Ojetá Škoda 440 a 445 Spartak – Na tento veterán dosáhne každý!
Škodovky řad 440 a 445 přezdívané Spartak byly v letech 1955 až 1959 prvními vozy v Československu, na které sem tam dosáhl i normální člověk. Dnes je to přesně takový veterán. Renovaci zvládnete i sami nebo z peněz, které dokážete našetřit.
Opravdovou revolucí v ceně, hmotnosti, jízdních vlastnostech a výrobním taktu se stala až samonosná karoserie zavedená domácí automobilkou v roce 1964 s modelem 1000 MB (podrobně například SM 24/2024). Spartak si musel vystačit s páteřovým rámem poděděným ještě z popularu. Zbavil se však výdřev v karoserii a s nimi i velkého množství ruční práce, takže jej bylo možné vyrábět rychleji a levněji než všechny jeho předchůdce. Pro srovnání: popularů vzniklo za 12 let 21 773 kusů (1814 ročně, ale zasáhla druhá světová válka), modelů 1101/1102 Tudor za šest let 71 591 (11 932 ročně) a spartaků za čtyři roky 85 802 kusů (21 450 ročně). Při nedostatku peněz na zásadní investice, kdy se zvýšení taktu řešilo jen reorganizací mladoboleslavské továrny, šlo o obdivuhodný výkon.
Vlastně se tak nejmenoval
Na historku s původně zamýšleným označením, kvůli kterému by se československé AZNP mohly dostat do sporu s holandským výrobcem jízdních kol a motocyklů Sparta, zde ani nechceme plýtvat řádky. Snad jen tolik, že dopisy puristů, kteří se vždy pohoršují nad redaktorem, který místo číselných označení 440 a 445 použije zlidovělý název Spartak, tentokrát poletí do koše bez odpovědi. Fotku výrobního štítku s nápisem Typ 970 Spartak, který opravdu měly první tři série (něco přes 2000 vozů), si pak třeba najdou sami.
Vůz je považován za nástupce modelů 1101 a 1102 s přezdívkou Tudor. S ním bývá též technicky srovnáván: podobný základ, již s tlumiči na zadní nápravě, zmíněná celokovová karoserie, motor s hliníkovým blokem a podtlakovou regulací předstihu (takže vyšším výkonem), dvanáctivoltová elektroinstalace, a hlavně topení. Že v prvních sériích třeba to topení chybělo, je dnes bezvýznamná historická perlička – každý si jej později doplnil.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!