Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetá Škoda Superb II se šestiválcem 3.6 FSI: VR6 funguje, má jediného strašáka!

Martin Vaculík Martin Vaculík 29. 11. 2022 • 12:37
107
4
Zobrazit náhledy (107)
Superbů se čtyřmi výfuky a označeními V6 i 4x4 na zádi vzniklo jen 7400 kusů. Na snímku velmi vzácná vrcholná výbava Laurin & Klement, která se v letech 2011 až 2013 od běžných verzí lišila zadními světly LED. Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI V posledním desetiletí své výroby byl motor VR6 spojován výhradně s dvouspojkovými převodovkami DSG. Škoda Superb II 3.6 FSI Na interiéru auta bylo 300 000 najetých kilometrů znát jen minimálně. Potah sedačky řidiče se však v minulosti měnil kvůli vysypanému sklu po odcizení navigace. Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Montáž velkého motoru si vynutila přesunutí akumulátoru dozadu. Protože se tím octl ve vnitřním prostoru vozidla, byl z bezpečnostních důvodů použit typ AGM, z nějž při převrácení nevyteče elektrolyt. Superb 3.6 FSI tak dostal dávno před stop-startem nejodolnější druh baterie, však také mnohdy i v desetiletých autech bývá stále původní. Motor se ukrývá pod spletitým sacím potrubím. Po jeho demontáži vypadá jak čtyřválec z ruského auta. Menší sací kanály jsou k zadním, větší k předním válcům. Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Limuzína neuměla nabídnout panoramatické střešní okno, ale jen klasický „šíbr“. Jeho zásadní výhodou však byl integrovaný solární panel, který za slunečných dnů poháněl vnitřní ventilátor. Uvnitř tak nevznikalo charakteristické dusno. Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Každý superb s motorem 3.6 FSI má bixenonové světlomety, a to rovnou jedny z nejkvalitnějších, jaké byly kdy vyrobeny. Prakticky vůbec se nevypalují a i po deseti letech dobře svítí. Škoda Superb II 3.6 FSI Měření na válcové zkušebně Výkon jsme měřili na válcové zkušebně MAHA ve firmě SGS Motorpower Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Na odstrojeném bloku je nejlépe vidět, jakým způsobem se uvnitř něj překrývají válce. Motory jsou to nadčtvercové – u 3.6 FSI je vrtání 89 a zdvih 96,4 mm. Tryskáním jedlou sodou se podařilo sací ventily zcela vyčistit. A to nejen ty z přední řady válců, ale i ty ze zadní, k nimž dlouhé sací kanály vedou takříkajíc za roh. Tryskáním jedlou sodou se podařilo sací ventily zcela vyčistit. A to nejen ty z přední řady válců, ale i ty ze zadní, k nimž dlouhé sací kanály vedou takříkajíc za roh. Tryskáním jedlou sodou se podařilo sací ventily zcela vyčistit. A to nejen ty z přední řady válců, ale i ty ze zadní, k nimž dlouhé sací kanály vedou takříkajíc za roh. Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Hrozivé zvuky zezadu dělaly jen krycí štíty výfukového potrubí, které prorezly a mlátily. Nové stojí 1600 Kč/kus. Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Typickou závadou starších škodovek je zadní pero prasklé v posledním závitu, protože v příčných ramenech se drží voda a nečistoty. I zde bylo jedno nutné vyměnit, což při 305 000 km byla také první investice do podvozku auta. Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Překvapilo nás, že celý hnací agregát je po 300 000 km dokonale těsný. Do některých ocelových dílů se však zakousla koroze – rychle bude nutné vyměnit trubku chlazení automatické převodovky a nejlépe i její ocelovou vanu. V Hrozivé zvuky zezadu dělaly jen krycí štíty výfukového potrubí, které prorezly a mlátily. Nové stojí 1600 Kč/kus. Při tryskání sacích kanálů jedlou sodou je vždy nutné celý motor důkladně zamaskovat, aby se granule nedostaly, kam nemají. Byť se souběžně odsávají průmyslovým vysavačem, přesto je jich všude plno. Mechanikům tuto práci nezávidíme. 22 136 km: odcizena navigace 26 713 km: montáž originálního tažného zařízení 30 231 km: pravidelný servis, výměna jednoho vstřikovače na záruku 49 726 km: znovu odcizena navigace 58 741 km: druhá pravidelná prohlídka, olej v převodovce DSG 78 681 km: vrzání při otáčení volantem, na záruku vyměněn spirálový vodič airbagu 90 011 km: třetí pravidelná prohlídka s výměnou zapalovacích svíček, poprvé měněn olej ve spojce Haldex 120 119 km: čtvrtá pravidelná prohlídka, olej v DSG 133 322 km: závada xenonového světlometu, měněna řídicí jednotka 141 580 km: elektrická chladnička v zavazadelníku zcela vybila autobaterii, která by se tím stala nespolehlivou, řešeno preventivní výměnou 147 825 km: pátá pravidelná prohlídka 180 051 km: šestá pravidelná prohlídka, olej v převodovce DSG i haldexu, zapalovací svíčky 182 787 km: kompletní výměna prvních brzd 197 536 km: výměna čelního skla 209 962 km: sedmá pravidelná servisní prohlídka, zapalovací svíčky (zřejmě omylem vyměněny znovu) 223 973 km: opět odcizena navigace 238 202 km: sedmá pravidelná servisní prohlídka 269 304 km: osmá pravidelná prohlídka – olej v DSG i haldexu 270 031 km: oprava po nehodě se zvěří, měněný levý přední blatník, tlumič, kapota a nárazník 304 924 km: devátá pravidelná servisní prohlídka, zapalovací svíčky, prasklá pravá zadní pružina, vyměněn zámek tažného zařízení se zalomeným klíčem, upevnění volných tepelných krytů výfuku, vyčištění sacích kanálů tryskáním jedlou sodou Jsem z generace, kdy se věci neměnily jen tak, že třeba člověka omrzely. Přestože při své pozici ve fi rmě bych si mohl služební auto vybrat celkem libovolně, rád ukazuji jiným kolegům, že není potřeba nové každé tři roky. Že při správném zacházení a údržbě může jedno auto jezdit klidně přes deset let. První důvod, proč tak dlouho jezdím Superbem 3.6 FSI, je řekněme výchovný. Druhý důvod však je, že mě to auto stále velice baví. Jak vyrazí z místa a okamžitě zrychluje, když šlápnu na plyn. Jezdím především delší trasy a snažím se o plynulost, byť občas jedu dost rychle. Dlouhodobou průměrnou spotřebu mám 8,9 l/100 km, což je dle mého názoru velmi slušná hodnota. Výkonová rezerva mi už umožnila bezpečně zvládnout mnohé rizikové situace. Vzhledem k vývoji nových aut v sobě začíná mít jízda analogovým superbem i prvek vzdoru. Když jsem měl vypůjčenou scalu, ujel jsem asi 20 km poslepu, než se mi v displeji podařilo nastavit teplotu a směr foukání vzduchu. Nechápu, proč za tohle Euro NCAP nestrhává hvězdičky a místo toho nám vnucuje různé otravné asistenty, které stejně všichni vypínáme. Samostatnou kapitolou jsou vnucované elektromobily a nabíjecí hybridy. To považuji za symbol úpadku západní společnosti a snahu spasit přírodu tímto způsobem za absolutní vrchol pokrytectví. Marně voláme, že emise vytvořené evropskými auty netvoří ani jedno procento těch celkových vyprodukovaných lidmi a zejména zcela neměřitelné jsou v kontextu celkového oběhu CO2. Jsem už dost starý a opravdu jsem netušil, že se opět dožiju doby, kdy budeme muset všichni opět tvrdit, jak císařovi jeho nové šaty sluší! Ach, ta navigace Je v tom už prvek vzdoru Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Motor se ukrývá pod spletitým sacím potrubím. Po jeho demontáži vypadá jak čtyřválec z ruského auta. Menší sací kanály jsou k zadním, větší k předním válcům. Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Při tryskání sacích kanálů jedlou sodou je vždy nutné celý motor důkladně zamaskovat, aby se granule nedostaly, kam nemají. Byť se souběžně odsávají průmyslovým vysavačem, přesto je jich všude plno. Mechanikům tuto práci nezávidíme. Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI Škoda Superb II 3.6 FSI

Škoda Superb druhé generace byla celkově zajímavý projekt. Technickou kuriozitou pak je verze s benzinovým šestiválcem 3,6 litru, kterou poznáte podle standardního pohonu všech kol a čtyř výfuků na zádi.

Zatímco první novodobý superb z let 2001 až 2008 vycházel z Volkswagenu Passat B5 nataženého původně pro potřeby čínského trhu, druhý z období 2008 až 2015 představuje v rámci celého koncernu technický unikát. O sedm centimetrů delší než passat, přitom však na užším podvozku z golfu či octavie. Přesto ani po letech nejde říci, že by to auto bylo ošizené.

Největší poválečný

Naopak. Jak Mladoboleslavští věděli, že technicky svého druhu o improvizaci jde, věnovali maximum pozornosti naladění podvozku i tomu, aby dlouhá karoserie byla důsledně odtlumena a vyztužena. Byť auto nikdy nedostalo elektronické tlumiče, zvládá i ostré výmoly českých cest jen s takovým tichým „ts-ts“ od kol. Nástupce, který už využil všechny hlavní mechanické celky passatu, dokáže zejména na největších kolech udělat daleko víc různého bouchání, lomozu i úskoků stranou. Nejlepším důkazem až úporné snahy postavit i na chudém základě fakt dobré auto byla vrcholná verze 3.6 FSI s výkonem 191 kW. Pod přední kapotu se tehdy dostal největší motor v poválečné historii domácí automobilky, a to i když počítáme těch pár předválečných superbů vyrobených ještě v letech 1946 až 1949 (jejichž řadový šestiválec měl objem 3,1 litru).

Video se připravuje ...

Šestiválec pro Golf III

Mohlo se tak stát díky dávné ambici Volkswagenu nabídnout šestiválec i pro kompaktní vozy, konkrétně třetí generaci Volkswagenu Golf v roce 1991 a kupé Corrado. Ano, motor 3.6 FSI ve Škodě Superb je poslední vývojovou fází slavného agregátu VR6 s dvojicí řad válců v jednom bloku. Od pohledu vypadá jen jako trochu masivnější čtyřválec. Obě řady válců pod společnou hlavou totiž svírají úhel jen mezi deseti až čtrnácti stupni a překrývají se podobně, jako když z plátu těsta vykrajujete linecké tak, aby vám co nejméně zbylo. Rozměrově úsporná konstrukce samozřejmě měla stinné stránky. Sací kanály vedoucí k zadním válcům a uhýbající předním nemohly mít výhodný tvar a generovaly značné čerpací ztráty, podobné to bylo s kanály výfukovými.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
30. 11. 2022 12:34
Re: To se povedlo
Zrovna 3.6 FSI bych na plyn urcite nedaval.
Avatar - Barrichello
30. 11. 2022 12:23
Re: To se povedlo
Ten motor měl schválně snížený výkon, aby to nekonkurovalo Passatu. není nijak zásadní problém z toho těch 300 HP dostat.

Srovnávat atmosféru a turba je jako srovnávat jablíčka a hruštičky.

240 HP měly i leckteré V8 a co jako. Radši budu jezdi s V8 co má 240 HP, než utrbeným čtyhrnkem, navíc ty staré V6 a V8 jdou dát - narozdíl od moderních R4 turbo s přímovtřikem - bez problémů na LPG, takže to jezíd pak za stejné náklady jak ta R4 :-) :-) :-)
29. 11. 2022 20:09
Re: To se povedlo
supa s vr6 jsem nejezdil, ale 300hp verze v passatu r36 se hejbala podobne jako 206kw tsi v superbu, Zralo to s ohledem na n95 pro vr6 a n98 pro 2,0 stejne. Rad na to vzpominam
Avatar - Dzakobo
29. 11. 2022 17:23
To se povedlo
Výkon po čistění ventilů se nezvýšil, naopak se snížil točivý moment, "paráda"...
Auto se čtyřmi laufy a přitom má reálný výkon 220 - 235 koní, docela směšné...
Navíc v atmosférickém podání a k tomu těžké auto - dynamika není žádný zázrak,
dnešní 2.0 s turbem jsou výrazně dál...
Z dvojkových supů čiší kvalita a důraz na vnímanou hodnotu, ale úzký základ platformy to kazí,
soudobý pašík je lepší auto.
Jinak pan majitel je typický boomer, o problematice CO2 ví prd a bude poučovat...
Záleží, jak je elektromobil používán. Při nájezdu min. 25-30tkm ročně se v našem energickém mixu začne elektromobil vyplácet i z ekologického hlediska. Velice zjednodušeně, nechce se mi přepisovat celá studie...