Logo magazínu

Martin Vaculík a ojetá Škoda Superb II se šestiválcem 3.6 FSI: VR6 funguje, má jediného strašáka!

1/107
Prohlédnout znovu

Martin Vaculík a ojetá Škoda Superb II se šestiválcem 3.6 FSI: VR6 funguje, má jediného strašáka!

Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Škoda
Škoda Superb II 3.6 FSI | Škoda
Takto vypadal motor 2.8 VR6, když se poprvé objevil pod kapotou Volkswagenu Golf III v roce 1991. | Volkswagen
Na průřezové kresbě je dobře vidět, že extrémně špatně přístupný pohon rozvodů na zadní straně u setrvačníku měl vždy. | Volkswagen
Superbů se čtyřmi výfuky a označeními V6 i 4x4 na zádi vzniklo jen 7400 kusů. Na snímku velmi vzácná vrcholná výbava Laurin & Klement, která se v letech 2011 až 2013 od běžných verzí lišila zadními světly LED. | Škoda
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
V posledním desetiletí své výroby byl motor VR6 spojován výhradně s dvouspojkovými převodovkami DSG. | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Na interiéru auta bylo 300 000 najetých kilometrů znát jen minimálně. Potah sedačky řidiče se však v minulosti měnil kvůli vysypanému sklu po odcizení navigace. | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Montáž velkého motoru si vynutila přesunutí akumulátoru dozadu. Protože se tím octl ve vnitřním prostoru vozidla, byl z bezpečnostních důvodů použit typ AGM, z nějž při převrácení nevyteče elektrolyt. Superb 3.6 FSI tak dostal dávno před stop-startem nejodolnější druh baterie, však také mnohdy i v desetiletých autech bývá stále původní. | Svět motorů/Petr Homolka
Motor se ukrývá pod spletitým sacím potrubím. Po jeho demontáži vypadá jak čtyřválec z ruského auta. Menší sací kanály jsou k zadním, větší k předním válcům. | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Limuzína neuměla nabídnout panoramatické střešní okno, ale jen klasický „šíbr“. Jeho zásadní výhodou však byl integrovaný solární panel, který za slunečných dnů poháněl vnitřní ventilátor. Uvnitř tak nevznikalo charakteristické dusno. | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Každý superb s motorem 3.6 FSI má bixenonové světlomety, a to rovnou jedny z nejkvalitnějších, jaké byly kdy vyrobeny. Prakticky vůbec se nevypalují a i po deseti letech dobře svítí. | Svět motorů/Petr Homolka
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Petr Homolka
Měření na válcové zkušebně | Svět motorů/Martin Vaculík
Výkon jsme měřili na válcové zkušebně MAHA ve firmě SGS Motorpower | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Na odstrojeném bloku je nejlépe vidět, jakým způsobem se uvnitř něj překrývají válce. Motory jsou to nadčtvercové – u 3.6 FSI je vrtání 89 a zdvih 96,4 mm. | Svět motorů/Martin Vaculík
Tryskáním jedlou sodou se podařilo sací ventily zcela vyčistit. A to nejen ty z přední řady válců, ale i ty ze zadní, k nimž dlouhé sací kanály vedou takříkajíc za roh. | Svět motorů/Martin Vaculík
Tryskáním jedlou sodou se podařilo sací ventily zcela vyčistit. A to nejen ty z přední řady válců, ale i ty ze zadní, k nimž dlouhé sací kanály vedou takříkajíc za roh. | Svět motorů/Martin Vaculík
Tryskáním jedlou sodou se podařilo sací ventily zcela vyčistit. A to nejen ty z přední řady válců, ale i ty ze zadní, k nimž dlouhé sací kanály vedou takříkajíc za roh. | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Hrozivé zvuky zezadu dělaly jen krycí štíty výfukového potrubí, které prorezly a mlátily. Nové stojí 1600 Kč/kus. | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Typickou závadou starších škodovek je zadní pero prasklé v posledním závitu, protože v příčných ramenech se drží voda a nečistoty. I zde bylo jedno nutné vyměnit, což při 305 000 km byla také první investice do podvozku auta. | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Překvapilo nás, že celý hnací agregát je po 300 000 km dokonale těsný. Do některých ocelových dílů se však zakousla koroze – rychle bude nutné vyměnit trubku chlazení automatické převodovky a nejlépe i její ocelovou vanu. V Hrozivé zvuky zezadu dělaly jen krycí štíty výfukového potrubí, které prorezly a mlátily. Nové stojí 1600 Kč/kus. Při tryskání sacích kanálů jedlou sodou je vždy nutné celý motor důkladně zamaskovat, aby se granule nedostaly, kam nemají. Byť se souběžně odsávají průmyslovým vysavačem, přesto je jich všude plno. Mechanikům tuto práci nezávidíme. 22 136 km: odcizena navigace 26 713 km: montáž originálního tažného zařízení 30 231 km: pravidelný servis, výměna jednoho vstřikovače na záruku 49 726 km: znovu odcizena navigace 58 741 km: druhá pravidelná prohlídka, olej v převodovce DSG 78 681 km: vrzání při otáčení volantem, na záruku vyměněn spirálový vodič airbagu 90 011 km: třetí pravidelná prohlídka s výměnou zapalovacích svíček, poprvé měněn olej ve spojce Haldex 120 119 km: čtvrtá pravidelná prohlídka, olej v DSG 133 322 km: závada xenonového světlometu, měněna řídicí jednotka 141 580 km: elektrická chladnička v zavazadelníku zcela vybila autobaterii, která by se tím stala nespolehlivou, řešeno preventivní výměnou 147 825 km: pátá pravidelná prohlídka 180 051 km: šestá pravidelná prohlídka, olej v převodovce DSG i haldexu, zapalovací svíčky 182 787 km: kompletní výměna prvních brzd 197 536 km: výměna čelního skla 209 962 km: sedmá pravidelná servisní prohlídka, zapalovací svíčky (zřejmě omylem vyměněny znovu) 223 973 km: opět odcizena navigace 238 202 km: sedmá pravidelná servisní prohlídka 269 304 km: osmá pravidelná prohlídka – olej v DSG i haldexu 270 031 km: oprava po nehodě se zvěří, měněný levý přední blatník, tlumič, kapota a nárazník 304 924 km: devátá pravidelná servisní prohlídka, zapalovací svíčky, prasklá pravá zadní pružina, vyměněn zámek tažného zařízení se zalomeným klíčem, upevnění volných tepelných krytů výfuku, vyčištění sacích kanálů tryskáním jedlou sodou Jsem z generace, kdy se věci neměnily jen tak, že třeba člověka omrzely. Přestože při své pozici ve fi rmě bych si mohl služební auto vybrat celkem libovolně, rád ukazuji jiným kolegům, že není potřeba nové každé tři roky. Že při správném zacházení a údržbě může jedno auto jezdit klidně přes deset let. První důvod, proč tak dlouho jezdím Superbem 3.6 FSI, je řekněme výchovný. Druhý důvod však je, že mě to auto stále velice baví. Jak vyrazí z místa a okamžitě zrychluje, když šlápnu na plyn. Jezdím především delší trasy a snažím se o plynulost, byť občas jedu dost rychle. Dlouhodobou průměrnou spotřebu mám 8,9 l/100 km, což je dle mého názoru velmi slušná hodnota. Výkonová rezerva mi už umožnila bezpečně zvládnout mnohé rizikové situace. Vzhledem k vývoji nových aut v sobě začíná mít jízda analogovým superbem i prvek vzdoru. Když jsem měl vypůjčenou scalu, ujel jsem asi 20 km poslepu, než se mi v displeji podařilo nastavit teplotu a směr foukání vzduchu. Nechápu, proč za tohle Euro NCAP nestrhává hvězdičky a místo toho nám vnucuje různé otravné asistenty, které stejně všichni vypínáme. Samostatnou kapitolou jsou vnucované elektromobily a nabíjecí hybridy. To považuji za symbol úpadku západní společnosti a snahu spasit přírodu tímto způsobem za absolutní vrchol pokrytectví. Marně voláme, že emise vytvořené evropskými auty netvoří ani jedno procento těch celkových vyprodukovaných lidmi a zejména zcela neměřitelné jsou v kontextu celkového oběhu CO2. Jsem už dost starý a opravdu jsem netušil, že se opět dožiju doby, kdy budeme muset všichni opět tvrdit, jak císařovi jeho nové šaty sluší! Ach, ta navigace Je v tom už prvek vzdoru | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Motor se ukrývá pod spletitým sacím potrubím. Po jeho demontáži vypadá jak čtyřválec z ruského auta. Menší sací kanály jsou k zadním, větší k předním válcům. | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Při tryskání sacích kanálů jedlou sodou je vždy nutné celý motor důkladně zamaskovat, aby se granule nedostaly, kam nemají. Byť se souběžně odsávají průmyslovým vysavačem, přesto je jich všude plno. Mechanikům tuto práci nezávidíme. | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Superb II 3.6 FSI | Svět motorů/Martin Vaculík

Výroba Jeepu Cherokee skončila. Potenciální nástupce zřejmě změní jméno

Příliš ostré Lamborghini Diablo bylo pro někoho tak šílené, že nesmělo za oceán

Zloděje zradil dojezd Tesly a vybitý elektromobil dostihla policie