pokrokem a kupní síle obyvatelstva dosažené výkonem hospodářství. Třeba USA si masovou motorizaci odbyly už modelem Ford T z let 1908 až 1927 s neuvěřitelnými 15.000.000 exempláři, Němci se skládali na lidový volkswagen (později „brouk“) už před válkou, aby pak jejich peníze skončily v rozvalinách třetí říše. Francouzi měli 2CV v roce 1949, východní Němci si na dostupný automobil Trabant 601 počkali do roku 1964. Podobně Češi na Škodu 1000 MB, zato však byla ze všech jmenovaných suverénně nejlepší.

Populár to nebyl

Za první lidovou škodovku mnozí považují popular z let 1933 až 1946. Každý, kdo se zajímá o automobilovou historii, jej zná. Kolik si myslíte, že takových populárů vzniklo? Jen 19.542. Popular tak byl lidový asi jako Tatra 603.

Pro srovnání – dnes Škoda Auto vyrábí téměř 900.000 vozidel ročně. Tehdy měli vůz ve městě starosta, lékař a veterinář. Zbytek snil o vlastním asi tak jako rybář na pramici o jachtě s bazénem. I kdyby automobilový průmysl nepřibrzdila finanční krize 30. let, stejně by víc malých škodovek vzniknout nemohlo. Na tehdy revoluční páteřový rám se auta stavěla v podstatě ručně za tisíců úderů kladiv do hřebíků, které skrz plechové díly probíjely do výdřevy pod nimi. Automobilka zaměstnávala truhláře i čalouníky a ti všichni, byť kmitali, jak mohli, víc nevyrobili.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Zetti
9. 6. 2024 11:39
Re: Komunistická nostalgie
Jak se to veme. Tydle skudky na jezdeni byl des. Rvalo ro, nejelo, varilo, sedelo se v tom nakrivo, protoze přední podbeh zabihal do prostoru řidiče. Horsi byl snad jen trabant .

Moje dětství bylo skoro bez aut. A to jsme bydleli ve Vršovicích . A myslim sem o nic neprisel. Kuwa to uz sem starej....
8. 6. 2024 23:38
Re: Komunistická nostalgie
Tak právě v tom mém výše uvedeném příspěvku jsem vysvětloval proč. Prostě zážitky z dětství a následná nostalgie. Nic složitého nebo nepochopitelného v tom fakt není. :-)
Avatar - Zetti
8. 6. 2024 21:13
Re: Komunistická nostalgie
Rapid uz je dneska veteran. Ale máš pravdu, lidi to k tem Škoda verkum tahne a nevim proc. Na vete srazu si ho fotilo vic lidi nez muj C126. Nas co sme s tom jezdili do prace a na dovolenou to nijak nebere
8. 6. 2024 18:56
Re: Komunistická nostalgie
Komunisty nemůžu ani cítit, ale škodovky s motorem vzadu jsou moje dětství a zvláště 1000 MB je prostě krásné auto. :-) Tak ti doporučuji méně fanatičnosti a více tolerance a pochopení. Naši předci dokázali i v tehdejších velmi skromných totalitních podmínkách vyvinout a od roku 1964 vyrábět jedno z nejlepších rodinných aut tehdejší litrové třídy v tehdy velmi moderní nové továrně. :-) :yes: Že pak již zastaralá koncepce "vše vzadu" vydržela ve výrobním programu AZNP až do revoluce v r. 1989 je samozřejmě naprosto špatně, ale to už je docela jiná historie a řada 742/743... Ovšem i ta má pro mnoho pamětníků své nezpochybnitelné kouzlo, třeba takový Rapid 136 je dodnes velice žádoucí young-timer... :-)
Avatar - Roman Horký
8. 6. 2024 08:22
Komunistická nostalgie
Aneb "Tupci sobě" hlásá napis na čelním skle.