Ojetý Mercedes-Benz třídy A (4. generace): Zavedl chytrý mozek
21
/
36
Přehled fotografií
Zavřít
Verze s paketem AMG Line poznáte podle sportovnějšího nárazníku s vodorovnými ploutvičkami. Na 19“ kolech to vozu sluší (třída A začínala na 16“), ale v kombinaci se sportovním podvozkem bez adaptivních tlumičů už moc pohodlný není.
|
Zdroj: Svět motorů
Mercedes-Benz třídy A
|
Zdroj: Svět motorů
Silueta výchozího, pětidveřového hatchbacku (W177) se moc neliší od předchůdce, byť generačně narostl ve všech rozměrech. Spíše než prostorností zaujme výbornou aerodynamikou, díky které se i skromná benzinová verze A 160 s 80 kW dokázala rozjet až na 200 km/h!
|
Zdroj: Svět motorů
Zde vidíte právě kombinaci malých displejů 7“ + 7“ u základního modelu před faceliftem. Manuální převodovka je tu už raritou i u menších motorů, aktuální faceliftový model ji nenabízí vůbec.
|
Zdroj: Svět motorů
To, co vypadá jako jeden dlouhý displej, jsou ve skutečnosti displeje dva. Zde nejznámější nejvyšší varianta v kombinaci obrazovek 10,25“ + 10,25“, lze však narazit i na 7“ + 10,25“ a u nejchudších kusů na 7“ + 7“. Mezi příplatkovými prvky nechyběl ani průhledový head-up displej, s tímto prvkem se ale setkáte velice vzácně.
|
Zdroj: Svět motorů
Zdařilejší multifunkční volant paradoxně také najdete v modelu před modernizací. Kombinoval dostatek fyzických tlačítek a malé dotykové plošky pro „listování“. Facelift přinesl tvarově složitější volant s méně praktickým kompletně dotykovým ovládáním.
|
Zdroj: Svět motorů
Novinkou byl čtyřdveřový sedan (V177), který hodně vytáhl prodeje třídy A v Asii a Americe. Aerodynamiku má rekordní (Cx 0,22 při čelní ploše 2,19 m) a proti sesterskému kupé CLA nabídne malinko použitelnější zadní místa.
|
Zdroj: Svět motorů
Až do loňské modernizace byl na středové konzole touchpad, který za jízdy významně usnadňoval listování v rozsáhlém menu centrálního displeje. Bohužel už padl za oběť šetření, takže možnosti ovládání systému se smrskly ze tří způsobů na dva: prstem po displeji, nebo přes chytrou hlasovou asistentku.
|
Zdroj: Svět motorů
U větší varianty přístrojového štítu (10,25“) je k dispozici nespočet kombinací virtuálních přístrojů. Grafi ka velkých displejů je ale krásná, totéž platí i pro obraz z kamery.
|
Zdroj: Svět motorů
Vůz je už trvale on-line, ale podobně jako nové volkswageny vydírá systémem obnovování předplatného některých prvků, které vám za peníze odemkne. Předplatné si objednáte přes aplikaci Mercedes me. Podle kontrétního VIN čísla budou nabídnuty jen ty prvky, které vůz dokáže „zprocesovat“.
|
Zdroj: Svět motorů
Inženýři u Mercedesu ještě občas řídí, takže zůstala rozumná praktičnost ovládání. Klimatizaci si seřídíte tlačítky, stop-start vypnete tlačítkem hned pod startovacím knoflíkem a podsvícení přístrojů seřídíte reostatem podsvícení přístrojů seřídíte rolovátkem.
|
Zdroj: Svět motorů
Inženýři u Mercedesu ještě občas řídí, takže zůstala rozumná praktičnost ovládání. Klimatizaci si seřídíte tlačítky, stop-start vypnete tlačítkem hned pod startovacím knoflíkem a podsvícení přístrojů seřídíte reostatem podsvícení přístrojů seřídíte rolovátkem.
|
Zdroj: Svět motorů
Hladina motorového oleje se kontroluje elektronicky a ve většině případů vám to vůz umožní až po půlhodině jízdy. Nebylo nad to, vytáhnout ráno měrku a po pár vteřinách vědět, na čem jste...
|
Zdroj: Svět motorů
Brzdy jsou silné a odolné, destičky běžnému uživateli vydrží průměrně 70 000 km, kotouče dvojnásobek. Paket AMG Line ještě nutně neznamená, že budete mít velké brzdy s vrtanými kotouči – u civilních motorizací byly příplatkové. Stejně jako pneumatiky typu runfl at se zesílenými bočnicemi.
|
Zdroj: Svět motorů
Přední náprava je „lidové“ koncepce se vzpěrou McPherson a širokým spodním ramenem, z nějž ovšem nejde oddělit čep samostatně. Řízení je přesné, ale u konvenčních nesportovních verzí působí trochu uměle.
|
Zdroj: Svět motorů
Víceprvková zadní náprava (na snímku) zůstala už jen výkonnějším verzím dvoulitrů. Bez ohledu na typ zadní nápravy tu s tlumiči ani zavěšením potíže nebývají. U prvních dvou ročníků se svolávalo ke kontrole přední nápravnice, které mohla v kotevních místech rezavět.
|
Zdroj: Svět motorů
Benzinovým dvoulitrům „M260“ do ročníku 2022 se občas podpalují ventily, které někdy umějí i spadnout do válce a dovršit katastrofu. Kanadský importér si kvůli tomu na výrobci vydupal patnáctiletou kulanci na výměnu hlavy válců. Takové štěstí tady nemáme, ale „áček“ s těmito motory je málo.
|
Zdroj: Svět motorů
Mercedes-Benz třídy A
|
Zdroj: Svět motorů
Benzinovým dvoulitrům „M260“ do ročníku 2022 se občas podpalují ventily, které někdy umějí i spadnout do válce a dovršit katastrofu. Kanadský importér si kvůli tomu na výrobci vydupal patnáctiletou kulanci na výměnu hlavy válců. Takové štěstí tady nemáme, ale „áček“ s těmito motory je málo.
|
Zdroj: Svět motorů
Přihrádka označená symbolem klíče slouží k nouzovému oživení vozu při vybité baterii v dálkovém ovladači. Vůz už podporuje funkci i takzvaného digitálního klíče, kterým se může stát jakýkoliv smartphone podporující technologii NFC. Opět jde o jednu z placených funkcí, nabízenou v aplikaci Mercedes me.
|
Zdroj: Svět motorů
Vrcholné sporťáky AMG A45 (285 kW) či ještě surovější AMG A45 S (310 kW) už dokážou pořádně promíchat střeva. Stovka za 4 vteřiny a ultimátní přilnavost podvozku přitom nejsou vykoupeny ani nadměrnou choulostivostí, ani nesnesitelným nepohodlím.
|
Zdroj: Svět motorů
Plug-in hybrid A 250e se sympaticky vyladěným pohonem podporuje i rychlonabíjení stejnosměrným proudem (max. 24 kW). Otázkou je, zda sedmnáctimetrákový kompakt tahající dvě různé technologie pohonu a nejdražší převodovku dává opravdu větší smysl než elektromobil. Všimněte si netradičního vyústění výfuku.
|
Zdroj: Svět motorů
Radovan Michálek z brněnského dealerství Hošek Motor nám pomohl vůz trochu prolustrovat. I podle jeho slov je benzinové 220 ve třídě A velkou vzácností, to se spíš desetkrát častěji setká s AMG A45. Protihluková dečka kapoty tu chybí originálně, mají ji jen diesely.
|
Zdroj: Svět motorů
Tenhle typ sportovních sedadel s integrovanými opěrkami hlavy najdete jen u hatchbacků. Vypadají úchvatně, ale pohodlná jsou jen pro někoho a jejich tloušťka krade cenné cetimetry zadním cestujícím. Ti kvůli nízko uloženému sedáku musí sedět v žabím podřepu. Roli rodinného auta ovšem přebírá sesterská třída B.
|
Zdroj: Svět motorů
Vrcholné světlomety LED Multibeam (alias Matrix LED) svítí silně a umějí vyřezávat okolní vozy. Lacinější statické LED jsou výrazně horší, mají příliš krátké potkávací světlo a za automatické přepínání se musí ještě zvlášť připlácet. Jak svítily úplně základní halogeny, nevíme, vozů s nimi bylo minimum.
|
Zdroj: Svět motorů
Přepínač jízdních režimů tu najdete vždy. I starší nehybridní verze s automatem umějí po odstavení plynu plachtit – samozřejmě s motorem spadlým k volnoběhu, nikoliv úplně vypnutým. Tato funkce je k dispozici jen v režimu Eco. Nebo v módu Individual, když si zaškrtnete odezvu motoru Eco.
|
Zdroj: Svět motorů
Příplatkové ambientní podsvícení interiéru s až 64 barevnými odstíny a difúzně nasvícenými výdechy ventilace dělá z nočních jízd docela zážitek
|
Zdroj: Svět motorů
Jak už to tak bývá, vůz promeškal servisní prohlídku v bazaru. Původní pětiletá záruka tím ale u Mercedesu nutně nepadá, po provedení výrobcem předepsané údržby může ještě pokračovat.
|
Zdroj: Svět motorů
Mercedes-Benz třídy A
|
Zdroj: Svět motorů
Mercedes-Benz třídy A
|
Zdroj: Svět motorů
Motor M282
|
Zdroj: Svět motorů
Motor M260
|
Zdroj: Svět motorů
Motor AMG M139
|
Zdroj: Svět motorů
Plug-in hybrid
|
Zdroj: Svět motorů
Motor OM608
|
Zdroj: Svět motorů
Motor OM654
|
Zdroj: Svět motorů
Zavřít