MG MGA (1955–1962): Když MG stavělo nové auto od základů
Britská automobilka MG vyrobila v letech 1955 až 1962 přes 100 tisíc sportovních dvoumístných roadsterů a kupé MGA, poháněných čtyřválci s objemem 1,5 a 1,6 litru.
William Morris (1877–1963), později přijatý do šlechtického stavu pod jménem lord Nuffield, založil v roce 1910 na ulici Longwall v Oxfordu dílnu Morris Garages a o tři roky později začal v blízkém Cowley vyrábět automobily Morris. Morris Garages vedl od roku 1922 Morrisův přítel Cecil Kimber (1888–1945), který začal v roce 1923 vyrábět sportovní auta na podvozcích sériových Morrisů. O rok později začal používat stylizované logo s iniciálami MG (Morris Garages) v osmiúhelníku. V roce 1927 se MG přestěhovala z Oxfordu do Cowley, poblíž továrny Morris. V březnu 1928 vznikla samostatná M.G. Car Company, která našla trvalejší sídlo v Abingdonu (Oxfordshire).
V roce 1952 se značka MG stala součástí koncernu British Motor Corporation (BMC) a začala vyvíjet zcela nový model s moderní karoserií, který již neměl nic společného s předválečnou konstrukcí řady T. Dvoumístný roadster, nahrazující MG TF 1500 Midget, se poprvé představil na podzim 1955 na frankfurtském autosalonu pod označením MGA, které mělo symbolizovat novou etapu vývoje a první model nové řady.
Roadster
Karoserii roadsteru MGA (foto) navrhl Syd Enever, který už v roce 1951 vytvořil aerodynamickou karoserii pro závodní vůz MG TD George Philipse, určený pro závod v Le Mans. Základní tvary byly pro MGA dál zušlechtěny vyššími boky s dveřmi bez klik a méně zřetelným přechodem mezi předními a zadními blatníky. Elegantní hladké linie zdůrazňovala nízká příď s výrazně skloněnou maskou chladiče a přední okno s úzkým rámem. Roadster měl masivní chromované nárazníky a často byl vybaven nosičem na víku kufru. Náhradní kolo našlo místo v zavazadlovém prostoru. Přístrojová deska už neměla typické dvojí prohnutí horního okraje a rychloměr s otáčkoměrem se přestěhovaly před volant. Roadster měl rozvor náprav 2 388 mm a rozměry 3962 x 1473 x 1270 mm. Se staženou střechou byl roadster vysoký jen 1160 mm.
Nový rám podvozku měl proti typu TF boční nosníky dál od sebe a podlaha byla přivařena ke spodní části nosníků, takže řidič i spolujezdec seděli níž. První prototyp byl předveden šéfovi BMC Leonardu Lordovi. Vůz se mu líbil, ale krátce předtím podepsal dohodu s Donaldem Healeym o výrobě sportovních vozů Austin-Healey, takže výrobu MGA zamítl. Klesající prodej tradičních modelů MG jej ale donutil ke změně názoru a výrobu povolil.
Kupé
Od roku 1956 se kromě roadsteru vyrábělo i dražší dvoumístné kupé (foto) s pevnou střechou, zaobleným předním oknem a třídílným panoramatickým zadním oknem. Dveře se stahovacími okny a větracími okénky měly kliky nezvykle umístěné svisle. Kupé mělo stejné rozměry jako roadster.
MGA 1500
Roadster i kupé MGA 1500 měly pod kapotou podélně umístěný nový čtyřválcový řadový motor BMC série B s ventilovým rozvodem OHV, objemem válců 1489 cm3 (vrtání/zdvih: 73/88,9 mm) a maximálním výkonem 69 k (51 kW) při 6500/min. Směs paliva se vzduchem dodávaly do motoru dva karburátory SU H4. O něco později byl výkon zvýšen o 3 kW. Točivý moment měl nejvyšší hodnotu 104 Nm při 3500/min. Roadster s pohotovostní hmotností 890 kg dosahoval s tímto motorem rychlost 155 km/h a na stovku zrychlil za 16 s. Spotřeba se pohybovala mezi 10 až 12 litry na 100 km.
Modely MGA 1500 měly dělenou přední nápravu s dvojitými příčnými závěsy a pérováním vinutými pružinami. Tuhá zadní náprava byla zavěšená na podélných poloeliptických listových perech. Na všech kolech byly bubnové brzdy Lockheed. Sílu motoru přenášela na zadní kola jednokotoučová spojka a čtyřstupňová manuální převodovka.
Twin-Cam
Rok 1958 přinesl model Twin Cam (foto) s dvouvačkovým (DOHC) čtyřválcem s hliníkovou hlavou a objemem 1 588 cm3. Motor měl vysoký výkon 110 k (81 kW), se kterým Twin Cam dosahoval rychlost přes 180 km/h, ale po problémech s nežádoucími detonacemi byla snížena komprese a výkon klesl na 100 koní. Vozy Twin Cam měly na všech kolech kotoučové brzdy Dunlop a ocelové ráfky stejné značky, podobající se kolům, jaké používaly závodní Jaguary. Po dvou letech byl MG Twin Cam stažen z výroby, neboť se stále potýkal s řadou problémů, například vysokou spotřebou mazacího oleje, a vyžadoval příliš časté seřizování. Modelů MGA Twin Cam bylo vyrobeno něco přes dva tisíce kusů.
MGA 1600
V květnu 1959 byl objem motoru typu MGA zvýšen na 1 588 cm3, takže výkon vzrostl na 80 k (59 kW). Hlavní změnou na podvozku byly kotoučové brzdy na předních kolech, vzadu zůstávaly bubnové brzdy. Zvenku se MGA 1600 (foto) lišilo od 1500 jen v detailech. Zvětšené přední směrovky byly integrovány s parkovacími světly a měly žlutou nebo bílou barvu (podle trhu pro který byly určeny). Vzadu se oddělila brzdová a směrová světla a na víku kufru se nápis pod logem změnil na 1600. Za necelé tři roky bylo vyrobeno 31.500 vozů MGA 1600 včetně modelů 1600 De Luxe se speciálními koly a kotoučovými brzdami na všech kolech.
MGA Mark II
Od roku 1961 se vyráběla modernizovaná verze MGA MkII (foto), lišící se mírně pozměněnou maskou chladiče a silnějším motorem s objemem 1622 cm3 (vrtání se zvětšilo na 76,2 mm). Zvětšily se ventily a byly přepracovány spalovací komory. Výkon 90 k (66 kW) postačoval k překročení rychlosti 165 km/h. Stejně jako u modelu 1600 se MkII dodával ve verzi roadster a kupé ve standardním provedení a provedení De Luxe se speciálními koly a kotoučovými brzdami vpředu i vzadu. Bylo vyrobeno 8198 roadsterů a 521 kupé Mark II. Ve verzi Mark II De Luxe vzniklo 290 roadsterů a 23 kupé.
Typ MGA si přes některé problémy s kvalitou vedl úspěšně a za sedm let výroby se stal prvním typem značky MG, který překročil stotisícovou hranici počtu vyrobených vozů. Sportovní aktivity typu MGA zahájily v roce 1955 tři prototypy účastí na 24hodinovce v Le Mans. Dva z nich dojely do cíle, třetí havaroval. Hodně aktivní byly vozy MGA na závodních tratích v USA, zejména na závodech SCCA (Sports Car Club of America), kde dosáhly řady úspěchů.