Ojetá Škoda 440 a 445 Spartak – Na tento veterán dosáhne každý!

1/30
Přehled fotografií
Zavřít
  • Škoda 440 a 445 Spartak
    Škoda 440 a 445 Spartak| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Tento pohled si z dětství všichni pamatujeme. Proti strohým plastům pozdějších „stovek“ a „stodvacítek“ nám palubní deska, co byla nedílnou součástí skeletu, připadala velmi luxusní.
    Tento pohled si z dětství všichni pamatujeme. Proti strohým plastům pozdějších „stovek“ a „stodvacítek“ nám palubní deska, co byla nedílnou součástí skeletu, připadala velmi luxusní.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Nedostupné chromování s nevalnou životností se i historicky občas řešilo lakováním nárazníků do kontrastního odstínu. Tento vůz provozuje muzeum Škody Auto.
    Nedostupné chromování s nevalnou životností se i historicky občas řešilo lakováním nárazníků do kontrastního odstínu. Tento vůz provozuje muzeum Škody Auto.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Na stejné technice byl postavený také otevřený roadster 450, z nějž se poté stala felicia. To už dostupný veterán v žádném případě není.
    Na stejné technice byl postavený také otevřený roadster 450, z nějž se poté stala felicia. To už dostupný veterán v žádném případě není.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Na fotkách z roku 1955 vypadají první majitelé modelu 440 Spartak šťastně. Dva roky předtím zřejmě měli správné informace ve správný čas a na rozdíl od většiny národa uchránili své úspory před měnovou reformou.
    Na fotkách z roku 1955 vypadají první majitelé modelu 440 Spartak šťastně. Dva roky předtím zřejmě měli správné informace ve správný čas a na rozdíl od většiny národa uchránili své úspory před měnovou reformou.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Škoda 440 a 445 Spartak
    Škoda 440 a 445 Spartak| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Po modelech 440 a 445, lidově nazývaných spartak, přišla v roce 1959 octavia. Od ní byla odvozena i praktická verze Kombi, která se pak dělala až do roku 1971.
    Po modelech 440 a 445, lidově nazývaných spartak, přišla v roce 1959 octavia. Od ní byla odvozena i praktická verze Kombi, která se pak dělala až do roku 1971.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Škoda 440 a 445 Spartak
    Škoda 440 a 445 Spartak| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Z motoru vždy trochu unikal olej. O těsnění klikové hřídele se totiž ještě nestaralo gufero s pryžovým břitem, ale byl zde takzvaný labyrint. Při chodu motoru vtahoval olej zpět. Na snímku jeho modernější verze pro Škodu 1000 MB.
    Z motoru vždy trochu unikal olej. O těsnění klikové hřídele se totiž ještě nestaralo gufero s pryžovým břitem, ale byl zde takzvaný labyrint. Při chodu motoru vtahoval olej zpět. Na snímku jeho modernější verze pro Škodu 1000 MB.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Motory modelu 440 a 445 se na pohled nijak neliší. Velmi časté tak bylo, že při generálních opravách se z jedenáctistovky dělala silnější dvanáctistovka.
    Motory modelu 440 a 445 se na pohled nijak neliší. Velmi časté tak bylo, že při generálních opravách se z jedenáctistovky dělala silnější dvanáctistovka.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Škoda 440 a 445 Spartak
    Škoda 440 a 445 Spartak| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Přední náprava ještě vycházela z popularu, kdy místo spodních ramen bylo listové pero. Byla naprostým semeništěm vůlí, což se dnes při renovacích řeší použitím kulových čepů na sestavě řízení (vizte zbytečné maznice) a použitím řízení s kuličkami mezi maticí a šnekem.
    Přední náprava ještě vycházela z popularu, kdy místo spodních ramen bylo listové pero. Byla naprostým semeništěm vůlí, což se dnes při renovacích řeší použitím kulových čepů na sestavě řízení (vizte zbytečné maznice) a použitím řízení s kuličkami mezi maticí a šnekem.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Dobové prospekty design vozu značně idealizovaly, když úplně zapřely obvyklý výrazný pozitivní odklon zadních kol.
    Dobové prospekty design vozu značně idealizovaly, když úplně zapřely obvyklý výrazný pozitivní odklon zadních kol.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Škoda 440 a 445 Spartak
    Škoda 440 a 445 Spartak| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Zásadní novinkou pro jízdní vlastnosti byly zadní teleskopické tlumiče. U předchozích modelů se o tlumení kmitů staralo pouze tření mezi pružnicemi pera.
    Zásadní novinkou pro jízdní vlastnosti byly zadní teleskopické tlumiče. U předchozích modelů se o tlumení kmitů staralo pouze tření mezi pružnicemi pera.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Nádrž v zadní části karoserie si vynutila podávací čerpadlo. Po delší odstávce je potřeba benzin natlačit do karburátoru ručně, což pak vydrželo až do favorita.
    Nádrž v zadní části karoserie si vynutila podávací čerpadlo. Po delší odstávce je potřeba benzin natlačit do karburátoru ručně, což pak vydrželo až do favorita.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Velkou novinkou pro motoristy bylo topení. Vpředu má náporové trychtýře, které lze uzavřít klapkou. Už od nízké rychlosti dovnitř silně proudí vzduch, kterému jde pomoci elektrickým ventilátorem. Pokud otevřete v motorovém prostoru kohout, tak začne voda proudit do radiátoru a vnitřní prostor se ohřívá.
    Velkou novinkou pro motoristy bylo topení. Vpředu má náporové trychtýře, které lze uzavřít klapkou. Už od nízké rychlosti dovnitř silně proudí vzduch, kterému jde pomoci elektrickým ventilátorem. Pokud otevřete v motorovém prostoru kohout, tak začne voda proudit do radiátoru a vnitřní prostor se ohřívá.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Škoda 440 a 445 Spartak
    Škoda 440 a 445 Spartak| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Škoda 440 a 445 Spartak
    Škoda 440 a 445 Spartak| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Řazení pod volantem bylo v padesátých letech považováno za technicky vyspělejší než na podlaze. Pak se od něj z důvodu nepřesnosti ustupovalo a často bylo předěláváno.
    Řazení pod volantem bylo v padesátých letech považováno za technicky vyspělejší než na podlaze. Pak se od něj z důvodu nepřesnosti ustupovalo a často bylo předěláváno.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Směrová světla se zapínají páčkou uprostřed. Samozřejmě se po srovnání volantu sama nevypnou, takže první kilometry pořád někam blikáte.
    Směrová světla se zapínají páčkou uprostřed. Samozřejmě se po srovnání volantu sama nevypnou, takže první kilometry pořád někam blikáte.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Nečekaně snadný je přístup na zadní sedačky. Celé opěradlo se překlápí dopředu kolem šikmé osy, takže snadno nastoupí i dospělí.
    Nečekaně snadný je přístup na zadní sedačky. Celé opěradlo se překlápí dopředu kolem šikmé osy, takže snadno nastoupí i dospělí.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Před dvěma týdny jsme o voze natáčeli video a vytáhli ho sólo, bez vleku. Jel s podivuhodnou lehkostí.
    Před dvěma týdny jsme o voze natáčeli video a vytáhli ho sólo, bez vleku. Jel s podivuhodnou lehkostí.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • V muzeu sdružení Reincars stojí model 445 vedle svých předchůdců i nástupců. A vzadu obytný přívěs Karosa, který jednou ročně vyvenčí.
    V muzeu sdružení Reincars stojí model 445 vedle svých předchůdců i nástupců. A vzadu obytný přívěs Karosa, který jednou ročně vyvenčí.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Zadní náprava trpěla výrazným pozitivním odklonem kol při odlehčení. Šlo to řešit přesazením listových per vůči těhlici kola.
    Zadní náprava trpěla výrazným pozitivním odklonem kol při odlehčení. Šlo to řešit přesazením listových per vůči těhlici kola.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Jímka na odkapávající olej
    Jímka na odkapávající olej| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Škoda Spartak
    Škoda Spartak| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Silnější model 445 se zvenku poznal nejen podle číselných označení, ale i dle horního vstupu vzduchu s horizontálním dělením
    Silnější model 445 se zvenku poznal nejen podle číselných označení, ale i dle horního vstupu vzduchu s horizontálním dělením| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Vnější design vozu je tvořen samými krásnými detaily
    Vnější design vozu je tvořen samými krásnými detaily| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
  • Tažné zařízení je jediná moderní věc na celém voze. Jde stále o původní konstrukci Sport Jacht, která se prostě nikdy nepřestala vyrábět. Do poloviny devadesátých let lidé spartaky používali normálně na práci.
    Tažné zařízení je jediná moderní věc na celém voze. Jde stále o původní konstrukci Sport Jacht, která se prostě nikdy nepřestala vyrábět. Do poloviny devadesátých let lidé spartaky používali normálně na práci.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Pirner
Škoda 440 a 445 Spartak
Tento pohled si z dětství všichni pamatujeme. Proti strohým plastům pozdějších „stovek“ a „stodvacítek“ nám palubní deska, co byla nedílnou součástí skeletu, připadala velmi luxusní.
Nedostupné chromování s nevalnou životností se i historicky občas řešilo lakováním nárazníků do kontrastního odstínu. Tento vůz provozuje muzeum Škody Auto.
Na stejné technice byl postavený také otevřený roadster 450, z nějž se poté stala felicia. To už dostupný veterán v žádném případě není.
Na fotkách z roku 1955 vypadají první majitelé modelu 440 Spartak šťastně. Dva roky předtím zřejmě měli správné informace ve správný čas a na rozdíl od většiny národa uchránili své úspory před měnovou reformou.
Škoda 440 a 445 Spartak
Po modelech 440 a 445, lidově nazývaných spartak, přišla v roce 1959 octavia. Od ní byla odvozena i praktická verze Kombi, která se pak dělala až do roku 1971.
Škoda 440 a 445 Spartak
Z motoru vždy trochu unikal olej. O těsnění klikové hřídele se totiž ještě nestaralo gufero s pryžovým břitem, ale byl zde takzvaný labyrint. Při chodu motoru vtahoval olej zpět. Na snímku jeho modernější verze pro Škodu 1000 MB.
Motory modelu 440 a 445 se na pohled nijak neliší. Velmi časté tak bylo, že při generálních opravách se z jedenáctistovky dělala silnější dvanáctistovka.
Škoda 440 a 445 Spartak
Přední náprava ještě vycházela z popularu, kdy místo spodních ramen bylo listové pero. Byla naprostým semeništěm vůlí, což se dnes při renovacích řeší použitím kulových čepů na sestavě řízení (vizte zbytečné maznice) a použitím řízení s kuličkami mezi maticí a šnekem.
Dobové prospekty design vozu značně idealizovaly, když úplně zapřely obvyklý výrazný pozitivní odklon zadních kol.
Škoda 440 a 445 Spartak
Zásadní novinkou pro jízdní vlastnosti byly zadní teleskopické tlumiče. U předchozích modelů se o tlumení kmitů staralo pouze tření mezi pružnicemi pera.
Nádrž v zadní části karoserie si vynutila podávací čerpadlo. Po delší odstávce je potřeba benzin natlačit do karburátoru ručně, což pak vydrželo až do favorita.
Velkou novinkou pro motoristy bylo topení. Vpředu má náporové trychtýře, které lze uzavřít klapkou. Už od nízké rychlosti dovnitř silně proudí vzduch, kterému jde pomoci elektrickým ventilátorem. Pokud otevřete v motorovém prostoru kohout, tak začne voda proudit do radiátoru a vnitřní prostor se ohřívá.
Škoda 440 a 445 Spartak
Škoda 440 a 445 Spartak
Řazení pod volantem bylo v padesátých letech považováno za technicky vyspělejší než na podlaze. Pak se od něj z důvodu nepřesnosti ustupovalo a často bylo předěláváno.
Směrová světla se zapínají páčkou uprostřed. Samozřejmě se po srovnání volantu sama nevypnou, takže první kilometry pořád někam blikáte.
Nečekaně snadný je přístup na zadní sedačky. Celé opěradlo se překlápí dopředu kolem šikmé osy, takže snadno nastoupí i dospělí.
Před dvěma týdny jsme o voze natáčeli video a vytáhli ho sólo, bez vleku. Jel s podivuhodnou lehkostí.
V muzeu sdružení Reincars stojí model 445 vedle svých předchůdců i nástupců. A vzadu obytný přívěs Karosa, který jednou ročně vyvenčí.
Zadní náprava trpěla výrazným pozitivním odklonem kol při odlehčení. Šlo to řešit přesazením listových per vůči těhlici kola.
Jímka na odkapávající olej
Škoda Spartak
Silnější model 445 se zvenku poznal nejen podle číselných označení, ale i dle horního vstupu vzduchu s horizontálním dělením
Vnější design vozu je tvořen samými krásnými detaily
Tažné zařízení je jediná moderní věc na celém voze. Jde stále o původní konstrukci Sport Jacht, která se prostě nikdy nepřestala vyrábět. Do poloviny devadesátých let lidé spartaky používali normálně na práci.