Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Škoda 440 a 445 Spartak – Na tento veterán dosáhne každý!

Tento pohled si z dětství všichni pamatujeme. Proti strohým plastům pozdějších „stovek“ a „stodvacítek“ nám palubní deska, co byla nedílnou součástí skeletu, připadala velmi luxusní.
Nedostupné chromování s nevalnou životností se i historicky občas řešilo lakováním nárazníků do kontrastního odstínu. Tento vůz provozuje muzeum Škody Auto.
Na stejné technice byl postavený také otevřený roadster 450, z nějž se poté stala felicia. To už dostupný veterán v žádném případě není.
Na fotkách z roku 1955 vypadají první majitelé modelu 440 Spartak šťastně. Dva roky předtím zřejmě měli správné informace ve správný čas a na rozdíl od většiny národa uchránili své úspory před měnovou reformou.
30 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (17)

Škodovky řad 440 a 445 přezdívané Spartak byly v letech 1955 až 1959 prvními vozy v Československu, na které sem tam dosáhl i normální člověk. Dnes je to přesně takový veterán. Renovaci zvládnete i sami nebo z peněz, které dokážete našetřit.

Opravdovou revolucí v ceně, hmotnosti, jízdních vlastnostech a výrobním taktu se stala až samonosná karoserie zavedená domácí automobilkou v roce 1964 s modelem 1000 MB (podrobně například SM 24/2024). Spartak si musel vystačit s páteřovým rámem poděděným ještě z popularu. Zbavil se však výdřev v karoserii a s nimi i velkého množství ruční práce, takže jej bylo možné vyrábět rychleji a levněji než všechny jeho předchůdce. Pro srovnání: popularů vzniklo za 12 let 21 773 kusů (1814 ročně, ale zasáhla druhá světová válka), modelů 1101/1102 Tudor za šest let 71 591 (11 932 ročně) a spartaků za čtyři roky 85 802 kusů (21 450 ročně). Při nedostatku peněz na zásadní investice, kdy se zvýšení taktu řešilo jen reorganizací mladoboleslavské továrny, šlo o obdivuhodný výkon.

Vlastně se tak nejmenoval

Na historku s původně zamýšleným označením, kvůli kterému by se československé AZNP mohly dostat do sporu s holandským výrobcem jízdních kol a motocyklů Sparta, zde ani nechceme plýtvat řádky. Snad jen tolik, že dopisy puristů, kteří se vždy pohoršují nad redaktorem, který místo číselných označení 440 a 445 použije zlidovělý název Spartak, tentokrát poletí do koše bez odpovědi. Fotku výrobního štítku s nápisem Typ 970 Spartak, který opravdu měly první tři série (něco přes 2000 vozů), si pak třeba najdou sami.

Vůz je považován za nástupce modelů 1101 a 1102 s přezdívkou Tudor. S ním bývá též technicky srovnáván: podobný základ, již s tlumiči na zadní nápravě, zmíněná celokovová karoserie, motor s hliníkovým blokem a podtlakovou regulací předstihu (takže vyšším výkonem), dvanáctivoltová elektroinstalace, a hlavně topení. Že v prvních sériích třeba to topení chybělo, je dnes bezvýznamná historická perlička – každý si jej později doplnil.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (17)