Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Olej 0W-20 po 27.700 km: Jak funguje nejřidší olej?

Martin Vaculik Martin Vaculik 30. 3. 2019
43
68
Zobrazit náhledy (43)
Odstředěním v selektivním srážedle HEO vzniklo 0,9 procenta nečistot. Jsou to kovy, saze a karbonové usazeniny. V motoru působí abrazivně a rychle zanášejí fi ltr. Odstředěním v selektivním srážedle HEO vzniklo 0,9 procenta nečistot. Jsou to kovy, saze a karbonové usazeniny. V motoru působí abrazivně a rychle zanášejí fi ltr. Olej 0W-20 po 27 700 km Oleje výrazně kontaminované sazemi a dlouho namáhané vysokými teplotami mohou dopadnout i takto. Náš měl zatím viskozitu (tekutost) téměř nedotčenou. Vozy Škoda si dokážou zkrátit intervaly výměny oleje, pokud usoudí, že to je potřeba. Náš rapid je pořádný optimista, když nás vždy nechává na olej najezdit 30 000 km. Olej 0W-20 po 27 700 km Zatímco nový olej VW 508.00 je kvůli odlišení od staršího typu zelený, náš vyjetý byl černý jak bota. Deset z deseti mechaniků by řeklo, že určitě z dieselu. Olej 0W-20 po 27 700 km Olej 0W-20 po 27 700 km Filtr sání po 85 869 km byl jen přiměřeně znečištěný. Současné motory totiž recirkulují velké množství výfukových plynů (náš 1.0 TSI tak činí proměnným časováním ventilů), takže sají méně vzduchu než starší konstrukce. Infračervená spektrometrie poskytuje základní obrázek o stavu oleje. Zelená křivka je vlnová odezva čerstvého oleje, modrá použitého, červená zvýrazňuje rozdíly. Odborníci vědí, při jakých vlnových délkách se zvýšenou absorbancí projevují které látky motorového oleje – třeba pevné částice, rozkladné produkty protioděrových přísad či různé kontaminace. Tmavý vzhled stopy vzorku po rozdělení na desce TLC je dán velkým množstvím sazí a rozkladných produktů, nicméně difúzní zóny jsou stále patrné, takže detergentní a disperzní aditiva stále fungují Tmavý vzhled stopy vzorku po rozdělení na desce TLC je dán velkým množstvím sazí a rozkladných produktů, nicméně difúzní zóny jsou stále patrné, takže detergentní a disperzní aditiva stále fungují Porovnání nového a vyjetého motorového oleje VW 508.00, SAE 0W-20 Prvková analýza ICP AES – přímé stanovení Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback Škoda Rapid Spaceback

Byť celá léta píšeme, že olej v motoru máte měnit nejpozději po 15.000 km, v dlouhodobě testované Škodě Rapid záměrně využíváme prodloužené servisní intervaly. Jak olej po 30.000 km v motoru vypadá, nám změřily laboratoře společnosti SGS.

Na podzim roku 2017 jsme vás seznámili s příchodem nových olejů do vozů koncernu Volkswagen včetně škodovek. Po desetileté „nadvládě“ maziv Longlife III dle specifikace VW 504.00/507.00 (první číslo benzin, druhé diesel) o viskozitě obvykle SAE 5W-30 přišla nová Longlife IV dle specifikace VW 508.00/509.00, zajímavá zařazením do „nejřidší“ viskozitní kategorie 0W-20 a zelenou barvou.

Olej na 30.000 km a rozebrat!

Škodovek, které smí jezdit jen na ten nový olej, zatím moc není. Například octavia s motorem 2.0 TSI včetně RS či takto motorizovaný kodiaq. Tříválce 1.0 TSI stejně jako jejich čtyřválcoví bráchové (1.4 TSI, 1.5 TSI) z rodiny EA 211 jsou sice novým olejem VW 508.00 plněny už od 45. kalendářního týdne roku 2016, ale v servisu do nich můžete nalít i ten starší VW 504.00. Což se také plošně děje, protože bývá levnější.

Dlouhodobý test Škody Rapid 1.0 TSI (81 kW, 200 Nm) na 100.000 km jsme zahájili právě na podzim 2017, kdy u nás o nových superřídkých olejích vyšel první článek.

Unikátní test výdrže přeplňovaného litrového tříválce jsme se tak rozhodli využít i k vyzkoušení nového oleje. Je totiž jasné, že u budoucích nových motorů už bude předepsán jen tento Longlife IV a motoristé jinou volbu mít nebudou. Test se známým a provozním režimem (pečlivě vedeme knihu jízd) zakončený kompletní „rozborkou“ je unikátní příležitost srovnat teoretické předpoklady s fyzickou realitou.  

Dále jsme se rozhodli motoru nic neulehčovat a potrápit jej vším, co výrobce vymyslel. Takže jsme nepřešli na pevný výměnný interval oleje 15.000 km či rok, jak radíváme vám, ale zůstali u variabilního až 30.000 km. Za 100.000 km (právě minulý týden vůz překročil 95.000 km) to znamená jen tři výměny, které pokaždé spojujeme i s předepsanou servisní prohlídkou. Slovo variabilní znamená, že řídicí jednotka vypočítává životnost oleje dle provozních podmínek. A zatímco u současných dieselů TDI běžně honí majitele do servisů po 22.000 km, benzinová TSI nechává naprosto pravidelně dojet do 30.000 km – což je i naše zkušenost.  

V láhvi od VW Castrol

Každou výměnu oleje jsme dělali co nejkratší vzdálenost před maximálním intervalem tak, abychom jej následující služební cestou nepřejeli. První prohlídka byla při 28.703 km (tedy 1300 km před limitem), další pak už logicky měla strop ne 60.000 km, ale 58.703 km. Na ni jsme zajeli 600 km před maximem – tedy při 58.099 km dne 17. 9. 2018.

Na přelomu letošního října a března se kolega Jiří Baborský chystal na cestu po Evropě spojenou s návštěvou ženevského autosalonu, kdy se za týden chystal najet 4600 km. Servis tak bylo potřeba udělat před odjezdem, tedy už při 85.869 km – 2230 km před maximálním proběhem. Záměr uskutečnit analýzu jsme měli od začátku a předpokládali, že třetí náplň bude v nejhorším stavu, neboť je zatížena zbytky náplní předchozích a nevyplavenými nečistotami z motoru.  

Olej, na němž jsme za pět měsíců najeli 27.770 km, jsme tak nevypustili do „prasete“ všechen, ale litr a půl z něj odebrali. Při každé výměně jsme používali olej dodávaný jako originální náhradní díl pod objednacím číslem G 052 577 M2 (zcela aktuálně nahrazený objednacím číslem G 055 577 M2), který je k dostání v každém autorizovaném servisu značek koncernu VW. Obsah láhve si samozřejmě automobilka nevyrábí sama, ale nakupuje od společnosti Castrol. Do laboratoří společnosti SGS, konkrétně její Divize paliv a maziv na známé adrese U Trati v pražských Strašnicích, jsme tak donesli litr a půl starého a také originálně zabalený litr nového oleje v původním uzavřeném obalu. Objednali jsme kompletní analýzu i s vyhodnocením, a jak se hned o týden později ukázalo, nemusíme mít žádné výčitky, že jsme na olej nenajeli zbývajících 2230 km. Opotřebený byl stejně víc než dost.

Co nalijeme, to vylijeme

Důležitá je ještě jedna věc - auto má zcela zanedbatelnou spotřebu oleje. Mezi výměnami klesne jen o polovinu povoleného rozsahu, což vyjádřeno objemově znamená tak tři deci. Tedy deci na 10.000 km. Nikdy jsme tak olej nedolévali – plnicí hrdlo skutečně zatím bylo otevřeno jen třikrát při výměnách. Ukazuje to na zdařilou konstrukci motoru, pro olej to však žádná výhoda není. Doléváním se totiž olejová náplň v motoru osvěžuje – dostávají se do ní nové nevyčerpané přísady. Mnoho motorů tak od závažnějších škod z prodloužených výměnných lhůt paradoxně chrání určitá spotřeba oleje.

Jezdíme většinou svižně, ale zrovna ve zkoumaném výměnném intervalu se neudály žádné rychlostní rekordy. Do popisu provozního režimu jsme tak pracovníkům SGS uvedli, že zátěž motoru byla průměrná až vyšší a převažovaly delší trasy, kombinované však i s městským provozem. Důležitou okolností je zimní období po převažující část intervalu a fakt, že vozidlo není garážováno a každé ráno startuje prochladlé na teplotu okolí.  

Tekl stále dobře

Že bude olej hodně kontaminován sazemi, v jejichž produkci výkonné benzinové turbomotory s přímým vstřikem jen málo zaostávají za diesely, nám bylo jasné i dle barvy už při odběru. Každý, kdo ho v průhledné vzorkovnici viděl, si myslel, že je to olej z dieselu.

Jak ukazuje tabulka naměřených hodnot, rozpuštěné saze vedly jen k mírnému zvýšení viskozity, rozumějte zhoustnutí oleje. Viskozita je opak tekutosti – čím vyšší číslo, tím hůře kapalina teče. Tu kinematickou si můžete představit jako ekvivalent rychlosti, kterou kapalina samotížně proteče tenkou trubičkou. Viskozita CCS (Cold Cranking Simulator) simuluje chování oleje v ložiskách promrzlého klikového mechanismu. Zejména staří motoristé si vzpomenou, jak se studený motor se ztuhlým olejem odmítal hnout, startér jen zaúpěl a řidič musel nejdříve agregát protočit klikou – proto na autech zůstávala tak  dlouho ještě po zavedení elektrických startérů (naposledy asi Lada VAZ 2101 v 70. letech). Náš vzorek oleje měl stále nízkoteplotní viskozitu jen 4490 mPa.s, přičemž kategorie 0W dovoluje až 6200.

Porovnání nového a vyjetého motorového oleje VW 508.00, SAE 0W-20 Porovnání nového a vyjetého motorového oleje VW 508.00, SAE 0W-20

K zachování tekutosti i při výrazné kontaminaci sazemi a nemalých chemických změnách přispělo naředění oleje palivem. Na základě sníženého bodu vzplanutí o 40 ºC, vyšší odparnosti, obsahu těkavých látek a odezvy v infračerveném spektru stanovil hodnotitel Miloš Auersvald obsah benzinu v oleji asi na tři procenta. To je ještě akceptovatelná hodnota, může to však být zásluha jen odpařování při delších cestách a důkladném zahřátí oleje. „Lze dovodit, že pokud by převládal studený režim provozu s krátkými jízdami, četnými starty a provozem ve volnoběžných otáčkách, potom by množství nespáleného paliva v oleji mohlo být brzy kritické,“ dodává pan Auersvald.  

To už může zapéct kroužky

Jako důkaz nadměrné kontaminace sazemi jsme zatím zmínili zejména tmavou barvu. Laboratoře SGS samozřejmě mají odbornější metody. Kriticky velké je množství nečistot odstředěných po rozpuštění ve srážedle (HEO). „Varovná hodnota je 0,3, váš vzorek má třikrát větší množství, vzhled navíc vidíte! Taktéž nejvyšší akceptovatelný karbonizační zbytek by u vašeho oleje byl 1,84 procenta hmotnosti, naměřili jsme však 2,32. Sečteno s výsledkem infračervené spektrometrie, která ukazuje na kritické množství částic, lze při dalším provozu na takto znečištěný olej předpokládat vytváření úsad v motoru. Mohla by být ohrožena i těsnost spalovacího prostoru, protože karbonové úsady mohou způsobit až zapečení pístních kroužků – což doporučujeme vyhodnotit po demontáži motoru,“ varuje zkušený Miloš Auersvald a upozorňuje, na co nemáme zapomenout při blížící se rozborce. Píšeme si a splníme!

Motor zatím drží

Zatímco přísady rozptylující nečistoty a saze ještě fungovaly překvapivě dobře, jiné už byly vyčerpané. Zejména pokles takzvané alkalické rezervy TBN už byl kriticky velký, stejně jako samotný nárůst kyselosti TAN. Z toho plyne zejména riziko koroze ocelových součástí při chodu zastudena, kdy se v motoru sráží kondenzační voda. I čisticí schopnost bude omezena.

Ještě nebezpečnější je vyčerpání protioděrové přísady zjištěné infračervenou spektrometrií. Tato (obvykle na bázi fosforu a zinku) je tepelně nestálá a v našem případě byla už zcela rozložená – zbývalo jen 13 %. Takový olej pak není schopný chránit motor v situacích, kdy zmizí mazací fi lm a dojde ke kontaktu třecích ploch. Nejčastěji při doběhu a roztáčení motoru. Ale to je u rapidu se stop-startem, který schválně nevypínáme, vlastně na každé křižovatce!

Prvková analýza ICP AES – přímé stanovení Prvková analýza ICP AES – přímé stanovení

Překvapivě se kritický stav oleje zatím neprojevil na opotřebení motoru. To v SGS poznali prvkovou analýzou metodou ICP AES, která se mimo jiné zaměřuje na kovy pocházející ze součástí motoru. Množství železa je jen středně velké, mědi a hliníku malé. U ostatních kovů z opotřebení dokonce pod mezí stanovitelnosti. Takže olej jsme vypustili pravdu vyčerpaný a plný karbonu, ale motor to zatím snáší až neskutečně dobře.

Ještě to vyzkoušíme

Závěr z pera Miloše Auersvalda publikujeme bez úprav: „Hodnocený vzorek je ve stavu za hranicí možné použitelnosti. Při zjištěném vyčerpání aditivace se olej stává rizikem pro zanášení motoru karbonovými usazeninami i rizikem korozivního opotřebení v přítomnosti vlhkosti po studeném provozu. Zmíněný stav byl způsoben především tepelným přetěžováním a dlouhým intervalem proběhu. Doporučujeme zkrátit výměnný interval přibližně o jednu třetinu v obdobných podmínkách provozu.“  

Zkrácení o jednu třetinu by znamenalo výměnu oleje po 18 280 km. Náš provozní režim, kde sice krátké jízdy nechybějí, ale do pár dní vždy následuje jízda delší, při níž se velká část benzinu a vysrážené vody odpaří, navíc jistě není nejnáročnější. Auta, která se motají s dětmi a maminkami celý rok jen po městě, jsou na tom jistě daleko hůř. Takže výměny oleje nejpozději po 15.000 km, které už dlouho doporučujeme, vážně nejsou žádná zbytečná opatrnost. Nakonec na stávající olejovou náplň náš rapid ještě právě tolik najede. S posledním olejem, který z něj před rozebráním vypustíme, tak zamíříme znovu do SGS. To abychom si potvrdili, zda u zákonitě zanedbaných bývalých služebních aut bude druhému majiteli stačit přejít na poloviční, či snad ještě kratší interval.

Sací filtr po 90.000 km: Světe div se, vydržel

Dle plánu výrobce musí motor s původním fi ltrem sání vystačit do 90.000 km. Léta jsme doporučovali zásadní zkrácení tohoto intervalu, teď už si tak jisti nejsme. Filtr z našeho vozu nejenže nijak strašně nevypadal, ale dle prvkové analýzy oleje ani zatím nepropouštěl prach do motoru. Hlavní složkou prachu je totiž křemík, a toho bylo v oleji zatím jen 11 mg/kg. Varovná hodnota dle odborníků z SGS je 30 mg/kg a dosahuje se jí při netěsném sání.

Na kolik to vyjde: Už za 1500 Kč hodně zjistíte

Zřejmě jste teď překvapeni, co vše lze z oleje zjistit. A jistě vás zajímá, kolik to stojí. Rozsah analýz v článku je za zhruba 10.000 Kč, ale to jsme opravdu chtěli vědět co nejvíc podrobností. Stanovení TBN a TAN, které v našem oleji odhailo ty opravdu kritické chemické změny, je také do dvou tisíc korun.

Velikost opotřebení, různé kontaminace či vhodnost určitého druhu oleje pak poměrně dobře ukáže kombinace měření viskozity a prvkové analýzy za 1500 Kč.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: Interval 30 000km je super!
Emulgator
| 3. 4. 2019
No a s ohledem na to, ze prodlouzena zaruka je vesme dokupovana (i kdyz casto za symbolickou cenu), tak proste do autorizaku musis. Mimochodem ono i v ramci te zakonne zaruky je lepsi do autorizaku jit, nez se v pripade problemu dohadovat, jestli ten neautorizovany servis byl nebo nebyl dle pokynu vyrobce. Jinak ale i v tom neautorizaku je ten servis po 15 000km drazsi, nez kdyz vam staci jen vymenit olej, a realne pak servisovat az po 30 tkm...
Avatar - Rod
Re: Re: Re: Re: Pod kapotou auta má být diesel!
Rod
| 1. 4. 2019
Chápu, tvá neodpověď je přiznání lži. A mimochodem, pošli mi dokaz co EU plánuje. Jsem zvědavý na tvoje zdroje.
Re: Re: Re: Uživatelská příručka
Niemand
| 1. 4. 2019
V turbe by som sa toho asi bal, ale v hybride som sa po zvážení všetkých pre a proti rozhodol zostať na 0W-20.
Re: Re: Re: Re: Re: Interval 30 000km je super!
Reco
| 31. 3. 2019
Vernostny program asi nebude to iste co zaruka. Zavisi asi od toho ako to je v kupnej zmluve formulovane. Ako zaruku by to nemohli podmienovat navstevou autorizaku. Teda mohli, ale keby si to aj tak nerobil, zaruka stale plati bez ohladu co oni na to povedia, lebo sud by prehrali. Vernostny program je ale asi nieco ine. Otazka je kolko v skutocnosti usetris navstevou neautorizovaneho servisu - lebo spravidla to nestoji za rec a ma to vyznam skor vtedy ak mas nejakeho dobreho servisaka so skutocnym servisom na skok a v autorizaku su diletanti. V opacnom pripade mi vzdy lepsie vychadza autorizak (ak tam nie su vyslovene vemena)
Re: Re: Re: Re: Interval 30 000km je super!
Jopino
| 31. 3. 2019
Díky za info. Mám to standardně na 3+5 let, v ceně, viz text Honda Premium Quality Hlavním záměrem tohoto programu je odměnit loajální zákazníky, kteří získají jistotu, že v případě poruchy některých částí vozidla dostanou díly potřebné pro opravu zcela zdarma. Účast ve věrnostním programu je pro zákazníka bezplatná. 8letý věrnostní program Pokud budete během celého provozování vozidla vykonávat jeho údržbu podle doporučení Hondy, použitím doporučeného servisního materiálu a originálních náhradních dílů Honda v autorizovaném servisu Honda v České republice, bude vaše vozidlo kryto věrnostním programem Honda Premium Quality. Na která vozidla se věrnostní program vztahuje Věrnostní program je poskytován na vozidla prodaná autorizovaným prodejcem Honda v České republice jejichž stáří nepřevyšuje 8 let, nebo jejichž nájezd nečiní více jak 150.000 km, podle skutečnosti, která nastane dříve. Předepsaná údržba vozidla musí být po celou dobu provozu vykonávána v autorizovaném servisu Honda za použití originálních náhradních dílů a doporučeného materiálu. Takže lež? ;-\

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku