V příručkách a katalozích náhradních dílů jsou také zmínky o levném Favoritu 115 S. Do sériové výroby se však nedostal. „Z jednoho auta s tímhle motorem jsme vytvořili koncept Favorit Tremp,“ vzpomíná dnes Stanislav Cinkl, tehdejší šéf montáže prototypů.|
Zdroj: Svět motorů
Na burze v Sedlčanské kotlině jsme v červenci objevili několik obchodníků s díly. Ceny bývají příznivé, výběr omezený.|
Zdroj: Svět motorů
Škoda Favorit|
Zdroj: Svět motorů
Škoda Favorit|
Zdroj: Svět motorů
Škoda Favorit|
Zdroj: Svět motorů
Favority se v letech 1991 až 1994 dodávaly i v atraktivních akčních modelech. Vůbec první pro český trh se jmenoval Komfort a vycházel z lepší výbavy LS, ten nejluxusnější z posledního roku produkce se chlubil koženými doplňky a jménem Solitaire.|
Zdroj: Svět motorů
Favority se v letech 1991 až 1994 dodávaly i v atraktivních akčních modelech. Vůbec první pro český trh se jmenoval Komfort a vycházel z lepší výbavy LS, ten nejluxusnější z posledního roku produkce se chlubil koženými doplňky a jménem Solitaire.|
Zdroj: Svět motorů
Na rozdíl od prvních octavií bývaly interiéry akčních favoritů pestré. Takhle nápaditým motivem se honosila i levná verze Prima.|
Zdroj: Svět motorů
Nejžádanější verzí favoritu je roadster od společnosti MTX. Ta před pěti lety obnovila jeho výrobu – za karoserii včetně speciálních dílů pro svépomocnou montáž s následnou kontrolou a schválením zaplatíte 877 250 Kč. Nebo dodáte vlastní favorit a odvezete si roadster za 1 076 900 korun. Případně koupíte celý za 1 246 300 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Nejžádanější verzí favoritu je roadster od společnosti MTX. Ta před pěti lety obnovila jeho výrobu – za karoserii včetně speciálních dílů pro svépomocnou montáž s následnou kontrolou a schválením zaplatíte 877 250 Kč. Nebo dodáte vlastní favorit a odvezete si roadster za 1 076 900 korun. Případně koupíte celý za 1 246 300 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Elektrická benzinová čerpadla starších aut si s novými standardními benziny vůbec nerozumějí. Agresivní biosložka je dokáže takhle zákeřně rozleptat.|
Zdroj: Svět motorů
Když jsme se o loňských prázdninách vydali na setkání s tvůrci favoritu přepychovým modelem 136 L ročníku 1989, naše cesta skončila už před pražským Prosekem – kvůli zpuchřelým těsněním...|
Zdroj: Svět motorů
Původní výplně dveří byly funkční, ale neestetické. „Tvarované tehdy dodavatel v Chropyni udělat odmítl, neměl na to zařízení,“ prozrazuje Petr Hrdlička, šéfkonstruktér favoritu.|
Zdroj: Svět motorů
Tahle trojice zásadním způsobem přispěla ke zrodu Škody Favorit: pracovník obchodního oddělení v Miláně Jaroslav Šimek byl pověřen spoluprací a podporou projektu u Bertoneho v Itálii, Petr Hrdlička byl šéfkonstruktérem a Stanislav Cinkl šéfem montáže prototypů|
Zdroj: Svět motorů
Škoda Favorit|
Zdroj: Svět motorů
V době favoritu a formanu se Škodovka významně angažovala ve sportu. Ať už to byla účast v automobilových soutěžích, nebo sponzorství ledního hokeje, cyklistiky, fotbalu, lehké atletiky, či dokonce ofi ciální podpora letních olympijských her. Na snímku z roku 1992 přebírají symbolický klíč od Formanu Marathon tenistky Jana Novotná a Andrea Strnadová.|
Zdroj: Svět motorů
Když přijel na trh Favorit 135, proti staršímu typu 136 byl ekologičtější. Jenže i dražší, žíznivější a servisně náročnější.|
Zdroj: Svět motorů
Po modernizaci počátkem roku 1993 dostal favorit modernější a přehlednější přístrojový štít. Kontrolky se skrývají mezi kruhovými ukazateli.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Palubní deska základní výbavy LX s tvarovanými dveřními výplněmi vypadala i proti luxusním původním modelům LS podstatně hodnotněji. Plasty se však žárem kroutily nadále.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Jestliže nás forman zapůjčený z áček něčím opravdu uchvátil, pak naprosto originálním interiérem. Takhle krásné sedačky si pamatujeme naposledy z dobových prospektů, o které jsme si prosebně psávali do automobilky.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Na formanu dodnes obdivujeme vnitřní prostornost. Na skromné délce 4,2 metru se tehdy Škodovce podařilo postavit velmi praktické rodinné auto.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Zavazadelník o objemu 420 litrů byl před třiceti lety mezi škodovkami gigantický. Už o dvě sezony později ho však s 528 litry trumfl a octavia.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Jediným motorem favoritu a formanu byla známá hliníková třináctistovka s rozvodem OHV. Takhle vypadá její nejslabší vstřiková verze o výkonu 40 kW. Po pravdě jede skoro tak dobře jako varianta 50 kW.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Podokenní těsnicí lišty mají tendenci se časem smršťovat, čímž může do dveří pronikat voda a vlhkost. Uvnitř pak může napáchat drahé škody.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Podobných důlků je pravá strana karoserie plná. Dveře kvůli tomu nevyhazujte, nové totiž už dávno nikde neseženete! Opravit se dá všechno.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Výklopné střešní okno bylo v létě příjemným doplňkem, ale odcházející těsnění si pak za deště vybíralo zbytečnou daň. Tady naštěstí stále těsní dokonale.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Originální krytky 13palcových kol už neseženete, což platí i pro původní obutí Matador. Pro rozměr 165/70 musíte jinam.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Od letošního roku Škodě Favorit podražily provozní náklady. Kvůli vyššímu obsahu biosložky v benzinu E10 je nutné tankovat dražší E5. Nebo dolévat speciální aditivum.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
S výjimkou „povinných“ úniků oleje a vadné podložky vstřikovače se má motor formanu i po více než stotisícovém nájezdu čile k světu|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Pneumatiky Matador mají slušný vzorek, jenže jsou přestárlé. S takhle popraskanými bočnicemi rovnou zamiřte na výměnu.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Tohle plastové víčko s haléřovými výrobními náklady dnes patří k nejvzácnějším položkám. Po ulámání držáků tak v mnoha formanech zejí na bocích kufru nevzhledné díry.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Oba vnější díly zadních svítilen si kupte do zásoby – po zareznutí šroubů totiž k žárovkám nevede jiná cesta než demolice!|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Prorezavělé zadní podběhy představují jednu z nejnáročnějších a nejdražších karosářských oprav. Takhle vypadají zdravé.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Sponka výfuku už je na konci své cesty, a pokud ji brzy někdo nevymění, za jízdy pošle výfuk ostudně k zemi|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Výrobní štítky po třiceti letech dokládají, že všechny podvozkové díly favoritů byly naddimenzované – pokud se tedy člověk svépomocně nepustil třeba do opravy převodovky bez speciálního nářadí a místo pružného péra nepoužil kolík, který pak vyviklal celá futra…|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Takhle spálený výfuk jsme ještě neviděli. Viníkem byl vadný vstřikovač, který dávkoval hodně paliva. To pak dohořívalo právě zde.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Tomáš Mrázek dodnes udržuje desítky favoritů. Našemu formanu věští slibnou budoucnost, pokud o něj bude postaráno.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Věčným tématem Škody Favorit jsou úniky motorového oleje. S tímhle nešvarem však musíte preventivně počítat u každého třicetiletého auta.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Na rozdíl od favoritu byl forman mnohde chápán jako pracovní stroj. Proto býval často osazen tažným zařízením.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Problémy s odvzdušněním brzdové soustavy vyřešil nějaký kutil svérázně – ustřihl hadičku a zacpal ji vazelínou. Zřejmě návod z dobového televizního receptáře…|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Jako správné klasické auto má i forman z roku 1994 pod kapotou rozdělovač. Zde má palec vůle jen minimální.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Koroze na prazích nevadí – díly na skladě jsou. Koroze na dveřích vadí – nenajdete je už nikde. Oprava s lakem se proto vždy vyplatí!|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Věčným tématem Škody Favorit jsou úniky motorového oleje. S tímhle nešvarem však musíte preventivně počítat u každého třicetiletého auta.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Renovovaná Škoda Favorit|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Renovovaná Škoda Favorit|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Renovovaná Škoda Favorit|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Renovovaná Škoda Favorit|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert