Škoda Favorit po 30 letech: Milionář kráčí do penze
Letos uplyne 30 let od ukončení výroby Škody Favorit a Forman. Věkově si tak nárokují přijetí do registru historických vozidel, na venkově jsou to však běžná auta. Okolní svět se změnil, přesto jim vyhynutí nehrozí – budoucnost má několik směrů.
Když se na podzim 1987 před netrpělivým národem konečně představila moderní Škoda Favorit s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol, zahájila dodnes trvající éru praktických malých škodovek. Tehdejší sdělovací prostředky ji porovnávaly dokonce i s golfem. Její design vytvořilo světoznámé italské studio Bertone. Pozdější modernizaci zajistil Volkswagen a favorit se stal základem pro felicii. Ta následně jako první škodovka uvedla do výroby airbagy, ABS, klimatizaci, šestnáctistovku či vznětový motor.
Vyspělý a konstrukčně jednoduchý favorit jí předal žezlo přesně před třiceti lety. Za tu dobu se mu změnilo zázemí – na silnicích je sice stále početně zastoupen, jenže spousta vozů začíná chřadnout a servisních možností každým rokem ubývá. Na budoucnost favoritu jsme se podívali spolu s odborníky.
Ze silnic jen tak nezmizí
Když jsme před týdnem prozkoumali tuzemské inzertní nabídky ojetin, našli jsme v nich celkem 34 favoritů a formanů. Tenhle kdysi hojně rozšířený model se dá aktuálně pořídit v cenovém rozpětí od legračních deseti tisíc až po podstatně sebevědomějších 140.000 Kč.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!