Při poslední výměně jsme odebrali 1,5 litru vyjetého oleje. Do laboratoří SGS jsme jej zanesli i s litrem originálně uzavřeného nového stejného typu.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Spektra|
Zdroj: SGS Czech Republic
Olej 0W-20 po 27 700 km|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Rozsah zkoušek pro nás stanovil a vyhodnocení udělal jeden z nejzkušenějších českých tribodiagnostiků – Ing. Miloš Auersvald|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Olej 0W-20 po 27 700 km|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Odstředěním v selektivním srážedle HEO vzniklo 0,9 procenta nečistot. Jsou to kovy, saze a karbonové usazeniny. V motoru působí abrazivně a rychle zanášejí fi ltr.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Odstředěním v selektivním srážedle HEO vzniklo 0,9 procenta nečistot. Jsou to kovy, saze a karbonové usazeniny. V motoru působí abrazivně a rychle zanášejí fi ltr.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Olej 0W-20 po 27 700 km|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Oleje výrazně kontaminované sazemi a dlouho namáhané vysokými teplotami mohou dopadnout i takto. Náš měl zatím viskozitu (tekutost) téměř nedotčenou.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Vozy Škoda si dokážou zkrátit intervaly výměny oleje, pokud usoudí, že to je potřeba. Náš rapid je pořádný optimista, když nás vždy nechává na olej najezdit 30 000 km.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Olej 0W-20 po 27 700 km|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Zatímco nový olej VW 508.00 je kvůli odlišení od staršího typu zelený, náš vyjetý byl černý jak bota. Deset z deseti mechaniků by řeklo, že určitě z dieselu.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Olej 0W-20 po 27 700 km|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Olej 0W-20 po 27 700 km|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Filtr sání po 85 869 km byl jen přiměřeně znečištěný. Současné motory totiž recirkulují velké množství výfukových plynů (náš 1.0 TSI tak činí proměnným časováním ventilů), takže sají méně vzduchu než starší konstrukce.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Infračervená spektrometrie poskytuje základní obrázek o stavu oleje. Zelená křivka je vlnová odezva čerstvého oleje, modrá použitého, červená zvýrazňuje rozdíly. Odborníci vědí, při jakých vlnových délkách se zvýšenou absorbancí projevují které látky motorového oleje – třeba pevné částice, rozkladné produkty protioděrových přísad či různé kontaminace.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Tmavý vzhled stopy vzorku po rozdělení na desce TLC je dán velkým množstvím sazí a rozkladných produktů, nicméně difúzní zóny jsou stále patrné, takže detergentní a disperzní aditiva stále fungují|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Tmavý vzhled stopy vzorku po rozdělení na desce TLC je dán velkým množstvím sazí a rozkladných produktů, nicméně difúzní zóny jsou stále patrné, takže detergentní a disperzní aditiva stále fungují|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek, Ondřej Kroutil
Porovnání nového a vyjetého motorového oleje VW 508.00, SAE 0W-20|
Zdroj: Svět motorů
Prvková analýza ICP AES – přímé stanovení|
Zdroj: Svět motorů