Z původně zvažovaných čtyř karosářských verzí zbyly dvě – čtyřdveřový sedan MB (na snímku modrý) a dvoudveřový tudor MBX bez středového sloupku. Jeho složité zasklení zdržovalo výrobu a muselo být děláno mimo linku, samotný příchod se zdržoval kvůli problémům se zatékáním a tuhostí skeletu. Za tři roky výroby nakonec vzniklo jen 2517 MBX v provedeních 1000 a 1100. Dnes je to ta nejvíce ceněná verze.|
Zdroj: Škoda
Pro nový vůz vznikla i nová továrna s nejmodernějším výrobním zařízením a kilometry dopravníků. Po úvodních problémech nabrala výroba obdivuhodné tempo gradující celými 110 571 vozy v roce 1968.|
Zdroj: Škoda
Základní varianta měla bílou palubní desku a obyčejné gumové rohože na podlaze.|
Zdroj: Škoda
V roce 1966 přišla varianta De Luxe s palubní deskou lakovanou šedým čeřínkem, matným sloupkem volantu, co se neleskl v čelním skle, prošitou a lépe izolovanou stropnicí, textilními koberci a dalšími úpravami. Zajímavé je, že existovalo mnoho barev čalounění, kdy výrobce se snažil o líbivé kontrasty s vnějším lakem.|
Zdroj: Škoda
Že kombi oblíbené u předchozí modelové řady Octavia bude zákazníkům chybět, se samozřejmě vědělo. Došlo tedy i ke stavbě prototypu s motorem uloženým na ležato přístupným po demontáži podlážky zavazadelníku. Prototyp projevil tolik nedostatků, že sériová výroba byla zamítnuta. Až do roku 1971 tak ve výrobě zůstalo právě kombi odvozené z octavie.|
Zdroj: acz
Že kombi oblíbené u předchozí modelové řady Octavia bude zákazníkům chybět, se samozřejmě vědělo. Došlo tedy i ke stavbě prototypu s motorem uloženým na ležato přístupným po demontáži podlážky zavazadelníku. Prototyp projevil tolik nedostatků, že sériová výroba byla zamítnuta. Až do roku 1971 tak ve výrobě zůstalo právě kombi odvozené z octavie.|
Zdroj: Škoda
Oblíbenou zajímavostí vozu, zvlášť v době bytové krize, byla lůžková úprava. Zadní sedáky se podepřely speciálními stojnami, aby zůstávali rovně. Kolik z pozdější socialistické mládeže bylo počato právě v tisícovkách, už nikdo nezjistí.|
Zdroj: acz
Verze De Luxe byla první, která dostala vnější zpětné zrcátko. Do té doby nebylo z výroby vůbec, všichni si jej později doplňovali.|
Zdroj: Škoda
Škoda 1000 MB se velmi dobře vyvážela do mnoha zemí, neboť i západní tisk jí prohlašoval za jediný konkurenceschopný produkt východního bloku. Zde na dobovém snímku z Paříže.|
Zdroj: Škoda
Na MBX už zcela zapomeňte, zvlášť takto hezké. Horentní ceny začaly nabírat už v dobách, kdy ostatní škodovky byly ještě bezcenné šroty. Kdyby vůz na snímku měnil majitele, bylo by to tak za 1 500 000 Kč.|
Zdroj: Škoda
Jednou z největších zajímavostí je sedan MBG s dvoukarburátorovým motorem připraveným pro MBX. Těch vzniklo pouze 3278 kusů.|
Zdroj: Škoda
Na letošním akci Sosnová Classic se potkalo hned 35 různých vozů Škoda 1000 a 1100 MB. Některé vzorně restaurované, jiné stále původní.|
Zdroj: Škoda
Škoda 1000 MB (1964)|
Zdroj: Škoda
Škoda 1000 MB (1967)|
Zdroj: Škoda
Škoda 1000 MB (1968)|
Zdroj: Škoda
Škoda 1000 MB (1969)|
Zdroj: Škoda
U prvních provedení bylo dost obtížné poznat, co je plná a co prázdná nádrž.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Zajímavé je, jak si výrobce vyhrál s barvami čalounění. Fialová tvoří velmi zajímavý kontrast s modrým lakem vozu.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Kratší páčka ovládala kohout topení. Delší pak původně klapku přístupu vzduchu – tu lidé často předělávali na mechanické ovládání sytiče. Podélný jezdec vedle sedačky pak stahoval roletu před chladič, která mohla v zimě pomáhat termostatu s udržení provozní teploty.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Elektrické spínače, například ventilátoru a stěračů, byly efektně umístěny na sloupku volantu|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Nesmírně praktická jsou přední ventilační trojúhelníková okénka. V průběhu výroby se upravovala tak, aby nešla zvenku vymáčknout.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Lidé se s vámi budou hádat, že sytič se u škody 1000 MB ovládal páčkou mezi sedačkami. Nikoliv, pracoval samočinně v závislosti na teplotě motoru, respektive výfukových plynů, jejichž teplo ke karburátoru vedly trubičky z výfuku.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Určitou zručnost si žádá údržba rozdělovače. Musíte v něm pravidelně mazat plst, kontrolovat stav středového uhlíku a seřizovat odtrh.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Lidé se s vámi budou hádat, že sytič se u škody 1000 MB ovládal páčkou mezi sedačkami. Nikoliv, pracoval samočinně v závislosti na teplotě motoru, respektive výfukových plynů, jejichž teplo ke karburátoru vedly trubičky z výfuku.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Všechny vozy této řady měly ještě dynamo – výkonnější alternátor přišel až v průběhu výroby následující řady 100/110. Musíte v něm sem tam vyměnit uhlíky a těžko zvládá dnes povinné celodenní svícení.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Dokud měla automatický sytič, šlo ve Škodě 1000 MB zablokovat i nasávání vzduchu do interiéru. Tato funkce se pak objevila až ve chvíli, kdy felicie dostala klimatizaci.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Couvání ve tmě byl problém. Homologace zpětné světlo nevyžadovala, objevily se jen u vzácných verzí De Luxe|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Moderní benziny E10 s obsahem lihu leptají stará palivová vedení včetně samotných hrdel nádrží. Používejte proto vždy stookatnový benzin, který byť je třeba v kategorii E10, tak žádný líh neobsahuje. Na delší odstávku nedávejte zcela plnou nádrž, aby palivo nestálo v pryžovém hrdle. A samozřejmě před každým tankováním použijte přísadu na ochranu ventilových sedel.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Historické řešení nápravy, která je zde lichoběžníková se svislými čepy, má vysoké nároky na údržbu. A případné řešení vůle v čepech je pro mechanika daleko náročnější než prostá výměna dnešních zapouzdřených kulových čepů.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Takto nějak by měl zespodu vypadat vůz, u nějž majitel tvrdí, že je po celkové renovaci. Rozhodně však chtějte vidět fotky z té renovace.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Škoda 1000 MB|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
V zaparkované Škodě 1000 MB nic nenechávejte. Ochrana proti velmi snadnému odjištění kapoty zavazadelníku se objevila až o posledních dvou ročníků.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Spolehlivým ukazatelem, že máte před sebou zachovalý vůz, je tato ošklivá deka v zavazadelníku. Ta byla z výroby a už po pár letech se většinou potrhala či zničila, takže ji majitelé nahradili kusem lina, pryže nebo zátěžového koberce.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Auto s motorem vzadu potřebuje i hydraulické ovládání spojky, což levné předokolky nemívají. Zajišťovala to moderní pedálová skupina s integrovanou funkcí pracovních válců i expanzní nádobky. Bohužel ocelové válce po letech vyreznou a těsnění se rozpadnou. Místo agresivní klasické brzdové kapaliny používejte moderní silikonovou.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl
Drahou věcí, na kterou se dnes velmi čeká, jsou chromy. Hodnotu tohoto vozu tak snižují nárazníky natřené štětkou a poškozené dekorační prvky přídě.|
Zdroj: Svět motorů/David Rajdl