MG MGA (1955–1962): Když MG stavělo nové auto od základů

5/20
Přehled fotografií
Zavřít
  • Tvary karoserie MGA byly dál zušlechtěny vyššími boky s dveřmi bez klik a méně zřetelným přechodem mezi předními a zadními blatníky.
    Tvary karoserie MGA byly dál zušlechtěny vyššími boky s dveřmi bez klik a méně zřetelným přechodem mezi předními a zadními blatníky.| Zdroj: MG
  • Karoserii roadsteru MGA navrhl Syd Enever. Vycházel přitom ze závodního vozu MG TD George Philipse, který navrhl pro závod v Le Mans 1951.
    Karoserii roadsteru MGA navrhl Syd Enever. Vycházel přitom ze závodního vozu MG TD George Philipse, který navrhl pro závod v Le Mans 1951.| Zdroj: MG
  • Elegantní hladké linie zdůrazňovala nízká příď s výrazně skloněnou maskou chladiče a přední okno s úzkým rámem.
    Elegantní hladké linie zdůrazňovala nízká příď s výrazně skloněnou maskou chladiče a přední okno s úzkým rámem.| Zdroj: MG
  • Roadster MGA 1500 měl dělenou přední nápravu s dvojitými příčnými závěsy a pérováním vinutými pružinami. Tuhá zadní náprava byla zavěšená na podélných poloeliptických listových perech.
    Roadster MGA 1500 měl dělenou přední nápravu s dvojitými příčnými závěsy a pérováním vinutými pružinami. Tuhá zadní náprava byla zavěšená na podélných poloeliptických listových perech.| Zdroj: MG
  • Od roku 1956 se kromě roadsteru vyrábělo i dražší dvoumístné kupé s pevnou střechou, zaobleným předním oknem a větracími okénky ve dveřích.
    Od roku 1956 se kromě roadsteru vyrábělo i dražší dvoumístné kupé s pevnou střechou, zaobleným předním oknem a větracími okénky ve dveřích.| Zdroj: MG
  • Vzadu mělo kupé třídílné panoramatické okno. Dveře se stahovacími okny měly kliky nezvykle umístěné svisle.
    Vzadu mělo kupé třídílné panoramatické okno. Dveře se stahovacími okny měly kliky nezvykle umístěné svisle.| Zdroj: MG
  • Nejvíc roadsterů MGA bylo určeno na export do Spojených států, většinou s drátovými koly.
    Nejvíc roadsterů MGA bylo určeno na export do Spojených států, většinou s drátovými koly.| Zdroj: MG
  • Ve splývavé zádi měl Roadster MGA zavazadlový prostor, ve kterém bylo ukryto náhradní kolo.
    Ve splývavé zádi měl Roadster MGA zavazadlový prostor, ve kterém bylo ukryto náhradní kolo.| Zdroj: MG
  • Přístrojová deska už neměla typické dvojí prohnutí horního okraje jako Midgety TF a rychloměr s otáčkoměrem se přestěhovaly před volant.
    Přístrojová deska už neměla typické dvojí prohnutí horního okraje jako Midgety TF a rychloměr s otáčkoměrem se přestěhovaly před volant.| Zdroj: MG
  • Roadster i kupé MGA 1500 měly pod kapotou podélně umístěný čtyřválcový řadový motor BMC série B s ventilovým rozvodem OHV, objemem válců 1 489 cm3 a maximálním výkonem 69 k (51 kW).
    Roadster i kupé MGA 1500 měly pod kapotou podélně umístěný čtyřválcový řadový motor BMC série B s ventilovým rozvodem OHV, objemem válců 1 489 cm3 a maximálním výkonem 69 k (51 kW).| Zdroj: MG
  • V roce 1958 se začal prodávat model Twin Cam s dvouvačkovým čtyřválcem s objemem 1 588 cm3. Motor měl vysoký výkon 110 k (81 kW), se kterým Twin Cam dosahoval rychlost přes 180 km/h.
    V roce 1958 se začal prodávat model Twin Cam s dvouvačkovým čtyřválcem s objemem 1 588 cm3. Motor měl vysoký výkon 110 k (81 kW), se kterým Twin Cam dosahoval rychlost přes 180 km/h.| Zdroj: MG
  • Vozy Twin Cam měly na všech kolech kotoučové brzdy Dunlop a ocelové ráfky stejné značky, podobající se kolům, jaké používaly závodní Jaguary.
    Vozy Twin Cam měly na všech kolech kotoučové brzdy Dunlop a ocelové ráfky stejné značky, podobající se kolům, jaké používaly závodní Jaguary.| Zdroj: MG
  • Čtyřválec se dvěma vačkami v hliníkové hlavě válců měl problémy s nežádoucími detonacemi a spotřebou oleje. Po snížení komprese klesl výkon na 100 koní.
    Čtyřválec se dvěma vačkami v hliníkové hlavě válců měl problémy s nežádoucími detonacemi a spotřebou oleje. Po snížení komprese klesl výkon na 100 koní.| Zdroj: MG
  • V květnu 1959 byl objem motoru typu MGA zvýšen na 1 588 cm3, takže výkon vzrostl na 80 k (59 kW). Hlavní změnou na podvozku byly kotoučové brzdy na předních kolech, vzadu zůstávaly bubnové brzdy.
    V květnu 1959 byl objem motoru typu MGA zvýšen na 1 588 cm3, takže výkon vzrostl na 80 k (59 kW). Hlavní změnou na podvozku byly kotoučové brzdy na předních kolech, vzadu zůstávaly bubnové brzdy.| Zdroj: MG
  • Roadster MGA 1600 z roku 1959. Drátová kola s centrální maticí a pneumatiky s bílými boky vozu slušely.
    Roadster MGA 1600 z roku 1959. Drátová kola s centrální maticí a pneumatiky s bílými boky vozu slušely.| Zdroj: MG
  • Zvětšené přední směrovky MGA 1600 byly integrovány s parkovacími světly a měly žlutou nebo bílou barvu podle trhu pro který byly určeny.
    Zvětšené přední směrovky MGA 1600 byly integrovány s parkovacími světly a měly žlutou nebo bílou barvu podle trhu pro který byly určeny.| Zdroj: MG
  • Krásný černý roadster MGA 1600 se autorovi článku podařilo vyfotografovat na srazu veteránů ve Švýcarsku.
    Krásný černý roadster MGA 1600 se autorovi článku podařilo vyfotografovat na srazu veteránů ve Švýcarsku.| Zdroj: MG
  • Od roku 1961 se vyráběla modernizovaná verze MGA MkII, lišící se mírně pozměněnou maskou chladiče a silnějším motorem s objemem 1 622 cm3.
    Od roku 1961 se vyráběla modernizovaná verze MGA MkII, lišící se mírně pozměněnou maskou chladiče a silnějším motorem s objemem 1 622 cm3.| Zdroj: MG
  • Brzdová a směrová světla se oddělila a odlišila se tvarem. Na víku kufru bylo pod logem MG číslo 1600.
    Brzdová a směrová světla se oddělila a odlišila se tvarem. Na víku kufru bylo pod logem MG číslo 1600.| Zdroj: MG
  • Některé poslední modely Mark II měly pozměněnou masku chladiče se strmější (téměř svislou) mřížkou.
    Některé poslední modely Mark II měly pozměněnou masku chladiče se strmější (téměř svislou) mřížkou.| Zdroj: MG
Tvary karoserie MGA byly dál zušlechtěny vyššími boky s dveřmi bez klik a méně zřetelným přechodem mezi předními a zadními blatníky.
Karoserii roadsteru MGA navrhl Syd Enever. Vycházel přitom ze závodního vozu MG TD George Philipse, který navrhl pro závod v Le Mans 1951.
Elegantní hladké linie zdůrazňovala nízká příď s výrazně skloněnou maskou chladiče a přední okno s úzkým rámem.
Roadster MGA 1500 měl dělenou přední nápravu s dvojitými příčnými závěsy a pérováním vinutými pružinami. Tuhá zadní náprava byla zavěšená na podélných poloeliptických listových perech.
Od roku 1956 se kromě roadsteru vyrábělo i dražší dvoumístné kupé s pevnou střechou, zaobleným předním oknem a větracími okénky ve dveřích.
Vzadu mělo kupé třídílné panoramatické okno. Dveře se stahovacími okny měly kliky nezvykle umístěné svisle.
Nejvíc roadsterů MGA bylo určeno na export do Spojených států, většinou s drátovými koly.
Ve splývavé zádi měl Roadster MGA zavazadlový prostor, ve kterém bylo ukryto náhradní kolo.
Přístrojová deska už neměla typické dvojí prohnutí horního okraje jako Midgety TF a rychloměr s otáčkoměrem se přestěhovaly před volant.
Roadster i kupé MGA 1500 měly pod kapotou podélně umístěný čtyřválcový řadový motor BMC série B s ventilovým rozvodem OHV, objemem válců 1 489 cm3 a maximálním výkonem 69 k (51 kW).
V roce 1958 se začal prodávat model Twin Cam s dvouvačkovým čtyřválcem s objemem 1 588 cm3. Motor měl vysoký výkon 110 k (81 kW), se kterým Twin Cam dosahoval rychlost přes 180 km/h.
Vozy Twin Cam měly na všech kolech kotoučové brzdy Dunlop a ocelové ráfky stejné značky, podobající se kolům, jaké používaly závodní Jaguary.
Čtyřválec se dvěma vačkami v hliníkové hlavě válců měl problémy s nežádoucími detonacemi a spotřebou oleje. Po snížení komprese klesl výkon na 100 koní.
V květnu 1959 byl objem motoru typu MGA zvýšen na 1 588 cm3, takže výkon vzrostl na 80 k (59 kW). Hlavní změnou na podvozku byly kotoučové brzdy na předních kolech, vzadu zůstávaly bubnové brzdy.
Roadster MGA 1600 z roku 1959. Drátová kola s centrální maticí a pneumatiky s bílými boky vozu slušely.
Zvětšené přední směrovky MGA 1600 byly integrovány s parkovacími světly a měly žlutou nebo bílou barvu podle trhu pro který byly určeny.
Krásný černý roadster MGA 1600 se autorovi článku podařilo vyfotografovat na srazu veteránů ve Švýcarsku.
Od roku 1961 se vyráběla modernizovaná verze MGA MkII, lišící se mírně pozměněnou maskou chladiče a silnějším motorem s objemem 1 622 cm3.
Brzdová a směrová světla se oddělila a odlišila se tvarem. Na víku kufru bylo pod logem MG číslo 1600.
Některé poslední modely Mark II měly pozměněnou masku chladiče se strmější (téměř svislou) mřížkou.