Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MG MGA (1955–1962): Když MG stavělo nové auto od základů

Karel Haas Karel Haas 17. 8. 2020 • 02:29
20
Zobrazit náhledy (20)
Vzadu mělo kupé třídílné panoramatické okno. Dveře se stahovacími okny měly kliky nezvykle umístěné svisle. Nejvíc roadsterů MGA bylo určeno na export do Spojených států, většinou s drátovými koly. Ve splývavé zádi měl Roadster MGA zavazadlový prostor, ve kterém bylo ukryto náhradní kolo. Přístrojová deska už neměla typické dvojí prohnutí horního okraje jako Midgety TF a rychloměr s otáčkoměrem se přestěhovaly před volant. Roadster i kupé MGA 1500 měly pod kapotou podélně umístěný čtyřválcový řadový motor BMC série B s ventilovým rozvodem OHV, objemem válců 1 489 cm3 a maximálním výkonem 69 k (51 kW). V roce 1958 se začal prodávat model Twin Cam s dvouvačkovým čtyřválcem s objemem 1 588 cm3. Motor měl vysoký výkon 110 k (81 kW), se kterým Twin Cam dosahoval rychlost přes 180 km/h. Vozy Twin Cam měly na všech kolech kotoučové brzdy Dunlop a ocelové ráfky stejné značky, podobající se kolům, jaké používaly závodní Jaguary. Čtyřválec se dvěma vačkami v hliníkové hlavě válců měl problémy s nežádoucími detonacemi a spotřebou oleje. Po snížení komprese klesl výkon na 100 koní. V květnu 1959 byl objem motoru typu MGA zvýšen na 1 588 cm3, takže výkon vzrostl na 80 k (59 kW). Hlavní změnou na podvozku byly kotoučové brzdy na předních kolech, vzadu zůstávaly bubnové brzdy. Roadster MGA 1600 z roku 1959. Drátová kola s centrální maticí a pneumatiky s bílými boky vozu slušely. Zvětšené přední směrovky MGA 1600 byly integrovány s parkovacími světly a měly žlutou nebo bílou barvu podle trhu pro který byly určeny. Krásný černý roadster MGA 1600 se autorovi článku podařilo vyfotografovat na srazu veteránů ve Švýcarsku. Od roku 1961 se vyráběla modernizovaná verze MGA MkII, lišící se mírně pozměněnou maskou chladiče a silnějším motorem s objemem 1 622 cm3. Brzdová a směrová světla se oddělila a odlišila se tvarem. Na víku kufru bylo pod logem MG číslo 1600. Některé poslední modely Mark II měly pozměněnou masku chladiče se strmější (téměř svislou) mřížkou.

Britská automobilka MG vyrobila v letech 1955 až 1962 přes 100 tisíc sportovních dvoumístných roadsterů a kupé MGA, poháněných čtyřválci s objemem 1,5 a 1,6 litru.

William Morris (1877–1963), později přijatý do šlechtického stavu pod jménem lord Nuffield, založil v roce 1910 na ulici Longwall v Oxfordu dílnu Morris Garages a o tři roky později začal v blízkém Cowley vyrábět automobily Morris. Morris Garages vedl od roku 1922 Morrisův přítel Cecil Kimber (1888–1945), který začal v roce 1923 vyrábět sportovní auta na podvozcích sériových Morrisů. O rok později začal používat stylizované logo s iniciálami MG (Morris Garages) v osmiúhelníku. V roce 1927 se MG přestěhovala z Oxfordu do Cowley, poblíž továrny Morris. V březnu 1928 vznikla samostatná M.G. Car Company, která našla trvalejší sídlo v Abingdonu (Oxfordshire).

V roce 1952 se značka MG stala součástí koncernu British Motor Corporation (BMC) a začala vyvíjet zcela nový model s moderní karoserií, který již neměl nic společného s předválečnou konstrukcí řady T. Dvoumístný roadster, nahrazující MG TF 1500 Midget, se poprvé představil na podzim 1955 na frankfurtském autosalonu pod označením MGA, které mělo symbolizovat novou etapu vývoje a první model nové řady.

Roadster

Karoserii roadsteru MGA (foto) navrhl Syd Enever, který už v roce 1951 vytvořil aerodynamickou karoserii pro závodní vůz MG TD George Philipse, určený pro závod v Le Mans. Základní tvary byly pro MGA dál zušlechtěny vyššími boky s dveřmi bez klik a méně zřetelným přechodem mezi předními a zadními blatníky. Elegantní hladké linie zdůrazňovala nízká příď s výrazně skloněnou maskou chladiče a přední okno s úzkým rámem. Roadster měl masivní chromované nárazníky a často byl vybaven nosičem na víku kufru. Náhradní kolo našlo místo v zavazadlovém prostoru. Přístrojová deska už neměla typické dvojí prohnutí horního okraje a rychloměr s otáčkoměrem se přestěhovaly před volant. Roadster měl rozvor náprav 2 388 mm a rozměry 3962 x 1473 x 1270 mm. Se staženou střechou byl roadster vysoký jen 1160 mm.

Roadster MGA 1500 měl dělenou přední nápravu s dvojitými příčnými závěsy a pérováním vinutými pružinami. Tuhá zadní náprava byla zavěšená na podélných poloeliptických listových perech. Roadster MGA 1500 měl dělenou přední nápravu s dvojitými příčnými závěsy a pérováním vinutými pružinami. Tuhá zadní náprava byla zavěšená na podélných poloeliptických listových perech.

Nový rám podvozku měl proti typu TF boční nosníky dál od sebe a podlaha byla přivařena ke spodní části nosníků, takže řidič i spolujezdec seděli níž. První prototyp byl předveden šéfovi BMC Leonardu Lordovi. Vůz se mu líbil, ale krátce předtím podepsal dohodu s Donaldem Healeym o výrobě sportovních vozů Austin-Healey, takže výrobu MGA zamítl. Klesající prodej tradičních modelů MG jej ale donutil ke změně názoru a výrobu povolil.

Kupé

Od roku 1956 se kromě roadsteru vyrábělo i dražší dvoumístné kupé (foto) s pevnou střechou, zaobleným předním oknem a třídílným panoramatickým zadním oknem. Dveře se stahovacími okny a větracími okénky měly kliky nezvykle umístěné svisle. Kupé mělo stejné rozměry jako roadster.

Od roku 1956 se kromě roadsteru vyrábělo i dražší dvoumístné kupé s pevnou střechou, zaobleným předním oknem a větracími okénky ve dveřích. Od roku 1956 se kromě roadsteru vyrábělo i dražší dvoumístné kupé s pevnou střechou, zaobleným předním oknem a větracími okénky ve dveřích.

MGA 1500

Roadster i kupé MGA 1500 měly pod kapotou podélně umístěný nový čtyřválcový řadový motor BMC série B s ventilovým rozvodem OHV, objemem válců 1489 cm3 (vrtání/zdvih: 73/88,9 mm) a maximálním výkonem 69 k (51 kW) při 6500/min. Směs paliva se vzduchem dodávaly do motoru dva karburátory SU H4. O něco později byl výkon zvýšen o 3 kW. Točivý moment měl nejvyšší hodnotu 104 Nm při 3500/min. Roadster s pohotovostní hmotností 890 kg dosahoval s tímto motorem rychlost 155 km/h a na stovku zrychlil za 16 s. Spotřeba se pohybovala mezi 10 až 12 litry na 100 km.

Modely MGA 1500 měly dělenou přední nápravu s dvojitými příčnými závěsy a pérováním vinutými pružinami. Tuhá zadní náprava byla zavěšená na podélných poloeliptických listových perech. Na všech kolech byly bubnové brzdy Lockheed. Sílu motoru přenášela na zadní kola jednokotoučová spojka a čtyřstupňová manuální převodovka.   

Twin-Cam

Rok 1958 přinesl model Twin Cam (foto) s dvouvačkovým (DOHC) čtyřválcem s hliníkovou hlavou a objemem 1 588 cm3. Motor měl vysoký výkon 110 k (81 kW), se kterým Twin Cam dosahoval rychlost přes 180 km/h, ale po problémech s nežádoucími detonacemi byla snížena komprese a výkon klesl na 100 koní. Vozy Twin Cam měly na všech kolech kotoučové brzdy Dunlop a ocelové ráfky stejné značky, podobající se kolům, jaké používaly závodní Jaguary. Po dvou letech byl MG Twin Cam stažen z výroby, neboť se stále potýkal s řadou problémů, například vysokou spotřebou mazacího oleje, a vyžadoval příliš časté seřizování. Modelů MGA Twin Cam bylo vyrobeno něco přes dva tisíce kusů.

Vozy Twin Cam měly na všech kolech kotoučové brzdy Dunlop a ocelové ráfky stejné značky, podobající se kolům, jaké používaly závodní Jaguary. Vozy Twin Cam měly na všech kolech kotoučové brzdy Dunlop a ocelové ráfky stejné značky, podobající se kolům, jaké používaly závodní Jaguary.

MGA 1600

V květnu 1959 byl objem motoru typu MGA zvýšen na 1 588 cm3, takže výkon vzrostl na 80 k (59 kW). Hlavní změnou na podvozku byly kotoučové brzdy na předních kolech, vzadu zůstávaly bubnové brzdy. Zvenku se MGA 1600 (foto) lišilo od 1500 jen v detailech. Zvětšené přední směrovky byly integrovány s parkovacími světly a měly žlutou nebo bílou barvu (podle trhu pro který byly určeny). Vzadu se oddělila brzdová a směrová světla a na víku kufru se nápis pod logem změnil na 1600. Za necelé tři roky bylo vyrobeno 31.500 vozů MGA 1600 včetně modelů 1600 De Luxe se speciálními koly a kotoučovými brzdami na všech kolech.

V květnu 1959 byl objem motoru typu MGA zvýšen na 1 588 cm3, takže výkon vzrostl na 80 k (59 kW). Hlavní změnou na podvozku byly kotoučové brzdy na předních kolech, vzadu zůstávaly bubnové brzdy. V květnu 1959 byl objem motoru typu MGA zvýšen na 1 588 cm3, takže výkon vzrostl na 80 k (59 kW). Hlavní změnou na podvozku byly kotoučové brzdy na předních kolech, vzadu zůstávaly bubnové brzdy.

MGA Mark II

Od roku 1961 se vyráběla modernizovaná verze MGA MkII (foto), lišící se mírně pozměněnou maskou chladiče a silnějším motorem s objemem 1622 cm3 (vrtání se zvětšilo na 76,2 mm). Zvětšily se ventily a byly přepracovány spalovací komory. Výkon 90 k (66 kW) postačoval k překročení rychlosti 165 km/h. Stejně jako u modelu 1600 se MkII dodával ve verzi roadster a kupé ve standardním provedení a provedení De Luxe se speciálními koly a kotoučovými brzdami vpředu i vzadu. Bylo vyrobeno 8198 roadsterů a 521 kupé Mark II. Ve verzi Mark II De Luxe vzniklo 290 roadsterů a 23 kupé.

Brzdová a směrová světla se oddělila a odlišila se tvarem. Na víku kufru bylo pod logem MG číslo 1600. Brzdová a směrová světla se oddělila a odlišila se tvarem. Na víku kufru bylo pod logem MG číslo 1600.

Typ MGA si přes některé problémy s kvalitou vedl úspěšně a za sedm let výroby se stal prvním typem značky MG, který překročil stotisícovou hranici počtu vyrobených vozů. Sportovní aktivity typu MGA zahájily v roce 1955 tři prototypy účastí na 24hodinovce v Le Mans. Dva z nich dojely do cíle, třetí havaroval. Hodně aktivní byly vozy MGA na závodních tratích v USA, zejména na závodech SCCA (Sports Car Club of America), kde dosáhly řady úspěchů.

 

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud