Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a Škoda 1000 MB: 60 let legendy. Češi ji milují, ona si to zaslouží

Z původně zvažovaných čtyř karosářských verzí zbyly dvě – čtyřdveřový sedan MB (na snímku modrý) a dvoudveřový tudor MBX bez středového sloupku. Jeho složité zasklení zdržovalo výrobu a muselo být děláno mimo linku, samotný příchod se zdržoval kvůli problémům se zatékáním a tuhostí skeletu. Za tři roky výroby nakonec vzniklo jen 2517 MBX v provedeních 1000 a 1100. Dnes je to ta nejvíce ceněná verze.
Pro nový vůz vznikla i nová továrna s nejmodernějším výrobním zařízením a kilometry dopravníků. Po úvodních problémech nabrala výroba obdivuhodné tempo gradující celými 110 571 vozy v roce 1968.
Základní varianta měla bílou palubní desku a obyčejné gumové rohože na podlaze.
V roce 1966 přišla varianta De Luxe s palubní deskou lakovanou šedým čeřínkem, matným sloupkem volantu, co se neleskl v čelním skle, prošitou a lépe izolovanou stropnicí, textilními koberci a dalšími úpravami. Zajímavé je, že existovalo mnoho barev čalounění, kdy výrobce se snažil o líbivé kontrasty s vnějším lakem.
109 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (6)

Kdyby se obliba Škody 1000 MB měla zanést do grafu, dostal by podobu písmene U. Ze sna Čechů se změnila v noční můru, když s ní pak museli vystačit i třicet let. Dnes vedle obvyklé nostalgie cítíme, že vývoj byl mimořádným vzepětím lidského ducha a umu.

Každý národ schopný vlastního automobilového průmyslu měl nějaký vůz, který se jako první rozšířil mezi „běžný lid“. Kdy to bylo, záleželo na určitém průsečíku zlevňování jeho výroby dosaženého technickým pokrokem a kupní síle obyvatelstva dosažené výkonem hospodářství. Třeba USA si masovou motorizaci odbyly už modelem Ford T z let 1908 až 1927 s neuvěřitelnými 15.000.000 exempláři, Němci se skládali na lidový volkswagen (později „brouk“) už před válkou, aby pak jejich peníze skončily v rozvalinách třetí říše. Francouzi měli 2CV v roce 1949, východní Němci si na dostupný automobil Trabant 601 počkali do roku 1964. Podobně Češi na Škodu 1000 MB, zato však byla ze všech jmenovaných suverénně nejlepší.

Populár to nebyl

Za první lidovou škodovku mnozí považují popular z let 1933 až 1946. Každý, kdo se zajímá o automobilovou historii, jej zná. Kolik si myslíte, že takových populárů vzniklo? Jen 19.542. Popular tak byl lidový asi jako Tatra 603.

Pro srovnání – dnes Škoda Auto vyrábí téměř 900.000 vozidel ročně. Tehdy měli vůz ve městě starosta, lékař a veterinář. Zbytek snil o vlastním asi tak jako rybář na pramici o jachtě s bazénem. I kdyby automobilový průmysl nepřibrzdila finanční krize 30. let, stejně by víc malých škodovek vzniknout nemohlo. Na tehdy revoluční páteřový rám se auta stavěla v podstatě ručně za tisíců úderů kladiv do hřebíků, které skrz plechové díly probíjely do výdřevy pod nimi. Automobilka zaměstnávala truhláře i čalouníky a ti všichni, byť kmitali, jak mohli, víc nevyrobili.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (6)