Logo magazínu

Ceny dálnic: Prachy v prachu?

1/17
Prohlédnout znovu

Ceny dálnic: Prachy v prachu?

Ceny dálnic: Prachy v prachu? | acz
Do tří let by se česká dálniční síť měla rozrůst o 60 km nových úseků | acz
Zatímco v roce 1990 zvládnul řidič cestu z Prahy do Ostravy za 3 hodiny a 43 minut, dnes by mu to teoreticky mohlo trvat o více než hodinu a čtvrt méně. | acz
Letos nebude v ČR otevřen žádný nový úsek dálnice. Mimochodem i svahy zářezů musejí mít předpsaný sklon: aby byly stabilní a aby se auto, když na ně najede, nepřevrátilo. | acz
Zábor půdy pro stavbu dálnice je mnohem větší než samotné těleso komunikace. Jestliže je šířka vozovky 27,5 metru, tak pro kilometr není potřeba 27 500 m2, ale 50 000… | acz
Všechno stojí peníze. Například na převoz více než stotunového fi nišeru potřebujete několik aut. U starších modelů pak zprovoznění stroje na místě zabere i několik dnů. | acz
Všechno stojí peníze. Například na převoz více než stotunového fi nišeru potřebujete několik aut. U starších modelů pak zprovoznění stroje na místě zabere i několik dnů. | acz
Při plánování prací se používají tzv. hmotníce: zhruba každých 20 m se spočítá, jaká je bilance výkopů a násypů, a materiál se přesouvá pouze mezi nejbližšími „opačnými“ sekcemi. Na jednom kilometru dálnice je třeba přemístit 100-250 000 m3 zeminy. | acz
Tunel Limehouse Link v Londýně otevřený 1993 byl svého času 2. největší evropský projekt po tunelu pod průlivem La Manche. Vznikal 7 let a 1 kilometr přišel na skoro 9 miliard korun. Celková délka činí 1,8 km… | acz
Některé dálniční stavby obdržely i architektonická ocenění. Například most přes Odru a Antošovické jezero na D47 (D1), který je zavěšený na více než 2000 ocelových lan ukotvených na 48metrovém pylonu získal titul Stavba roku 2008. | acz
Oprava D1 má stát okolo 20 miliard Kč. Kdyby se použila tzv. fragmentace (rozbití povrchu a jeho zalití silnou vrstvou asfaltu), zkrátila by se o třetinu a zlevnila o pět miliard. Po 15 letech by se ale muselo zase opravovat. | acz
Na dálnici D8 zůstává k dokončení pouze 16 413 metrů dlouhý úsek Lovosice- Řehlovice. Nejdříve byl napadnut ekology, pak na něj spadl sesuv, takže se uvažovalo o jeho přeložení. | acz
Při zhutňování některých vrstev se musí daný úsek přejet až 12krát, vše musí splňovat normu | acz
Římská říše investovala tři čtvrtiny hrubého domácího produktu do infrastruktury. Potřebovala ji totiž pro přesun vojáků. Dnes EU doporučuje, aby do této oblasti směřovalo aspoň 1,5 procenta HDP | acz
Při současném tempu výstavby bude česká dálniční síť hotová někdy okolo roku 2045, prohlásil Nejvyšší kontrolní úřad. P | acz
Abarth | acz
Vize české dálniční sítě: všechna krajská města na páteřní síti komunikací, napojení na panevropskou síť TEN-T, na hlavních dálničních tazích vyspělá dopravní telematika... Odhad celkových nákladů činil před čtyřmi roky zhruba 575 miliard korun. | acz

Sledujte premiéru nové Škody Kodiaq živě!

Efektivita asistentů v reálném světě je odlišná od teorie. Experti se pouštějí do studie

TEST BMW M4 Competition Cabrio – Neopakovatelný zážitek

Majitelé Suzuki Jimny stanovili světový rekord, stačilo včas zapnout světla

Tesla v Číně nabízí vylepšený model Y, má lepší dojezd i zrychlení

Němci odmaskovali připravovanou Audi Q9, jak se vám líbí?